Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.  (gelezen 18839 keer)

[irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Gepost op: 2009/12/20, 22:46:34 »
Op de irc vergadering van 10 januari wordt een voorstel van het team besproken voor een nieuwe werkwijze bij het modereren op het forum. Hier is meer informatie over het voorstel te vinden:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20100110#A2.Voorstelnieuwewerkwijzemodererenforum.

De bedoeling is dat in deze draad dit voorstel vast voorbeproken kan worden vóór de meeting. De belangrijkste punten die in de discussie in deze draad naar voren komen zullen worden opgenomen in de wiki van de meeting zodat degenen die op de meeting aanwezig zijn deze snel even kunnen bekijken.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/31, 13:03:50 door Thomas de Graaff »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/20, 23:03:14 »
Prima zaak! Goed initiatief.  :)

Alvast een kleine verbeteringstip: het is "dossier", niet "dosier".
« Laatst bewerkt op: 2009/12/20, 23:04:46 door Pjotr »

Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/20, 23:15:42 »
Thx. :) zal het meteen even aanpassen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/21, 11:42:19 »
Kijken wat er uit komt, het idee is goed, misschien nog een paar dingen bijwerken, maar het begin is er !
Hulde :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/21, 13:04:42 »
Ik begin nu al bang te worden voor dat dossier... Er werd geschreven over drie maanden, wat bedoelen ze daarmee? Gaat na drie maanden je dossier helemaal leeg of...?

Mag iedereen wel zijn eigen dossier inzien?

Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/21, 13:24:06 »
Je eigen dossier opvragen is natuurlijk geen probleem. Je kan daarvoor het moderator team contacteren.

Hoe het dossier werkt is hier te zien:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Moderators/Dossier

Er wordt dus geen gedetaileerde informatie bewaard, alleen of je forumregels hebt overtreden, en op welke datum. Na drie maanden geen regels overtreden te hebben wordt niet het dosier gewist, er wordt alleen een nieuwe schone regel aan je dossier toegevoegd zodat er weer vooraan met twee waarschuwingen begonnen wordt.


Offline Thijsg

  • Lid
Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/21, 13:29:12 »
Het is me duidelijk, bedankt.

Offline Bertel

  • Lid
Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/21, 13:32:34 »
Is er soms ook nog iets te zeggen over de noodzaak?  :o


Wat is vrije software?

Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/21, 14:01:40 »
Waarom dit voorstel?

De opzet van het modereren was altijd dusdanig dat er een vrij klein moderatorteam is, waarbij onderling overleg en een persoonlijke aanpak van individuele gevallen hoog in het vaandel staan. Dit werkt prima bij een klein forum, maar bij het huidige formaat van het forum, en de groei die er is, ontstaan er een aantal problemen:

Ten eerste is er door de hoeveelheid benodigd overleg bij een dergelijke aanpak vaak geen snelle reactie mogelijk. Lik op stuk werkt het beste, hoe langer een bericht dat niet door de beugel kan op het forum staat, hoe groter de kans dat er andere mensen bij een conflict betrokken raken. En hoe langer berichten die niet door de beugel kunnen op het forum staan, hoe vaker mensen denken dat dit soort berichten blijkbaar normaal zijn op dit forum.

Ten tweede zorgt een klein team (nodig voor een dergelijke persoonlijke aanpak) voor een hoge werkdruk van de individuele moderatoren. Zeker nu het forum steeds groter wordt is er soms gewoon te veel werk voor een klein team.

Ten derde zorgt de persoonlijke aanpak met onderling overleg ervoor dat er geen duidelijk algemeen bekende procedures zijn waardoor forumleden de indruk kunnen krijgen dat er sprake is van willekeur bij het handelen van moderatoren. Dit kan op zich weer extra werk met zich meebrengen doordat leden hiervan een probleem maken, of met vervelende gevoelens blijven zitten.

Ten vierde zorgt een persoonlijke benadering ook voor een persoonlijke reactie. De reacties van mensen die gemodereerd worden richting moderators zijn regelmatig erg persoonlijk en kwetsend. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor het welzijn van moderatoren. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Dit is denk ik de belangrijkste reden om de benadering wat minder persoonlijk te maken.

