Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe bescherm jij je kinderen?  (gelezen 5841 keer)

hoe bescherm jij je kinderen?
« Gepost op: 2011/01/12, 15:32:46 »
Zie http://webwereld.nl/achtergrond/105338/---kinderen-moeten-worden-beschermd-op-internet---.html?m_i=CYFC75v32%2BcJs80wyeXhwETG2478AfqjjbmoyacTJr7hLi88x#source=newsletter

Wat is nu voor Linux de beste Nederlandstalige oplossing om kinderen te beschermen? Het liefst een systeembrede oplossing, dus niet specifiek voor een bepaalde browser.

Een pogingen met Procon Latte add-on voor Firefox mislukte omdat het Engelstalig is. Er slipt dan teveel door het filter heen. En het werkt niet met Chrome (dacht ik)...


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/12, 15:42:28 »
Wat je wil regelen is erg afhankelijk van de leeftijd van de kinderen, natuurlijk....

Wat tips:
- het allerbelangrijkste: goed voorlichten!
- geen webcam toestaan;
- internet beperken tot bepaalde uren (bij voorkeur per MAC-adres een tijdschema in de router stoppen);
- verbod op wissen browsergeschiedenis (bij constateren van wissen: tijdelijk internet afsluiten voor z'n computer) en de browsergeschiedenis elke week even nalopen.
- matig het gebruik van sociale netwerksites (adviseer ze om zo min mogelijk persoonlijke info erop te gooien en eis onbeperkt inzagerecht voor hun profielen);
- geef ze Gmail voor e-mailgebruik (zit een goed spamfilter in).

Waterdicht krijg je het nooit. Het belangrijkste is een beroep doen op het gezonde verstand van het kind: alles wat je op het internet zet, kan je levenslang blijven achtervolgen, en een ander is soms niet wie hij lijkt te zijn....
« Laatst bewerkt op: 2011/01/12, 15:50:22 door Pjotr »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/12, 16:27:26 »
In navolging van de items van Pjotr, die ik grotendeels onderschrijf, nog een paar overwegingen van een vader:

- Ik gebruik geen Wifi, en de pc's staan beneden. Zo hou ik wat overzicht wat ze uitspoken. Dat is niet altijd haalbaar, dat realiseer ik me. Ik gebruik bewust geen filters.
- Probeer niet de indruk te kweken, dat je al hun gangen nagaat. Uiteindelijk gaan ze dan surfen bij vriendjes.
- Google af en toe eens op hun naam, en confronteer ze dan eens met wat voor het hele intermep inzichtelijk is.
- Realiseer je, dat het tegenwoordig een koud kunstje is om sites en filmpjes via de telefoons rond te sturen. Daar sta je dan met je filter.
- Maak je niet teveel zorgen, dat ze van alles gaan tegenkomen. Probeer weer in te leven hoe we zelf waren op die leeftijd, met stiekem in boekjes gluren. Beter kan je met ze in gelijkwaardige discussie gaan over wat dat inhoudt, het leven zelf sluit je toch niet buiten, daar staan ze straks zelf middenin. Dit uiteraard afhankelijk van de leeftijd  ;)
- Maak afspraken over hoe lang op de pc, bij teveel overschrijden gewoon de modemkabel eruit (heel effectief)  :D
- Probeer ze bij te spijkeren over security. Veel jeugd is onthutsend onnozel klikvee.

Het zijn maar gedachtengangen, doe ermee wat je wilt  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/12, 16:30:01 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline R3D

  • Lid
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/12, 16:51:49 »
Ik wil me ook graag aansluiten bij bovenstaande punten.
Verder nog een mogelijke tip: Edubuntu (http://edubuntu.org/) (hangt natuurlijk van de leeftijd van de kids af).
Bevat gnone nanny (http://projects.gnome.org/nanny/). Ik weet alleen niet of dit alles in het Nederlands is. Vermoed van wel.
Groetjes,
R3D

Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/12, 20:45:02 »
- geef ze Gmail voor e-mailgebruik (zit een goed spamfilter in).

