Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: EXT4-schijf in windows plaatsen  (gelezen 3150 keer)

Offline Leon17

  • Lid
EXT4-schijf in windows plaatsen
« Gepost op: 2019/04/03, 08:01:45 »
Hoi,

Ik heb uit een Linux/Ubuntu pc een harde schijf gehaald en in een Windows 10 pc geplaatst.
Het is een ext4-schijf met data, in windows wordt hij niet herkent.Kan ik deze omzetten naar ntfs zonder dat de gegevens verloren gaan.

mvg,
Leon

Offline vanadium

  • Lid
Re: EXT4-schijf in windows plaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/03, 09:44:46 »
Kort antwoord: neen.

Offline peer

  • Lid
Re: EXT4-schijf in windows plaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/03, 10:09:26 »
als je voldoende ruimte hebt op de ext4 schijf dan kun je mbv. gparted de bestaande partitie verkleinen en een nieuwe ntfs partitie toevoegen. Dan data kopieren van de ext4 partitie naar de ntfs partitie.
De ntfs partite moet je dan kunnen lezen in windows.
Eventueel kun je daarna de ext4 partitie volledig verwijderen en de ntfs partitie maximaal vergroten.



Offline atomos

  • Lid
Re: EXT4-schijf in windows plaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/03, 10:09:34 »
Je zou de data kunnen lezen, er zijn windows programmas die Linux partitions kunnen lezen.
Hmmm pas op met wegschrijven naar de linux partition, het zou zomaar kunnen dat je de data niet meer kunt benaderen..
Windows gaat anders om met de files dan linux.  >:(  per ondervinding.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

swake

  • Gast
Re: EXT4-schijf in windows plaatsen
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/03, 10:25:00 »
Het gaat om een harde schijf die geformateerd is in EXT4 bestandsformaat wat door Windows zelf niet kan gelezen worden .
Er bestaat wel software om in Windows te installeren en men dan de de schijf of partitie die in EXT4 is geformateerd te benaderen en dan vanuit windows kan benadert en gelezen worden .
https://www.techpulse.be/download/162399/linux-partities-benaderen-vanuit-windows/

Offline peer

  • Lid
Re: EXT4-schijf in windows plaatsen
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/03, 12:00:29 »
ik heb slechte ervaringen met het lezen van ext4 schijven in windows met speciale software. Dit heeft bij mij een flinke crash veroorzaakt. Schijf was helemaal niet meer leesbaar. Doe ik dus niet meer.
Helaas weet ik niet meer welke software dit was.

Mijn tip een stukje hierboven werkt.
Wat je ook kan doen maar dan moet je voldoende ruimte op je windows hebben is:
Start een live linux disk, mount de ext4 schijf en de windowsschijf. Dan kun je de data kopiëren van ext4 naar windows.