Naast deze nadelen van de persoonlijke aanpak in een klein team zijn er ook nog andere redenen om het moderator werk anders te organiseren:

Een vijfde probleem van de huidige aanpak is dat er geen effectief bruikbaar dosier van forumleden is. Sommige forumleden bleven “als een langspeelplaat steeds dezelfde kras afspelen”. Dat zorgt voor steeds weer veel werk. Veelplegers moeten worden aangepakt, en niet toegestaan worden steeds weer in hun persoonlijke valkuil te stappen waardoor ze in conflicten geraken. Het voorstel koppeld duidelijke gevolgen aan overtredingen en bouwt hiermee een dossier op waardoor dit voorkomen kan worden.

Een zesde probleem is dat nieuwe moderatoren bij de huidige werkwijze vaak een vrij lange inwerkperiode nodig hebben wat soms veel aandacht vergt van andere moderatoren. Met een duidelijke moderator wiki waarin is beschreven hoe in bepaalde situaties te reageren kunnen nieuwe moderatoren veel sneller aan de slag met gerichte ondersteuning van de andere moderatoren.

Een zevende probleem van de huidige werkwijze is dat het eigenlijk vrij lastig is om een moderator te beoordelen of deze zijn werk goed doet. Met een aantal duidelijke handvaten in de wiki kan nu een beginnende moderator makkelijker bijgestuurd worden.

Een achtste reden is dat door duidelijk bepaalde zaken vast te leggen iemand die het niet eens is met een beslissing van het moderator team meer houvast heeft om zijn klacht op te baseren. De forumregels zijn als het goed is vrij duidelijk, en de gevolgen bij overtreding ervan ook. Als moderators deze niet correct hanteren kan een lid zijn verhaal bij de Community Council gaan halen. Deze zal als deze de klacht gegrond acht vervolgens hierover contact opnemen met het moderator team.

Dat zijn zo een aantal redenen.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/21, 14:11:25 door Thomas de Graaff »

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/21, 14:11:47 »
Waarom dit voorstel? (...) ...een aantal redenen.
Als ik het mag vragen: Waarom ben jij hier de drijvende kracht achter? Voor zover ik weet ben jij geen moderator.

Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/21, 14:28:46 »
Ik heb veel tijd om dit voorstel uit te werken.  In tegenstelling tot de leden van het moderatorteam hoef ik namelijk niet alle berichten op het forum bij te houden. :D Daar komt bij dat een tweetal vaste krachten in het moderatorteam heeft aangegeven minder tijd beschikbaar te hebben voor het moderatorwerk. Al met al heeft het moderatorteam op het moment genoeg hooi op de vork.

Maar,
het voorstel dat nu naar buiten is gebracht is wel in samenwerking tot stand gekomen. Het is een reactie op een aantal problemen die in het team de laatste tijd naar voren zijn gekomen. Moderatoren en andere teamleden dragen allemaal hun steentje bij door het voorstel kritisch te bekijken en hun ideeën erover te uiten. Dit heeft, en zal in de toekomst, de nodige veranderingen aan het voorstel bijdragen. Ik ben wel een drijvende kracht, maar ik drijf dus wel op input van anderen. Zonder input zou het wel eens een zinkend schip kunnen blijken.  :)  

Dus, wie een bijdrage kan leveren om het voorstel te verbeteren, graag!
« Laatst bewerkt op: 2009/12/21, 14:41:04 door Thomas de Graaff »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/21, 14:53:31 »
Als ik het mag vragen: Waarom ben jij hier de drijvende kracht achter? Voor zover ik weet ben jij geen moderator.
Misschien wel juist daarom, een vrije niet gedwongen kijk op de dingen .....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/21, 15:31:42 »
Het is me duidelijk, bedankt.
Hierbij herhaal ik het. ;)

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/21, 16:22:19 »
@Thomas de Graaff.

Heel duidelijk en een prima aanpak, echt TOP!!
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/21, 19:13:01 »
goed initiatief!!
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline Bertel

  • Lid
Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/22, 01:02:19 »
Ik ben een grote twijfelaar als het gaat om oost-duitse administaties.  =D
Bedenk wel, de teller staat op 18356 en ieder straks een eigen dossier ???

I lost my mojo.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/22, 01:27:36 door Bertel »


Wat is vrije software?

Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/22, 12:51:07 »
Ik heb via een pm een aantal opmerkingen, vragen gekregen over het voorstel. Omdat wellicht meer mensen met deze vragen zitten, en om de discussie over het voorstel niet te versnipperen zal ik deze binnen deze discussielijn halen. Het komt ongeveer neer op hetvolgende:

Citaat van: (niet letterlijk)
Is het niet erg vergaand om zo'n dossier aan te leggen, waarschijnlijk wordt dit binnen de kortste keren uitgebreid met meer details over vergrijpen e.d.? Willen we dat?

Het dossier in het voorstel is veel minder vergaand dat het dossier dat het Ubuntu-nl forum in feite zelf is. In het besloten teamgedeelte van het moderatorsforum worden problemen die er op het forum zijn in detail besproken. Het is erg eenvoudig om als teamlid binnen het moderatorsforum te zoeken met de naam van een forumlid. Je hebt dan binnen no time een compleet overzicht met alle details en verwijzingen naar forumberichten van alle problemen waar een lid op het forum bij betrokken is geweest.

Het dossier in het voorstel gaat veel minder ver dan dit, en heeft alleen een administratieve functie. Het is namelijk ondoenelijk om te onthouden wie er allemaal forumregels overtreden, en hoe vaak. Natuurlijk is dit uit te zoeken door de zoekfunctie van het forum in te zetten, maar dat levert veel werk, en veel onnodige details op. De bedoeling van het dossier is dat leden door het netjes bijhouden van alle overtredingen van forumregels beschermt worden tegen willekeur in het modereren. Zo voorkom je bijvoorbeeld (de schijn) dat een forumlid dat minder geliefd is bij een moderator daar de dupe van wordt.

Citaat van: (niet letterlijk)
Past zo'n onpersoonlijke aanpak eigenlijk wel bij de Ubuntu mentaliteit? Moeten we niet uitgaan van naastenliefde, en juist leden persoonlijk benaderen, en veel geduld betrachten? Is het wel Ubuntu om mensen met bans buiten te sluiten?

Ik denk dat de strenge doch rechtvaardige aanpak volgens het voorstel veel effectiever is om te voorkomen dat forumleden elkaar beschadigen dan een persoonlijke benadering met veel geduld. In die zin denk ik dat een strenge en rechtvaardige aanpak zeker uiting van naastenliefde is. Wel is het zo dat wanneer een dergelijke aanpak voor bepaalde leden op termijn niet het effect heeft dat ze zich aanpassen aan de geldende omgangsregels, dat dan het handhaven van deze aanpak dan zijn rechtvaardigheid verliest. Het kan niet de bedoeling zijn om mensen buiten te sluiten die zich ondanks de goede wil niet aan de omgangsregels kunnen houden die binnen een gemeenschap gelden.

Een oplossing zou kunnen zijn om voor leden die zich wel aan de omgangsregels van de gemeenschap willen houden, maar dit niet kunnen, een uitzonderingspositie te maken. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan mensen die een stoornis in de emotieregulering hebben, en zich daardoor niet kunnen beheersen. Zo´n uitzondering zou dan in overleg met een lid gemaakt kunnen worden. Het is dan wel zaak dat zo'n uitzonderingspositie duidelijk is voor andere forumleden. Om dit laatste te bereiken zou er bijvoorbeeld in de handtekening van het forumprofiel een regel als volgt kunnen worden opgenomen:

"Ondanks de goede wil is dit lid zich niet in staat zich altijd aan de omgangsregels van deze gemeenschap te houden. Gelieve hier rekening mee te houden. Alvast dank hiervoor namens de moderators."

Dit is zo'n beetje wat er via pm's besproken is. Graag de discussie in deze draad houden. Deze vragen en opmerkingen daar is niks mis mee en kunnen prima openbaar besproken worden volgens mij. :)

Offline track

  • Lid
Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/22, 13:43:04 »
Ik ben een grote twijfelaar als het gaat om oost-duitse administaties.  =D
... nou, daar zou ik ook nog iets vanuit de binnenzicht kunnen vertellen ...  ;)

Dat is precies ook mijn bezwaar.  Ik ben heel blij om het familiaire en vrije beleid zoals het hier gehandhaafd wordt.  Dat er niet dit enge en wetmatige beleid is zoals je het (ook nog tegenwoordig) in de oostduitse burocratie tegen komt. 
De Nederlandse tolerantie en vrijheid, samen met de familiaire sfeer die voor mij een belangrijk stuk praktische "ubuntu" betekent zou ik hier niet willen missen.  Dit verschil is trouwens een belangrijke reden waarom ik nauwelijks op het Duitse forum zit (ja, op het Duitse forum heb ik er het een en ander "wetmatige" gedoe meegemaakt, dat hoef ik echt niet).

