Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter  (gelezen 5758 keer)

Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Gepost op: 2011/07/05, 09:33:17 »
Als ik via usb stick met UBUNTU heb gewerkt en daarna weer terug ga naar XP kan XP steeds mijn klok niet synchroniseren; hierdoor sta ik 2 uur achter. En soms staat Ubuntu 2 uur voor.

Dat is toch idioot.

wat denken jullie, hackers aan het werk, of andere lolbroeken binnen Ubuntu?

ik heb deze ubuntu versie besteld in december 2010 via een distributeur; maar sorry hoor ik vindt dit een slechte reclame voor een besturingssysteem dat er prat op gaat dat het niet te hacken is.


« Laatst bewerkt op: 2011/07/05, 19:25:58 door heir4c »
:)

Offline VandeBas

  • Lid
Re: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/05, 10:07:28 »
Beste flezh-mr,

Denk niet dat het met Ubuntu of hackers te maken heeft, ik heb hetzelfde met Windows 7 op mijn triple boot mac. Eigenlijk komt Windows bij mij  altijd op met een klok die twee uur achter loopt, of ik nou daarvoor Ubuntu of Mac OS gedraaid heb. Maar een enkele keer klopt het ook wel. Ik denk dat het een bug in Windows is of te maken heeft met de hardware waarop Windows draait (volgens mij haalt Windows zijn tijd aanvankelijk, tot de eerste synchronisatie met een timeserver als je die ingesteld hebt, uit het BIOS van je systeem. Macs hebben niet echt een BIOS, maar firmware in de plaats daarvan). Misschien moet je een instelling in je BIOS aanpassen?

succes, groeten,

Bas

Offline mrGee

  • Lid
Re: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/05, 10:12:15 »
Hallo

Je vraagt je af of het hackers zijn; nee dit is een min of meer bekend fenomeen. Toch zeg je;
'sorry hoor..............' nadat je voor jezelf kennelijk die conclusie al op voorhand trekt ???.
Dit lokt natuurlijk wel weer een bepaalde discussie uit ben ik bang. Trouwens elk besturing
systeem is te hacken; er worden daar dan ook geen claims gelegd, er bestaan (voor nu tenminste)
geen virussen voor Linux in het wild en geen spyware; dat op zich is al voldoende voor veel
mensen om over te stappen op Linux.

Oa. hier;
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/vervelend-tijdsverschil/
en hier;
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuTime
staat het één en ander over het klok probleem.

zoek anders even op Utc en Rtc en ik denk dat je het makkelijker in Windows kunt gaan fixen, omdat je
van een stick boot (waarschijnlijk een live ubuntu zonder persistent deel voor de settings opslag)

Groeten Gerrit

VandeBas is iets eerder, maar ik had al van alles ingeklopt, dus vandaar deels dubbel  ;)
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/05, 10:21:46 »
De reden dat dit gebeurt staat in de link die mrGee al geeft.
Specifieker: https://help.ubuntu.com/community/UbuntuTime#Multiple Boot Systems Time Conflicts

Dit kan je het makkelijkst oplossen door een instelling in Ubuntu te veranderen:
Druk op Alt-F2 en voer dit uit:
gksudo gedit /etc/default/rcSVerander in dat bestand UTC=yes naar UTC=no

Re: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/05, 10:35:27 »
Nogal vreemde conclusies worden getrokken in dit topic. Dit probleem wordt eenvoudigweg veroorzaakt door de vreemde tekortkoming van Windows om geen UTC-tijd te ondersteunen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/05, 11:02:24 »
Wat bovendien raar is: UTC staat nota bene standaard uit wanneer je Ubuntu installeert. Je moet UTC zelf aanvinken wanneer je 'm wil gebruiken.

Je mag toch aannemen dat iemand weet wat-ie doet, als hij zelf een optie die uit staat, aanzet tijdens installatie.........
« Laatst bewerkt op: 2011/07/05, 11:13:01 door Pjotr »

Offline Erik_m

  • Lid
Re: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/05, 12:35:17 »
Waarbij mij linux mint debian op zich heel netjes aangaf dat ik UTC nodig had om te kunnen synchroniseren met het web. Hoe moet ik aan zien komen dat windows dan vervolgens moeilijk gaat doen en 2 uur achter gaat lopen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/05, 12:42:05 »
Waarbij mij linux mint debian op zich heel netjes aangaf dat ik UTC nodig had om te kunnen synchroniseren met het web. Hoe moet ik aan zien komen dat windows dan vervolgens moeilijk gaat doen en 2 uur achter gaat lopen?
Die melding klopt dan niet, of je hebt hem verkeerd begrepen.
Het enige wat nodig is, is dat je klok ongeveer gelijk loopt met de "echte" tijd. Zit er een groot verschil (meer dan enkele uren dacht ik) verschil in, dan zal je systeem weigeren om de tijd te synchroniseren.

Die UTC instelling is eigenlijk alleen belangrijk als je een dual boot hebt.

Re: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/05, 12:48:12 »
Die melding zal in ieder geval niet met de klok te maken hebben, want in dat kader is 'synchroniseren met het web' geen zinvolle term. Een NTP-server is niet 'het web'.

Overigens heeft mijn Linux Mint Debian nergens over geklaagd. Ik heb nog steeds een dual boot met Windows nodig en dus UTC uitgezet in /etc/default/rcS. Werkt prima, ook het synchroniseren met debian.pool.ntp.org.

Re: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/05, 17:16:55 »
Ik geloof er geen zak. van.

Als ik windows xp draai moet ik idd aanvinken dat hij synchroon met de wereldklok moet lopen.

Maar als ik iedere keer dat ik geen Ubuntu heb gedraaid gewoon kan opstarten dan is dat OK.

Dan moet het terugezetten van de klok toch veroorzaakt worden doordat er via de ubuntu flash usb stick een bepaalde actie, script whatever in werking gaat en aan de tijd synch gaat sjoemelen.

Daarom zou iedere PC of laptop ook standaard een knopje moeten hebben waarmee de harde schijf uitgezet kan worden; hiermee voorkom je virussen en hacking.





Re: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/05, 17:19:22 »
He he, doe niet zo paranoïde! Accepteer het nu maar, het komt doordat Ubuntu UTC-tijd gebruikt op jouw computer en Windows niet.

Ik heb dit al zo vaak meegemaakt, het is gewoon een tekortkoming van Windows en een fout van Ubuntu om UTC te gebruiken in een dualboot.

Tada.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/05, 17:22:19 door Cumulus007 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/05, 17:21:57 »
Met je harde schijf gebeurt helemaal niets hoor. Het is de systeemklok die aangepast wordt.
Even een instelling in Ubuntu (of in Windows, wat jij wil) veranderen en je bent er vanaf.
En als je dit niet gelooft, ook goed.

Re: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/05, 19:15:05 »
Het staat op je moederboard opgeslagen, niet je harde schijf. Van de schijf blijft Ubuntu vanaf tenzij je er om vraagt.
Allebei Ubuntu en Windows lezen het als het goed is als UTC tijd. Wat het probleem is is of je bios is iets mis mee met dual-booten/booten met andere systemen (dus een fout van je bios maker), of Windows die iets geks uithaald.
Maar je hebt gezegd dat je Ubuntu via een distributeur hebt gekregen. Misschien zou je beter contact met hem kunnen opnemen om te vragen of het een originele Ubuntu is, of of hij wat aanpassingen heeft gedaan.

Ik kan me ook niet voorstellen dat het 2 uur achter is, aangezien Nederland maar 1 uur van UTC verwijderd zit...
« Laatst bewerkt op: 2011/07/05, 19:16:37 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

jesse2314

  • Gast
Re: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/05, 19:17:00 »
wat denken jullie hackers aan het werk of andere lolbroeken binnen Ubuntu?

ik heb deze ubuntu versie besteld in december 2010 via een distributeur; maar sorry hoor ik vindt dit een slechte reclame voor een besturingssysteem dat er prat op gaat dat het niet te hacken is.




[Knip] dit lijkt me eerder een bug dan dat er iemand hackt ;)


[Mod edit: taalgebruik iets aangepast]
« Laatst bewerkt op: 2011/07/05, 19:28:05 door asphyxia »

Re: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/05, 19:31:23 »
Allebei Ubuntu en Windows lezen het als het goed is als UTC tijd.
Windows ziet altijd lokale tijd. Ubuntu normaal gesproken ook. Lijkt me dus waarschijnlijk dat die 'distributeur' daar iets aan heeft gewijzigd.

Citaat
Ik kan me ook niet voorstellen dat het 2 uur achter is, aangezien Nederland maar 1 uur van UTC verwijderd zit...
Eh... Nu even niet (zomertijd is UTC +2).

Offline heir4c

  • Lid
Re: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/05, 19:52:19 »
Omdat het via de Live usb gebeurd zou het wél kunnen zijn dat Ubuntu de tijd aanpast in het bios. Maar dat kan je oplossen door een live-usb te maken met een persistent deel voor de settings opslag. Je kan in het venster van het progje "Opstartschijf aanmaken" onderaan een schuifbalk instellen zodat je ruimte creëert om programma's te installeren, documenten op te slaan enz...
Zo kan je ook je tijd instellen op de Locale tijd.

Hoe staat de tijd trouwens in je bios? Staat het op universele tijd? Zet die dan even op Locale tijd. Hier geen problemen in windows en ubuntu. Wat het wel kan zijn is dat het te maken heeft met de zomertijd, daar krijg je een verschil van 2 uur.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline VandeBas

  • Lid
Re: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/05, 20:13:48 »
Het is echt, absoluut een Windows-dingetje. Al vanaf het moment dat ik Windows 7 geïnstalleerd heb op mijn systeem heb ik te maken met het verschijnsel dat als ik Windows opstart de klok twee uur achter loopt, wat ik ook aan instellingen probeer te veranderen. Mac OSX en Ubuntu die op dezelfde Mac Mini-hardware draaien lopen altijd netjes gelijk. Het enige dat er sinds en aantal Windows-updates geleden (...)  veranderd is, is dat heel af en toe Windows met de correcte tijd opstart, dus er zit kennelijk voorzichtig verbetering aan te komen :-0

groeten,

Bas

Re: Na ubuntugebruik is systeemklok windows xp 2 uur achter
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/05, 20:20:21 »
Allebei Ubuntu en Windows lezen het als het goed is als UTC tijd.
Windows ziet altijd lokale tijd. Ubuntu normaal gesproken ook. Lijkt me dus waarschijnlijk dat die 'distributeur' daar iets aan heeft gewijzigd.
Sorry dat bedoelde ik ;)
Eh... Nu even niet (zomertijd is UTC +2).
En dat wist ik niet ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit