Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wie weet raad OPGELOST!  (gelezen 3108 keer)

Offline vissertw

  • Lid
Wie weet raad OPGELOST!
« Gepost op: 2012/03/13, 19:26:45 »
Op het gevaar af dat dit topic hier niet helemaal thuis hoort hierbij de volgende situatie:

Een modem gereset, daarachter een router gereset, daaraan zijn verbonden twee pc's, werken na dat resetten weer zoals ze voor die tijd ook al deden. Er zit ook een laptop aan dat router aangesloten, precies hetzelfde besturingssysteem als één van de twee pc's die er aan hangen. Als ik dat router in een tabblad via het IP adres open zie ik die drie systemen aangesloten, de twee pc's en de laptop, als ik de stekker van die laptop er uit trek verdwijnt hij en als ik de stekker er weer in steek is hij er weer, wordt dus in de router herkend net zoals de pc's.
Nu komt het eigenlijke probleem, in chrome en in FF zijn alleen google gerelateerde sites te openen op die laptop, GMail, google.nl, google maps, geen enkel probleem, supersnel. ALLE andere sites zijn niet te openen, let wel er is een werkende internetverbinding, anders kan ik geen mail verzenden en ontvangen. Maar bv Nu.nl is net zoals iedere andere site die niets met google heeft niet te openen.

Snapt u het nog, ik ben benieuwd.

Nou het is opgelost door de volgende tip:

Bij netwerkverbindingen tabblad kabel is de MTU waarde van automatisch veranderd in 1492 en voila.

Allen bedankt voor het meedenken

Ton.


Ton.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/18, 11:37:45 door vissertw »

Offline vissertw

  • Lid
Re: Wie weet raad
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/13, 21:41:38 »
Een andere browser installeren lukt ook niet, duidelijk ook een verbindingsprobleem, updates ophalen gaat ook niet.
Maar zoals gezegd, GMail en google.nl werken perfect in Chrome en FireFox.
Hoe check je firewallsettings in Ubuntu? En met de live-cd opstarten, is dat hetzelfde als de installatieschijf?

Ton.

Offline tap

  • Lid
Re: Wie weet raad
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/13, 23:08:14 »
Zou het niet een DNS probleem kunnen zijn.
Als de desktops wel gewoon verbinding maken met alles sites. Zit het niet in de router of modem.
Als alle computers geen verbinding maken met andere sites dan google sites dan zou ik een in de router kijken.

Maar dit is een 'wild guess'

Offline vissertw

  • Lid
Re: Wie weet raad
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/14, 13:49:26 »
Firewall kan het niet zijn, die is uitgeschakeld. ALLE modem en routerinstellingen zijn goed ingesteld en getest, alle drie de systemen worden ook getoond bij de routerinstellingen.
Ook bij gebruik van de live CD hetzelfde gedrag, alle Google gerelateerde sites worden supersnel geopend, alle andere sites helemaal niet.
Op de laptop wel te verstaan op de twee desktops waarvan één met excact hetzelfde besturingssysteem draait alles als een zonnetje.
Nou heb ik ook nog even de kabel die normaal tussen het modem en het router zit rechtstreeks op de laptop aangesloten met als resultaat helemaal geen internet op de laptop, ook geen google dus. Als alles weer via het router loopt is de oude situatie weer hersteld, dus wel google sites op de laptop anderen niet.
Kan dat nog enig licht op de zaak werpen?

Ton

Offline tap

  • Lid
Re: Wie weet raad
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/14, 17:11:14 »
Dit is inderdaad wel een rare...

Dat je geen verbinding hebt met internet als je kabel van de router rechtstreeks in de laptop steekt, klopt wel. Dat heeft iets te maken met welke mac instellingen je router accepteert / kent en welke door de router worden gefaked.

Ik heb even gegoogled en ik kwam dit tegen.

http://thenonapeptide.blogspot.com/2010/01/can-only-browse-google-based-web-sites.html

Misschien dat dit een oplossing is. Ik ben benieuwd.

Re: Wie weet raad
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/14, 18:29:28 »
Acer laptop met SIS-moederbord?

Dualboot met windows?

Heb eens in een Acer desktop met een SIS-moederbord met onboard netwerkaansluiting een tweede netwerkkaartje moeten bijplaatsen. Had, vooral nadat ik in Windows had gewerkt en later opnieuw opstartte, hetzelfde. Zal in een laptop niet gaan. De Acer is nu mijn Wndows XP pc op zolder geworden.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline vissertw

  • Lid
Re: Wie weet raad
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/14, 18:44:53 »
Het is een MSI laptop en er is ook geen Windows in het spel.
En dan die link, het geheel is bedraad, lijkt mij dus uitgesloten.
Inmiddels al eens geprobeerd opnieuw te installeren, helaas geen internetverbinding.

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Wie weet raad
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/14, 21:39:11 »
Ik heb nu een poging gedaan Ubuntu 11.10 te installeren, de installatie gaf aan dat er een internetverbinding was dmv een groen vinkje tijdens het begin van de installatie. Op zeker moment komt de volgende tekst onderin te staan: "retrieving file 7 of 9" en op dat punt blijft de installatie hangen.
Wellicht ten overvloede: via die schijf kan ik met FF gewoon google sites openen maar geen andere.
Vreemder is eigenlijk nog dat ik het installatie bestand voor Google Chrome kan downloaden, dat komt dan in die map te staan, maar installeren wil hij het niet.
Ik laat het er voor vandaag even bij zitten, hoop dat ik morgenochtend van iemand hier de oplossing vind.