Citaat van: (niet letterlijk)
Past zo'n onpersoonlijke aanpak eigenlijk wel bij de Ubuntu mentaliteit ?  Moeten we niet uitgaan van naastenliefde, en juist leden persoonlijk benaderen, en veel geduld betrachten?  Is het wel Ubuntu om mensen met bans buiten te sluiten?
Dit trefwoord is ook een beetje afkomstig van mij.  Ik bedoel hiermee uitdrukkelijk niet een laf beheer dat alles toestaat.  Absoluut niet ! 
Mijn punt is dat je vaak bij mensen bij wie de emoties bijzonder snel opschommelen veel meer met een PB van een goede kennis kunt bereiken dan met een officiële waarschuwing of ban.  Dat "werkt" veel sneller en brengt meer voor de vrede en de sfeer van het forum op dan welke "maatregel" dan ook.  Uiteraard, op een bepaald punt moet ook een ban komen, maar passend bij de situatie.
Dat is het punt.

Een oplossing zou kunnen zijn om voor leden die zich wel aan de omgangsregels van de gemeenschap willen houden, maar dit niet kunnen, een uitzonderingspositie te maken. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan mensen die een stoornis in de emotieregulering hebben, en zich daardoor niet kunnen beheersen. Zo´n uitzondering zou dan in overleg met een lid gemaakt kunnen worden. Het is dan wel zaak dat zo'n uitzonderingspositie duidelijk is voor andere forumleden. Om dit laatste te bereiken zou er bijvoorbeeld in de handtekening van het forumprofiel een regel als volgt kunnen worden opgenomen:

"Ondanks de goede wil is dit lid zich niet in staat zich altijd aan de omgangsregels van deze gemeenschap te houden. Gelieve hier rekening mee te houden. Alvast dank hiervoor namens de moderators."
Nee, ik ben juist blij dat wij hier een betrekkelijk aantaal leden hebben die de een of andere belemmering hebben en hier juist zonder stempel of stigma "gewoon" meedraaien.  Zonder dat je steeds de stempel "gehandicapt" tegen komt.  Het communiceert ook gewoon vrijer.
Ook dat is niet vanzelfsprekend.  Elders ("uiteraard" weer in D'land ...) wordt dat anders gezien.  Maar ik zou het heel jammer en zwak vinden als wij deze eigenlijk nederlandse houding van tolerantie zouden opofferen.

Ja, er moet een rechtvaardige aanpak zijn, absoluut.  Ja, er moeten duidelijke afspraken binnen het team zijn, en misschien is er een "dossier" een goed idee.  Daar valt er inderdaad nog iets te doen.

Ik ben wél een felle voorstaander dat dit op een meer persoonsgerichte manier gebeurt en dat niet meteen naar "wettelijke maatregelen" geroepen wordt.  Daarvoor is mij dit forum te dierbaar met zijn functie dat ook de mensen op het menselijke vlak op de weg geholpen worden.  Dat is voor een Linux-forum echt niet vanzelfsprekend, maar het is een groote waarde.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/12/22, 13:52:42 door track »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/22, 13:57:10 »
Ik ben een grote twijfelaar als het gaat om oost-duitse administaties.  =D
... nou, daar zou ik ook nog iets vanuit de binnenzicht kunnen vertellen ...  ;)

Dat is precies ook mijn bezwaar.  Ik ben heel blij om het familiaire en vrije beleid zoals het hier gehandhaafd wordt.  Dat er niet dit enge en wetmatige beleid is zoals je het (ook nog tegenwoordig) in de oostduitse burocratie tegen komt. 
De Nederlandse tolerantie en vrijheid, samen met de familiaire sfeer die voor mij een belangrijk stuk praktische "ubuntu" betekent zou ik hier niet willen missen.  Dit verschil is trouwens een belangrijke reden waarom ik nauwelijks op het Duitse forum zit (ja, op het Duitse forum heb ik er het een en ander "wetmatige" gedoe meegemaakt, dat hoef ik echt niet).
Ik denk niet dat er voor iedereen een uitgebreid dossier aangemaakt gaat worden. Volgens mij is het meer een verzameling notities, geordend per gebruiker. Zulke notities zullen alleen geplaatst worden wanneer iemand zich misdraagt.

Op die manier kan je veel beter bijhouden of er ook wat gedaan wordt met de aanwijzingen van de moderators. Bovendien wordt het op die manier makkelijker om consequent te handelen waardoor het geheel eerlijker wordt.


