Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] 9.10 bevriest regelmatig  (gelezen 2614 keer)

[OPGELOST] 9.10 bevriest regelmatig
« Gepost op: 2010/01/01, 15:59:43 »
Beste mensen (allereerst iedereen een prettig nieuwjaar gewenst, moge ook dit jaar het succes van Linux/Ubuntu voortdenderen en de performance weer beter worden met de 2 nieuwe releases die ons dit jaar te wachten staan)

Het probleem waar ik mee te kampen heb is dat mijn 9.10 installatie af en toe (op sommige dagen echt regelmatig en dan weer een dag of wat niet) volkomen vastslaat. Ik kan de zaak dan alleen nog maar redden door net zo lang op de aan/uit knop te drukken tot ie uit gaat en dan weer te herstarten.
Soms gebeurt het als ik naar online radio luister (hij lijkt dan in een soort loop te zitten omdat een fractie van het geluid herhaald wordt) Muis werkt niet meer, klok op beeldscherm staat stil etc.
Soms heb ik een aantal dingen tegelijk draaien zoals lotta en firefox met streaming radio of tv en dan is er niets aan de hand, een andere keer staat er niets aan en slaat hij toch vast. Vandaag was het weer een dag van veel pech wat dit betreft.
Ik heb dit euvel al een tijd. Ik heb het eerst proberen op te lossen door een volledig nieuwe installatie, maar het heeft helaas niet geholpen.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn en wat ik zou kunnen doen.

Ik heb het overigens maar op 1 machine (aopen minicomputer) op mijn laptop draait alles als een zonnetje
« Laatst bewerkt op: 2010/01/23, 16:05:48 door Schredders »

Offline Lutz

  • Lid
Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/01, 16:18:13 »
Wat gebruik je dan als computer? Hoeveel geheugen zit erin? Ik vraag mij af of die voldoende rekenkracht heeft. Wil je proberen Ubuntu als live distro te draaien en kijken of die dan ook vastloopt?

Is dat je eerste Linux installatie op deze computer of had je al eerder eentje erop draaien?

Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/01, 16:35:08 »
Wat gebruik je dan als computer? Hoeveel geheugen zit erin? Ik vraag mij af of die voldoende rekenkracht heeft. Wil je proberen Ubuntu als live distro te draaien en kijken of die dan ook vastloopt?

Is dat je eerste Linux installatie op deze computer of had je al eerder eentje erop draaien?

http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/bGNkbZiYmJrK/viewproduct/AOpen_miniPC_945_VXR_91MPC016DE0/

Hier zijn alle specs van mijn pc te vinden.

Ik had hiervoor 8.04 erop staan. Die draaide weliswaar als een tierelier, maar die had als nadeel dat video's er minder makkelijk in af te draaien waren. Ik zat altijd de kloten met de menu's van dvd files.
De versies 8.10 en 9.04 moest ik overslaan omdat ik het geluid niet aan de praat kreeg.
9.10 werkt (als ie niet bevriest) heel fijn.

Ik heb er volgens mij 2 gig intern geheugen inzitten en een Dual core 2 Ghz processor. Dat moet toch voldoende zijn?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/01, 16:44:31 door Schredders »

Offline ivo

  • Lid
Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/01, 16:49:40 »
Het lijkt op exact hetzelfde symptoom dat ik op mijn desktop heb.

Ik heb daarvoor hier ook al een draadje lopen, maar dit soort problemen zijn zeer lastig.


http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/desktop-bevriest-steeds-net-voor-2100-uur/


Toen ik dit plaatste leek het inderdaad steeds net voor 2100 uur te gebeuren, maar later bleek het gewoon volkomen random.
Het is overigens wel zo dat ie bij mij niet volkomen vastslaat. Ik kan er nog gewoon met ssh of telnet naartoe. Het is de grafische desktop die vastzit. Ook kan ik vanuit ssh (waarbij ik de X forwarding naar mijn laptop zet) nog gewoon programma's starten, die displayen dan op mijn laptop maar ze draaien op de desktop. Dus volgens mij is het echt de grafische desktop die vastloopt.
 
Kun je eens nagaan of dat bij jou ook het geval is?