Ton.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Wie weet raad
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/14, 22:30:38 »
Het modem is een cable of (a)dsl modem ?
Het modem heeft een vast IP adres. (bijvoorbeeld 10.0.0.1 of 192.168.1.1)
Deze geeft maar 1 DHCP adres af naar een computer of router.
Dit modem geeft ook het van buiten aangeboden (provider) DNS door.

De router die je met de WAN aansluiting koppelt aan het modem krijgt dan een adres van het modem (bijvoorbeeld 10.0.0.10 of 192.168.1.10)
PC's aangesloten op de LAN zijde van de router, die via NAT zorgt voor vertaling naar de LAN aansluitingen, krijgen van de router ook een adres, niet van het modem.
Alleen de LAN reeks mag niet overeenkomen met de reeds in gebruik zijnde 10.0.0 of 192.168.1
In het voorbeeld kan het eigen adres van de router bijvoorbeeld 192.168.0.1 zijn.
De PC's krijgen dan een 192.168.0.xxx adres.
Ook de DNS is naar het adres van de router omgezet.
Is de router uitgerust met WiFi, dan geld daar hetzelfde verhaal als voor de router maar komt er ook nog beveiliging bij.
Zou alles qua nummers nu kloppen, dan kan DNS (Dynamic Name Server) nog roet in het eten gooien.
Namen van websites worden altijd omgezet naar nummers. Een pagina die in cache staat kan zonder DNS weer gevonden zelfs ververst worden (Google uit je ervaringen ?)
Zelf check ik bij problemen eerst of de nummerreeksen niet conflicteren, kijk of de DNS wel aanwezig is en als workaround vul ik een vast DNS in die direct via de gateway (IP nummer van de router > modem > internetprovider) kontakt maakt met de buitenwereld. Die van Google doet het over het algemeen uitstekend, 8.8.8.8 en als 2e 8.8.4.4.
Kort samengevat check de IP reeksen, controleer of de router op de WAN zijde een DNS heeft gekregen, idem de PC's.
Als je daarover twijfelt kun je of de router of de PC's een vast DNS nummer ingeven.
Let op, bij omzetten van kabels wordt niet automatisch het IP adres aangepast, je dient dat handmatig te verversen of opnieuw op te starten, zowel router (verbinding naar het modem) als PC (aan het modem of de router).

In de hoop dat dit voldoende Jip en Janneke is,
Groet
Ed
« Laatst bewerkt op: 2012/03/14, 22:35:49 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vissertw

  • Lid
Re: Wie weet raad
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/14, 22:43:53 »
De installatie is na het loshalen van de internetkabel doorgegaan en afgemaakt, Ubuntu wil daarna taalpaketten ophalen, begint er mee en vervolgens krijg ik de volgende melding: "waiting for jockey-backend to exit".
Enig idee of dat er iets mee te maken heeft?

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Wie weet raad
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/15, 07:52:45 »
Goedemorgen weer, ik heb op een site iemand gevonden met hetzelfde probleem, die werd aangeraden jockey-gtk via het software centrum te verwijderen, daar in dat verwijderen blijft hij bij mij ook hangen, zou dat dus toch het probleem zijn?
Is er een andere manier om van dat jockey-gtk af te komen?
Ik heb deze laptop destijds gekocht zonder OS gekocht, er heeft vanaf het begin alleen maar Ubuntu opgestaan, kan ik via de terminal weer naar die allereerste situatie toe, helemaal "schoon" beginnen?
Kan ik hier ook DiskUtility voor gebruiken?

Ton.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/15, 09:20:28 door vissertw »

Offline vissertw

  • Lid
Re: Wie weet raad, nogmaals
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/16, 16:33:13 »
Mag ik hier het probleem nogmaals onder de aandacht brengen, ik ben nog niets opgeschoten.
De laptop is eind november goed werkend aan de kant gezet een paar dagen geleden weer opgestart, geen enkele instelling veranderd in de tussentijd en nu dit rare verschijnsel.

Ton.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wie weet raad
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/16, 17:14:20 »
Met livecd werkt het ook niet zeg je.
Dus het ligt niet aan ubuntu.

Probeer,
1 direct aan je modem te hangen indien mogelijk.
2 bij de buren proberen via de router van de buren.
 Bovenstaande ook met de livecd proberen.
(je kan ook nog proberen om de pc/laptop te ontladen, dus starten zonder accu en zonder 220v stroom.)
3 router resetten, 5 minuten zonder stroom laten staan.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Wie weet raad
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/16, 17:16:40 »
Even voor de duidelijkheid: Jockey kan hier niets mee te maken hebben, het is een simpel proggie dat niets meer doet dan controleren of er stuurprogramma's beschikbaar zijn.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Wie weet raad
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/16, 19:32:12 »
1 Hij heeft al direkt aan het modem gehangen, precies hetzelfde reultaat.
2 Bij de buren ga ik morgen proberen, live CD zal ik meenemen.
3 Router resetten, is ook al gebeurd.
Als ik probeer te updaten krijg ik dit te zien: “waiting for apt-get to exit” en daar blijft de update op hangen.

Het houdt je bezig...............

Ton.