Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke Chromebook op Linux  (gelezen 1816 keer)

Offline Hommel

  • Lid
    • Radio site van PA3I
Welke Chromebook op Linux
« Gepost op: 2014/09/14, 13:23:40 »
Weet iemand welke kleine laptop nog Ubuntu of Mint op kan.
Deze wat ik nu heb is de N210 van Samung loopt nu al 5 jaar
probleemloos met Ubuntu/en Mint.
Door het dagelijks gebruik is deze aan het scheuren door het open en dicht klappen.
Deze 10” noteboek is geluid”s arm en heeft helder beeld dit wil ik weer terug.
Ik ben bang dat het niet meer lang duurt en kan dus uitvallen.
Vandaar  weet iemand welke Chromebook Linux op kan, en stil is.
Of ander type gewoon kleine  stille 10 inh laptopje met b.v.b. ssd hd van een 40 of 60 Gb
Is meer dan genoeg voor Linux
Dit is het enige wat ik aan eisen stel.
Alvast bedankt.

Re: Welke Chromebook op Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/14, 13:56:54 »
ChromeOS = Linux. Maar je bedoelt bijv. Ubuntu. Ja, dat kan op elke Chromebook. Maar het is afhankelijk van wat voor software je wilt draaien. Het veiligste is om voor een Chromebook met Intel-processor te gaan, dan kun je in ieder geval alle 32-bits-software draaien zoals je gewend bent.
Je kunt kiezen of je Ubuntu binnen ChromeOS wilt draaien en met een toetsencombinatie kunt overschakelen of dat je gewoon een dual-boot maakt. Houd wel rekening met de beperkte SSD; de meeste Chromebooks hebben hele kleine SSD's (32 GB minus wat Ubuntu na installatie in beslag neemt, doorgaans).
« Laatst bewerkt op: 2014/09/14, 13:58:36 door Vistaus »

Offline Hommel

  • Lid
    • Radio site van PA3I
Re: Welke Chromebook op Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/14, 16:56:32 »
Ha Vistaus,
Bedankt voor de snelle reactie, ruimte op de HD is hier niet zo nodig, gebruik deze in hoofdzaak
voor internet en mail.
Dit is niks om er software op te zetten ofschoon ik nu van alles al uitgetest heb en prima werkt.
Mij gaat het er om dat mijn vertrouwen in Ubuntu samen met Firefox en Thunderbird zo hoog is
dat ik hier alles op aan pas.
Dit is mijn gevoel of dit terecht is weet ik niet maar het eerste probleem moet nog komen.
Tot nu toe loopt alles probleemloos buiten mijn eigen fouten dan.
Dus Intel proc. ik zal eens kijken wat er zo te koop is.
Vr. Gr.

Offline Hommel

  • Lid
    • Radio site van PA3I
Re: Welke Chromebook op Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/11, 14:42:04 »
De kinderen hebben me een Asus C200 kado gedaan helaas er zit 16 Gb ssd HD in.
Om wat meer opslag te krijgen heb ik er een 64 Gb SD kaartje bij gestopt.
Tot mijn verbazing erg snel wel even wennen maar werkt prima.
Nu heb ik wat gelezen dat er Ubuntu op kan dit staat hier:
 http://liliputing.com/2014/06/asus-c200-chromebook-enabling-dev-mode-installing-ubuntu.html

Maar als ik het goed begrijp is dan je enige beveiliging je aangemaakte paswoord, als ik het goed gelezen heb.
Bovendien loopt hij dan in OS Chrome met behulp van chroot en Ubuntu loopt dan met behulp van Crouton.
Of dit dan een aanrader is weet ik niet, en begrijpen doe ik het ook niet helemaal.
Maar goed het zal best wel werken ik heb in ieder geval al wat geprobeerd wat daar staat en in het filmpje word getoond, en werkt.
Maar ik ben nu weer terug in de oorspronkelijke staat.
Ik weet niet zeker wat voor nadelen er aan zitten weet iemand dit of heb ik het verkeerd met de veiligheid?

