Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster  (gelezen 13358 keer)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #25 Gepost op: 2009/04/30, 15:52:21 »
Interessant, keepalive kende ik niet :)
Ga ik hier ook volgen!
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #26 Gepost op: 2009/04/30, 19:03:36 »
Oke, keepalived draait maar uit het volgende kan ik niet komen

deze 2 lijnen
notify_master "/root/scripts/start.sh MASTER"
notify_backup "/root/scripts/stop.sh BACKUP"
waar dienen ze voor, als beide master zijn ?

Waarom moeten ze trouwens beide master zijn

voor de rest werkt het failover wel goed maar, eh, aangezien ik een 2 server op 1 wil laten lijken wou ik dat nu ook met samba doen. dit was makkelijk( ff dns instellen in windows) maar het probleem is dat als ik via het netbios alias naar de share wil, ik een wachtwoordvenster krijg en als ik via het ip address ga, krijg ik geen wachtwoordvenster krijg.

2e Probleem dat ik nog heb heeft met drbd te maken, om een of andere manier neemt wordt host 2 niet primary als host 1 down is :S. moet nog ff zoeke.

3. die scriptjes, moeten die ervoor zorgen dat er services worden gestart ofzo, dan kan ik het idd gebruiken. ik wil het namelijk configureren dat samba alleen op de master draait met de hoogste prio

naja ben wel blij dat die keepalive is gelukt :D, echt simpel ja

Groetjes
Badboy4live
« Laatst bewerkt op: 2009/04/30, 19:25:50 door .~|-BadBoy4Live-|~. »


Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #27 Gepost op: 2009/04/30, 20:26:15 »
Oke, keepalived draait maar uit het volgende kan ik niet komen

deze 2 lijnen
notify_master "/root/scripts/start.sh MASTER"
notify_backup "/root/scripts/stop.sh BACKUP"
waar dienen ze voor, als beide master zijn ?

Waarom moeten ze trouwens beide master zijn

Ze starten en stoppen services als ze master zijn, of over gaan naar slave, ze moeten allebij op master staan om meerdere servers te kunnen laten runnen, het kan wel als je maar 2 servers hebt, dan kan je gewoon master/slave gebruiken.. Maar als je er meer op slave zet, krijg je een raar IP probleem. Bij 2 servers kan je wel 1 master maken, en 2 slave, maar bij meer dan 2, altijd alles op master zetten :).

Citaat
voor de rest werkt het failover wel goed maar, eh, aangezien ik een 2 server op 1 wil laten lijken wou ik dat nu ook met samba doen. dit was makkelijk( ff dns instellen in windows) maar het probleem is dat als ik via het netbios alias naar de share wil, ik een wachtwoordvenster krijg en als ik via het ip address ga, krijg ik geen wachtwoordvenster krijg.
Hier kan ik je helaas niet mee helpen, ik heb nooit met samba gewerkt in combinatie met failover, sorry.

Citaat
2e Probleem dat ik nog heb heeft met drbd te maken, om een of andere manier neemt wordt host 2 niet primary als host 1 down is :S. moet nog ff zoeke.

Herkenbaar, daarom heb ik DRBD ook het raam uit gegooit :), ik doe het zelf heel simpel met rsync, ik heb een script wat steeds checkt of die de main server is dit draait in een cronjob :), zo ja dan stopt hij Rsync en doet het scrypt niks, is hij niet de main, dan gaat hij alles rsyncen vanaf de main.. tadaa easy failover ;)... Het is wat creatief maar bevalt heel goed.

Citaat
3. die scriptjes, moeten die ervoor zorgen dat er services worden gestart ofzo, dan kan ik het idd gebruiken. ik wil het namelijk configureren dat samba alleen op de master draait met de hoogste prio
Klopt helemaal, ik start en stop hier bepaalde dingen mee, die alleen op de main mogen draaien :), dus hij stopt zodra hij van master afschiet, en begint weer als hij main wordt, zo kan je b.v een dhcp server failover maken, wel de logs/config files rsyncen ;).

Citaat
naja ben wel blij dat die keepalive is gelukt :D, echt simpel ja

Groetjes
Badboy4live

Ja leuk pakketje hé :)? Het is te simpel inderdaad. Veel plezier er mee, ik hou het draadje in de gaten voor verdere vragen!

Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #28 Gepost op: 2009/04/30, 20:55:46 »
Zo, met die antwoorden van u wordt het een geheel nieuw netwerk zeg. eerst heartbeat eruit gesloopt, nu nog eens drbd eruit slopen, alleen samba blijft nog over :P, maar de veranderingen zijn wel gunstig.

Je hebt het hier over rsync, :S, ik heb hier idd al eerder van gehoord en op hun website gekeken maar pff, vindt toch dat de documentatie beetje slecht is. Rsync moet natuurlijk op beide servers geinstalleerd worden maar nu de vraag, dat script, is dat realtime(denk het niet) of heeft het een interval van een bepaald aantal minuten.

