Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Docx bestand in Libreoffice  (gelezen 1397 keer)

Offline kali

  • Lid
Docx bestand in Libreoffice
« Gepost op: 2017/07/11, 10:44:48 »
Hallo,

Ik gebruik al meer dan een jaar LibreOffice writer zonder problemen.
Dat was tot een paar dagen geleden ook het geval.
Ik sla mijn documenten meestal op als docx om ze door anderen die met Windows werken ook te kunnen laten openen.
Eergisteren, vermoedelijk na het ophalen van een update, worden deze docx opeens opgeslagen als een soort zip-achtige mappen ipv een gewoon docx-bestand.
Ik kan de bestanden nog wel openen in LibreOffice door rechts te klikken en voor de optie: openen met ... te gaan.
Wanneer ik de bestanden open in Windows, dien ik ook rechts te klikken en voor openen met Word te kiezen.
Het werkt, maar het is opeens omslachtiger geworden.
Is er nog iemand die dit voor heeft?
Kan dit euvel verholpen worden?

In bijlage een screenshot:

Dank bij voorbaat!

Kali

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Docx bestand in Libreoffice
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/11, 11:20:31 »
Je kunt de bestanden ook opslaan als ODT, Office zegt dat de ondersteunen vanaf versie 2007 van Office.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline h2o

  • Lid
Re: Docx bestand in Libreoffice
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/11, 11:49:48 »
Hallo Kali, als je bestanden met de rechtermuisknop kunt openen met Libreoffice, dan kun je dat ook standaardiseren. Klik dan met rechtermuisknop ==> Openen met  andere toepassing ==> dan nogmaals met Libreoffice. Als het goed is dan wordt in het vervolg automatisch een dergelijk bestand hiermee geopend.
Ik schrijf trouwens vanuit de XFCE situatie, maar voor Cinnamon, Mate, Unity, Gnome en KDE zou dat ook moeten werken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Kees3

  • Lid
Re: Docx bestand in Libreoffice
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/11, 11:51:57 »
Zowel docx als odt bestanden zijn eigenlijk gewoon zip-bestanden. Verder eens met h2o

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Docx bestand in Libreoffice
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/11, 12:25:40 »
Normaal zijn docx bestanden gekoppeld aan LO
Bij een update, hoeft niet eens LO te zijn, een archiver (zip) kan ook voorrang gekregen hebben, kan die koppeling zijn gewijzigd.
Je kunt die wijziging ook zelf op je geweten hebben door verkeerd ergens op ge"muisklik"t te hebben.
Zoals iedereen weet doen we dat nooit ;)
Inderdaad is de inhoud van een docx bestand met een ontzip programma te bekijken en te wijzigen.

Groet,
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline kali

  • Lid
Re: Docx bestand in Libreoffice
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/11, 14:08:39 »
Je kunt de bestanden ook opslaan als ODT, Office zegt dat de ondersteunen vanaf versie 2007 van Office.
Inderdaad, Office verklaart dat te ondersteunen, maar mensen die odt bestanden openen in Word krijgen vaak eerst foutmeldingen die ze wel kunnen wegklikken en dan wordt het bestand wel geopend, maar mensen die er niet mee vertrouwd zijn, durven dat vaak niet
Om gebruiksvriendelijk te blijven kies ik dan voor een bestand dat iedereen kent.
Dan hoef ik niet iedere keer te gaan uitleggen wat ze moeten doen en/ of mensen geruststellen.

Offline kali

  • Lid
Re: Docx bestand in Libreoffice
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/11, 14:10:27 »
Normaal zijn docx bestanden gekoppeld aan LO
Bij een update, hoeft niet eens LO te zijn, een archiver (zip) kan ook voorrang gekregen hebben, kan die koppeling zijn gewijzigd.
Je kunt die wijziging ook zelf op je geweten hebben door verkeerd ergens op ge"muisklik"t te hebben.
Zoals iedereen weet doen we dat nooit ;)
Inderdaad is de inhoud van een docx bestand met een ontzip programma te bekijken en te wijzigen.

Groet,
Ed
Bedankt Ed voor de uitleg.
Misschien een domme vraag, maar waar staat LO voor in deze contekst?

Re: Docx bestand in Libreoffice
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/11, 14:11:33 »
LO = Libre Office
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline kali

  • Lid
Re: Docx bestand in Libreoffice
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/11, 14:12:36 »
Hallo Kali, als je bestanden met de rechtermuisknop kunt openen met Libreoffice, dan kun je dat ook standaardiseren. Klik dan met rechtermuisknop ==> Openen met  andere toepassing ==> dan nogmaals met Libreoffice. Als het goed is dan wordt in het vervolg automatisch een dergelijk bestand hiermee geopend.
Ik schrijf trouwens vanuit de XFCE situatie, maar voor Cinnamon, Mate, Unity, Gnome en KDE zou dat ook moeten werken.

Hallo h2o

Dat is wat ik nu gedaan heb, hopelijk blijft het zo werken.

Groetjes,

Kali

Offline kali

  • Lid
Re: Docx bestand in Libreoffice
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/11, 14:24:43 »
Normaal zijn docx bestanden gekoppeld aan LO
Bij een update, hoeft niet eens LO te zijn, een archiver (zip) kan ook voorrang gekregen hebben, kan die koppeling zijn gewijzigd.
Je kunt die wijziging ook zelf op je geweten hebben door verkeerd ergens op ge"muisklik"t te hebben.
Zoals iedereen weet doen we dat nooit ;)
Inderdaad is de inhoud van een docx bestand met een ontzip programma te bekijken en te wijzigen.

