Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: Evolution in het Nederlands op *buntu 13.10  (gelezen 2467 keer)

Tip: Evolution in het Nederlands op *buntu 13.10
« Gepost op: 2013/10/20, 11:13:55 »
De vertaling ontbreekt standaard en zelfs al prop je die erin dan is de boel nog half Engels omdat de vertaling al maanden niet meer is bijgewerkt en er honderden strings niet meer goed waren. Dit heb ik nu opgelost en met een heel simpel trucje kun je Evolution nu weer keurig in het Nederlands krijgen.

De vertaling installeren
-Download het gecompileerde vertalingsbestandje van mijn Dropbox: https://www.dropbox.com/s/kfwm51ua2zd1uro/nl.mo
en sla het op in je Persoonlijke map (Home).
-Sluit Evolution af als je deze open hebt staan.
-Open een terminalvenster en voer het volgende commando uit:

sudo mv nl.mo /usr/share/locale-langpack/nl/LC_MESSAGES/evolution-3.8.mo

Et voila! :)

Offline Wobbo

  • Lid
    • Documentjes
Re: Tip: Evolution in het Nederlands op *buntu 13.10
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/03, 15:29:27 »
Thanks! Ik baalde erg dat bij 13.10 de vertaling ineens verdwenen was! Bedankt voor de oplossing.

Re: Tip: Evolution in het Nederlands op *buntu 13.10
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/11, 11:39:34 »
Graag gedaan! :)

Re: Tip: Evolution in het Nederlands op *buntu 13.10
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/05, 21:16:42 »
Thanks, eh, bedankt natuurlijk.....

Re: Tip: Evolution in het Nederlands op *buntu 13.10
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/11, 15:05:43 »
Blijkbaar is in 14.04 LTS (daily build van vandaag) Evolution volledig in het Nederlands  :D dus daar is dat trucje blijkbaar niet meer nodig.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Tip: Evolution in het Nederlands op *buntu 13.10
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/11, 15:11:42 »
Heb je evolution zelf vertaald of dat .mo bestand ergens anders vandaan gehaald? In het vervolg is het handiger om dit via het vertaalteam te doen, dan kunnen we de vertaling ook naar upstream sturen (gnome), en dan blijven de vertalingen ook werken als je upgrade. Als je zelf het .mo bestand aanpast gaan alle wijzigingen verloren als je upgrade.

Re: Tip: Evolution in het Nederlands op *buntu 13.10
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/11, 15:37:00 »
Heb je evolution zelf vertaald of dat .mo bestand ergens anders vandaan gehaald? In het vervolg is het handiger om dit via het vertaalteam te doen, dan kunnen we de vertaling ook naar upstream sturen (gnome), en dan blijven de vertalingen ook werken als je upgrade. Als je zelf het .mo bestand aanpast gaan alle wijzigingen verloren als je upgrade.

In het vervolg is het misschien handiger als je eerst vraagt of ik misschien de boel niet al upstream heb gestuurd i.p.v. opmerkingen als deze te maken... Ik ben upstream vertaler voor een aantal Linux-software dus ik weet wel hoe en wat.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/11, 15:38:54 door Vistaus »

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Tip: Evolution in het Nederlands op *buntu 13.10
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/11, 16:27:47 »
Ik vroeg het alleen maar omdat ik weet dat er upstream ook al aan evolution werd gewerkt, als twee mensen tegelijk aan hetzelfde pakket werken is dat natuurlijk een beetje zonde. Hier kan je zien dat evolution bij upstream door hannie vertaald is, die vertaling komt dan vanzelf in ubuntu terecht (https://l10n.gnome.org/vertimus/evolution/gnome-3-8/po/nl/level1/).

Re: Tip: Evolution in het Nederlands op *buntu 13.10
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/11, 20:22:55 »
Ik vroeg het alleen maar omdat ik weet dat er upstream ook al aan evolution werd gewerkt, als twee mensen tegelijk aan hetzelfde pakket werken is dat natuurlijk een beetje zonde. Hier kan je zien dat evolution bij upstream door hannie vertaald is, die vertaling komt dan vanzelf in ubuntu terecht (https://l10n.gnome.org/vertimus/evolution/gnome-3-8/po/nl/level1/).

En in dit geval is ie niet in 13.10 terecht gekomen want ook op het internationale forum zijn klachten geweest dat lokalisatie van Evolution in 13.10 niet op orde is. Na release van 13.10 nota bene. Dus in dit geval bied ik een door mij gemaakte vertaling aan die upstream terecht is gekomen (niet direct zoals Hannie omdat ik niet in het GNOME-NL-team zit). Ik ben al een paar jaar upstream vertaler voor o.a. Enlightenment, QupZilla en Shotwell dus ik heb wel degelijk de ervaring en kennis van upstream werken :)