Omdat mijn Engels te beknopt is en ik toch wat wil bijdragen heb ik een stukje over DMA vertaald uit de Zweedse Wiki. (Mijn taal is eigenlijk Noors, Zweeds heb ik niet echt geleerd. De Noorse Wiki heeft nog nauwelijks documentatie.) Maar......
Mijn terminalkennis is minimaal en daarom wil ik vragen of iemand dit zou willen nakijken, verbeteren en in de Nederlandse Wiki wil zetten. Ik heb helaas geen tijd om uit te vissen hoe de Wiki werkt.
Ik wil best af en toe meer vertalen, maar het zal gecorrigeerd moeten worden en soms mis ik net een computer-gerelateerd woord. Wanneer iemand mij mee wil helpen kan ik wel dringender onderwerpen vertalen, alleen zal er hier en daar wel eens een woord ontbreken dat aangevuld moet worden. Wie helpt???
(Er is best veel in het Duits voor wie dat kan.)
DMA
Als DVD's haperen, het lang duurt om CD's te rippen of als de CD-speler in het algemeen niet vlot werkt dan kan het zijn dat DMA niet geactiveerd is. DMA, oftewel Direct Memory Access , zorgt dat harde schijven en CD/DVD-spelers in het geheugen van de computer komen te staan.
! Het activeren van DMA kan in sommige gevallen riskant zijn! Gewoonlijk door problemen met kapotte hardware, verkeerde drivers of doordat je instellingen gebruikt die niet door je pc ondersteund worden. Hdaparm verkeerd gebruiken kan grote schade aan de pc toebrengen. De meeste pc's jonger dan 4 jaar ondersteunen DMA.
DMA activeren
Om DMA te activeren moet je in de terminal het commando hdparm gebruiken en het configuratiebestand hdparm.conf bewerken. De volgende instructies gaan ervan uit dat je probeert DMA te activeren in hdc, dat meestal de CD-speler is.
1.Onderzoek hoe de instellingen eruit zien van /dev/hdc:
sudo hdparm /dev/hdc
2.Als je iets krijgt als using_dma = 1 (on), dan is DMA al geactiveerd. Er is nog steeds hoop om de snelheid te verbeteren door hdparm, maar niet door het activeren van DMA.
3.DMA activeren in /dev/hdc:
sudo hdparm -d1 /dev/hdc
4.Je hebt nu DMA geactiveerd voor de CD/DVD-speler. Controleer of het werkt zonder verder iets te doen, anders moet je gewoon opnieuw beginnen.
5.Om de pc de instellingen te laten onthouden nadat je opnieuw bent begonnen moet je het bestand /etc/hdparm.conf veranderen. Om dat te doen typ:
sudo gedit /etc/hdparm.conf
6.Zet de volgende code in het bestand, sla het op en sluit af:
/dev/hdc {
dma = on
}
Probleemoplossing
Als de CD/DVD-speler in Cable Select geconfigureerd wordt en je door hdparm een foutmelding over time outs krijgt of dat het geheel nog niet klaar is, probeer de speler dan te configureren in Master of Slave, afhankelijk van je pc. Dit houdt in dat de behuizing opengemaakt moet worden.
Verder kan stap 3 mislukt zijn met de foutmelding