Exact dezelfde installatie (ook qua additionele pakketten) heb ik op mijn laptop en die draait als een zonnetje.


« Laatst bewerkt op: 2010/01/01, 16:52:21 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline mrGee

  • Lid
Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/01, 17:05:41 »
Hallo

Hier heb ik geloof ik nu ook zo'n akkefietje icm. 9.10, ook als ik de diverse
logs doorspit kan ik hier nog niet een echte conclusie aan verbinden.
Het gaat soms wel een dag goed, maar vaak al na 5 minuten; 'hangen' .
Het betreft een kale, niet aangeklede 9.10 op een mobo met onboard graphics.

Na vastlopen kan ik hem alleen nog via de sysrq toetsen afsluiten; dus de
kernel hangt zelf niet. Ook als ik dmv. een ; sudo stop gdm in een
virtuele terminal, de grafische omgeving afschiet voordat hij vastloopt,
dan loopt hij daarna niet vast; het lijkt erop dat ie vastloopt icm. X

Wel heb ik even snel een fluxbox omgeving erbij op gezet en sinds ik
daarop inlog lijkt hij stabiel. Dus misschien gnome icm. X ??

Nu is dit een testmachine die normaal andere dingen staat te doen en ben ik
dusdanig druk dat ik hier even geen tijd aan kan besteden, maar misschien dat
iemand met deze info een 'aha erlebnis' krijgt  ;)

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/01, 17:34:56 »
@ Ivo en MrGee (en andere geïnteresseerden)

Voor zover ik kan nagaan is de hele machine 'bevroren'. Ikzelf maak geen gebruik van telnet, en zou dit moeten uittesten als het zo ver is. Wel is de machine uit het netwerk verdwenen en kan ik via de vino niet meer inloggen. Ik zal ingeval van wederom een vastloper eens kijken wat ik met telnet kan. (Moet ook even uitzoeken hoe ik dat moet doen)

Zowel de toetsen als de muis zijn 'dood', derhalve heeft het geen zin om op het toetsenbord wat dan ook te kloppen.

Wat ikzelf opmerkelijk vind is dat in het geval van muziek (streaming of via totem afgespeeld) het geluid steeds dezelfde fractie blijft herhalen.

Offline mrGee

  • Lid
Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/01, 18:02:43 »
Die sysrq toetsen combinatie werkt alleen al je de keybinding van je
screenshot  even veranderd hebt. Default is nl. alt+prtscn(prtscn=sysrq) gekoppeld
aan; "take a screenshot of a window"maak daar even shift+prtscn van
(via voorkeuren-sneltoetsen)

Om de machine netjes af te sluiten bij vastloop (test dat evt. eerst maar eens met een
nog werkende machine) doe je;
alt+sysrq+s        filesystem sync
alt+sysrq+u        unmount/remount als read only
alt+sysrq+b        machine reboot

officïele volgorde; REISUB nu wordt alleen SUB toegepast, dat is afdoende om
je machine netjes down te brengen.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/01, 18:11:29 »
Die sysrq toetsen combinatie werkt alleen al je de keybinding van je
screenshot  even veranderd hebt. Default is nl. alt+prtscn(prtscn=sysrq) gekoppeld
aan; "take a screenshot of a window"maak daar even shift+prtscn van
(via voorkeuren-sneltoetsen)

Om de machine netjes af te sluiten bij vastloop (test dat evt. eerst maar eens met een
nog werkende machine) doe je;
alt+sysrq+s        filesystem sync
alt+sysrq+u        unmount/remount als read only
alt+sysrq+b        machine reboot


officïele volgorde; REISUB nu wordt alleen SUB toegepast, dat is afdoende om
je machine netjes down te brengen.

Groeten Gerrit

Eh, dit lijkt me zonder meer erg handig. Even een stomme vraag, hoe verander je de keybinding. Het zal vast zo op te zoeken zijn, maar je kunt het me ws zo vertellen, en dat kan ook handig zijn voor latere gebruikers als ze meteen zien wat ze moeten doen. Maar, nogmaals, dit lijkt me handig.

