Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kom ik aan een 'kale' Lubuntu? En is 'slipstreamen' mogelijk?  (gelezen 1011 keer)

Lubuntu behoort al tot de minidistro's, maar voor het doel waar ik het voor wil gaan gebruiken (zie hier) zitten er naar mijn idee veel te veel toeters en bellen op voor-geïnstalleerd wat op een mag-niks-kosten-machinetje met 512mb en een single-core pentium 4 2,4mhz uiteraard voor de nodige vertraging zorgt.

Als je als voorbeeld de boot-repair cd neemt, dan is dat een live cd op basis van Lubuntu die het op praktisch elke computer doet.
Echter is deze Lubuntu live cd gestript en zitten er geen toeters en bellen op zoals office software en heel veel andere programma's

Nu weet ik dat het ook mogelijk moet zijn om Lubuntu kaal te installeren.
Hiervoor kun je de minidistro 14.04 Trusty Tahr 32 bits gebruiken en daarna met wat hokus pokus sudo zou je een kale Lubuntu kunnen installeren.
sudo -i
apt-get install lubuntu-desktop
apt-get dist-upgrade
apt-get autoclean
rm /var/cache/apt/archives/*.deb
reboot

Leuk, na heel wat zware shaggy´s verder was de teleurstelling groot: Lubuntu 14.04 is idd geïnstalleerd.... maar helaas al die meuk ook.

Had ik deze moeten hebben?
sudo -i
apt-get install lubuntu-core
apt-get dist-upgrade
apt-get autoclean
rm /var/cache/apt/archives/*.deb
reboot


of moet ik 'apt-get install lubuntu-desktop --no-install-recommends' gebruiken?

Vraag 2:
Als ik 'Lubuntu kaal' eenmaal naar wens heb draaien, kan ik daarvan ook een installatie cd/dvd-rom van maken zodat bij een herinstallatie het een stuk makkelijker(lees: minder handelingen vereist) is om te installeren. Helemaal mooi zou het zijn als ik de door mezelf geselecteerde programma's zoals bijv Mame, Vice(c64) emulator etc. in de installatie cd/dvd kan verwerken, evenals de aangepaste swap neiging en nog wat aanpassingen zodat ik deze niet meer hoeft aan te passen.
Wie weet hier wat meer over?
« Laatst bewerkt op: 2014/06/27, 23:40:21 door CB Interactive »

Re: Hoe kom ik aan een 'kale' Lubuntu? En is 'slipstreamen' mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/28, 00:31:15 »
Als je niet al die meuk wilt hebben, moet je sudo apt-get install lxde doen. Dan krijg je een barebones LXDE-omgeving (wat Lubuntu ook gebruikt) zonder al de rest erbij.

Re: Hoe kom ik aan een 'kale' Lubuntu? En is 'slipstreamen' mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/28, 14:41:07 »
Tnx en had ik het in aller eerste instantie(wat ik hier nog niet gemeld had, want zou ik alle experimenten moeten beschrijven, heb je een boekwerk vol :D) wel bij het juiste eind.

Dat heb ik inmiddels draaien :)
Ik zit wel met 2 problemen, probleem 1:
Hoe laat ik hem automatisch aanmelden?
Want ik kom nu in een login scherm terecht na het opstarten:
- Met koeienletters staat er op het scherm 'Login' en daaronder staat 'Gebruiker:'
En dan heb ik de keuze uit 4 opties:
syslog
Gebruiker,,,(gebruikersnaam)
usbmux daemon,,,(usbmux)

Onderaan kun je nog kiezen uit 'Standaard, LXDE en Openbox' en daarnaast de taal en rechts onderin de knop 'quit' voor het afsluiten of rebooten.

Zodra ik op de 'Gebruiker,,,(gebruikersnaam)' (in de praktijk staat daar mijn gebruikersnaam) klik en ik geef het wachtwoord op, dan wordt LXDE geladen en daarbij maakt het niet uit of ik Standaard  of LXDE kies, alleen bij Openbox kom ik in de Openbox omgeving terecht.

Wat ik wil is dat tie automatisch aanmeld en automatisch LXDE inlaadt zonder dat je dat steeds moet selecteren en je ww op moet geven, er staat nergens automatisch aanmelden.

Probleem 2 is het afsluiten vanuit LXDE:
Zodra ik op de afsluitknop druk, verschijnt er een venster met 'Sessie LXDE 14.04 afmelden?'
Als ik op 'Afsluiten' druk, verschijnt er onderaan dat venster een foutmelding: 'GDBus.Error.org.freedesktop.Dbus.Error.AccessDenied: Operation not permitted'
Vanuit de terminal kan ik hem wel direct afsluiten met het commando 'sudo shutdown -h now' en 'sudo reboot' werkt ook.