Citaat
Ik ben wél een felle voorstaander dat dit op een meer persoonsgerichte manier gebeurt en dat niet meteen naar "wettelijke maatregelen" geroepen wordt.  Daarvoor is mij dit forum te dierbaar met zijn functie dat ook de mensen op het menselijke vlak op de weg geholpen worden.  Dat is voor een Linux-forum echt niet vanzelfsprekend, maar het is ontzettend waardevol.
Ik denk dat je hierbij een afweging moet maken tussen aan de ene kant het consequent zijn en iedereen dus gelijk behandelen, en aan de andere kant rekening houden met de persoon in kwestie.
Maar die 2 kanten hoeven elkaar niet uit te sluiten natuurlijk. Als je hier redelijk mee omgaat zou dit voor iedereen acceptabel moeten zijn. Niet dat keiharde wetmatige, maar ook niet totale willekeur en inconsequenties.

Offline track

  • Lid
Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/22, 14:14:11 »
Om het even nog een keer duidelijk te zeggen:  ik heb geen bezwaar tegen een dossier op zich. 
Dat is waarschijnlijk eerder een goed idee om met de grootte van het team rekening te houden !

Wat ik belangrijk vind is dat je rekening houdt met de omstandigheden.

Als iemand klaarblijkelijk keihard advertenties plaatst zou ik hem bij de tweede keer al bannen, voor minstens een week.
Daar is geen geduld nodig, echt niet.
Maar als iemand op de vraag "welke flaptop zou je aanbevelen zegt "Hey, een Aldi xy is uitstekend, echt een aanrader"
dan is dat ook reclame.  En toch zou ik dat willen permitteren, zonder metteen "maatregelen" te moeten toepassen.

Zoiets.  Johan:  precies die balans die jij aanduid zou ik ook willen houden, dat is het.
Zowel met de persoon als de omstandigheden rekening houden.  En, er moet binnen het team een duidelijke afspraak zijn.
Maar dat was al eerder mijn punt.

track

Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/22, 14:50:54 »
Voor de duidelijkheid: volgens de moderator richtlijnen in het voorstel dient er in principe volgens de moderators handleiding gemodereert te worden. Wanneer er van de handleiding wordt afgeweken dient volgens dezelfde moderator richtlijnen dit in overleg met een andere moderator te gebeuren. Het is dus niet zo dat de moderator handleiding "rücksichtlos" toegepast dient te worden. Als de moderators het bijvoorbeeld nodig vinden om iemand die reclame plaatst meteen te bannen is die mogelijkheid er dus. Maar zo'n afwijken van de richtlijnen zal dan dus wel besproken en onderbouwt moeten worden. Dat lijkt me ook zinvol, want om nu meteen Maarten te bannen als hij de term OS4Free een keer laat vallen kan niet de bedoeling zijn.

edit:
Maar het is wellicht goed om reclame in principe meteen met een ban te beantwoorden. Dat lijkt me als uitgangspunt wel zinvol, want je wilt inderdaad niet 5 keer reclame op het forum alvorens een permanente ban uit te delen. Ik zal de regel op de wiki aanpassen.

In een bericht van Track hierboven is sprake van intolerantie als je in het forumprofiel van forumleden die zich niet aan de omgangsregels kunnen houden dit vermeld. Ik denk daar anders over. Het erkennen en open zijn over gebreken draagt juist bij aan de mogelijkheid tot tolerantie daarvan. Op het moment dat gebreken niet bekend zijn zul je volgens mij juist zien dat er veel minder tolerantie is wanneer die gebreken opduiken. In een familiare sfeer kent iedereen elkaar en is het niet nodig om zoiets als een onvermogen zich aan forumregels te kunnen houden te benoemen. Hoe jammer ook, een forum met honderden leden is niet familair, en er zijn altijd mensen die elkaar niet kennen. Dan kan je maar beter open en bloot eerlijk zijn over iets als een onvermogen je aan de forumregels te houden. Dan kunnen ook leden die deze gene niet kennen er rekening mee houden en voorkom je onnodige conflicten. (voor de duidelijkheid, een eventueel dergelijk onderschrift is een idee, en dus geen onderdeel van het voorstel!)

p.s. een aanbevelen van een product waar men ervaring mee heeft is volgens de van Dale geen reclame:

reclame: publieke aanprijzing van wat men verkoopt, georganiseerde activiteit om de kooplust of publieke opinie in een bepaalde richting te leiden.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/22, 15:03:07 door Thomas de Graaff »

Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/22, 15:39:36 »
Is het een idee om per regel een pagina toe te voegen met een verduidelijking? Hier zouden bijvoorbeeld bepaalde termen die gebruikt worden kunnen worden toegelicht, voorbeelden van situaties die wel, en die niet, onder de regel vallen. Op deze manier wordt het abstracte van dergelijke regels wat minder.