Offline mrGee

  • Lid
Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/01, 18:14:26 »
Ok, ik moest even je quote fliteren, makkelijker was
geweest om je extra vraag eronder te plaatsen. ;)

Ga naar Systeem-Voorkeuren-Sneltoetsen
ergens in dat lijstje

-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/01, 18:17:44 »


Ga naar Systeem-Voorkeuren-Sneltoetsen
ergens in dat lijstje



Kijk, zo kom je nog eens handige dingen te weten. Dank.

Blijft staan natuurlijk dat het bevriezen nog niet over is, maar we gaan aan de slag met deze suggestie en ik bericht erover als het zich weer voorgedaan heeft.

Offline jan11000

  • Lid
Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/01, 19:19:20 »
Is de pc schoon van binnen, stof dus.

Memtest86 4.0 hele nacht laten lopen, is een bootable cd.

Harde schijf oppervlakte kontrolle doen,
Dit moet gebeuren vanaf een livecd en de schijf mag niet gemound zijn.
sudo badblocks -nvs /dev/sda (where sda is the disk to examine)
sudo badblocks -n -v -s /dev/sda (where sda is the disk to examine)
Welke van de 2 werken weet ik niet, en altijd eerst backuppen bij dit(of even googelen of dit de goede is commando is van badblocks, want er zijn commando's die de hd leegmaken).

Probeer eens:

Geluid uitzetten in linux en testen.

Andere manier van geluid weergave in ubuntu, er waren 2 systemen, misschien is er eentje bij die weigerd op je moederbord.
Of van te voren zoeken of meer hier last van hebben, dus zoeken op "ubunru 9.10+moederbord naam+sound problem" op google zoeken.(alsa-driver en pulse audio).
« Laatst bewerkt op: 2010/01/01, 19:24:08 door jan11000 »

Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/01, 21:24:30 »
Is de pc schoon van binnen, stof dus.

Memtest86 4.0 hele nacht laten lopen, is een bootable cd.

Harde schijf oppervlakte kontrolle doen,
Dit moet gebeuren vanaf een livecd en de schijf mag niet gemound zijn.
sudo badblocks -nvs /dev/sda (where sda is the disk to examine)
sudo badblocks -n -v -s /dev/sda (where sda is the disk to examine)
Welke van de 2 werken weet ik niet, en altijd eerst backuppen bij dit(of even googelen of dit de goede is commando is van badblocks, want er zijn commando's die de hd leegmaken).

Probeer eens:

Geluid uitzetten in linux en testen.

Andere manier van geluid weergave in ubuntu, er waren 2 systemen, misschien is er eentje bij die weigerd op je moederbord.
Of van te voren zoeken of meer hier last van hebben, dus zoeken op "ubunru 9.10+moederbord naam+sound problem" op google zoeken.(alsa-driver en pulse audio).


@ Jan11000
Ik ben je even kwijt. Ik probeer je denkstappen te volgen, maar het lukt me niet. Denk je dat het eea te maken heeft met een verkeerde installatie?

Offline mrGee

  • Lid
Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/01, 21:39:21 »
Ik denk, dat Jan11000 je er ook op wijst, dat evt. je hardware kapot/instabiel zou kunnen
zijn. Op mijn test pc'tje is dat duidelijk niet het geval. Op alle andere distro's loopt
hij nl. stabiel en geheugen/voeding/disks zijn reeds uit den treure gecontroleerd.

Je kunt natuurlijk een tijdje een live cd draaien, bijv. van 8.04 kijken of hij dan
stabiel blijft, daar staat ook de memtest oa. op.
Ikzelf gebruik het liefst de ultimatebootcd;
http://ultimatebootcd.com/
en draai vanuit het harddisk diagnosis menu het fabrikanten tooltje om de
disk te controleren. De seagate tool is trouwens ook inzetbaar op andere
merken, mocht die van jouw er niet tussen staan.
Neem één van de uitgebreidere (long) tests, mits aangeboden.
Ga geen lowlevel formats met deze tools doen, alleen controle/diagnose.


Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/01, 21:45:57 »
Ik denk, dat Jan11000 je er ook op wijst, dat evt. je hardware kapot/instabiel zou kunnen
zijn. Op mijn test pc'tje is dat duidelijk niet het geval. Op alle andere distro's loopt
hij nl. stabiel en geheugen/voeding/disks zijn reeds uit den treure gecontroleerd.

Je kunt natuurlijk een tijdje een live cd draaien, bijv. van 8.04 kijken of hij dan
stabiel blijft, daar staat ook de memtest oa. op.
Ikzelf gebruik het liefst de ultimatebootcd;
http://ultimatebootcd.com/
en draai vanuit het harddisk diagnosis menu het fabrikanten tooltje om de
disk te controleren. De seagate tool is trouwens ook inzetbaar op andere
merken, mocht die van jouw er niet tussen staan.
Neem één van de uitgebreidere (long) tests, mits aangeboden.
Ga geen lowlevel formats met deze tools doen, alleen controle/diagnose.


Groeten Gerrit


OK, is de moeite waard dus om uit te proberen. Ga ik doen. @ Jan: Wat heeft dat geluid er mee van doen?

Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/01, 22:10:06 »
Ook bij mij trad sinds 9.10 dit probleem op, na lang testen bleek bij mij de samenwerking met de video card het probleem te veroorzaken.

Dit gebeurde bij zowel de onboard ATI card als bij een PCI Express 6400 NVIDIA card.
De laatste gaf in mijn pc nog een bijkomend probleem dat hij regelmatig door de Bios  niet werd herkend waardoor de pc niet meer opstarte.
Twee weken geleden heb ik een NVIDIA Geforce 9  9400GT geplaatst en sindsdien heb ik geen enkel probleem meer geconstateerd.

In vorige distributies heb ik dit probleem nooit gehad.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/02, 12:49:02 door Johan Velthuizen »

Offline jan11000

  • Lid
Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/01, 23:46:15 »
Soms gebeurt het als ik naar online radio luister (hij lijkt dan in een soort loop te zitten omdat een fractie van het geluid herhaald wordt) Muis werkt niet meer, klok op beeldscherm staat stil etc.

OK, is de moeite waard dus om uit te proberen. Ga ik doen. @ Jan: Wat heeft dat geluid er mee van doen?



Misschien blijft je systeem hangen op het geluid, er zijn meer mensen met problemen met geluid.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/01, 23:48:12 door jan11000 »

Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/02, 08:34:39 »
Soms gebeurt het als ik naar online radio luister (hij lijkt dan in een soort loop te zitten omdat een fractie van het geluid herhaald wordt) Muis werkt niet meer, klok op beeldscherm staat stil etc.

OK, is de moeite waard dus om uit te proberen. Ga ik doen. @ Jan: Wat heeft dat geluid er mee van doen?



Misschien blijft je systeem hangen op het geluid, er zijn meer mensen met problemen met geluid.

Gesnopen. (Soms heb ik trage begrijpertjes)

Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/08, 14:02:44 »
Na van alles uitgeprobeerd te hebben lijkt het er voorlopig op dat Firefox de problemen van het bevriezen veroorzaakt. Als ik het niet opstart en alleen andere dingen doe, dan blijft het nu al dagen werken. Bij het gebruik van Firefox, ook soms na het afsluiten daarvan, treedt het bevriezen af en toe op.

Ik ben nu met Chrome aan het kijken of het euvel zich voordoet, maar ik ben sinds een paar dagen werkend zonder bevriezing nadat ik geen Firefox meer gebruikte

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/08, 15:08:58 »
Misschien moet Firefox wat beter worden afgesteld zodat hij minder capaciteit vergt:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten tip 1

http://sites.google.com/site/computertip/firefox

Re: 9.10 bevriest regelmatig
« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/23, 16:05:00 »
Ik ga deze vraag als opgelost zetten. Sinds ik Chrome gebruik ipv Firefox heeft het probleem zich niet meer voorgedaan, ook niet bij het af en toe stevig belasten en zeer uiteenlopende taken. Het lijkt er op dat Firefox en 9.10 niet op elke machine een goed huwelijk geeft.

Voor het overige, ik vind Chrome retesnel en zeer goed werken hoor. Dat is een blijvertje.