Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Interne videokaart  (gelezen 941 keer)

Offline eddein

  • Lid
Interne videokaart
« Gepost op: 2016/07/31, 17:02:57 »
Ik heb een volledig schone installatie gedaan, Ubuntu 14.04. Ik wilde mijn schermen configureren, echter als ik zoek bij Software & Updates/ Aditional Drivers krijg ik de melding 'No additional Drviers available'

In Synaptic kan ik zien dat Nouveau geïnstalleerd is.

Ik wil de interne videokaart gebruiken, zowel de VGA als de HDMI. Mijn moederbord is http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5488#ov

Wat ben ik vergeten?
« Laatst bewerkt op: 2016/07/31, 17:04:29 door eddein »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Interne videokaart
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/31, 17:05:59 »
Niks verkeerd gedaan (al zou ik zelf 16.04 hebben gepakt, maar dat terzijde). Er zit helemaal geen Nvidia-videokaart op dat moederbord. Het is Intel Graphics.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/31, 17:07:53 door Pjotr »

Offline eddein

  • Lid
Re: Interne videokaart
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/31, 17:14:43 »
Dank je wel voor je snelle reactie.

Waar kan ik dan mijn videodriver configureren? Ik wil mijn 2 schermen apart hebben.

Offline eddein

  • Lid
Re: Interne videokaart
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/31, 17:16:06 »
Ik heb voor 14 gekozen omdat ik zelf zeer gecharmeerd ben van https://apps.ubuntu.com/cat/applications/fragment/. Deze kan niet op 16.

Offline eddein

  • Lid
Re: Interne videokaart
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/31, 22:34:47 »
Na een avondje puzzelen ben ik er helaas niet uitgekomen. Het valt mij op dat filmpjes schokkerig afspelen. Het lijkt dus alsof er geen juiste videodriver geïnstalleerd is.

Voor de volledigheid wil ik nog even het resultaat noteren van xrandr -q:

xrandr: Failed to get size of gamma for output default
Screen 0: minimum 1920 x 1080, current 1920 x 1080, maximum 1920 x 1080
default connected 1920x1080+0+0 0mm x 0mm
   1920x1080      77.0*



Xconfig.org is als volgt:

Section "Device" Identifier "Card0" Driver "intel" Option "AccelMethod" "sna" EndSection


Deze heb ik op een site gevonden en heb ik gecopieerd.

Ik hoop echt dat iemand mij op weg kan helpen.

Weltruste voor nu. Morgen gezond weer op.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/31, 22:43:12 door eddein »

Offline eddein

  • Lid
Re: Interne videokaart
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/01, 09:40:02 »
Update: ik ben gisteravond toch maar niet naar bed gegaan...

Ik ontdekte dat ik een foutje heb gemaakt met het maken van de Ubuntu DVD. Ik gebruikte niet de laatste, maar de allereerste versie van Ubuntu 14.04.

Na een nieuwe installatie met een nieuwe DVD wordt alles wel herkend. Probleem is hiermee opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/01, 09:42:16 door eddein »

Re: Interne videokaart
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/07, 11:52:09 »
Update: ik ben gisteravond toch maar niet naar bed gegaan...

Ik ontdekte dat ik een foutje heb gemaakt met het maken van de Ubuntu DVD. Ik gebruikte niet de laatste, maar de allereerste versie van Ubuntu 14.04.

Na een nieuwe installatie met een nieuwe DVD wordt alles wel herkend. Probleem is hiermee opgelost.
Over filmpjes wil ik alleen melden dat onder Linux hardware matige video decodering van bijvoorbeeld Youtube MP4 formaat video verboden is omdat Microsoft leider is van het H264 consortium. Microsoft geeft alleen gratis licenties voor hardware video decodering aan Windows gebruikers. Dus Microsoft liegt niet als ze zeggen dat ze gratis x264/h264/x265/h265 weggeven aan mensen, maar ze houden wel gemene info achter.

Ik heb zelf nVidia VDPAU en met VLC player kan ik gewoon vloeiend HD video in H264 afspelen met zo goed als geen CPU belasting en in de (gesloten)driver kan ik ook zien dat hardware videodecoding units belast worden met bijvoorbeeld 20 procent voor 1280x720p 30 fps video.

Probeer ik echter op ditzelfde laptopje wat dus wel degelijk dit kan met Firefox op Youtube bijvoorbeeld Enzo Knol te kijken ( 1280x720p) in 50 fps dan moet de CPU alles doen, want Cisco mag alleen software decoderen, gezien Cisco de library aanlevert als plugin voor Firefox voor video decodering voor H264.

Slim van Microsoft of niet?  :evil: Geen lange neus krijgen zoals Pinokkio, maar gewoon wat achter houden, zoals dat onder Linux H264 hardware decoding in de USA verboden is........ tenzij er zoals bij Android dat een Linux derivaat is $15 per unit wordt overgemaakt aan Microsoft. (Althans Microsoft claimt $15 per Android aan licentie te krijgen en Android levert zelfs met FAT32 bestandssysteem en helaas exFAT bestandssysteem al immense bedragen op.)

In het verleden waren er nog truukjes om hardwarematige decodering in te schakelen in de broncode van bijvoorbeeld Chromium Browser. Maar in die broncode wordt H264 geobfusceerd. Je moest bij het compileren van Chromium laten denken dat er gebouwd werd voor Chromebook of zoiets van Google, want Google betaald licenties, dan dacht de compiler dat je een licentie build voor hardware decoding deed. Maar als target gewoon voor Linux natuurlijk als output binaries.

Is zeer vervelend voor mijn laptopje uit 2008 die hardware decoding ondersteunt maar HET MAG NIET van MICROSOFT.  :o
motion@home:~$ sudo apt-get install steam