Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: startmenu  (gelezen 1417 keer)

startmenu
« Gepost op: 2021/09/20, 21:54:43 »
Het vooruitzicht van windows10 staat me zo tegen dat ik na 30 jaar deels gedwongen in het andere kamp te hebben doorgebracht nu een geleidelijke overstap naar linuxaam het maken ben. Beetje bij beetje  kom ik verder, maar voor een probleem lukt het me niet de juiste zoektermen te vinden.

Ik placht mijn startmenu altijd zorgvuldig te onderhouden, zodat er binnen een submenu steeds maar een keuze met een bepaalde letter begint. Hierdoor kon ik programma's starten door een sequentie van beginletters. Bijvoorbeeld lightroom start met ^esc>pfl: control-esc om het startmenu te openen en dan p(rograms)>f(otografie)>L(ightroom). Mijn vingers kennen deze combinaties beter dan mijn hoofd.

Als ik dat op mijn linuxdesktop (KDE, denk ik, waar zie je dat?) probeer dan slorpt de zoekfunctie mijn toetsdrukken op, net als in de nieuwere windowsen. Heel irritant. De enige manier om een programma te starten is door de naam beginnen te typen. Dat gaat nu nog goed, nu er nog niet zoveel staat ge-installeerd, maar dat blijft vast niet zo. Is er een manier, of een alternatieve desktop, waarin ik het startmenu wel kan gebruiken zoals hierboven beschreven?

Offline Rik123

  • Lid
Re: startmenu
« Reactie #1 Gepost op: 2021/09/21, 10:25:21 »

 Bijvoorbeeld lightroom start met ^esc>pfl: control-esc om het startmenu te openen en dan p(rograms)>f(otografie)>L(ightroom). Mijn vingers kennen deze combinaties beter dan mijn hoofd.

KDE ken ik niet maar als ik b.v. met Ubuntu de fotoviewer gThumb wil openen, de Windows-toets + g  en ik krijg de prog voorgeschoteld om te starten

Re: startmenu
« Reactie #2 Gepost op: 2021/09/21, 11:59:46 »
Shortcuts zijn niet hetzelfde: er is geen hiërarchie en het aantal betekenisvolle combinaties is zeer beperkt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: startmenu
« Reactie #3 Gepost op: 2021/09/21, 12:07:58 »
Geef eens een volledig overzicht van je systeem, op de volgende wijze:

- Open een terminalvenster (zo open je een terminalvenster);
- Maak het terminalvenster schermvullend, om afgekapte regels te voorkomen;
- Kopieer en plak deze opdracht in het terminalvenster:
sudo apt-get install inxi
Druk op Enter. Tik desgevraagd je wachtwoord in; dat blijft geheel onzichtbaar, je ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo. Druk wederom op Enter.

- Kopieer en plak daarna deze opdracht in het terminalvenster:
inxi -Fxpmrz(als je het toch intikt: de letter F is een hoofdletter, en vergeet de spatie na inxi niet!)

Druk op Enter.

Kopieer en plak de terminaluitvoer in je volgende bericht.
« Laatst bewerkt op: 2021/09/21, 12:11:06 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: startmenu
« Reactie #4 Gepost op: 2021/09/21, 12:23:04 »
De krachtige zoekfunctie werkt wel degelijk zeer efficient. Super dar zal Darktable al tevoorschijn toveren, en met een druk op Enter start je het programma. De eerste letters van de naam ingeven is voldoende; je moet geen hierarchie leren. Je moet al veel programma's met gelijkaardige naam installeren vooraleer het noodzakelijk wordt meer dan drie letters in te typen.

Voor programma's die je heel regelmatig gebruikt, zijn sneltoetsen toch wel veruit het ... snelst. Ingebouwd zijn (zoals dat in Windows is, denk ik) de Super+Cijfer bindingen. Super+1 zal het eerste programma activeren dat op je dock staat. Dat is trouwens een "schakelen of opstarten" concept: is het programma al opgestart, dan brengt de sneltoets je naar de applicatie. Is het programma nog niet opgestart, dan wordt het opgestart.

Zelf, maar dat is een persoonlijke toets, reserveer ik vele Super+letter toetsen hiervoor: Super+w voor de Webbrowser, Super+e voor de Editor, Super+T voor de terminal, Super+L voor de caLenderSuper+k voor Google Keep, ...

