Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: synchroniseren van data op opslagmedia  (gelezen 1096 keer)

Offline Cme

  • Lid
synchroniseren van data op opslagmedia
« Gepost op: 2017/11/13, 16:01:09 »
Hola
Graag wil ik 2 opslagmedia  met elkaar synchroniseren. ik begrijp dat rsync een al een geïnstalleerd programma is. (De  V in de Ubuntu softwarecentrum. Ik vergeet telkens hoe ik dat programma kan gebruiken als het niet in "DASH" op te roepen is. Hoe gaat dat ook alweer?

Wat ik zoek is een synchronisatie programma waarin ik duidelijk kan zien wat bijgewerkt moet worden, niet een die dat klakkeloos synchroniseert. Laat rsync zien in welke map de verschillen zitten?

met dank voor de hulp
CME
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: synchroniseren van data op opslagmedia
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/13, 16:08:00 »
Hola
Graag wil ik 2 opslagmedia  met elkaar synchroniseren. ik begrijp dat rsync een al een geïnstalleerd programma is. (De  V in de Ubuntu softwarecentrum. Ik vergeet telkens hoe ik dat programma kan gebruiken als het niet in "DASH" op te roepen is. Hoe gaat dat ook alweer?

Wat ik zoek is een synchronisatie programma waarin ik duidelijk kan zien wat bijgewerkt moet worden, niet een die dat klakkeloos synchroniseert. Laat rsync zien in welke map de verschillen zitten?

met dank voor de hulp
CME
Ik gebruik hiervoor FreeFileSync
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Cme

  • Lid
Re: synchroniseren van data op opslagmedia
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/13, 16:19:46 »
Ik gebruik hiervoor FreeFileSync

Hmm, niet in het U-softwarecetrum te vinden en Synaptic geeft nul op rekwest. Waar te vinden?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: synchroniseren van data op opslagmedia
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/13, 20:25:39 »
Ik gebruik hiervoor FreeFileSync

Hmm, niet in het U-softwarecetrum te vinden en Synaptic geeft nul op rekwest. Waar te vinden?

https://www.freefilesync.org/download.php
neem deze voor ubuntu 16.04 voor alle ubuntu en mint versies

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline jan11000

  • Lid
Re: synchroniseren van data op opslagmedia
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/14, 00:42:47 »
Grsync kun je proberen.
dit is een grafische schil,
en je kunt  je instellingen testen, zonder aan je files te gaan, maar wel een lijst wat grsync wilt gaan doen.

En je kunt je instellingen, copieren en in een terminal gebruiken, maak het driehoekje open, en je ziet de terminal commando.

wat ik wel zou doen is, je geeft 2 mappen, source en destination, zet achter elke map een /, want anders zit je in een verkeerde map.
Dus grafisch kiezen, dan een / achter de 2 gekozen mappen zetten, zelf heb ik gehad dat dit fout ging, en ik een 2e kopie in een sub map had gezet.

FreeFileSync moet je op youtube opzoeken, daar kun je bijv een externe hd aansluiten en je backup begint meteen te draaien, hij ziet je hd automatisch.

Re: synchroniseren van data op opslagmedia
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/14, 10:58:44 »
Mappen met elkaar vergelijken: Meld
(bij grote media kan het even duren...)

Synchroniseren met een 'simulatie' modus: luckyBackup
Je kunt heel veel instellen en een takenlijst maken die hij onthoudt waardoor het de volgende keer slechts een druk op de knop is.
Eigenlijk is luckyBackup gewoon een GUI (=grafische schil) voor het krachtige rsync. Het laat ook de rsync commando's zien die je dan eventueel rechtstreeks via de terminal kunt gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/14, 15:53:42 door VuurVosje »

Re: synchroniseren van data op opslagmedia
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/14, 11:55:17 »
Wat ik zoek is een synchronisatie programma waarin ik duidelijk kan zien wat bijgewerkt moet worden, niet een die dat klakkeloos synchroniseert. Laat rsync zien in welke map de verschillen zitten?
Dat laatste doe je met de optie -n (dry run).
Dus om te kijken wat er gaat gebeuren als je rsync gebruikt om twee mappen te synchroniseren, zeg je in een terminal:
rsync -tvan mapje.org/ mapje.kopie.van.org/(die t, v en a zijn standaardopties om mappen te kopiëren/backuppen).

Voorbeeld. Op mijn bureaublad staat een mapje genaamd gimp29. Ik kopieer en plak dat, eveneens op het bureaublad, en noem 'm gimp29a. In het eerste mapje maak ik twee extra lege bestandjes aan, test1 en test2.

Als ik nu bovenstaande opdracht uitvoer, krijg ik dit in m'n terminal te zien:

paul@graveyron:~/Bureaublad$ rsync -tvan gimp29/ gimp29a/
sending incremental file list
./
test1
test2

sent 427 bytes  received 25 bytes  904.00 bytes/sec
total size is 598,292  speedup is 1,323.65 (DRY RUN)


Heb je veel te rsync'en, stuur die uitvoer dan even naar een bestandje, zo:

paul@graveyron:~/Bureaublad$ rsync -tvan gimp29/ gimp29a/ > rsyncdryrunDat wordt in dit geval eveneens op het bureaublad geplaatst.

