Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: waar wordt de instelling voor standaard webbrowser opgeslagen, xubuntu 14.04  (gelezen 635 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Beste mensen,

Ik zou graag willen weten in welk bestand de instellingen voor de standaard webbrowser wordt opgeslagen. Ik heb per ongeluk firefox als standaard ingesteld, maar nu krijg ik die instelling er met geen mogelijkheid meer uit. Ik denk dat ik het in een bestandje moet verwijderen om het weer goed te krijgen.

Wie kan mij op weg helpen?

Dank,

Jop
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

In je persoonlijk map en dan .mozilla.

De verborgen bestanden (dus beginnend met een .) kan je zichtbaar door indrukken ctrl +  h
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
en welk bestandje is het in .mozilla? ik heb er al eens gekeken, maar kon zo niets vinden dat het zou kunnen zijn, maar wellicht over het hoofd gezien

gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Kijk in de map Firefox en dan het bestand wat eindigt op .default.

Maak wel eerst een Back-up van die map want je bladwijzers zitten hier dacht ook in.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline ajjp

  • Lid
Citaat
Ik heb per ongeluk firefox als standaard ingesteld, maar ...
Bedoel je dat je een andere browser als standaard wil instellen?
In Xubuntu kan dat via Muisknop > Alle instellingen  > Voorkeurtoepassingen > Internet. Daar kun je kiezen uit de geïnstalleerde browsers.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
@ajjp: helaas werkt dat niet, dat had ik al geprobeerd.
maar misschien weet je in welk bestand deze instellingen worden opgeslagen?
« Laatst bewerkt op: 2017/12/19, 12:17:18 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
@maasnet: de bookmarks zitten er inderdaad ook in. en nog heel veel meer. je hebt zeker geen idee  welk bestandje het zou moeten zijn?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
in de screenshots zie dat google chrome de default browser zou zijn, maar firefox vindt dat van niet  :D

als ik een link in een mail open dan wordt die in firefox geopend ...  :'(
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Ik werk zelf Gnome/Ubuntu 17.10 dus wellicht kan iemand anders antwoorden.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
@maasnet: voor de .mozilla folder lijkt me dat niet uit te maken, toch?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Ik denk dat je dan een instelling in je mailprogramma moet veranderen.
Vertel wat je gebruikt en er is altijd wel een handig typetje die dat wel weet.
Maar mss kom je er zelf wel uit.

Als je daar een instelling vind die daar mee van doen heeft, even bladeren naar:  /usr/bin/google-chrome-stable
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
ik gebruik thunderbird, maar daarin kan ik niets vinden
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Het lijkt mij, dat je bij de instellingen van het systeem zelf moet zijn, niet die van Mozilla.
In Google Chrome:
puntjes rechtboven > standaard browser > instellen als standaard.
Dat zou hopelijk moeten werken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
helaas Ron, dat werkt niet, daarom ben ik op zoek naar waar het onder de moterkap is vastgelgd
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
En de volgende manier:
Instellingen > Voorkeurtoepassingen > Webbrowser
Hierna mogelijk wel opnieuw opstarten, zodat alle programma's de nieuwste info hebben.
Meer ideeën heb ik niet..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
@Ron: zie boven, dat werkt niet helaas, waar zit het onder de moterkap?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Aangenomen dat poj je gebruikersnaam is, kijk eens in:
/home/poj/.gconf/desktop/gnome/url-handlers/
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Dank je Ron, dat is een goede stap, ik heb de mapjes voor http, https en zo weggegooid. In Firefox staat nu idd niet meer dat het de standaardbrowser is. Links worden geopend met de ingestelde browser.

Alleen vanuit Thunderbird wordt de link nog wel in Firefox geopend. Er moet dus nog ergens iets zijn dat dat regelt ...
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Misschien FireFox de-installeren en kijken wat er dan gebeurt?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Het probleem is verholpen. Gelukkig had ik op een laptop nog een virtuele versie draaien van Xubuntu 14.04 om eea te vergelijken.

voor de liefhebber:
ik heb in ~/.local/share/aplications/ heel veel bestandjes verwijderd die allemaal met dit soort instellingen te maken hebben (mime) Het lijkt nu allemaal weer te werken zoals ik wil. Wel moet ik waarschijnlijk de komende tijd nogal wat koppelingen tussen programma's en extenties opnieuw instellen. Maar goed.

Vooral Ron bedankt met het op weg helpen.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Hallo poj,

Het zou handig zijn (geweest) als je een lijstje van de namen van de weggegooide bestandjes hier zou vermelden, daarmee is mogelijk een ander weer geholpen., nietwaar?

Groetjes
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Inderdaad, maar ik heb ze niet opgeschreven, maar met de beschrijving wijst het zich vanzelf volgens mij. Kan nu niet meer terug halen wat ik verwijderd heb.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Volgens mij kun je het ook nog via terminal selecteren:

sudo update-alternatives --config x-www-browser

(zie schermprint)
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Dat is een mooie Ronaldus.
Die zal ik onthouden.(hoop ik)
Bedankt!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.