Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff  (gelezen 2971 keer)

Offline pijltje

  • Lid
Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Gepost op: 2015/11/30, 13:07:18 »
Ik heb 'Schermafdruk' in linux 13 (nog steeds niet omgezet door omstandigheden).
Nu wordt een afdruk automatisch in png format opgeslagen.
Hoe kan ik dat wijzigen naar jpeg of tiff of andere meer gangbaar format>

Alvast bedankt!
groetjes Pijltje

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/30, 13:12:12 »
Open 'm in Gimp - werkbalk Gimp: Bestand - Exporteren als...

Offline pijltje

  • Lid
Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/30, 13:16:35 »
Dat is niet het punt.
Ik wil dat Schermafdruk standaard naar jpeg opslaat!
groetjes Pijltje

Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/30, 17:31:39 »
Of dat met het standaard screencapture progje kan weet ik niet, maar met Shutter wel.
Zit in de standaard repo's.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/30, 17:54:36 »
Verander, voor je bewaart, de extensie van png naar jpg: de screenshot wordt nu wel degelijk als jpeg opgeslagen. Kan echter niet standaard ingesteld worden.

Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/30, 20:03:49 »
Verander, voor je bewaart, de extensie van png naar jpg: de screenshot wordt nu wel degelijk als jpeg opgeslagen. Kan echter niet standaard ingesteld worden.

Dat is een goede tip, maar daar heb je niets aan als je de PrtScrn-toets gebruikt want dan slaat ie het automatisch op ;)

Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/30, 21:39:00 »
Nee hoor,ik kan dat gewoon kiezen..Maar ook ik kan niet jpg kiezen
« Laatst bewerkt op: 2015/11/30, 21:40:46 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Nero

  • Lid
Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/30, 23:37:12 »
Ik heb gnome-screenshot geïnstalleerd. Dit is gekoppeld aan de Printscreen knop. Hiermee kan ik wel degelijk de naam, extensie en locatie kiezen.

Edit: met dconf-editor kan je wel de default extensie en save directory instellen.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/30, 23:41:01 door Nero »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/01, 09:55:31 »
Edit: met dconf-editor kan je wel de default extensie en save directory instellen.
Heb ik naar gezocht, maar niet gevonden: kan je eens de plaats in dconf aangeven?
Citaat van: Vistaus
Dat is een goede tip, maar daar heb je niets aan als je de PrtScrn-toets gebruikt want dan slaat ie het automatisch op ;)
Niet dus, zoals ook Nero en Lowlands aangeven: je krijgt de dialoog en kan de naam (en dus ook extensie) van het bestand veranderen. Veranderen van de extensie zorgt er wel degelijk voor dat ook het opslagformaat zelf aangepast wordt (het is niet zo dat enkel de bestandsnaam verandert).

Offline h2o

  • Lid
Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/01, 10:02:59 »
Hoe kan ik dat wijzigen naar jpeg of tiff of andere meer gangbaar format>
Wat is er niet gangbaar aan png? Ik sla alles het liefst op in png, zeker liever dan jpg.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/01, 10:50:26 »
De OP wil graag automatisch opslaan in jpg of tif in plaats dan png. Dat is zijn goed recht, natuurlijk. Maar gelijk heb je: png is tegenwoordig een zeer universeel bestandsformaat.

Offline Nero

  • Lid
Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/01, 11:31:26 »
Edit: met dconf-editor kan je wel de default extensie en save directory instellen.
Heb ik naar gezocht, maar niet gevonden: kan je eens de plaats in dconf aangeven?
Schema: org.gnome.gnome-screenshot

Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/01, 12:21:02 »
Edit: met dconf-editor kan je wel de default extensie en save directory instellen.
Heb ik naar gezocht, maar niet gevonden: kan je eens de plaats in dconf aangeven?
Citaat van: Vistaus
Dat is een goede tip, maar daar heb je niets aan als je de PrtScrn-toets gebruikt want dan slaat ie het automatisch op ;)
Niet dus, zoals ook Nero en Lowlands aangeven: je krijgt de dialoog en kan de naam (en dus ook extensie) van het bestand veranderen. Veranderen van de extensie zorgt er wel degelijk voor dat ook het opslagformaat zelf aangepast wordt (het is niet zo dat enkel de bestandsnaam verandert).
Nee,extensie is niet te veranderen bij mij,wel de plaats waar het naar toe moet.Ik heb geprobeerd een schermafdruk te maken van een schermafdruk om dat te laten zien,maar dat gaat niet.. =D
En png is prima maar wel groter dan jpg.En sommige websites mag dat dan niet meer zijn dan 150 kb.Eeh,welke website was dat ook al weer,hmmm... =D
« Laatst bewerkt op: 2015/12/01, 12:24:27 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/01, 12:40:06 »
Edit: met dconf-editor kan je wel de default extensie en save directory instellen.
Heb ik naar gezocht, maar niet gevonden: kan je eens de plaats in dconf aangeven?
Citaat van: Vistaus
Dat is een goede tip, maar daar heb je niets aan als je de PrtScrn-toets gebruikt want dan slaat ie het automatisch op ;)
Niet dus, zoals ook Nero en Lowlands aangeven: je krijgt de dialoog en kan de naam (en dus ook extensie) van het bestand veranderen. Veranderen van de extensie zorgt er wel degelijk voor dat ook het opslagformaat zelf aangepast wordt (het is niet zo dat enkel de bestandsnaam verandert).