Rsync is zo eenvoudig in het gebruik en zo krachtig, dat ik me al heel lang afvraag waarom mensen iets anders willen. Wie bang is voor de terminal pakt die grafische versie Grsync die hierboven al genoemd is.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/14, 11:57:50 door Paul Matthijsse »

Offline vanadium

  • Lid
Re: synchroniseren van data op opslagmedia
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/14, 12:44:01 »
De "-t" optie kan je weglaten, want die is al inbegrepen in de optie "a".
rsync -van mapje.org/ mapje.kopie.van.org/

Offline Cme

  • Lid
Re: synchroniseren van data op opslagmedia
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/14, 15:42:21 »
Geweldig, dank voor alle reacties.
Grsync en LuckyBackup binnengehaald. Grsync ziet er herkenbaar uit en is in het Nederlands. Voor mij betekend dat een struikelblok minder. Ik ga het uitproberen.
Grsync kun je proberen.
dit is een grafische schil,
en je kunt  je instellingen testen, zonder aan je files te gaan, maar wel een lijst wat grsync wilt gaan doen.

En je kunt je instellingen, copieren en in een terminal gebruiken, maak het driehoekje open, en je ziet de terminal commando.

wat ik wel zou doen is, je geeft 2 mappen, source en destination, zet achter elke map een /, want anders zit je in een verkeerde map.
Dus grafisch kiezen, dan een / achter de 2 gekozen mappen zetten, zelf heb ik gehad dat dit fout ging, en ik een 2e kopie in een sub map had gezet.
@Jan1000 Je hebt de woorden gebruikt die ik niet kon bedenken: 'grafische schil' en 'instellingen testen', dat is wat ik zoek en daarom valt rsync voor mij af vanwege alle codes die gebruikt worden. Zou je mij een grafisch inzicht kunnen geven van de mappen bron en bestemming met een / erachter? Ik kan me nl geen beeld vormen van wat je bedoelt.
met dank voor de moeite,
Cme
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: synchroniseren van data op opslagmedia
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/14, 16:36:39 »
De "-t" optie kan je weglaten, want die is al inbegrepen in de optie "a".
Misschien heb je gelijk Vanadium, alleen zie ik dat niet zo een-twee-drie in de manueel van rsync. Wat ik wel zie is het onderstaande. Ander punt is dat ik heel conservatief ben: wanneer iets werkt dan raak ik het niet meer aan! Bij mij dus -tva.  :)

-t, --times
              This  tells  rsync to transfer modification times along with the
              files and update them on the remote system.  Note that  if  this
              option  is  not  used, the optimization that excludes files that
              have not been modified cannot be effective; in  other  words,  a
              missing -t or -a will cause the next transfer to behave as if it
              used -I,  causing  all  files  to  be  updated  (though  rsync’s
              delta-transfer  algorithm  will make the update fairly efficient
              if the files haven’t actually changed, you’re  much  better  off
              using -t
).

Offline vanadium

  • Lid
Re: synchroniseren van data op opslagmedia
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/14, 17:40:27 »
Bij mij dus -tva.  :)
Bij mij -av  =D (de lettervolgorde doet er niet toe, maar toch ...  :) )

In de handleiding zie je voor welke opties de -a staat:
-a, --archive               archive mode; equals -rlptgoD (no -H,-A,-X)

@Cme: rsync interpreteert padnamen een beetje eigenaardig. "padnaam" en "padnaam/" is niet hetzelfde. "padnaam" betekent de folder als object (met alles erin), "padnaam/" betekent "in de betreffende folder". Het gaat onverwacht als je de bron niet van een slash voorziet, en de bestemming wel:

/home/Cme/Documents/ -> /mount/backup/Documents/
/home/Cme/Documents/ -> /mount/backup/Documents
/home/Cme/Documents -> /mount/backup/Documents

Deze drie opties zullen praktisch hetzelfde resultaat hebben. Als /mount/backup/Documents niet bestaat, wordt die aangemaakt.

/home/Cme/Documents -> /mount/backup/Documents/

Dit geeft een resultaat wat je eerst niet verwacht: Je folder Documents wordt nu gekopieerd onder de folder "Documents" op je backup: /mount/backup/Documents/Documents. Om hetzelfde effect als hierboven te verkrijgen, kan je de naam Documents uit de bestemming weglaten:
/home/Cme/Documents -> /mount/backup/

Offline jan11000

  • Lid
Re: synchroniseren van data op opslagmedia
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/15, 00:35:14 »
Gewoon de map kiezen, dan achteraan moet je een / zetten, meer niet.(dus bij beide mappen).
Met grync heb je rechts boven 1 knop is de echte rsync starten, dus bestanden syncen, en rechtsboven is nog een knop, die laat zien welke files wijzigen als test, dan kun je kijken wat er veranderd.(dan synct er geen echte bestanden).

Voor de rest moet je gewoon testen met mappen die je tijdelijk maakt.