Aan het scriptje te zien bij "notify master" geef je parameters mee, heb je in dit scriptje ook rsync gezet :o. Is zo'n scriptje maken echt nodig.

dat is het voor nu, ik ga ff aan de gang met rsync dan, kijke of het gaat werkuh :D

**Update**
Ik krij rsync niet aan de praat, hij is geinstalleerd maar om hem manual te syncen lukt al niet. hier heb ik de volgende commando geprobeerd

sudo rsync -r -a -v -e /FILES administrator@FILESERVERRDM

deze heb ik hier vandaan

http://www.cyberciti.biz/tips/linux-use-rsync-transfer-mirror-files-directories.html

deze error krijg ik
sent 29 bytes  received 20 bytes  98.00 bytes/sec
total size is 0  speedup is 0.00
rsync error: some files could not be transferred (code 23) at main.c(977) [sender=2.6.9]

De Groete,
BadBoy4Live
« Laatst bewerkt op: 2009/04/30, 21:41:36 door .~|-BadBoy4Live-|~. »


Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #29 Gepost op: 2009/05/01, 00:00:50 »
Ik heb zelf rsync in een cronjob gezet met een interval van 1 minuten, vind ik meer dan genoeg :-).. je moet wel zorgen dat de rechten kloppen op je mappen, ik heb zelf alles uit moeten zoeken, en het is inderdaad een langdurig projectje, maar over rsync is er meer dan genoeg goeie documentatie!

Als je het niet kan vinden hoor ik het wel, ga nu lekker slapen ;)

Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #30 Gepost op: 2009/05/01, 13:09:47 »
Oke, je had gelijk, rsync is niet zo moeilijk :D:D, ff goede handleiding gevonden en aan de hand daarvan alles gedaan. syncen gaat perfect, ook de rechten worden behouden :D. Ben helemaal blij.

Zit nu alleen ff te denken hoe dat scriptje moet maken, die rsync kan je niet gewoon in crontab zetten want hij moet alleen worden uitgevoerd als de server master is. naja, ga dit ff uitzoeken en je hoort het dan nog wel van me.

**Update**
Heb je Post gevonden, vindt daar zeker wel een antwoord in :D
Wohoo, kheb eindelijk dat commanda aan het werk :D

Groetjes,
BadBoy4live
« Laatst bewerkt op: 2009/05/01, 14:59:26 door .~|-BadBoy4Live-|~. »


Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #31 Gepost op: 2009/05/01, 15:04:07 »
Ik heb zelf toen een .sh scriptje gemaakt die ong. dit deed

"if ifconfig eth0 = 192.168.1.1
then stop
else rsync /home...."

en dat scriptje in een cronjob gezet.

Daarmee zou het moeten lukken :)

Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #32 Gepost op: 2009/05/01, 15:30:58 »
JA, kheb dat scriptje gezien op

http://forum.ubuntu-nl.org/programmeren/bash-scriptje-ip-check/

Maar werkte niet helemaal voor mij, kheb hem dus een beetje aangepast naar dit:
#!/bin/bash

adress=`ip addr| grep 'inet' | grep -v '127.0.0.1'|grep -v '192.168.0.4'|grep -v '::1/128'| grep -v 'fe'| grep -v '1.4'|grep -v '2.15'|cut -c 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22 | awk '{ print $1}'`
if [ "$adress" = "192.168.0.100" ]; then
sudo /usr/bin/rsync -arRPEAogt /FILES FILESERVER-ROTTERDAM::SAMBA
else
echo Nothing!
fi


Hiermee werkte hij wel, toen heb ik het scriptje ff toegevoegd aan crontab met de volgende lijn
* * * * * root /root/scripts/checkip.sh

en het werkt perfect.

Alleen werken de permissies niet helemaal mee :S

bedankt :D

Alleen samba nog  :rolleyes:, maar dat fix ik wel

Groetjes
BadBoy4live
« Laatst bewerkt op: 2009/05/01, 16:19:30 door .~|-BadBoy4Live-|~. »


Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #33 Gepost op: 2009/05/01, 17:48:26 »
Heb je hem nu niet omgedraaid?

Ik sync juist alleen als het NIET zo is, als het wel zo is, (dus true) dan mag er niks gebeuren.. Weet niet hoe jouw situatie is hoor, maar dacht meld het nog even voordat je straks verkeerd synct en data kwijt raakt!

Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #34 Gepost op: 2009/05/01, 18:25:23 »
Dat is idd een goed punt, die zal ik dan nog ff aanpassen. Vondt het ook al een beetje vreemd, omdat de "backup" nooit lang genoeg master is op alles terug te kunnen kopieren.

naja, erg bedankt voor de info,

Groetjes,
BadBoy4live
« Laatst bewerkt op: 2009/05/01, 18:48:44 door .~|-BadBoy4Live-|~. »


Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: [Opgelost]Ubuntu 8.04 Failover Cluster
« Reactie #35 Gepost op: 2009/05/01, 19:21:49 »
No problemo!

Veel plezier met je failover situatie ;)