Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: boot van USB?  (gelezen 3861 keer)

Offline JDRay

  • Lid
boot van USB?
« Gepost op: 2014/01/16, 19:15:52 »
Hallo allemaal,

Ik heb dus de 15M55-GT750/GTX765 gekocht. (http://www.bto.eu/html/detail_home.asp?PartnerID=1&lang=nl&DisplayPartnerID=1&ProductID=630)

Nu dacht ik dat ik in de bios wel kon instellen dat ie van USB moet booten maar dat kan dus niet.
Heeft iemand ervaring met de Bigfoot Boot Agent en hoe ik er Ubuntu 12.04 LTS op kan krijgen?
Met network boots heb ik geen ervaring.

Alvast bedankt!

• 15M55-GT750/GTX765
• geen OS
• geen DC/DVD ROM


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: boot van USB?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/16, 19:21:17 »
Vaak lukt het wel, als je weet dat het BIOS een USB-geheugenstaafje vaak identificeert als een *gewone harde schijf*. Wat je dan wil doen, is in het BIOS de opstartvolgorde veranderen *binnen de BIOS-categorie "harde schijven"*.

Offline jan11000

  • Lid
Re: boot van USB?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/16, 19:23:37 »
Nieuwe pc's hebben vaak secure boot, die alleen van windows willen booten.

Secure boot uitzetten,
soms uefi boot uitzetten(legacy boot wordt dan aangezet, of zelf aanzetten(ook soms csm genoemd dacht ik)),

En soms is het nodig om een bios update te doen, om bijv secure boot uitzetten mogelijk te maken.

En natuurlijk de iso goed branden als image naar de usb stick, probeer voor de zekerheid met meerdere software om dit op de usb stick te zetten. https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf
« Laatst bewerkt op: 2014/01/16, 19:26:21 door jan11000 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: boot van USB?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/16, 19:26:33 »
Nieuwe pc's hebben vaak secure boot, die alleen van windows willen booten.

Secure boot uitzetten,
soms uefi boot uitzetten(legacy boot wordt dan aangezet, of zelf aanzetten(ook soms csm genoemd dacht ik)),

En soms is het nodig om een bios update te doen, om bijv secure boot uitzetten mogelijk te maken.
Zou Secure Boot aan staan? Ze verkopen 'm nota bene zonder besturingssysteem....  :o
Maar ja, je weet maar nooit inderdaad.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/16, 19:28:12 door Pjotr »

Offline JDRay

  • Lid
Re: boot van USB?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/16, 19:37:51 »
Bedankt allemaal!

Ik zie nergens een optie om Secure Boot uit te zetten.
En ik begrijp verder dat alleen de iso downloaden en op een USB stick zetten niet genoeg is?

Excuses voor deze onwetendheid. Maar ik wil graag leren! :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: boot van USB?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/16, 19:38:35 »
En ik begrijp verder dat alleen de iso downloaden en op een USB stick zetten niet genoeg is?
Nee. Dat moet je zo doen:
https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

Offline JDRay

  • Lid
Re: boot van USB?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/16, 19:45:04 »
Ik ga die stick in orde maken!
Resultaat post ik hier.

Update: op https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf staat niet hoe je een USB stick maakt als geen Windows of Ubuntu hebt op de computer die je wilt installeren.
Ik volg nu de instructies van hier http://askubuntu.com/questions/350283/help-linux-beginner-how-do-i-put-ubuntu-on-usb-and-boot-install-on-a-pc-with-b
« Laatst bewerkt op: 2014/01/16, 20:43:12 door JDRay »

Offline JDRay

  • Lid
Re: boot van USB?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/16, 20:57:48 »
Helaas, de stick in windows met Unetbootin gereed gemaakt. Alleen kan ik er niet mee booten op de lege laptop.

De opties binnen de Bigfoot Boot Agent:

Boot Order:
1. Int 18h : Boot the devices ordered in BIOS setup
2. Int 19h : Always boot network first, then local devices
3. PnP/BEV (BBS) : Boot ordered by BBS BIOS, if BBS BIOS present
4. ROM Disable : Network boot disabled, boot local devices

Alle opties geprobeerd maar steeds de melding: "bootmgr ontbreekt"
Ik heb het idee dat er meer opties zouden moeten zijn in de Bios...
Zie afbeelding voor de opties die er zijn.

Iemand?

Offline jan11000

  • Lid
Re: boot van USB?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/17, 05:35:06 »
Indien usb stick niet bootable is dan zul je de stick bij boot apparaten nooit zien.
Dus probeer usb stick op een andere pc, om te zien of deze werkt.(fout maken van een usb stick gaat vlugger dan je denkt).

Google op je pc/laptop of er meer mensen met problemen zij tav booten bootable booten usb stick

Re: boot van USB?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/17, 08:21:05 »
Ik heb het idee dat het menu in de foto niet de BIOS is, maar een extra laag ergens tussen in.

...
1. Int 18h : Boot the devices ordered in BIOS setup
...
Dit geeft mij het idee dat de boot volgorde in een ander menu moet zitten.

Verder hebben laptops vaak de mogelijkheid om in het begin van het opstarten met een sneltoets een menu te krijgen waarin je kunt kiezen met welk apparaat je wilt opstarten. In de handleiding zou moeten staan welke toets of toets combinatie dat is.

Offline JDRay

  • Lid
Re: boot van USB?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/17, 14:59:58 »
@Erik Krom klopt! Je moet dus direct tijdens het opstarten al F11 een paar keer indrukken om in de echte bios te komen. Die Bigfoot Boot Manager is alleen voor LAN installaties (bron: BTO).

Dat lukte en mijn USB drive werd meteen herkend. Ubuntu live startte meteen op. Alleen bij de installatie van Ubuntu 12.04 LTS bemerkte ik dat er een SSD miste... Dus die moet er nu ingeprikt gaan worden.

Bedankt voor alle hulp!