Laat ze in dat geval GEEN Hotmail account maken. 90% van mijn huidige mails op Hotmail is reclame. Google daarintegen 0.00%.

- Probeer ze bij te spijkeren over security. Veel jeugd is onthutsend onnozel klikvee.

Daar moet ik (16) mijn vader (48) dan eens even over spreken XD
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline HarzG

  • Lid
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/12, 22:21:49 »
- geef ze Gmail voor e-mailgebruik (zit een goed spamfilter in).
... aanvulling: als je een account maakt zoals piet.a.thuis@gmail.com staat er 2x een punt in het mail-adres. Daar komen vrijwel nooit spam-mails aan. Bij andere mail accounts kom ik ladingen van goedkope horloges en p....verlengingen tegen in de gefilterde spam-mails.

Voor de rest heb ik aan de tips Pjotr en de anderen niet veel toe te voegen.
In de filosofeer-modus heb ik nog dat geschreven.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/12, 22:22:53 »
Het gros van het klikvee gebruikt Windows, daar is klikken een noodzaak. XD
Wat mijn zoon op internet uitspookt, daar heb ik niks over te zeggen. Bij mijn zoon zijn op zijn PC's en laptop staat Windows XP, wel legaal, dat dan weer wel. En de rotzooi komt er vanzelf op.
Mijn dochter is altijd beneden op de laptop, haar interesse gaat uit naar Youtube en met name Miley Cyrus. Een voordeel op haar laptop staat Ubuntu.  E-mailen etc. doet ze zelden.  8) Dus hier geen filters.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline rja

  • Lid
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/13, 01:08:59 »
Als ik zou moeten doen,

Gewoon een transparant proxy er tussen zetten.

Zie :

http://www.ubuntugeek.com/how-to-setup-transparent-squid-proxy-server-in-ubuntu.html

En dan achteraf  controleren  waar ze geweest zijn.

De rest van de tips lijkt me niet verkeerd.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/13, 02:59:55 »
Een ander recent topic wat hier wel mee te maken heeft:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/browserinstelling-beveiligen/

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/13, 05:23:44 »
Citaat
- Ik gebruik geen Wifi, en de pc's staan beneden. Zo hou ik wat overzicht wat ze uitspoken. Dat is niet altijd haalbaar, dat realiseer ik me. Ik gebruik bewust geen filters.

Toen ze "klein" waren: geen pc op hun slaapkamer/hobbykamer! Gewoon in de huiskamer. Volgens mij werkt dat het beste. Tevens moet je het internetten met ze bespreken, afspraken maken. Dat is juist erg nodig: leren omgaan met het boze, grote internet.(wolf)

Offline _Walter_

  • Lid
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/13, 22:04:53 »
Ik heb een bekende DNS server ingesteld, maar dit houdt alleen het topje van de ijsberg tegen.



Offline barco78

  • Lid
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/13, 22:19:25 »
ik lees alleen maar goede dingen hier, ben het er helemaal mee eens, en misschien achteraf ook de geschiedenis nakijken om te zien wat ze hebben uitgespookt

Intel core i3-dual 3.06ghz-64 bit  -ram 4gb - 500gb hdd - videokaart:nvidia 1ghz
Besturingsprogramma : ubuntu 11.10


Daarnaast diverse computers vanaf 2,4ghz met verschillende distros
-------------------------------------------------------------------
Linux user number #527239 (Link) http://counter.li.org/
-------------------

Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/13, 22:20:48 »
ik lees alleen maar goede dingen hier, ben het er helemaal mee eens, en misschien achteraf ook de geschiedenis nakijken om te zien wat ze hebben uitgespookt

Extra > Recente geschiedenis wissen...

