Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu herkent router niet  (gelezen 1961 keer)

Offline cb

  • Lid
Ubuntu herkent router niet
« Gepost op: 2018/04/21, 18:13:54 »
Wij hebben van Ziggo een Connect modem gekregen. De Windows pc werkt erop, wifi werkt prima alleen ons Ubuntu pc (bedraad verbinding) herkent de router niet dus met die pc hebben wij geen internet verbinding kunnen maken. Wij hebben firewall instellingen gekeken en kan daar niets vinden. Ook probeerd de kabel een dsgje weg te laten en daarna opstarten met de hope dat hij zal het dan herkenen. Niet gelukt. Ik heb al meerdere sites gelezen en allemaal zeggen hetzelfde. Dat Ubuntu zal waarschijnlijk geen problemen hebben een verbinding te maken met een bedraad netwerk. Het is Ubuntu 17.10 Ik weet binnenkort moet een nieuwe Ubuntu verschijnen en ik hope dat die zal juist wel de verbinding vinden maar liefste zal ik de probleem nu oplossen. De Ubuntu pc is de betere pc en het meest gebruikte dus ik begin wel gek te worden dat ik kan het nu niet volledig gebruiken. Heeft iemand al ervaring met Ubuntu en de Connect box modem? Wat mis ik? Wat moet ik veranderen zodat Ubuntu kan het modem herkennen en ik kan eindelijk via de Ubuntu pc een verbinding maken?

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu herkent router niet
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/21, 18:22:16 »
Heb je bij Instellingen gekeken ?

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline cb

  • Lid
Re: Ubuntu herkent router niet
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/21, 19:17:53 »
Ja,dat was de eerste plek ik had gekeken. Het herkend dat het is een bedraad netwerk.  Wat ik vind wel vreemd wanneer ik zet het op verbinden probeert het wel en daarna schakelt verbinden vanzelf terug naar 'uit'.  Ik had probeerde de juiste ip/mask en gateway te vinden zodat ik kon proberen een handmatig verbinding te maken. Tot nu toe is dat mij niet gelukt. Meerdere commands probeert in de terminal maar krijg route niet geinstaleerd. Via een andere command had ik meer informatie gekregen maar niets dat lijkt op een mask of gateway id.

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu herkent router niet
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/21, 19:31:13 »
Gebruik je bij het inlogscherm Wayland of X-org (klik op het tandwieltje en kies X-org) ?
Bij 17.10 weet ik niet meer wat er standaard staat ingesteld. Met X-org is er veel meer mogelijk.
Het is een gokje en probeer dingen uit te sluiten.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu herkent router niet
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/21, 19:39:57 »
Ik weet niet of het er zo nog uitziet, maar het is een indicatie wat je aan kunt treffen bij het inlogscherm:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu herkent router niet
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/22, 07:41:22 »
Boot vanaf een livecd, werkt het dan?

Alle hardware uitzetten, ook modem en routers.
Zet de routers en modems aan, wacht even.
Zet dan de pc aan met de livecd, werkt het dan?

Vertel precies wat voor hardware je hebt, tav je netwerk, routers modems switches etc.
En hoe dit is aangesloten.

Offline peer

  • Lid
Re: Ubuntu herkent router niet
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/22, 10:14:36 »
ik heb ook een ziggo connectbox . Werkt prima bedraad en via wifi.

Ik zou eerst naar de kabelververbinding kijken. De kabel inpluggen in een laptop of andere pc en dan kijken of het werkt.
Een live cd proberen is ook een goed idee.
Als je de netwerkaansluiting op je moederbord gebruikt dan kun je kijken of in de bios het netwerk ingeschakeld is.
Kan het zijn dat je pc is ingesteld voor een andere netwerkrange dan 192.168.178.1--255??

Wordt de pc wel gezien door de router? Kijke eens op een andere pc op de ziggo routerpagina (192.168.178.1)?
Probeer eens een andere ingang op de router.

Re: Ubuntu herkent router niet
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/22, 10:55:12 »
Heb je je oude router nog liggen?
Mijn advies is om die weer op de ziggo router te hangen, en dan je pc op je eigen router.
Is meteen ook een stuk veiliger. En je hebt keuze uit dan dubbele opties (bv dubbele wifi).

Als het goed is heeft je oude router ook nog gewoon zijn oude instellingen waardoor dat ver plug&play zou moeten zijn.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu herkent router niet
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/22, 12:55:59 »
Zoek ook op je ziggo of connectbox. daar waren problemen mee tav dubbele uitgifte van dns(ip nummers), waardoor, apparaten weigeren.
Dus kijk of je 2 routers hebt, misschien dat de connectbox  en router beide ip  nummers uitgeven.

Offline cb

  • Lid
Re: Ubuntu herkent router niet
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/22, 13:04:53 »
Live cd heb ik nog niet geprobeerd. Wanneer ik op een andere pc kijkt dan zie ik de 2de pc niet. Wel de wifi verbonden gsm maar de 2de pc met Ubuntu niet. Het had wel altijd gewerkt tot wij hadden de nieuwe router gekregen. De 2de pc is een zelf gebouwd pc, alleen Linux erop; geen dualboot. MSI h270 pro carbon gaming motherboard,  Intel Ethernet connection. Als goed is komt er van de week een nieuwe Ubuntu versie uit. Hopelijk herkent hij daarna wel de router en kan ik dan weer een verbinding maken.