Bijvoorbeeld iets in de richting van:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Moderators/Forumregels/Regel9

Offline track

  • Lid
Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #22 Gepost op: 2009/12/22, 16:20:17 »
Dat is een goed idee !

Als er "Toelichtingen hoe het gehandhaafd wordt" zijn (vooral voor het gebruik binnen het team) is dat precies wat ik bedoelde met "afspraken vooraf" om onnodige wrijvingen en vertragingen te voorkomen.

Het probleem met de vertraging door te nemen overleg (zoals voorgesteld bij afwijking van de gebruikelijke regels) is trouwens het belangrijkste punt tegen deze aanpak.  Ook in het verleden was precies die vertraging (tot de passende maatregelen eindelijk besloten en afgesproken waren) een van de kritiekpunten.  En ook de eis daar tot een snellere reactie te komen.

In die zin zou ik zelfs voorstellen een extra regel per lid in het dossier te hebben waar commentaren terecht kunnen.

b.v.: 

                           Waarschuwing:   Ban:
                           1e               2e               1e               2e               3e               4e               5e               6e

Jan Moeilijk       20-8-2008   21-8-2008
                     vaak opbruisend, het best even Wanda informeren, hij kan het best met hem overweg
Maarten Mediaal

Timo Eenzaam
                     Autist, je moet voor hem alles uitdrukkelijk duidelijk uitleggen, praktisch vatbaar !


track

Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #23 Gepost op: 2009/12/22, 16:21:42 »
Beste collegas, maak niet te veel regels over wat niet mag want anders kun je beter regels maken voor hetgeen wel mag.
Hopelijk gaat het niet zo ver komen dat ik schrik krijg om iets te zeggen  :| .
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: [irc meeting] Voorstel nieuwe werkwijze modereren forum.
« Reactie #24 Gepost op: 2009/12/22, 16:35:05 »
In een bericht van Track hierboven is sprake van intolerantie als je in het forumprofiel van forumleden die zich niet aan de omgangsregels kunnen houden dit vermeld. Ik denk daar anders over. Het erkennen en open zijn over gebreken draagt juist bij aan de mogelijkheid tot tolerantie daarvan. Op het moment dat gebreken niet bekend zijn zul je volgens mij juist zien dat er veel minder tolerantie is wanneer die gebreken opduiken. In een familiare sfeer kent iedereen elkaar en is het niet nodig om zoiets als een onvermogen zich aan forumregels te kunnen houden te benoemen. Hoe jammer ook, een forum met honderden leden is niet familair, en er zijn altijd mensen die elkaar niet kennen. Dan kan je maar beter open en bloot eerlijk zijn over iets als een onvermogen je aan de forumregels te houden. Dan kunnen ook leden die deze gene niet kennen er rekening mee houden en voorkom je onnodige conflicten. (voor de duidelijkheid, een eventueel dergelijk onderschrift is een idee, en dus geen onderdeel van het voorstel!)

p.s. een aanbevelen van een product waar men ervaring mee heeft is volgens de van Dale geen reclame:

reclame: publieke aanprijzing van wat men verkoopt, georganiseerde activiteit om de kooplust of publieke opinie in een bepaalde richting te leiden.

Maar ben je dan niet bang dat je mensen een stempel geeft?
Het moet toch juist niet zo zijn dat je mensen in hokjes gaat zetten, en dat bereik je met deze methode juist wel.

Iets dat Pjotr al eens heeft laten vallen in een onderwerp, dat het soms heel moeilijk is om je schriftelijk te uiten zeker als mensen het op de persoon spelen. Dan zou je hier een naam hebben dat je je moeilijk kunt uiten of snel boos wordt terwijl dit helemaal niet zo is.

Als voorbeeld zeg ik tegen een vriend wat een l.l is pietje want bla bla vervolgens komt die vriend pietje tegen en zegt (geheel terecht) Rob vind je een l.l.

De context van iets is zeker als het er iets zwaarder aan toe gaat als normaal soms heel moeilijk te lezen evenals de gemoederen van de andere kant.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........