Met het commando "printenv XDG_CURRENT_DESKTOP" in een terminal kan je al zien welke desktopomgeving actief is, vb bij mij:

$ printenv XDG_CURRENT_DESKTOP
GNOME
« Laatst bewerkt op: 2021/09/21, 12:29:46 door vanadium »

Offline Rik123

  • Lid
Re: startmenu
« Reactie #5 Gepost op: 2021/09/21, 12:23:58 »
Shortcuts zijn niet hetzelfde: er is geen hiërarchie en het aantal betekenisvolle combinaties is zeer beperkt.

Ik heb het niet over Shortcuts , maar een manier van een prog snel vinden en starten .. 

Offline MKe

  • Lid
Re: startmenu
« Reactie #6 Gepost op: 2021/09/21, 13:12:55 »
Volgens mij is het verschil van de topic starter en wat jullie hier beschrijven dat hij graag een structuur (hierarchie) wil hebben die hij met toetsencombinaties kan doorlopen. Dus "eerste letter categorie" -> "eerste letter subcategorie" -> "eerste letter programma".
Helaas is dat volgens mij niet mogelijk met de Gnome Dash of het standaard KDE menu (corrigeer me a.u.b. als ik ongelijk heb) en is dat tegenwoordig in Windows 10 ook niet meer mogelijk (net geprobeerd, Win10 lijkt ook geen categorieen meer te hebben).  Voor zover ik kan zien werken al die menu's tegenwoordig hetzelfde en zoeken ze alfabetisch op programma naam. Misschien zijn er nog 3rd party menu's die hij zou kunnen proberen die deze functionaliteit wel heeft?

Ik heb zelf wel zoiets gemaakt in mijn eigen desktop op basis van DMenu, maar dat is wel heel erg minimalistisch en puur voor mijzelf gemaakt en ik heb geen idee hoe het zich gedraagd in een echte desktop omgeving als KDE/Gnome/XFCE
« Laatst bewerkt op: 2021/09/21, 13:23:05 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline vanadium

  • Lid
Re: startmenu
« Reactie #7 Gepost op: 2021/09/21, 14:56:17 »
Volgens mij is het verschil van de topic starter en wat jullie hier beschrijven dat hij graag een structuur (hierarchie) wil hebben die hij met toetsencombinaties kan doorlopen. Dus "eerste letter categorie" -> "eerste letter subcategorie" -> "eerste letter programma".
Ja, hebben we ook door  :) Ik denk dat die toetsenbordondersteuning voor het applicatie menu er zelfs niet was in Gnome 2. Klikken of pijltjes was daar de boodschap.

dmenu dient nu net en bij uitstek voor die snelle zoekbenadering, maar inderdaad, met scripting kan je er een hierarchische aanpak van maken.

Ik heb geen weet van 3rd party menu's die op die manier werken, behalve dan mogelijk het rechts-klik menu van Openbox.
« Laatst bewerkt op: 2021/09/21, 15:03:33 door vanadium »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: startmenu
« Reactie #8 Gepost op: 2021/09/21, 15:23:06 »
Toch zou het wel handig zijn als we zouden weten wat voor vlees we in de kuip hebben met het systeem van de hulpvrager.... Zie mijn eerdere bericht in dit draadje.  ;)

Re: startmenu
« Reactie #9 Gepost op: 2021/09/21, 16:08:14 »
@ iconoclastica,

Citaat
Ik placht mijn startmenu altijd zorgvuldig te onderhouden, zodat er binnen een submenu steeds maar een keuze met een bepaalde letter begint. Hierdoor kon ik programma's starten door een sequentie van beginletters. Bijvoorbeeld lightroom start met ^esc>pfl: control-esc om het startmenu te openen en dan p(rograms)>f(otografie)>L(ightroom). Mijn vingers kennen deze combinaties beter dan mijn hoofd.

Bedoel je het volgende: ???



Klik op de afbeelding om groter te kunnen vertonen/bekijken.

"Kan je een voorbeeld (afbeelding) tonen van hoe jou vorig menu ( het zal wel van Windows zijn --- maak er een screenshot van en plaatst dit in uw bericht  ---  gebruik daarvoor:    https://postimages.org/  ) er uit zag ?

Bericht ons.
Met dank.

