Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP Proliant ML350 G4 Server booten via IDE HD?  (gelezen 6631 keer)

HP Proliant ML350 G4 Server booten via IDE HD?
« Gepost op: 2010/09/23, 15:29:07 »
Hallo,

Wij proberen een gekregen HP Proliant ML350 G4 te laten booten via een HD op IDE poort 1. Waarom om de uw 320 scsi array te sparen voor alleen data (heel veel foto's). Echter het lijkt wel of het systeem niet kan booten van een IDE HD.
Heeft een van de forum gebruikers hier andere ervaringen mee opgedaan. Dan zou ik graag willen weten hoe het systeem aan de praat te krijgen?

Met vriendelijke groet,
Erik de Jong

Re: HP Proliant ML350 G4 Server booten via IDE HD?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/23, 20:49:12 »
Heb zelf een G3, daar heb je de Rom-Based-Setup utility, een BIOS-achtig ding, waar je de bootvolgorde in kunt stellen. Daar heb je alles goed staan? De harde schijf is benaderbaar vanuit een live-cd?

Re: HP Proliant ML350 G4 Server booten via IDE HD?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/25, 20:08:30 »
Bij mijn G3 zijn er inderdaad deze 2 menu's. Volgens mij kan hij zowel van SCSI als IDE opstarten, doch IDE heb ik nooit geprobeerd. Een G4 zal wel niet weel anders zijn. Is het nog gelukt?

Re: HP Proliant ML350 G4 Server booten via IDE HD?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/28, 08:19:12 »
Het is nog niet gelukt. In het bios van de g4 kunnen alleen de scsi interfaces van volgorde veranderen (positie 1, 3 en 4). De IDI is door HP vastgezet op positie 2. Daarom wil ik het vandaag gaan proberen via een omweg. Door Supergrub2 op een usb stick te plaatsen en hiermee het systeem op te starten. Als het goed is kan ik dan rechtstreeks de Ubuntu server installatie op de IDE harddisk benaderen. Ook wil ik kijken of een bios update het probleem oplost er staat nu een hele oude versie uit 2004 op.

Offline ruujan

  • Lid
Re: HP Proliant ML350 G4 Server booten via IDE HD?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/30, 20:21:06 »
Als je een firmware upgrade doet van HP zelf, start-ie toch ook op vanaf CD? Gisteren nog bij een klant gedaan op een G5. Dus booten vanaf een CD moet kunnen. Maar ja het zijn servers en dus redelijk eigenzinng.

Re: HP Proliant ML350 G4 Server booten via IDE HD?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/01, 09:12:23 »
Vanaf cd starten gaat probleemloos (ide2 slave). Maar dat willen we niet met een server want de cd's zijn zo kwetsbaar.
Booten vanaf usb werkt prima, daarmee wordt de bios beperking, die ook nog aanwezig is in de bios van 2007 (het is geen bug het is een feature volgens hp), volledig omzeild.
Waar we nu naar streven is een volledig geconfigureerde server installatie als livecd op een usb stick. Daarbij gebruiken we de ide hd om de liveusb installatie continu te kunnen bijwerken met de onvermijdelijke updates. Het voordeel daarvan is dat we het usb plugje dan ook kunnen gebruiken voor onze andere servers en als systeem backup. De enige vraag die nu overblijft is hoe zorg ik voor dat de /swap partitie niet op de liveusb komt maar op de ide-schijf om read-write slijtage van de usbstick te minimaliseren?

Re: HP Proliant ML350 G4 Server booten via IDE HD?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/01, 10:56:04 »
een IDE HD zal sneller slijten dan een USB stik...

maar om de swap er op te krijgen.
/etc/fstab even bewerken en dan gewoon de IDE disk op /swap mounten en een SWAP bestandssysteem geven.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: HP Proliant ML350 G4 Server booten via IDE HD?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/06, 16:09:52 »
Installatie is nog niet voor elkaar. Via pendrivelinux een triple boot configuratie gemaakt met o.a. een Ubuntu server install iso erop. Installeren op de ide hd gaat prima (scsi array is afgekoppeld) totdat in het laatste installatiescherm moet worden aangegeven waar de grub bootloader naartoe moet worden geschreven. Zoals hierboven aangegeven heeft het geen zin die op de IDE-schijf te plaatsen omdat het bios van een HP Proliant niet van IDE kan booten. Dus wil ik grub op de USB-stick zetten. Probleem is dan, wat is het adres van de usbstick. Eerder in het installatie programma wordt de IDE-hd geidentificeerd als /dev/hda en /dev/hda1 in dezelfde analogie zou de usb-stick dan /dev/hdb of /dev/hdb1 (fat32) moeten zijn. Maar dat werkt niet! Het vervelende is dat ik niet tijdelijk uit het installatieprogramma kan springen naar een terminal-scherm om via ls usb o.i.d. uit te zoeken wat de juiste adressering is van de usb-stick.

Heeft iemand een idee hoe nu verder te gaan?

Ik heb getracht een bootable usb-stick met grub2 te maken maar die wil niet booten.