Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar  (gelezen 3375 keer)

Offline Bigtwin

  • Lid
Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Gepost op: 2010/06/14, 17:24:46 »
Ik heb een nieuwe laptop met (uiteraard) windows 7. Nou wil ik die achter de hand houden, voor je weet maar nooit, dus ik heb bij de Ubuntu installatie de Win disk partitie van 500 naar 200 Gb terug gebracht. De overige 300 Gb wilde ik voor Ubuntu gebruiken.

Echter, als ik nu van de Ubuntu 10.04 cd boot, zie ik een unusable partitie, dus die partitie die ik voor Ubuntu wil gaan gebruiken, waar ik niks mee kan beginnen. Ik kan hem in het installatie menu niet deleten, ik kan geen partitie toevoegen, niet aanpassen, niks. En dan loopt de installatie dus stuk, want ik heb geen disk, geen root partitie helemaal niks, behalve een unusable partitie.

Wat moet ik nu?

Offline Bigtwin

  • Lid
Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/14, 19:12:17 »
Ik heb een nieuwe laptop met (uiteraard) windows 7. Nou wil ik die achter de hand houden, voor je weet maar nooit, dus ik heb bij de Ubuntu installatie de Win disk partitie van 500 naar 200 Gb terug gebracht. De overige 300 Gb wilde ik voor Ubuntu gebruiken.

Echter, als ik nu van de Ubuntu 10.04 cd boot, zie ik een unusable partitie, dus die partitie die ik voor Ubuntu wil gaan gebruiken, waar ik niks mee kan beginnen. Ik kan hem in het installatie menu niet deleten, ik kan geen partitie toevoegen, niet aanpassen, niks. En dan loopt de installatie dus stuk, want ik heb geen disk, geen root partitie helemaal niks, behalve een unusable partitie.

Wat moet ik nu?

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/14, 19:28:25 »
Nee, ik heb geen ext4 opgegeven, ik ben ergens in de eerste install terug gegaan, waarna ubuntu ineens opstartte. Ik ga eens naar GParted live cd kijken...
« Laatst bewerkt op: 2010/06/14, 19:34:19 door Bigtwin »

Re: Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/14, 19:29:34 »
Kun je win nog opstarten ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/14, 19:51:20 »
En wat krijg je via gParted? (Systeem>Beheer>gParted in de LiveCD)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/14, 20:07:40 »
En wat krijg je via gParted? (Systeem>Beheer>gParted in de LiveCD)
Dat zou m'n volgende vraag zijn :lol:
Maar misschien beter de gparted cd daarvoor gebruiken : http://sourceforge.net/projects/gparted/files/
Het .iso bestand downloaden en op cd branden
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/15, 02:17:45 »
Windows Vista en Windows 7 resizen moet net even iets anders dan vroeger bij XP
Lees het volgende stuk aandachtig door:
https://help.ubuntu.com/community/HowtoResizeWindowsPartitions

En dan met nadruk het stuk waar men het heeft over Windows 7.
Citaat
If you use GParted Partition Editor in the Ubuntu Live CD be careful. You should remember to remove the check mark in the 'round to cylinders' checkbox , otherwise GParted will dutifully move the entire partition to align it with cylinder boundaries.
BTW, binnen Windows 7 zelf kun je de disk ook perfect kleiner maken, maar dat even terzijde.
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/resize-a-partition-for-free-in-windows-vista/

Mijn volgende vraag is nu, kun je nog wel je W 7 opstarten na je gedane resize?

Dat zou m'n volgende vraag zijn :lol:
Maar misschien beter de gparted cd daarvoor gebruiken : http://sourceforge.net/projects/gparted/files/
Het .iso bestand downloaden en op cd branden
Waarom zou ik hiervoor de Gparted LiveCD moeten gebruiken, als de Gparted die op de Ubuntu disk staat uitstekend zijn werk kan doen op een unmounted disk  ???
« Laatst bewerkt op: 2010/06/15, 02:31:53 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/15, 14:28:49 »
Nou, dit is toch een vervelend begin met Ubuntu. Ik ben mijn Windows partitie kwijt. Zal vast aan een fout van mij liggen... >:( Maar toch...

Nu ik dan toch de partities voor elkaar heb, krijg ik na de installatie van Ubuntu, alleen een paars scherm. Ik kan niks, niet aanloggen, niet herstarten, niks. Alleen de aan/uit knop lang vasthouden, om een forced power off te doen.

Ik dacht dat er een wereld open zou gaan als ik Ubuntu zou gaan gebruiken, maar vooralsnog ben ik 2 dagen bezig en vind ik het alleen enorm K.T.

Wie kan me helpen? Ik denk nu nl dat ik een grondig verkeerde keus heb gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/15, 14:34:07 door Bigtwin »

Re: Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/15, 15:11:21 »
Citaat van: donpedroII
Waarom zou ik hiervoor de Gparted LiveCD moeten gebruiken, als de Gparted die op de Ubuntu disk staat uitstekend zijn werk kan doen op een unmounted disk  Huh?
Ik heb altijd de gparted cd gebruikt om de schijven in te delen. Ik zou daar niet direkt een antwoord op kunnen geven. Misschien omdat de live cd van ubuntu volledig moet opgestart zijn alvorens je gparted kan gebruiken en ik heb nog nooit een probleem gehad met de gparted cd zelf. Kwestie van gewoonte denk ik  ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/15, 15:30:40 »
Doe/deed je tijdens de installatie handmatig partities maken? Je moet namelijk ook altijd een swap partitie maken (hoeft maar een paar GB).

We hebben voorbeelden van hoe je Ubuntu moet installeren op onze wiki: http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Tom

  • Lid
Re: Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/15, 15:52:31 »
Zelfde vraag stond bij Servers etc heb de twee topics samen gevoegd.
Geen dubbel topics aub Het Team. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/15, 16:47:20 »
Nou, dit is toch een vervelend begin met Ubuntu. Ik ben mijn Windows partitie kwijt. Zal vast aan een fout van mij liggen... >:( Maar toch...
Daar was ik al een heel klein beetje bang voor  :'(

Als je de install ingaat kom je op een bepaald moment op de pagina waar staat:

Schijfruimte voorbereiden

Hier moet je kiezen voor het gebruik voor de hele schijf. ( zie afbeelding )

Maar hiervoor denk ik dat we eens moeten kijken of we je Windows 7 nog kunnen redden, maar dan is het belangrijk of je een rescue CD of partitie bezit bij/op die PC.

En vooral dan hoe je partities er nu bij liggen.
Zoals je al aangaf had je W7 kleiner gemaakt, bestaat deze kleine partitie nog?
Dit zou je eventueel ook op de pagina Schijfruimte voorbereiden kunnen/moeten zien.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/15, 16:50:44 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/15, 17:13:02 »
Citaat van: donpedroII
Hier moet je kiezen voor het gebruik voor de hele schijf. ( zie afbeelding )
Als je windows op je schijf hebt staan klopt dat niet. Dan moet je kiezen voor handmatig. Is tenandere best dat je zulks altijd doet. Kun je zelf juist bepalen waar ubuntu komt en de swap partitie ;)
Misschien interessant dat de TS ons meedeelt hoe zijn schijf er NU uitziet aan de hand van de gparted cd of de ubuntu live cd.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/15, 17:14:44 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/15, 17:21:50 »
Tja, de hele schijf aanklikken is alleen goed als je uitsluitend ubuntu wil. Manueel heb je controle. Vraag is natuurlijk hoe de situatie NU is bij de  TS  ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/15, 19:14:17 »
Tja, de hele schijf aanklikken is alleen goed als je uitsluitend ubuntu wil. Manueel heb je controle. Vraag is natuurlijk hoe de situatie NU is bij de  TS  ;)
Daar heb je wel gelijk in, maar denk dat onervaren Ubuntu gebruikers zich in eerste instantie niet moet bezighouden met een tabel waar je diverse keuzes hebt.
Dat je natuurlijk de '/' root moet kiezen, want anders gebeurt er niets, is voor een wat ervaren gebruiker duidelijk.
Die begrijpt ook al min of meer dat als je over de 'root' van het systeem hebt, je praat over de '/'.

Denk dat de eerst keuze die ubuntu je voorschoteld, het naast elkaar laten leven ( zie plaatje ), gewoon de eenvoudigste keuze is voor een beginner.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/15, 20:14:48 »
In je vorige post had je wel "leegmaken en de hele schijf gebruiken" aangeduid. Opletten voor beginners :)
En of je ervaren bent of een beginner, je krijgt altijd te maken met de partitie manager. In het begin even wat basisregels doornemen en je kunt je schijf perfect manueel indelen. Toen ik begon (ubuntu 6.06) was het ook zoeken :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/16, 03:49:29 »
In je vorige post had je wel "leegmaken en de hele schijf gebruiken" aangeduid. Opletten voor beginners :)

Uitgaande van de mededeling "ik ben mijn windows partitie kwijt"ging ik er stilzwijgend vanuit dat hij deze keuze min of meer al had gemaakt.

Citaat
In het begin even wat basisregels doornemen en je kunt je schijf perfect manueel indelen. Toen ik begon (ubuntu 6.06) was het ook zoeken
Inderdaad, je inlezen voordat je jezelf in het diepe gooit zonder reddingsboei in de buurt.

Denk dat we nu maar weer eens wat moeten gaan vernemen van de Topic Starter (TS), voordat verzuipt in alle tips en aanwijzingen.
We hebben nu geen idee waar hij staat met zijn install.


Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Installatie multiboot, partitie niet benaderbaar
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/16, 16:35:06 »
idd, 't is verdacht stil langs die kant.
 @femke98 : klopt volledig. Ik doe het altijd zo als iemand m'n hulp inroept en heb nog heel weinig problemen gehad. Je hdd indelen, of het nu voor windows, voor ubuntu, of voor een dualboot is lijkt mij een van de eerste stapppen waar men zich moet vertrouwd mee maken ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk