Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg  (gelezen 7619 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Gepost op: 2011/08/18, 17:54:02 »
Schoonmaaktip voor Ubuntu: maak af en toe de miniaturenopslag leeg:
http://tinyurl.com/4xadgpp

Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/18, 18:03:12 »
Bedankt voor de tip! heb het direct uitgevoerd  :)
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Offline vds

  • Lid
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/18, 18:03:41 »
Dank u zeer voor de tip!!
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/18, 18:18:07 »
Pjotr: waarom niet met een filemanager > homemap > Ctrl-H > enz. ?
Is er een reden (verschillende filemanagers ?), waarom je het via een terminal scherm doet ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/18, 18:24:59 »
Pjotr: waarom niet met een filemanager > homemap > Ctrl-H > enz. ?
Is er een reden (verschillende filemanagers ?), waarom je het via een terminal scherm doet ?

Via de terminal is zo makkelijk en snel....  :P

Maar je hebt gelijk. Voor veel beginners is de terminal te griezelig. Ik zal de instructie uitbreiden met een grafische variant. Dank voor de tip.

---toevoeging---
Instructie uitgebreid.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/18, 18:42:17 door Pjotr »

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/18, 18:54:23 »
Doe ik  zekers al twee jaar ,elke avond voordat ik de PC afzet en wel met Bleachbit .
Gelijktijdig ruimt hij ook oude niet meer gebruikte logs  uit var op ,ben een proper manneke.
https://sites.google.com/site/wandasblogxubuntu/4-algemeen-tips-configuratie-s-bestandssysteem-en-terminaal-tips  Artikel 7. O0
« Laatst bewerkt op: 2011/08/18, 18:57:30 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/18, 19:03:13 »
Bedankt voor de tip, alleen ga ik hem niet uitvoeren hier, dan moet hij alles weer opnieuw laden....
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/18, 19:12:21 »
Momentje alles wat op mijn blogje staat is meer als uitvoerig getest ,anders kwam het niet erin te staan.
Moet je toch zelf wat fout gedaan hebben ,heb daar zelf nog nooit een probleem mee gehad ,in tegendeel.
Heb het in al mijn Ubuntu + Mint distro´s  zonder problemen gebruikt ,en gebruik het nog steeds tot volle tevredenheid.
Maar ja misschien heb je 1 hokje per ongeluk aan gevinkt en dan kun je problemen hebben.
Maar dat is dan niet mijn schuld nietwaar.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/18, 22:31:14 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/18, 19:24:42 »
@femke98:

- de twee submappen blijven bestaan (fail en normal), en dat moet ook, want het zijn systeemmappen.

- als je op het moment van leegmaken een foto hebt openstaan, dan wordt daar automatisch direct een nieuwe miniatuur van aangemaakt. Dat kan de resterende twee miniaturen in de map normal verklaren.

- de map fail hoef je nooit te ledigen, want daar zit normaal gesproken sowieso bijna niks in.

Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/18, 21:12:07 »
Ik zou me niet druk maken om wat opgeslagen miniaturen tenzij de schijf ervan volloopt. Dan moet je er wel heel wat hebben.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/18, 21:13:32 »
Nou ja, noem dat maar bijna niks! Een submap met 13 thumbnail in de map fail.

Als je beseft dat er soms wel duizenden miniaturen in de map normal staan, dan is 13 in de map fail, inderdaad tien keer niks. Pffff.... Waar maak je je druk om, zeg?  ???
« Laatst bewerkt op: 2011/08/18, 21:19:07 door Pjotr »

Offline Wiley

  • Lid
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/18, 21:30:41 »
Wat je ook kan doen is de standaard instellingen, die aangeven hoe lang de miniaturen mogen bestaan en hoeveel megabyte ze mogen gebruiken, aanpassen.

- Start gconf-editor
gconf-editor- ga naar desktop-gnome-thumbnail_cache
- pas de waarden naar believen aan (help staat rechtsonder)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/18, 21:33:18 »
Wat je ook kan doen is de standaard instellingen, die aangeven hoe lang de miniaturen mogen bestaan en hoeveel megabyte ze mogen gebruiken, aanpassen.

- Start gconf-editor
gconf-editor- ga naar desktop-gnome-thumbnail_cache
- pas de waarden naar believen aan (help staat rechtsonder)

Kijk, dat is een hele leuke.... Die kende ik nog niet. Dank voor de tip!  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/19, 08:40:59 »
Mooi gevonden, inderdaad. De "maximum_size" instelling wordt waarschijnlijk ingesteld via de "Enkel voor bestanden kleiner dan..." optie in nautilus, maar de maximum leeftijd van de miniaturen kan je enkel via gconf-editor instellen.
Ik zou me niet druk maken om wat opgeslagen miniaturen tenzij de schijf ervan volloopt. Dan moet je er wel heel wat hebben.
Een overvolgelopen miniaturen archief vertraagt de weergave van miniaturen. Anderszijds zal een te vlug opruimen ervoor zorgen dat miniaturen vlugger moeten heraangemaakt worden, wat nog trager is ... Voor tragere systemen kan je daarom overwegen meteen de miniatuurweergave af te zetten (Nautilus: Wijzig - voorkeuren - Preview tab).

Maar eigenlijk ben ik het met Erik eens. Behalve als het gaat over het al dan niet gebruiken van miniaturen (ik zet ze normaal af, maar schakel ze in op het ogenblik dat ik met foto's werk) zou ik mij verder om die cache niet druk maken.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/19, 11:53:38 »
Voor Pjotr:
Als ik lees dat het commando de hele map leeghaalt maar er blijft nog wat achter, ook al zijn het maar 13 thumbnails, dan is de info niet helemaal correct.

Ik maak mij dus niet druk om het feit dat er 13 thumbnails blijven staan, ik maak je er alleen maar op attent dat het commando niet alles weghaalt.

Wees juist blij dat je feedback krijgt van mensen die het uitproberen!

Zucht... Wat je nu beweert is aantoonbare onzin.

We hebben het hier over de map fail. Ik schreef over de map fail, dat daar *bijna niks* in zit, zodat het niet de moeite waard is om daar iets mee te doen. Dus: niet niks, maar bijna niks.

Vervolgens begon jij te roepen: nou, noem dat maar bijna niks! Er zitten er 13 in, in die map fail!

Daarop zei ik: dat is inderdaad 10 x niks, want in de map normal kunnen er duizenden zitten.

Dus: geen onwaarheden gaan lopen verkondigen, graag. Pffff. Als jouw "feedback" op deze manier plaatsvindt, dan kan ik die missen als kiespijn.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/19, 12:04:12 door Pjotr »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/19, 11:59:31 »
De opgegeven terminalcode werkt niet als je buiten de home-dir bent, omdat hier een relatief pad wordt opgegeven:
rm -f ./.thumbnails/normal/*
Beter is om een absoluut pad te gebruiken, met een placeholder ~:
rm -f ~/.thumbnails/normal/*Op het moment van uitvoeren wordt de placeholder ge-expandeerd met de waarde van de home-dir van de ingelogde gebruiker.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/19, 12:02:24 »
De opgegeven terminalcode werkt niet als je buiten de home-dir bent, omdat hier een relatief pad wordt opgegeven:
rm -f ./.thumbnails/normal/*
Beter is om een absoluut pad te gebruiken, met een placeholder ~:
rm -f ~/.thumbnails/normal/*Op het moment van uitvoeren wordt de placeholder ge-expandeerd met de waarde van de home-dir van de ingelogde gebruiker.


Hmmm... Op zich is het relatieve pad prima, wanneer je de opdracht binnen een gebruikersaccount uitvoert. Jij doelt echter op systeembrede uitvoering van de opdracht?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/19, 13:06:47 »
Hmmm... Op zich is het relatieve pad prima, wanneer je de opdracht binnen een gebruikersaccount uitvoert.
Nee. Als je bv in /home/mark/Documenten zit en je voert de code uit zoals opgegeven (./.thumbnails/normal/*), dan zal er gezocht worden naar /home/mark/Documenten/.thumbnails/normal/* en er dus niets gevonden worden.

Jij doelt echter op systeembrede uitvoering van de opdracht?
Nee. Het symbool ~ expandeert naar de huidige ingelogde gebruiker. Als ik als gebruiker mark naar ~/Documenten zou gaan, zou dat geinterpreteerd worden als /home/mark/Documenten. Het pad is dus absoluut tov de huidige ingelogde gebruiker en is zeker *niet* systeembreed.

Overigens is het probleem met het relatieve pad wat academisch omdat je altijd in de root van je home-dir komt als je een terminal opstart. Het gaat fout als je dan als gebruiker cd xxx intoetst en dan dus in een andere dir terechtkomt waardoor de code niet werkt.

Kortom, meestal werkt de originele code inderdaad wel als je uitgaat dat een gebruiker een verse terminal opstart (en daarna niet van pad wisselt), maar het is gewoon netter om een absoluut pad te gebruiken, dan werkt het altijd, zonder voornoemde aanname.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/19, 13:29:28 »
De opgegeven terminalcode werkt niet als je buiten de home-dir bent, omdat hier een relatief pad wordt opgegeven:
rm -f ./.thumbnails/normal/*
Beter is om een absoluut pad te gebruiken, met een placeholder ~:
rm -f ~/.thumbnails/normal/*Op het moment van uitvoeren wordt de placeholder ge-expandeerd met de waarde van de home-dir van de ingelogde gebruiker.


Hmmm... Op zich is het relatieve pad prima, wanneer je de opdracht binnen een gebruikersaccount uitvoert. Jij doelt echter op systeembrede uitvoering van de opdracht?
Als je een terminal opent, zit je standaard in je home directory. Van zodra de gebruiker de directory verandert, werkt het commando niet meer. Het commando van Markba is veel robuster: dat werkt wel altijd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/19, 14:44:48 »
@markba en vanadium: dank voor de toelichting! Ik ga 't direct aanpassen in m'n handleiding.  :)

Offline avanca

  • Lid
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/19, 18:03:31 »
Ik ben met de Gnome-commander naar die map geweest, daar stonden er meer dan 2500 in. Geselecteerd met CTRL A en Delete toets indrukken en map was leeg.
Zeer hendig die Gnome-commander en met de Midnight commander lukt dat ook.

Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #21 Gepost op: 2011/08/20, 09:08:02 »
Even voor de Nederlandstalige Ubuntu versie 10.10 Systeemgereedschap>Configuratie-editor>desktop>gnome>thumbnail_cache
Ik weet niet of dit al gememoreerd was?
« Laatst bewerkt op: 2011/08/20, 11:12:58 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #22 Gepost op: 2011/08/21, 22:59:57 »
Misschien er nog wel aan toevoegen dat bij het gebruik van Nautilus, het best wel handig is om nadien ook de prullenbak te ledigen ?  Anders heb je het probleem alleen maar verlegd.
Meest snelle manier is dan rechtsklikken op het icoontje van de prullenbak (bij mij rechts onderaan in het panel) en kiezen voor "prullenbak ledigen". Zo hoeft hij die duizenden bestanden niet nòg eens in een lijstje te zetten....

Goede tip overigens..., Pjotr.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #23 Gepost op: 2011/08/21, 23:16:27 »
Misschien er nog wel aan toevoegen dat bij het gebruik van Nautilus, het best wel handig is om nadien ook de prullenbak te ledigen ?  Anders heb je het probleem alleen maar verlegd.
Meest snelle manier is dan rechtsklikken op het icoontje van de prullenbak (bij mij rechts onderaan in het panel) en kiezen voor "prullenbak ledigen". Zo hoeft hij die duizenden bestanden niet nòg eens in een lijstje te zetten....

Goede tip overigens..., Pjotr.

Dank voor het compliment en voor de nuttige aanvulling. Die komt erbij, in de handleiding. :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Tip: maak af en toe de miniaturen-opslag leeg
« Reactie #24 Gepost op: 2011/08/22, 09:11:48 »
Ik zie ook dat er nog een mapje .thumb is. Ook daar staan nog een stuk of wat thumbnails in, is het veilig die te verwijderen?