Ik heb al vele versies van Ubuntu en een paar andere distro's gehad, op vele laptops/computers. En nog nooit heb ik meegemaakt dat ik een dialoogvenster krijg. Wel als ik GNOME Screenshot open en dan een screenshot maak, maar NIET als ik op de PrtScrn-toets druk.

Offline Nero

  • Lid
Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/01, 13:41:37 »
Ik heb al vele versies van Ubuntu en een paar andere distro's gehad, op vele laptops/computers. En nog nooit heb ik meegemaakt dat ik een dialoogvenster krijg. Wel als ik GNOME Screenshot open en dan een screenshot maak, maar NIET als ik op de PrtScrn-toets druk.
In Xubuntu kan je met Settings Editor de keybindings wijzigen. Vervang xfce4-screenshooter -f door gnome-screenshot.

Offline pijltje

  • Lid
Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #15 Gepost op: 2015/12/01, 14:22:39 »
Wow, wat 1 vraag al aan reacties kan opleveren!

Ik heb de tip om de extensie handmatig aan te passen naar .jpg geprobeerd en voor zover ik nu kan zien, werkt dat.

Mijn ervaring met extensie .png is dat niet iedereen die kan openen als ik iets per mail stuur.

Topic kan gesloten worden.
ik heb al weer een nieuwe vraag, maar ander onderwerp: leef je uit  ;)

groetjes Pijltje

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/01, 14:25:57 »
Dat is niet het punt.
Ik wil dat Schermafdruk standaard naar jpeg opslaat!
Als je dát wil, dan wordt ook hiervoor de oplossing in dit draadje gegeven. Zie bijdrage van Nero: open dconf-editor (mogelijk moet je het eerst nog installeren), navigeer naar org - gnome - gnome-schreenshot, verander "default-file-type" van png naar wat je wil (jpg of tif).

Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #17 Gepost op: 2015/12/01, 14:44:01 »
Edit: met dconf-editor kan je wel de default extensie en save directory instellen.
Heb ik naar gezocht, maar niet gevonden: kan je eens de plaats in dconf aangeven?
Citaat van: Vistaus
Dat is een goede tip, maar daar heb je niets aan als je de PrtScrn-toets gebruikt want dan slaat ie het automatisch op ;)
Niet dus, zoals ook Nero en Lowlands aangeven: je krijgt de dialoog en kan de naam (en dus ook extensie) van het bestand veranderen. Veranderen van de extensie zorgt er wel degelijk voor dat ook het opslagformaat zelf aangepast wordt (het is niet zo dat enkel de bestandsnaam verandert).

Ik heb al vele versies van Ubuntu en een paar andere distro's gehad, op vele laptops/computers. En nog nooit heb ik meegemaakt dat ik een dialoogvenster krijg. Wel als ik GNOME Screenshot open en dan een screenshot maak, maar NIET als ik op de PrtScrn-toets druk.
Had je dan wel meerdere partities of meerdere harddisks?Ik krijg gewoon de hele zooi aan partities en HD's te zien die ik ook linksboven zie als ik op het icoontje klik voor een venster.In Unity natuurlijk..
« Laatst bewerkt op: 2015/12/01, 14:46:43 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Nero

  • Lid
Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #18 Gepost op: 2015/12/01, 15:48:26 »
Ik heb niet gekeken naar de oplossing voor Unity, maar iets gelijkaardigs als deze voor XFCE zal er daar ook wel zijn. Idem voor andere Desktop Managers.

Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #19 Gepost op: 2015/12/01, 22:43:57 »
Ja,ik weet natuurlijk niet wat pijltje heeft..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #20 Gepost op: 2015/12/01, 23:41:59 »
Ik heb al vele versies van Ubuntu en een paar andere distro's gehad, op vele laptops/computers. En nog nooit heb ik meegemaakt dat ik een dialoogvenster krijg. Wel als ik GNOME Screenshot open en dan een screenshot maak, maar NIET als ik op de PrtScrn-toets druk.

Ik krijg wel een dialoogvenster met prt-scr, maar ben het verder helemaal met je eens.

Ik kan naast de naam ook de extensie veranderen naar jpg, maar dat geeft een foutresultaat. Een corrupte jpg.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/01, 23:44:26 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline pijltje

  • Lid
Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #21 Gepost op: 2015/12/04, 13:41:37 »
Ik kan bij opslaan van schermafdruk de extensie wijzigen en dat gaat goed.
Maar het automatisch zo laten opslaan lukt niet, aangezien ik niet weet hoe dconf-editor werkt.  Ik start m op via 'draai programma', maar dan gebeurt er niks meer...

Ik heb (nu nog) linux 13 maya.

Groetjes Pijltje

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #22 Gepost op: 2015/12/04, 16:33:54 »
dconf-editor is in Ubuntu niet standaard geïnstalleerd, wellicht bij jou ook niet. Open een terminal, geef volgende commando's in om dconf-editor te installeren:
sudo apt-get install dconf-editor
Opstarten van dconf-editor kan nu met
dconf-editor

Offline pijltje

  • Lid
Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #23 Gepost op: 2015/12/04, 19:41:28 »
Bedankt!
Maar hoe werkt dconf...
Zie bijlage (met schermafdruk gemaakt  ;)
Fijn weekend!
Pijltje

Offline Nero

  • Lid
Re: Schermafdruk - van png naar jpeg of tiff
« Reactie #24 Gepost op: 2015/12/04, 20:24:11 »
Zie reactie #16 van Vanadium.