Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Suspend/Hibernate met ATI X1400 werkt...  (gelezen 994 keer)

Suspend/Hibernate met ATI X1400 werkt...
« Gepost op: 2008/05/27, 02:02:00 »
Ik heb nu eindelijk met m'n Fujitsu Siemens Amilo Pi 1536 met een ATI Mobile X1400 grafische kaart onder Hardy de pauze en slaapstand in orde gekregen.
 :)   :lol:

Let wel, dit werkte (toevallig ?) met mijn hardware, en op mijn configuratie.  Ik kan totaal niet inschatten of het ook zal werken voor andere laptops, en al helemaal niet die met een ander nummer van ATI-kaart.
Allereerst heb ik de allerlaatste driver van ATI geïnstalleerd, die loopt een paar nummers voor op die van de repositories.  Die van de repositories is 8.476 en die er nu bij mij opstaat is 8.497.
Ik heb nu ook het Catalyst Control Center versie 8.5 ipv 8.3 uit de repo's.

Hiervoor volgde ik deze handleiding.Zal dat misschien morgen of zo vertalen en hier tussenplakken...

Het gedeelte over configuratie kon ik  overslaan vermits dat allemaal al ingesteld was.  Op het einde geeft de auteur de aanpassingen die nodig zijn om pauze- en slaapstand te laten werken.  Voornamelijk dan het terug ontwaken...
Bewerk het bestandje: /etc/default/acpi-support
Dus in de terminal
Citaat
gksu gedit  /etc/default/acpi-support
en bewerk de overeenkomstige lijnen zo dat ze er zo uitzien:
Citaat
SAVE_VBE_STATE=false
POST_VIDEO=false
ENABLE_LAPTOP_MODE=false
De eerste twee stonden bij mij op true, de derde was al false.

Wel niet vergeten om, als je in gconf-editor vinkjes hebt weggehaald volgens de computertips van Pjotr (puntje 4), om die dan even te gaan terugzetten.
Als je nog niet gereboot had, nu eerst even doen om zeker te zijn dat je de nieuwe driver gebruikt.
Vervolgens kan je testen: klik op het pijltje in de deur om af te sluiten en kies voor pauze.
Bij mij ging ie op ongeveer 15 seconden uit, met enkel nog een knipperend ledje. Terug opstarten hangt van model tot model af: soms volstaat een willekeurige toets, bij mij moest ik de aan/uit knop kort indrukken.  Tien seconden later moest ik m'n wachtwoord ingeven, en drie seconden (ruim gemeten) later was het volledige bureaublad hersteld: wifi inbegrepen, en zelfs het opentaal-harvester programma herstartte gewoon. :)

Slaapstand was minder succesvol: wel terug opstarten na een druk op de knop, maar hij heeft er beduidend langer voor nodig om naar het wachtwoord te vragen (zowat een minuut of meer), en er was geen wireless meer. Na ingeven van de naam van het netwerk, maakte hij wel terug verbinding... :( + :)

Vermits bij Systeem-->Voorkeuren-->Schermbeveiliging, knop Energiebeheer, enkel kan gekozen worden om na x minuten in slaapstand te zetten, en niet voor pauzestand :( :( heb ik er iets anders op gevonden:
Ik heb het scriptje van de hibernate (slaapstand) vervangen door dat van de suspend (pauze) waardoor die dus nu allebei gewoon hetzelfde doen... :lol: sudo cp /usr/lib/hal/scripts/linux/hal-system-power-hibernate-linux /usr/lib/hal/scripts/linux/hal-system-power-hibernate-linux.bak
sudo cp /usr/lib/hal/scripts/linux/hal-system-power-suspend-linux /usr/lib/hal/scripts/linux/hal-system-power-hibernate-linux
Ik ben nu een gelukkig mens, en ik hoop dat het voor sommigen ook soelaas brengt, maar nogmaals: dit zijn ingrijpende wijzigingen aan je systeem en als je niet weet waaraan je begint, doe het dan niet.

Ik lever jammer genoeg ook geen garantie :P  :/

Succes !
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Allcazar

  • Lid
Suspend/Hibernate met ATI X1400 werkt...
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/27, 07:29:40 »
Mooi is dat!

Mijn ATI X700 werkt met suspend & hibernate in 8.04 na het installeren van de proprietary drivers - welke Ubuntu me op een dienblad aanbood - zeg maar "out of the box'.  

Het eigenaardige is wel dat de suspend vrij stabiel is, maar de hibernate zou nog eens durven mislukken.  Het toestel keert dan terug naar een aanlogscherm (niet het aanmeldscherm).  Het enige dat je dan kan doen is terug inloggen en suspend proberen.  

Ik kan er geen staat op maken wanneer hibernate nu wel en niet zal werken.  Ik heb al vanalles geprobeerd en het hangt bljkbaar niet af van de draaiende software of van al of niet ingeplugde USB-devices.  

Da"s iets minder mooi, maar nog altijd véél beter dan in Fawn (met die s2disk toestanden) of Gutsy (waar het al helemaal niet werkte).
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Offline vanadium

  • Lid
Suspend/Hibernate met ATI X1400 werkt...
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/28, 19:27:56 »
Sedert de kernelupdate én update van de fglx drivers lukt hibernate en suspend bij mij ook! Hibernate geeft hier een foutmelding, maar daarna schijnt alles goed te verlopen. Suspend doet het voortreffelijk!

Ik heb een kleine aanpassing moeten doen om mijn "Stand by" toets te doen "suspenden": die hiberneerde namelijk net als de hibernate toets. Misschien hebben anderen hier iets aan:

* laad "gconfig-editor"
* Navigeer naar apps - gnome-powermanager - buttons. "Suspend" stond bij mij op "nothing". Verander dat naar ... suspend

(hoewel dit op "nothing" stond, hiberneerde die toets ...)

Suspend/Hibernate met ATI X1400 werkt...
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/28, 19:52:00 »
Citaat van: vanadium
* Navigeer naar apps - gnome-powermanager - buttons. "Suspend" stond bij mij op "nothing". Verander dat naar ... suspend
Klopt, heb dit ook nog gedaan, na alles wat ik in m'n eerste post heb geschreven, zo iets van tijdens de volgende ochtend.  :)
M'n postje was nachtwerk...
Maar het was wel goed bestede tijd.
Tegen dat ik in juli een echte clean install ga doen (met 8.04.1), is het misschien allemaal niet meer nodig omdat dan mijn huidige driver al in de repositories zal zitten... :P
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...