Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canon Pixma IP1800 print niet  (gelezen 1268 keer)

Offline TAV

  • Lid
Canon Pixma IP1800 print niet
« Gepost op: 2019/03/06, 11:44:44 »
Beste allemaal,
Deze Ubuntu/Linux newbie krijgt het niet voor elkaar om een Canon Pixma IP1800 te laten printen.
-printer doet het wel (getest op een andere (Windows :'() computer
-printer wordt wel herkend door de computer
-printer is ingeschakeld met nieuwe inktcartridges en papier
-Ubuntu systeem is 18.04.2 LTS
-driver is Gutenprint v5.2.13, dat was het beste wat ik kon vinden
Als ik iets print, geeft de computer wel aan 'Afdrukken is voltooid' maar de printer heeft niets gedaan.
Wat doe ik fout? Hellup...?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Canon Pixma IP1800 print niet
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/06, 12:02:42 »
Probeer dit eens (geschreven voor Mint, maar ook bruikbaar in Ubuntu):
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/canon-printers.html

Offline TAV

  • Lid
Re: Canon Pixma IP1800 print niet
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/13, 11:39:00 »
Beste Pjotr,
Dank voor je reactie. Ik heb op de genoemde website gekeken, maar daar kom ik niet verder mee. Op de website van Canon is geen driver voor een Pixma iP1800 onder Linux beschikbaar. Dus met de rest van het verhaal kan ik niets beginnen. Stuurprogrammapakket? Debian Packagearchive?
Kortom, ik word hier een beetje verdrietig, mijn printer doet het nog steeds niet.
Kun jij (of iemand anders?) mij blij maken?
Bij voorbaat dank voor de reactie.
Groet, Martin

Offline koos4401

  • Lid
Re: Canon Pixma IP1800 print niet
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/13, 18:37:25 »
Advies (!) (heb zelf een héél andere Canon) Probeer hier de CUPS-driver eens. https://www.canon-printerdrivers.com/2015/06/canon-pixma-ip1800-driver-download-mac.html
Zoals onze Oosterburen zeggen: Ohne Gewähr.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Nero

  • Lid
Re: Canon Pixma IP1800 print niet
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/13, 22:02:15 »
Al de bjnp backend geprobeerd?
sudo apt install cups-backend-bjnpDe meeste Canon printers doen het met deze driver.

Offline TAV

  • Lid
Re: Canon Pixma IP1800 print niet
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/25, 11:45:27 »
Ik heb nu diverse dingen geprobeerd, maar steeds als ik in het Terminal venster iets installeer, bijvoorbeeld de bjnp backend van Nero, dan moet ik het wachtwoord invoeren. Maar het systeem accepteert helemaal geen invoer. Typen, Plakken, wat ik ook probeer, ik krijg het wachtwoord niet ingevoerd. Daar kom ik dus ook niet verder. Snik  :'(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Canon Pixma IP1800 print niet
« Reactie #6 Gepost op: 2019/03/25, 12:01:10 »
Ik heb nu diverse dingen geprobeerd, maar steeds als ik in het Terminal venster iets installeer, bijvoorbeeld de bjnp backend van Nero, dan moet ik het wachtwoord invoeren. Maar het systeem accepteert helemaal geen invoer. Typen, Plakken, wat ik ook probeer, ik krijg het wachtwoord niet ingevoerd. Daar kom ik dus ook niet verder. Snik  :'(
Ik vermoed een misverstand.... Je wachtwoord wordt wel degelijk geregistreerd wanneer je het intikt; je ziet in Ubuntu alleen geen enkele visuele terugkoppeling. Geen sterretjes of zo.

Dus: tik het in en druk op Enter.  :)

In Linux Mint hebben ze dit trouwens met ingang van versie 19.1 eindelijk veranderd: je ziet dan standaard wel sterretjes bij het intikken van het wachtwoord in het terminalvenster. Een nuttige en logische verbetering, want dat voorkomt nodeloze verwarring bij beginners.

Het veiligheidsargument (iemand die over je schouder meekijkt kan zo niet zien uit hoeveel tekens je wachtwoord bestaat) houdt geen steek: bij grafische programma's die rootrecht nodig hebben zie je die visuele terugkoppeling namelijk gewoon wel. Het is onzinnig om wat dat betreft een onderscheid te maken.

Wat Mint onlangs -eindelijk- heeft gedaan, zouden ze dus bij Ubuntu ook eens moeten doen. Het is eigenlijk zó logisch, dat je je afvraagt waarom dat niet al 10 jaar geleden is gedaan.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/25, 12:58:17 door Pjotr »

swake

  • Gast
Re: Canon Pixma IP1800 print niet
« Reactie #7 Gepost op: 2019/03/25, 12:17:02 »
Citaat
Als ik iets print, geeft de computer wel aan 'Afdrukken is voltooid' maar de printer heeft niets gedaan.
Wat doe ik fout? Hellup...?

Het eerste waar ik aan denk .
De printer staat aan maar is niet standby, wat je kan zien aan het ledje , maar is in slaapstand .De printer krijgt dan een opdracht en lijkt het of deze uitgevoerd word .
De meeste printers hebben een ingebouwde slaapstand die geactiveerd word als het apparaat na een paar minuten niet (meer) gebruikt word . De fabrikanten passen deze methode toe om te voorkomen dat de cartridges gaan uitdrogen .
Voor het printen druk eens op de knop om de printer in standby toestand te brengen .In Windows zal de software  zelf de printer in standby modus brengen .
« Laatst bewerkt op: 2019/03/25, 12:21:15 door swake »

swake

  • Gast
Re: Canon Pixma IP1800 print niet
« Reactie #8 Gepost op: 2019/03/25, 12:28:25 »