Dat trukje kent de hele wereldbevolking al :P
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline HarzG

  • Lid
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/13, 22:52:16 »
ik lees alleen maar goede dingen hier, ben het er helemaal mee eens, en misschien achteraf ook de geschiedenis nakijken om te zien wat ze hebben uitgespookt

Staat hier barco78:

Gewoon een transparant proxy er tussen zetten.
http://www.ubuntugeek.com/how-to-setup-transparent-squid-proxy-server-in-ubuntu.html

En dan achteraf  controleren  waar ze geweest zijn.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/13, 23:18:38 »
Nee, geen geschiedenis nalezen om te zien welke sites je kind bezocht heeft. Als je dat al wilt, dan samen met je kind. Ook een kind heeft recht op zijn privacy. Bovendien bestaat die history-lijst uitsluitend uit spelletje-sites en Facebook! Ik meen dat het hier in Frankrijk (waar ik woon) is dat kinderen een protestactie op Facebook zijn begonnen tegen meegluderende ouders. Geheel mee eens, ouders moeten zich niet heimelijk met de communicatie van hun kinderen bemoeien.

Met mijn dochter van twaalf heb ik wat afspraken gemaakt over het gebruik van internet en haar gewezen op enkele gevaren (die ook via school zijn gecommuniceerd). Ze heeft de vrijheid om te doen en te laten wat ze wil en pas als ik 'onraad' vermoed (als voorbeeld en grapje had ik het over mogelijke betrokkenheid bij een bankoverval), dan pas ga ik eens rondneuzen op haar Facebook-account. Dat account is de moderne variant van een dagboek, dat ga je toch ook niet ongevraagd inzien? Ik heb zelf ook dagboeken van vele jaren en zou het bepaald niet op prijs stellen wanneer iemand die zo maar zou inkijken zonder mijn toestemming. Je moet een kind hier ook zijn verantwoordelijkheid geven: ga er op een goede manier mee om...

En dan de mobieltjes met hun internetverbinding. Je kinderen 'beschermen' kan uitsluitend door met ze te praten, niet door filters op routers of in browsers te plaatsen. Anders gezegd, ik denk dat een menselijke aanpak stukken beter (want respectvoller naar je kind) werkt dan een technisch verbod. En wat dat laatste betreft, vergeet niet dat op een schoolplein in 15 minuten meer hackersinformatie rondgaat over hoe door ouders geblokkeerde sites toch te bezoeken of filters te omzeilen, dan 'volwassenen' in een heel jaar bij elkaar kunnen verzinnen/programmeren! De jeugd heeft de toekomst en daar is geen filter tegen opgewassen! :-)


Offline _Walter_

  • Lid
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/13, 23:23:54 »
Helemaal mee eens! Ik probeer zoveel mogelijk met de kinderen te bespreken.

Offline HarzG

  • Lid
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/14, 21:13:41 »
... En wat dat laatste betreft, vergeet niet dat op een schoolplein in 15 minuten meer hackersinformatie rondgaat over hoe door ouders geblokkeerde sites toch te bezoeken of filters te omzeilen, dan 'volwassenen' in een heel jaar bij elkaar kunnen verzinnen/programmeren!
De jeugd heeft de toekomst en daar is geen filter tegen opgewassen! :-)
... moest spontaan grinniken - en geef je helemaal gelijk. Maar het blijft ook een wedstrijd tussen de ouders en de jeugd.

Je moet af en toe grommen en voor (tenminste) 4 eenheden (minuten/uren/dagen) en verbod uitspreken, dat hoort erbij - daar is ook niets mis mee.
Later moet je, met een passende verklaring (goede cijfers, mama geholpen, fiets schoongemaakt), dat ook weer intrekken tot een redelijk niveau.