Hoe met   https://postimages.org/    werken:

- klik op de link en deze opent een scherm met de keuze



Je wordt nu terug naar uw computer geleid, kies dan een afbeelding -- klik op openen.

Dan kom je terug in onderstaand scherm -- je ziet een voortgangsbalk van de upload -- daarna klik je op : "Miniatuurafbeelding voor fora " dan klik je op een blauw-wit mapje aan de rechterzijde --- er verschijnt eventjes dat het gekopieerd is...
Ga nu terug naar dit berichtenvenster en "plak" de link hier in uw bericht.  Succes.

« Laatst bewerkt op: 2021/09/21, 16:40:56 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline MKe

  • Lid
Re: startmenu
« Reactie #10 Gepost op: 2021/09/21, 16:27:39 »
Volgens mij is het verschil van de topic starter en wat jullie hier beschrijven dat hij graag een structuur (hierarchie) wil hebben die hij met toetsencombinaties kan doorlopen. Dus "eerste letter categorie" -> "eerste letter subcategorie" -> "eerste letter programma".
Ja, hebben we ook door  :) Ik denk dat die toetsenbordondersteuning voor het applicatie menu er zelfs niet was in Gnome 2. Klikken of pijltjes was daar de boodschap.

dmenu dient nu net en bij uitstek voor die snelle zoekbenadering, maar inderdaad, met scripting kan je er een hierarchische aanpak van maken.

Ik heb geen weet van 3rd party menu's die op die manier werken, behalve dan mogelijk het rechts-klik menu van Openbox.
DMenu is echt heel handig als je kunt scripten idd. Mooi voorbeeld hoe een simpele tool heel veelzijdig kan worden. Maar het mist eyecandy, dus vaak niet geschikt voor 'gewone' gebruikers. Misschien moet ik maar eens een draadje open met 10 toepassingen van d-menu  :P

Re: startmenu
« Reactie #11 Gepost op: 2021/09/21, 16:35:01 »
@ MKe,

Citaat
DMenu is echt heel handig als je kunt scripten idd. Mooi voorbeeld hoe een simpele tool heel veelzijdig kan worden. Maar het mist eyecandy, dus vaak niet geschikt voor 'gewone' gebruikers. Misschien moet ik maar eens een draadje open met 10 toepassingen van d-menu  :P

Dat is een heel interessant idee, doen, mijn interesse heb je.
De Windows menu's ( Dos -- als ik het goed voor heb ) hadden dat vroeger -- een onderstreepte  eerste letter en achter het woord de toetsencombinatie (noemen we sneltoetsen).
« Laatst bewerkt op: 2021/09/21, 16:40:07 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline MKe

  • Lid
Re: startmenu
« Reactie #12 Gepost op: 2021/09/21, 19:19:13 »
@ MKe,

Citaat
DMenu is echt heel handig als je kunt scripten idd. Mooi voorbeeld hoe een simpele tool heel veelzijdig kan worden. Maar het mist eyecandy, dus vaak niet geschikt voor 'gewone' gebruikers. Misschien moet ik maar eens een draadje open met 10 toepassingen van d-menu  :P

Dat is een heel interessant idee, doen, mijn interesse heb je.
Okay, ik zal eens kijken.

Overigens het script dat ik gebruik hiervoor met dmenu heb ik niet zelf geschreven zie ik nu. Ik gebruik een eigen versie van morc_menu:https://github.com/Boruch-Baum/morc_menu Misschien te lastig voor de topic starter en ik weet ook niet of het precies is wat hij nodig heeft. Ik zal idd eens een draadje starten over dmenu. Misschien zijn er wel meer geinteresseerden.
« Laatst bewerkt op: 2021/09/21, 20:25:01 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: startmenu
« Reactie #13 Gepost op: 2021/09/21, 22:46:20 »
"Kan je een voorbeeld (afbeelding) tonen van hoe jou vorig menu ( het zal wel van Windows zijn --- maak er een screenshot van en plaatst dit in uw bericht  ---  gebruik daarvoor:    https://postimages.org/  ) er uit zag ?

Dank je, Spieven. Elk forum werkt net weer even anders en dan scheelt zo'n duidelijke instruktie een boel tijd.

Dit is zoals is nu nog steeds mijn programma's start:



In dit voorbeeld geven de photoshoppen een name clash als je van voren af aan begint te typen. Verder is een geordende hierarchie veel makkelijker te onthouden, en ik kan even spieken als ik bijvoorbeeld wel weet dat het prg in het foto-menu zit, maar het zolang niet meer heb gebruikt dat ik nog precies weet hoe het heet. Een en ander zal wel met persoonlijke voorkeur en hersenplattegrond te maken hebben, maar dit is hoe mijn hoofd het doet.

En ja, ik kan het natuurlijk ook zelf programmeren. Maar ik dacht dat zoiets bekends wel al zou bestaan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: startmenu
« Reactie #14 Gepost op: 2021/09/22, 14:34:58 »
Dat zat toch wel goed in elkaar, dat Windows 95 startmenu! Alles in dat menu kwam (en dat is wellicht nog zo) overeen met een bestandstructuur van Windows shortcuts. Door die shortcuts te hernoemen, hernoemde je ook de ingangen in je menu. Die toetsenbordondersteuning zorgde er inderdaad voor dat je eenvoudig en snel via het toetsenbord iets kon kiezen.

In Linux wordt dit menu samengesteld door het systeem aan de hand van de .desktop starters. Die bevinden zich op vaste plaatsen (/usr/share/applications en /usr/local/share/applications voor systeembrede applicaties (automatisch gemanaged door besturingssysteem of handmatig door de beheerder), .local/share/applicaties voor applicaties die enkel de ene gebruiker ziet. Op basis van het "Categories" veld wordt het menu dan samengesteld

Zoals eerder gezegd, is zo een menu al helemaal weg in Ubuntu desktop. Je kan nog wel extensies installeren (de "officiële" extensie "Application menu", Arc menu en andere), maar die ondersteunen enkel navigatie met de pijltjestoetsen. Naar ik mij herinner, was het vroeger, onder Gnome 2, niet beter, en ook het Whisker menu in xfce doet dat al niet. Ik heb geen weet van een mogelijke alternatief. Algemeen worden sneltoetsen in menu's steeds minder ondersteund (spijtig genoeg), denk aan het Window menu in Gnome Shell (Alt+Spatie).

Offline MKe

  • Lid
Re: startmenu
« Reactie #15 Gepost op: 2021/09/22, 15:18:33 »
Het lijkt erop dat de oude IceWM windowsmanager nog zo'n menu heeft inclusief de sneltoetsen methode, zie bijlage. Maar of je daar nu mee wilt werken is de vraag want het is niet een heel erg standaard omgeving. Aan de andere kant is het wel lekker licht  :evil:



Re: startmenu
« Reactie #16 Gepost op: 2021/09/22, 22:33:24 »
Met het commando "printenv XDG_CURRENT_DESKTOP" in een terminal kan je al zien welke desktopomgeving actief is:
$ printenv XDG_CURRENT_DESKTOP
ZORIN : GNOME

Geen KDE dus.

Re: startmenu
« Reactie #17 Gepost op: 2021/09/22, 22:37:03 »
Het lijkt erop dat de oude IceWM windowsmanager nog zo'n menu heeft inclusief de sneltoetsen methode, zie bijlage. Maar of je daar nu mee wilt werken is de vraag want het is niet een heel erg standaard omgeving. Aan de andere kant is het wel lekker licht  :evil:

IceWM net ge-installeerd; 't ziet er veelbelovend (maar wat 'grof') uit. 'k Zal het eens een paar dagen proberen.

Offline MKe

  • Lid
Re: startmenu
« Reactie #18 Gepost op: 2021/09/22, 22:43:47 »
Het lijkt erop dat de oude IceWM windowsmanager nog zo'n menu heeft inclusief de sneltoetsen methode, zie bijlage. Maar of je daar nu mee wilt werken is de vraag want het is niet een heel erg standaard omgeving. Aan de andere kant is het wel lekker licht  :evil:

IceWM net ge-installeerd; 't ziet er veelbelovend (maar wat 'grof') uit. 'k Zal het eens een paar dagen proberen.
ja icewm is een van de oudste desktop omgevingen met bijbehorende looks. Het is heel erg afgekeken van Windows 95. Het wordt tegenwoordig niet veel gebruikt omdat veel mensen een moderne desktop willen.  Maar als de win95 functionaliteit voldoende is dan heb je met icewm wel een hele snelle en lichte omgeving die zelfs oude computers nog bruikbaar maakt.