Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hardeschijf bestandssysteem upgrade (ext2 -->ext3)  (gelezen 890 keer)

Hardeschijf bestandssysteem upgrade (ext2 -->ext3)
« Gepost op: 2011/06/29, 11:07:32 »
Hallo jongens,

Ik zit met een probleem, maar ik weet eigenlijk niet of het wel een probleem is. Ik heb een NAS ( http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16822102016 ) daar had de fabrikant een eigen Linux versie (Thecus linux) op een DOM-disk van 128 MB gezet. Deze DOM-disk heb ik vorig jaar vervangen met een DOM-disk van 8 GB en daar heb ik Ubuntu server 10.04 op gezet.

In mijn NAS heb ik 5 x 1 TB hardeschijf in gedaan. De bovenste hardeschijf is een (JBOD) en de 2de t/m 5de hardeschijf zijn in RAID5 ingesteld. Al deze hardeschijven zijn ext2 filesystem. Nu wil ik eigenlijk een upgrade maken naar ext3 filesystem (RAID5 hardeschijven) en als het mogelijk is vervolgens al deze hardeschijven vervangen met 3 TB hardeschijven.

Mijn vragen:

- Is het mogelijk om een RAID5 opstelling te upgraden naar ext3 filesystem? en als dat wel zo is.. is het dan verstandig?
- Zou mijn NAS (Ubuntu server 10.04 met kernel 2.6.38-8-generic-pae) de 3TB hardeschijven zien of ligt dat aan de hardware dat ik in mijn NAS heb?

Hardeware NAS:

CPU: Intel(R) Celeron(R) M processor 1.50GHz, 1 cores
Ram: 1 GB
verdere informatie niet bekend maar misschien door bepaalde commandos in te voeren dat ik het wel kan zien...??

Offline aartje

  • Lid
Re: Hardeschijf bestandssysteem upgrade (ext2 -->ext3)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/29, 12:00:19 »
Heb je hier wat aan ?

To convert partition,s to the ext3 filesystem, you need to cleanly unmount them, boot something else (like the Debian CD you installed from -- see Section 6.2 on how to do this), and then, on a console, do:
tune2fs -j /dev/hdaX
wherein /dev/hdaX is the partition you want to add journaling to (hence the `-j' flag).
Don't forget to modify the lines in your /etc/fstab to reflect that the partitions in question are to be mounted as ext3, not ext2. When cleanly unmounted, they can still be mounted as ext2, but the whole point of changing them was so they wouldn't be.
That's it. When you reboot, your partitions should come up as ext3.