Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Informatie over partities  (gelezen 1445 keer)

Offline DavY

  • Lid
Informatie over partities
« Gepost op: 2011/10/12, 19:34:30 »
Ik ben al geruime tijd aan het experimenteren met Ubuntu (en z'n aanverwanten) en ik ben steeds meer en meer verkocht aan dit geweldige besturingssysteem.
Ik zou er graag mijn hoofdbesturingssysteem van maken (in plaats van Windows) maar ik zit nog met een vraagje betreffende de partities.

De partities die ik zou willen gebruiken:
  • / (aka root)
  • /home
  • swap

Op welke partitie komen de programma's die ik installeer via het softwarecentrum terecht?
En de instellingen/configuraties van die programma's (zoals e-mailaccount, login, ...)?
Hoe groot moet de swap-partitie zijn, wetende dat mijn laptop uitgerust is met 4GB geheugen.
Moet ik de partities formatteren als EXT3 of EXT4?

En als laatste: graag zou ik 10.04 LTS installeren vanwege de lange ondersteuning en ik ben niet zo'n fan van Unity. Heeft deze versie ondersteuning voor TRIM, aangezien ik een SSD heb.

Alvast bedankt, een tevreden Ubuntu-gebruiker!
IBM T42: Windows XP
IBM T60: Ubuntu 11.04

Re: Informatie over partities
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/12, 20:49:55 »
Wil je alleen Ubuntu draaien zonder Windows?
Ik vraag dit omdat Windows altijd in op een primary partitie moet staan
Op mijn test computer draai ik 4 systemen, wel met 2 harde schijven, waaronder ook WindowsXP
Je programma's komen te staan in de partitie waar je Ubuntu hebt geinstalleerd niet in Home
Gegevens die programma gebruiken, b.v. instellingen van fire fox, wel weer in Home

ook een tevreden Ubuntu gebruiker
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Informatie over partities
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/12, 23:23:05 »
Ik weet niet of TRIM in versie 10.04.3 zit anders kijk hier eens http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1463870
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jolo

  • Lid
Re: Informatie over partities
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/13, 08:49:56 »
Of Wikipedia waarin vermeldt staan welke besturingssystemen TRIM ondersteunen http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM#Operating_system_and_SSD_support waarin staat dat dit het geval is vanaf kernel versie 2.6.33. Dus vanaf Ubuntu 10.10.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline DavY

  • Lid
Re: Informatie over partities
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/13, 15:48:33 »
Alvast bedankt voor de reacties!!!

De bedoeling is dat ik enkel Ubuntu ga gebruiken, dus zonder dual-boot of dergelijke (Windows komt op m'n oude laptop die momenteel Ubuntu draait).

Dus als ik / (aka root) formatteer en opnieuw installeer, ben ik al mijn geïnstalleerde programma's (van het softwarecentrum) kwijt. Maar als ik die programma's herinstalleer, gebruikt die de instellingen van voor de format (vb FireFox behoudt zijn bladwijzers en tabbladen)?

Voor wat betreft TRIM-ondersteuning, kan ik dus het best overschakelen naar 10.10 of 11.04 (eventueel 11.10 als de klassieke weergave nog beschikbaar is).
IBM T42: Windows XP
IBM T60: Ubuntu 11.04

Re: Informatie over partities
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/13, 19:41:00 »
Je maakt een / (root) en een /home  partitie de volgende keer dat je een andere versie installeert blijven je instellingen op je home partitie bewaart.
In het kort 3 partities:
/ root
/home
swap
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Informatie over partities
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/13, 23:18:01 »
Maak - VOORDAT je gaat partitioneren - een backup van je huidige /home-map.

Deze kun je later terugzetten op je nieuwe /home-partitie (indien gewenst).

En ja, daarmee zullen dan alle instellen en bladwijzers weer terug zijn.

Succes!

Re: Informatie over partities
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/13, 23:25:24 »
Om de begin vraag te beantwoorden.
Programma's worden standaard geïnstalleerd in /usr.
Dat is dus op de / root partitie.

Bij een herinstallatie ben je dus de programma's kwijt, maar als je ergens hebt staan welke programma's dat zijn het het zo weer terug geïnstalleerd.
De gebruiker specifieke instellingen worden op de /home partitie bewaard en worden ook vanzelf weer gebruikt zodra het bijbehorend programma wordt geïnstalleerd.
Echter sommige instellingen zoals van samba, fstab of zelf toegevoegde ppa's staan juist weer op de / rood partitie.
Aangezien dit instellingen zijn die je eens instelt en daarna zo laat kan je natuurlijk altijd een kopie als back-up bewaren op de /home partitie.

Verder de swap.
Maak deze ongeveer net zo groot als je ram geheugen of net iets groter.
Als je de computer in slaapstand zet wordt de inhoud van het ram geheugen naar de swap partitie gekopieerd. Dan moet de swap wel groot genoeg zijn.
Verder is het natuurlijk afhankelijk wat je allemaal met je computer doet.

Offline softbart

  • Lid
Re: Informatie over partities
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/14, 09:55:45 »
Als je de enige gebruiker bent vind ik een aparte data partitie veel belangrijker dan een home partitie.
Maar dat komt misschien ook wel  omdat ik nooit upgrade. Voor een nieuwe versie maak ik een partitie vrij.

groet,

Theo

Re: Informatie over partities
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/14, 12:46:56 »
Digiplace heeft een heel artikel over het bewaren van je persoonlijke settings en programma's geschreven.
http://www.digiplace.nl/2009/08/06/maak-een-lijst-van-je-geinstalleerde-pakketten/

Nu een vraag van mijn kant; Ik wil Ubuntu gaan installeren op mijn pc, hoe groot moeten de partities worden?

2 Gb swap, omdat ik 2 Gb intern geheugen heb. en dan de rest wat is een redelijke grote voor de /root partitie?

Re: Informatie over partities
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/14, 15:25:54 »
Ach natuurlijk dat ben ik helemaal vergeten te melden.  :rolleyes:

Deels afhankelijk van wat je allemaal wilt installeren, maar hier mijn ervaaring.
De ruimte die je voor je / root partitie nodig hebt komt vaak niet veel hoger dan 12Gb.
Dus als advies zou ik zeggen 15 tot 20 Gb zou een mooi volume zijn.