Re: Welke Chromebook op Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/11, 20:26:49 »
Veiligheid is prima en Crouton werkt goed en eenvoudig. Met één sneltoets kun je schakelen tussen ChromeOS en Ubuntu. Een dual-boot kan ook maar dan heb je wel weinig SSD-ruimte vrij omdat Ubuntu wel wat GB's in beslag neemt.

Offline Hommel

  • Lid
    • Radio site van PA3I
Re: Welke Chromebook op Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/12, 00:11:08 »
Prima bedankt dan zal ik het eens er op zetten zoals beschreven, even kijken welke het beste er op kan.
Zelf dacht ik aan Lubuntu of de CHR Ubuntu of hoe dat heten mag, even aan de puzzel.
Ik neem aan dat de oorspronkelijke OS niet aangetast word, ik zou even niet weten hoe hiervan een backup van het systeem gemaakt
zou moeten worden, en of dit wel nodig is.
Het is toch gek, op een of andere manier is het een gemis dat er geen Ubuntu op zit.
Maar ik ga deze week nog even aan de slag, even goed door lezen en proberen geen fouten te maken.
Vistaus bedankt voor je info.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke Chromebook op Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/12, 12:34:51 »
Volgens mij kan daar makkelijk Xubuntu op.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Hommel

  • Lid
    • Radio site van PA3I
Re: Welke Chromebook op Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/12, 17:00:14 »
Ha die Xubuntu is mijn favoriet heb ik ook als hoofd systeem maar als ik goed lees moet ik opletten dat ik dan
de juist chroot en of Crouton gebruik, of ik heb het niet goed begrepen.
De eerste proef was met Ubuntu 12.04 die ging goed, ik heb gewoon het filmpje na gedaan en werkt, alleen zit er
dan de 12.04 op.
Verder niet meer getest omdat ik de comp. geheel had uitgezet en de fout gemaakt om te synchroniseren, hierdoor
was alles weer in oorspronkelijke staat.
Dit is niet erg nu weet ik hoe het moet en hoe event. terug kan.
Maar ik lees eerst de hele handel nog eens goed door, inmiddels heb ik wel een Syteem backup gemaakt van
de Chrome-OS, mocht het compleet de mist in gaan.
Maar ik probeer dit uit met die Xubuntu ook al zou er maar 1 GB over blijven, is niet erg, de rest gewoon naar
de 64GB SD kaart schrijven.
Mocht het te groot zijn is een puppy ook leuk.
Maar bedankt voor de opmerking.

Offline Hommel

  • Lid
    • Radio site van PA3I
Re: Welke Chromebook op Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/26, 15:51:24 »
Toch weer die 12.04 er op gezet en eens getest.
Deze staat er nu op:

(precise)pa3ann@localhost:~$ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID:   Ubuntu
Description:   Ubuntu 12.04.5 LTS
Release:   12.04
Codename:   precise


Tot mijn verbazing werkt alles prima, zelfs mijn Fldigi radio progje werkt uit de kunst.
Ik ben nog een stap verder gegaan en dacht dan moet WINE ook wel lopen en zie daar dat loopt ook.
Daarop eens UcxLog waar  ik het meeste gebruik van maak een goed contest programma en
deze loopt ook als een speer met alle toeters en bellen er bij.
Ook Firefox loopt goed Thunderbird dan ook maar eens er op dit loopt allemaal en ook
nog snel ook.
Er zit hier maar een 16Gb SSD in en er was 9Gb over en nu met alles er bij 7,5 dat is toch netjes.
Ik had Xubuntu er op willen hebben maar is me nog niet gelukt.
Geeft steeds de melding dat hij er niet is, blijkbaar (denk ik) moet die ondersteund worden door Crouton en
staat er niet in wel de Trusty 1404 die kan ik dan wel nog eens testen.
Maar eerst deze verder proberen.
Dus het kan wel degelijk goed lopen. :D
« Laatst bewerkt op: 2014/10/26, 15:53:42 door Hommel »