Als het even misgaat tussen volwassenen en pubers zit volgens mij de oplossing in de 4B:
brullen, bluffen, berusten, bemoedigen.
... en dat is wederzijds bedoeld ... tenslotte geven de pubers hun ouders vrijwel altijd een 2e kans  =D
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/14, 21:34:19 »
Ben benieuwd hoeveel pubers dit nu mee zitten te lezen :D

Als tegenhanger: ik ken ouders die zelfs de msn-gesprekken van hun kind nalezen. Ik vind dat zoiets als post stiekem openmaken en lezen. Als het 'vertrouwen' op zo'n punt is gekomen, dan is er volgens mij vast veel meer mis...
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline HarzG

  • Lid
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/14, 22:48:10 »
"Een aantal" pubers liegt als het hen uitkomt, maar men heeft tegelijkertijd de mond vol van "vertrouwen / aankloppen / privacy".
Het (discutabele) controle-gedrag van de ouders zou ik niet "harder" willen beoordelen dan de "calculerende" tactieken van de pubers.
Volgens deskundigen zit het puber-probleem in de voorhoofdskwabben.
Citaat
... hebben moeite zichzelf onder controle te houden doordat hun remmingen verminderd zijn ...
Uiteraard is deze kwalificatie "Tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend".

[edit]... bedankt voor de vraag/correctie Gijsbert[/edit]
« Laatst bewerkt op: 2011/01/14, 23:12:12 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/14, 23:00:24 »
Is het de bedoeling dat je link uitkomt bij Johannes Paulus I  ??? Nu is de link correct. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/14, 23:39:45 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ivo

  • Lid
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/01/14, 23:08:59 »
Ik bescherm mijn kinderen wel, maar niet in de zin dat ik allerlei filters voor (lees tegen) ze installeer.
Af en toe onverwacht over hun schouder meekijken werkt voor mij goed.
Verbieden lokt alleen maar méér uit. 

Mijn oudste zoon had op een gegeven moment een schermachtergrond die alléén maar bestond uit open
vleeswonden als je snapt wat ik bedoel. Daar heb ik hem op aangesproken en nu is het een mooie
vakantieforo van ons zelf.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Tom

  • Lid
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/01/14, 23:45:43 »
Re: hoe bescherm jij je kinderen?  < Gewoon vastplakken met sec kleber en klaar is kees. :D

Ik heb met onze zonen altijd gesproken als er iets niet haaks was ,maar niet belerend of gebiedend gewoon uitleggen het wie en waarom.
Nooit problemen er mee gehad (drie zonen)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/01/15, 00:00:16 »
Ze hebben het er nog over. :evil:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Laus_2

  • Lid
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/01/15, 10:59:17 »
ik heb ooit op een naschoolse kinderopvang computerles gegeven. Ik verzoek van de leiding heb ik toen geen filters erop gezet. Wel beperkte rechten (was XP for the matter).

Het aantal dialers en foute sites in de browsergeschiedenis was ongekend. Toen zijn ze gelukkig maar eens gaan nadenken over een betere controle.

Maar wat een beetje slimme 12 jarige met zo'n PC kan uitvreten is onvoorstelbaar. Al willen de meesten tussen 8 en 12 alleen maar msnnen.

Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/01/15, 12:21:52 »
Ben benieuwd hoeveel pubers dit nu mee zitten te lezen :D

Als tegenhanger: ik ken ouders die zelfs de msn-gesprekken van hun kind nalezen. Ik vind dat zoiets als post stiekem openmaken en lezen. Als het 'vertrouwen' op zo'n punt is gekomen, dan is er volgens mij vast veel meer mis...

16-jarige hier :)

en ja er zijn heel wat ouders die msn-gesprekken nalezen ja. Vroeger hadden je ouders toch ook een microfoontje in je kleren verstopt om je in de gaten te houden toch?

EDIT:
Maar wat een beetje slimme 12 jarige met zo'n PC kan uitvreten is onvoorstelbaar. Al willen de meesten tussen 8 en 12 alleen maar msnnen.

Ik begon rond mijn 12 geloof ik. Mijn pa begon delen van mijn PC te blokkeren met (ongelooflijk slechte) programma's. Dan krijg je zo'n gevoel van dat je het MOET aanpakken, niemand wilt natuurlijk in een gevangenis zitten toch? Niemand vind het fijn om bekeken te worden met alles wat ze doen toch?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/15, 12:26:24 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit