Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bluetooth keyboard verbindt niet bij opstarten, dus kan geen paswoord invoeren  (gelezen 877 keer)

Offline Jazz

  • Lid
ik heb een mooie nieuwe zelfbouw pc, met Ubuntu 20.04 lTS. Alles werkt perfect, en vanwege een encrypte harde schijf moet ik bij het opstarten van de pc een paswoord invoeren. Alleen, mijn nieuwe Logitech MX Keys Bluetooth keyboard connect niet automatisch, dus ik kan geen paswoord invoeren en dus mijn systeem niet opstarten. Ik heb al Blueman geprobeerd en wat codes (via askubuntu) in de Terminal geprobeerd maar het lukt simpelweg niet. Ik wil wel een wachtwoord blijven gebruiken vanwege de veiligheid. Kan iemand mij misschien helpen?

Offline peer

  • Lid
ik weet het niet . Maar als de schijf gemount wordt voordat je bluetooth ingesteld wordt dan zal het lastig zijn.

- extra usb keyboard gebruiken tijdens de start
- als je wachtwoord alleen uit cijfers bestaat dan zou je een apart extra usb nummerblok kunnen gebruiken.
- wellicht kun je de encryptie anders instellen (alleen op relevante mappen) zodat de pc wel kan opstarten maar je versleutelde mappen later beschikbaar komen
- encryptie in het geheel verwijderen maar dat wil je niet.

ik weet dat er in mijn BIOS een instelling zit die USB direct wel of niet laat inschakelen bij het opstarten. Is die instelling er ook voor bluetooth?

Of Ubuntu automatisch laten inloggen als er maar 1 gebruiker is.

Offline Jazz

  • Lid
Het automatisch inloggen zorgt ervoor dat mijn gegevens niet versleuteld zijn. Ik heb al in de BIOS gekeken maar kan niks vinden waar ik de Bluetooth kan regelen. Wat ik ook niet begrijp is de functie van de Bluetooth Dongel bij de MX Keys. Als die is ingeplugd zou die toch ook via de USB Dongle contact moeten maken? Doet ie ook niet...

Ik neem aan dat je wel met je bluetooth keyboard in de bios kunt komen? Ik lees op internet heel veel problemen met bluetooth keyboards, bijna allemaal verwijzen ze naar het feit dat de bluetooth module in Linux simpelweg pas na het volledig opstarten wordt geactiveerd. Aanpassingen zien er (voor mij) lastig uit en bestaan uit veel Terminal handelingen!

Vreemd dat Ubuntu dit niet oppakt.

doet dit programma misschien iets, misschien instellingen die je kunt aanpassen:

https://snapcraft.io/bjarkan

ik heb zelf geen bluetooth dus kan niet testen, alleen maar ideetjes aandragen

Offline Suns

  • Lid
ik heb een mooie nieuwe zelfbouw pc, met Ubuntu 20.04 lTS. Alles werkt perfect, en vanwege een encrypte harde schijf moet ik bij het opstarten van de pc een paswoord invoeren. Alleen, mijn nieuwe Logitech MX Keys Bluetooth keyboard connect niet automatisch, dus ik kan geen paswoord invoeren en dus mijn systeem niet opstarten. Ik heb al Blueman geprobeerd en wat codes (via askubuntu) in de Terminal geprobeerd maar het lukt simpelweg niet. Ik wil wel een wachtwoord blijven gebruiken vanwege de veiligheid. Kan iemand mij misschien helpen?

Ik had 5 jaar terug een Bluetooth keyboard en deed het ook niet dus heb hem in de kast gegooid en gewoon een Logitech  keyboard en mouse gekocht op USB adapter en werk als een tierelier.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Ik had 5 jaar terug een Bluetooth keyboard en deed het ook niet dus heb hem in de kast gegooid en gewoon een Logitech  keyboard en mouse gekocht op USB adapter en werk als een tierelier.
Ik heb ook toetsenbord en muis via usb adapter.
En dit werkt altijd prima.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Joshua Orbit

  • Gast
ik heb een mooie nieuwe zelfbouw pc, met Ubuntu 20.04 lTS. Alles werkt perfect, en vanwege een encrypte harde schijf moet ik bij het opstarten van de pc een paswoord invoeren. Alleen, mijn nieuwe Logitech MX Keys Bluetooth keyboard connect niet automatisch, dus ik kan geen paswoord invoeren en dus mijn systeem niet opstarten. Ik heb al Blueman geprobeerd en wat codes (via askubuntu) in de Terminal geprobeerd maar het lukt simpelweg niet. Ik wil wel een wachtwoord blijven gebruiken vanwege de veiligheid. Kan iemand mij misschien helpen?
Had je, eventueel, ook een aparte Bluetooth dongle uitgeprobeerd ? Ik vermoed dat je Bluetooth niet in de autostarts wordt opgenomen. Probeer anders Ubuntu Mate waar die instelling zeker opgenomen is ivm autostarts, of anders de aparte stick met Bluetooth ingebouwd.

Met je muis kan je trouwens zien aan het inlogscherm of Bluetooth al dan niet actief staat, klik het netwerkicoon en kijk eens of de dienst al dan niet actief staat.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/27, 12:49:59 door Joshua Orbit »