Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blank scherm na installatie Ubuntu 9.10 (64-bit) op iMac  (gelezen 2459 keer)

Blank scherm na installatie Ubuntu 9.10 (64-bit) op iMac
« Gepost op: 2009/12/30, 19:47:23 »
Heej,
Omdat het leuk vindt om te klooien met computers en besturingssystemen, wilde ik Ubuntu 9.10 op mijn iMac (begin 2009, Intel Core 2 Duo processor) installeren. Ik had er al Windows 7 opstaan voor de games, maar aangezien windows maar een *************** besturingssysteem is heb ik er Ubuntu dus bij geïnstalleerd. Ik heb de 64-bit versie erop gezet, omdat ik toch een Core 2 Duo processor heb en de eerste installatie niet lukte.

De eerste keer dat ik het wilde installeren heb ik een cd die ik nog had liggen erin geduwd; Ubuntu 9.10 32-bit. Ik heb Ubuntu geïnstalleerd door mijn windows partitie (gemaakt met Bootcamp) 27gb te verkleinen en daarop heb ik een nieuwe ext4 partitie gemaakt, waarop ik Ubuntu heb geïnstalleerd. Ik heb 800mb wisselgeheugen erbij gezet, dus Ubuntu heeft 26,2gb.
Nadat die was geïnstalleerd heb ik tijdens het opstarten de alt (of optie) toets ingedrukt gehouden, zodat je kan kiezen tussen Windows of Mac. Dan kies ik Windows en dan start GRUB op; dat werkt allemaal goed. Toen ik daarna echter Ubuntu selecteerde, kreeg ik een blank scherm, wat zo bleef. Het ligt niet aan mijn geduld, wat in die tussentijd heb ik nog een hele maaltijd naar binnen gewerkt.

Omdat dit dus niet werkte heb ik een nieuwe cd gebrand met Ubuntu 9.10 64-bits erop (via een torrent, dat ging in 5 minuten met glasvezel :P). Deze heb ik eerst getest door de schijf te controleren (weet even niet meer precies hoe dat heet) en deze gaf geen errors. Daarna heb ik het geïnstalleerd, wat allemaal goed ging. Ik heb de partitie van de eerste verwijderd en hier weer opnieuw Ubuntu op geinstalleerd, maar nu met 2gb wisselgeheugen en dus 25gb voor Ubuntu.
Nadat 'ie klaar was, heb ik weer hetzelfde gedaan als bovenstaande (windows geselecteerd en toen ubuntu opgestart), maar ik kreeg weer een blank scherm zonder ook maar iets erop.

Weet iemand misschien wat ik fout doe? Ik heb in de documentatie van Ubuntu gekeken en heb deze handleiding gebruikt. Ik heb deze stappen gevolgd:

Citaat
- Assuming that OS X is installed, use bootcamp to install Windows Vista. NOTE: MAKE ENOUGH SPACE FOR BOTH WINDOWS AND UBUNTU WITH BOOT CAMP!
- Install windows normally.
- Start your computer with the Ubuntu disk in the drive. Install Ubuntu by partitioning the boot camp drive that Windows is located on, and install both Ubuntu and GRUB bootloader onto the new partition. (There are programs that allow Mac OS X to write to ext2, you'll just have to mount your ext3 partition as ext2 in Mac OS X)
- Start the computer and boot back into Mac and install rEFIt. This will allow you to boot into every operating system on boot.

rEFIt herkende mijn Ubuntu installatie helemaal niet, alleen die van Mac en Windows.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Blank scherm na installatie Ubuntu 9.10 (64-bit) op iMac
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/30, 20:30:11 »
Heb je een witte scherm of zwarte scherm?

Zoek op deze namen, dus ubuntu+black screen of ubuntu+white screen of op het nederlands.

Anders zoek op je videokaart, ubuntu+naam videokaart nummer.

Anders op acpi zoeken, ubuntu+acpi of ubuntu+acpi+problem. (installeren zonder acpi gaat ook).

Op deze site zoeken of op google.

Wat is je hardware?  Hier kun je ook op zoeken.

Re: Blank scherm na installatie Ubuntu 9.10 (64-bit) op iMac
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/30, 21:00:03 »
Ik heb het uiteindelijk gevonden in dit topic: http://www.techsupportforum.com/alternative-computing/linux-support/107839-ubuntu-loads-then-goes-blank-screen-bahhh.html#post572469 .

Nu op naar de volgende problemen: Ik heb geen internetverbinding en de display staat op 1024 x 768 ipv 1680 x 1050.

jauntyjonathan

  • Gast
Re: Blank scherm na installatie Ubuntu 9.10 (64-bit) op iMac
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/03, 13:08:24 »
Toevallig heb ik ook een begin 2009 iMac. Ik had een tijdje Mac OS X gebruikt, maar verlangde gek genoeg terug naar Ubuntu. Waarschijnlijk heb je 't al uitgevonden, maar de drivers voor de draadloze kaart en de NVidia video kaart staan op de Ubuntu CD. Start Ubuntu op, CD erin en ga dan naar de Hardware Drivers (in Systeem > Administratie). Ik heb wel de 32-bit versie, dus of die drivers ook beschikbaar zijn in 64-bit weet ik niet. Ik vind 't wel prettig werken, al doet de sluimerstand het niet (maar dat is toch slecht voor 't milieu).