Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu 6.06ziet er goed uit  (gelezen 1481 keer)

Offline nicolas

  • Lid
Installatie Ubuntu 6.06ziet er goed uit
« Gepost op: 2006/06/01, 16:23:06 »
Vandaag was de eerste keer in bijna een jaar dat ik een Ubuntu distributie vanaf CD installeerde. Hierbij een aantal ervaringen.

Bij het opstarten heb ik uit het menu gekozen om eerst de CD Image te controleren. Bij het branden weet ik zeker dat de MD5 checksum goed was. Echter bij het controleren van de CD kreeg ik toch diverse mismatches van checksums om de oren van een aantal pakketten. Heb helaas niet genoteerd welke dat zijn.

De vorige foutboodschappen negerend heb ik de installatie procedure opgestart. Hoewel ik natuurlijk de fora goed in de gaten heb gehouden was ik toch aangenam verrast terecht te komen in een volledige Ubuntu Live omgeving. Hierdoor krijg je toch als beginnen gelijk een goed beeld van Ubuntu. Errug netjes. Op de desktop staat een subtiel icoontje om met de installatie verder te gaan. Dit kon echter wel eens door mensen over het hoofd worden gezien, dus wel een puntje van aandacht.    

Een ander icoontje is het voorbeeld content mapje. Ik heb het niet bekeken. Wel zag ik een slotje er op zitten. Is wel toegankelijk vanaf CD? Minpuntje vind ik wel dat ik dit mapje, na installatie, niet meer op mijn desktop terug vind. Wel vind ik in mijn home directory een link genaamd Examples naar de map /usr/share/example-content. Effe dit mapje kopieren naar de Desktop en het is weer klaar. Leuk filmpje met  Mandela overigens.

Een van de engste onderdelen van installatie vind ik nogal tijd het partitioneren. Ik kies eerst voor manueel indelen. Gelukkig wordt gparted opgestart waar ik redelijk mee uit de voeten kan. Op mijn laptop met meerdere partities  heb ik een testpartitie. Bij installatie heb ik deze verwijderd en vervolgens de installer de opdracht gegeven om Ubuntu te installeren in de grootste stuk aaneengesloten vrije ruimte. Dit gaat vrijwel altijd goed. Ik moet daarvoor echter wel weer terug in de installer om deze opdracht te kunnen geven.

Het scherm waarin ik mijn persoonlijke gegevens moet zetten voor het account vind ik ook goed geslaagd. Dit laat niets aan onduidelijkheid over. Minpuntje vind ik dat in de installer ik niet de keuze heb voor het US Internationaal toetsenbord. Dit moet ik dus naderhand nog corrigeren.


De installatie loopt verder soepel.Na een minuut of 20 was hij klaar en kon ik opnieuw opstarten. Helaas crashte de installer op dat moment. Was dat omdat ik tegelijk probeerde de CD-drive te openen? Of was er iets anders aan de hand. De uitleg wat ik moest en was duidelijk. Ik zag echter zo gauw geen mogelijkheid om de foutboodschap te kopieren en in een tekst bestand te zetten. Ook zie ik zo gauw geen bestand met de fout info  in een directory staan.      

Toch maar het systeem opnieuw opgestart en kijken of ie het doet. Bij afsluiten krijg ik aan het einde de boodschap dat ik de CD eruit mag halen en drukken op ENTER om op te starten. Alles verloopt verder prima en ik zit nu met een spinternieuwe Ubuntu versie op mijn test partitie. Alles werkt. Ik zit dit nu te tikken vanaf mijn nieuwe Ubuntu 6.06 LTS partitie.

Zoals gezegd: een paar schoonheidsfoutjes maar alles werkt verder.
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

cvcaelen

  • Gast
Installatie Ubuntu 6.06ziet er goed uit
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/02, 20:32:49 »
Aansluitend wil ik mijn ervaring ook wel eens delen

op een testbox had ik Breezy geinstalleerd
paar progjes erbij via apt-get(testbox is met internet verbonden)
achtergrond + themas ingesteld
paar foto's in home gezet

De nieuwste en laatste versie van Dapper gisteren gedownload en op cd gebrand

met breezy "draaiende" de cd in de cd-lezer
en
bijna meteen opende update-manager met de vraag of ik wou upgraden.

'tuurlijk  :)  :)  :)

na zo'n uurtje van pakketjes vervangen en herinstalleren (Pentium III 450 met 256Mega Ram) kon ik heropstarten
en
zag ik m'n oude thema en bureaublad terug
de bij-geinstalleerde progjes waren er ook nog
de foto's zijn er nog
het geluid werkte ook nog (Eisa-geluidskaart Aztech moest in Breezy manueel geactiveerd worden)

screensaver is weg(was BSOD)
de instellingen voor energiebeheer waren weg

dat is het zowat

maar het is wel degelijk Dapper die er nu opstaat compleet met nieuwe office, gimp, firefox, etc, etc,etc
test gelukt wat mij betreft, nu nog eens proberen om hem aan't net te koppelen om te weten hoeveel megabyte aan updates hij zal ophalen

voor wie het interresseert,...

Christiaan

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Installatie Ubuntu 6.06ziet er goed uit
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/02, 21:14:16 »
M'n beste mede-Merelbekenaar,

Die BSOD is er inderdaad uit. De screensaver is niet meer xscreensaver maar 'screensever', rechtstreeks van gnome :)

power-management is er nog. Is lang geleden, ofwel installeren via synaptic, of enkel het menu terug aanmaken met alacarte.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Installatie Ubuntu 6.06ziet er goed uit
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/02, 21:14:33 »
M'n beste mede-Merelbekenaar,

Die BSOD is er inderdaad uit. De screensaver is niet meer xscreensaver maar 'screensever', rechtstreeks van gnome :)

power-management is er nog. Is lang geleden, ofwel installeren via synaptic, of enkel het menu terug aanmaken met alacarte.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Installatie Ubuntu 6.06ziet er goed uit
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/02, 21:15:18 »
M'n beste mede-Merelbekenaar,

Die BSOD is er inderdaad uit. De screensaver is niet meer xscreensaver maar 'screensever', rechtstreeks van gnome :)

power-management is er nog. Is lang geleden vvor mij, ofwel installeren via synaptic, of enkel het menu terug aanmaken met alacarte, ben het vergeten.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Installatie Ubuntu 6.06ziet er goed uit
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/02, 21:15:41 »
M'n beste mede-Merelbekenaar,

Die BSOD is er inderdaad uit. De screensaver is niet meer xscreensaver maar screensever, rechtstreeks van gnome :)

power-management is er nog. Is lang geleden vvor mij, ofwel installeren via synaptic, of enkel het menu erug aanmaken met alacarte, ben het vergeten.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Installatie Ubuntu 6.06ziet er goed uit
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/02, 21:16:03 »
M'n beste mede-Merelbekenaar,

Die BSOD is er inderdaad uit. De screensaver is niet meer xscreensaver maar screensever, rechtstreeks van gnome :)

power-management is er nog. Is lang geleden voor mij, ofwel installeren via synaptic, of enkel het menu erug aanmaken met alacarte, ben het vergeten.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Installatie Ubuntu 6.06ziet er goed uit
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/02, 21:17:06 »
OK, sorry voor de mess... Kreeg telkens de error 'can not insert search items' of zoiets?