Bijkomend probleem is als ik het Lubuntu software center (via Synaptic) installeer, dat ik het als root in de terminal moet starten.
Normaal gesproken wordt er bij het installeren van een programma'tje om je wachtwoord gevraagd, nu krijg ik de melding dat ik geen rechten heb zonder dat er om een wachtwoord wordt gevraagd. Vanuit de terminal als root kan ik wel software installeren via het softwarecenter, maar wordt er totaal niet om een wachtwoord gevraagd.

Wat heb ik over het hoofd gezien.?

Qua prestaties ben ik wel vol lof en het geheel draait soepel en start retesnel op, een stuk vlotter als een volledige Lubuntu installatie, qua snelheid dus naar wens. Ik heb allerlei distro'tjes getest en LXDE kaal lijkt het best te presteren op dat oude bakkie.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/28, 14:43:32 door CB Interactive »

Re: Hoe kom ik aan een 'kale' Lubuntu? En is 'slipstreamen' mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/28, 15:23:29 »
Dat komt omdat je nog niet in het sudoers-bestand staat.

Re: Hoe kom ik aan een 'kale' Lubuntu? En is 'slipstreamen' mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/28, 15:29:18 »
Hoe pas je dit aan?

Overigens, wellicht ietwat off-topic heb ik inmiddels al wel een leuke projectnaam verzonnen:
'Stevia-LX 1404 v1.0' met als codenaam 'Obese Killer'

Hoe kom ik aan deze projectnaam? Dat is tweevoudig:
Vroeger(want ik ben ervan genezen) leed ik zelf aan de nieuwe tijdsziekte obesitas(zwaarlijvigheid) enerzijds en standaard wordt Lubuntu met best wel aardig wat toeters en bellen geleverd anderzijds.

Stevia is een natuurlijke zoetstof wat als alternatief voor suiker kan dienen en is vooral in het alternatieve circuit bekend geworden en is de tegenhanger van het door de voedingsmiddelen-industrie veel gebruikte en discutabele zoetstof aspartaam/E951.
LX staat voor de desktop omgeving van LXDE, 1404 voor de gebruikte Ubuntu basis(14.04) en v1.0(a/b/final) het daadwerkelijke versienummer.

Het is een leerzaam en vooral leuk hobby project naar mijn mening. Dat is ook het leuke aan Linux: Tis net technisch lego :), je kan er alle kanten mee uit.

[Mod edit: even twee berichten samengevoegd.]
« Laatst bewerkt op: 2014/06/28, 18:20:01 door TopGear »

Re: Hoe kom ik aan een 'kale' Lubuntu? En is 'slipstreamen' mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/29, 00:57:01 »
Ok, het 'kale Lubuntu' probleem heb in ondertussen opgelost en op een super eenvoudige wijze:

Ik heb de boel en daarmee bedoel ik de mini basis distro van Ubuntu geïnstalleerd met het grote verschil dat ik ipv command line install gekozen heb voor gewoon install.
Verderop tijdens het installatieproces kun je op een begeven moment kiezen wat je wilt installeren en dan kun je ook voor een uitgeklede versie van Lubuntu kiezen en dit is nou precies de versie die ik in principe zocht.

Het automatisch aanmelden werkt ook na een kleine aanpassing evenals dat ik gewoon alles wat er op staat gewoon kan draaien zonder als root in te loggen. Bij het software center, synaptic, gksudo wordt zoals het hoort netjes om het wachtwoord gevraagd.
Wel moet ik handmatig de lxterminal installeren omdat je in de meegeïnstalleerde Xterm en Uxterm geen ctrl+shift+v kon doen evenals het plakken met de muis niet ging. Dit werkt in Lxterminal wel.

Nu het maken van de installatie cd/dvd nog als ik het systeem opgebouwd heb zoals ik dat wil inclusief grafische aanpassingen.

Re: Hoe kom ik aan een 'kale' Lubuntu? En is 'slipstreamen' mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/30, 22:12:12 »
Dan kan je met Clonezilla een BackUp van je HD maken.

Re: Hoe kom ik aan een 'kale' Lubuntu? En is 'slipstreamen' mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/01, 23:15:20 »
Was ik al van plan, daarna ga ik verder experimenteren :)

Project vordert gestaag.
Zie, ook o.a. een paar eerste screenshots: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=85098.msg917688#msg917688

Offline h2o

  • Lid
Re: Hoe kom ik aan een 'kale' Lubuntu? En is 'slipstreamen' mogelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/01, 23:23:51 »
Als je op dit forum gaat zoeken naar het item 'blokkendoos' dan kom je ook een heel eind verder. Dan kun je (zoals Vistaus al aangeeft) via een barbones LXDE systeem je eigen mini Lubuntu maken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex