Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kapotte HardDisk, data nog te redden?  (gelezen 6202 keer)

DFreeze

  • Gast
kapotte HardDisk, data nog te redden?
« Gepost op: 2007/02/07, 22:59:51 »
Mijn harde schijf is stuk, lijkt het. Er staat nog wat belangrijke data op, dus ik wil 'm eigenlijk nog zoveel mogelijk leeghalen, maar ik weet niet hoe.

De schijf was een soort backupdisk, die ik in zo'n verwijderbare slede op m'n bureau heb liggen. Soms even erin voor wat data en dan d'r weer uit... je kent 't wel. Nu wilde ik 'm er weer in doen, en Nautilus noemt 'm ineens iets van Max?o? ??40? ... en nog wat rare tekens... En in GParted wordt 'ie als 200GB partitie gezien terwijl het een 40 Gig hardeschijf is.

Misschien heeft 'ie te dicht bij een onafgeschermde speaker gelegen, of wat dan ook. Maar kan ik daar uberhaupt nog wel data vanaf halen? Zo ja, hoe pak ik dat aan?

Mudkip

  • Gast
kapotte HardDisk, data nog te redden?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/08, 08:59:55 »
uitpluggen, computer uit. inpluggen, computer aan. helpt dat?
soms gebeurt dit ook bij mij, weet niet waarom. probeer em anders op windows pc aan te sluiten, werkt dat?

Offline Ramana

  • Lid
kapotte HardDisk, data nog te redden?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/08, 09:16:37 »
In ieder geval niet in de Vecht gooien....
Kijk eens in de Bios of de schijf wordt herkend (tijdens opstarten DEL (of bij sommige PC's F2) indrukken.
Als de schijf nog werkt (ik heb een schijf gehad die langzaam slechter werd en heb nog net de data kunnen redden), kan je met partimage een imagekopie maken (heb je in iedergeval iets veilig gesteld) en dan verder proberen.... succes.

DFreeze

  • Gast
kapotte HardDisk, data nog te redden?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/08, 12:50:58 »
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal de BIOS vanmiddag eens proberen. Het is alleen iet een USB disk, maar nog zo'n oude met een slede op de plaats van een CD-ROM speler.

Die kun je niet 'hotswappen' en ik heb al verschillende mogelijkheden voor de master/slave/cable select geprobeerd.

PartImage hoeft de hardeschijf niet gemount te hebben om 'm te kopieren? Het mounten wil namelijk niet...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
kapotte HardDisk, data nog te redden?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/08, 12:55:28 »
Citaat van: Ramana
In ieder geval niet in de Vecht gooien....
lol

Offline bandit

  • Lid
kapotte HardDisk, data nog te redden?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/08, 19:37:45 »
heb je toevalling een extene usb hard disk,zoja
plug je de kapotte harde schijf erin (ff de jumper verzetten),dan je usb disk lezen.

en klaar is klaara

DFreeze

  • Gast
kapotte HardDisk, data nog te redden?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/10, 13:38:04 »
Bedankt voor de tip, bandit. Ik had inderdaad nog een externe hardeschijf liggen. Mounten over USB liet de drive en inhoud wel zien! Ik krijg bij het kopieren nog wel hier en daar een leesfout, maar ik ben allang blij dat de meeste data nog gered kon worden.

Problem Solved!

Offline bandit

  • Lid
kapotte HardDisk, data nog te redden?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/10, 18:11:18 »
tot uw dienst

ik had het zelfde probleem,vandaar.....

Offline Dave

  • Lid
kapotte HardDisk, data nog te redden?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/11, 17:56:33 »
dacht dat het al om een usb HD ging nav het verhaal.
Want dan kun je vaak nog een hoop terug halen waar een systeem disk niet meer meewerkt.

Offline bandit

  • Lid
kapotte HardDisk, data nog te redden?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/12, 18:49:13 »
het was een harde schijf in een swapbay (wisselframe)
ter info