Groet,
Ed
Bedankt Ed voor de uitleg.
Misschien een domme vraag, maar waar staat LO voor in deze contekst?

Uiteraard: LibreOffiece, om een of andere reden dacht ik aan 'Lichamelijke Opvoeding' LOL
Hoe kun je zo'n ongewilde koppeling ontkoppeld krijgen?

Re: Docx bestand in Libreoffice
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/11, 19:40:58 »
Mijn ervaring is dat .doc minder uitwisselingsproblemen geeft dan .docx.

swake

  • Gast
Re: Docx bestand in Libreoffice
« Reactie #11 Gepost op: 2017/07/11, 20:54:09 »
Citaat
Ik sla mijn documenten meestal op als docx om ze door anderen die met Windows werken ook te kunnen laten openen.

docx kan in windows pas geopend worden vanaf word versie 2007 of later . Wie nog word 2003 gebruikt en er zullen nog meer zijn dan men wel eens zou kunnen denken kan dus het het document met extensie docx niet openen . Maar met LO in windows geeft dit geen probleem.
Maar je citeert .

Citaat
Eergisteren, vermoedelijk na het ophalen van een update, worden deze docx opeens opgeslagen als een soort zip-achtige mappen ipv een gewoon docx-bestand.

Het gebeurt dus altijd .
Open LibreOffice Writer en ga naar Extra > Opties
Kies daar voor Algemeen bij Laden/Opslaan
Bij standaard bestandsindeling en ODF instellingen wat staat daar aangeduid bij Altijd opslaan als ? Normaal moet er ODF tekstdocument aangeduid zijn .
« Laatst bewerkt op: 2017/07/11, 21:02:11 door swake »

swake

  • Gast
Re: Docx bestand in Libreoffice
« Reactie #12 Gepost op: 2017/07/11, 21:12:39 »
Ik heb je bijlage eens bezien en daar zie ik dat je persoonlijke mappen opgeslagen of bewaard worden als archieven ? Dus niet documenten alleen ?
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ReservekopieenBestanden

Offline kali

  • Lid
Re: Docx bestand in Libreoffice
« Reactie #13 Gepost op: 2017/07/12, 12:38:30 »
Het gaat enkel over de documenten.
Alle mapjes in mijn printscreen zijn documenten. Mijn eigen gewone mappen heb ik buiten de printscreen gelaten.
Ondertussen weet ik hoe ik alles kan openen en werk ik op die manier verder.
Zoals enkele andere mensen aangaven, kan dit verschijnsel te maken hebben met een update die misliep.
(Dat heb ik namelijk een keer voorgehad, toevallig ook enkele dagen geleden)
Vandaag heb ik trouwens weer Ubuntu gedownload en dus ga ik nu proberen of het euvel verholpen is of niet. 

swake

  • Gast
Re: Docx bestand in Libreoffice
« Reactie #14 Gepost op: 2017/07/12, 13:24:25 »
Sorry , je bijlage had me wat misleid doordat ik ook Pictures , Downloads enz..... zag staan .
Ik denk in dezelfde richting als wat DeBaasgeciteert heeft en dat het niets met een update te maken heeft . Volgens mij onoplettend iets verkeerds aangevinkt in LibreOffice zelf , wat iedereen kan gebeuren .

Citaat
Je kunt die wijziging ook zelf op je geweten hebben door verkeerd ergens op ge"muisklik"t te hebben.
Zoals iedereen weet doen we dat nooit ;)

Ik denk dus zowat in de richting wat hier te lezen valt.
http://help.abbyy.com/nl-nl/finereader/12/save_to_archive

Offline vanadium

  • Lid
Re: Docx bestand in Libreoffice
« Reactie #15 Gepost op: 2017/07/12, 14:58:45 »
Ik kan de bestanden nog wel openen in LibreOffice door rechts te klikken en voor de optie: openen met ... te gaan.
Wanneer ik de bestanden open in Windows, dien ik ook rechts te klikken en voor openen met Word te kiezen.
Het werkt, maar het is opeens omslachtiger geworden.
Niemand van  onze waarde forumleden die opmerkte dat dit blijkbaar ook onder Windows gebeurt? Dan kan dit toch niet aan een update liggen?

Wat ik in je screenshot zie, is dat de bestandsnaam geen extensie hebben. Een bestand noemt "Testcase", en niet "Testcase.docx". Hernoem dat bestand eens naar "Testcase.docx". Wordt het (zowel door Windows als Ubuntu) nu wel als Word document herkend?

swake

  • Gast
Re: Docx bestand in Libreoffice
« Reactie #16 Gepost op: 2017/07/13, 23:05:44 »
Citaat
Niemand van  onze waarde forumleden die opmerkte dat dit blijkbaar ook onder Windows gebeurt? Dan kan dit toch niet aan een update liggen?

Mij was het wel opgevallen, daarom mijn vraag in Reactie #11 hoe de documenten worden opgeslagen .
docx (extensie) kan men opslaan als bestandsindeling in Libre Office Writer door dan aan te duiden altijd opslaan als .

Microsoft Word XML bestandsindeling
Office Open XML tekst bestandsindeling
Hierbij dient dan het juiste programma gekoppeld te worden .
Als ze opgeslagen worden als archief kunnen de documenten ook voorzien zijn van een digitale handtekening .

 
« Laatst bewerkt op: 2017/07/13, 23:07:49 door swake »