Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe veilig is mijn draadloos  (gelezen 2484 keer)

Hoe veilig is mijn draadloos
« Gepost op: 2007/10/02, 10:49:08 »
Heb net Gutsy op de Packard Bell van Monique geïnstalleerd.
- Netwerk is ok, doch de D-link vind steeds 2 draadloze.
- Het mijne, en een zekere USR850. Als ik Telenet opbel en vraag vanwaar dit komt zeggen ze, een buur waarschijnlijk, en dit kan... Doch, de meeste hebben géén pc, het zijn mensen van over de 80 jaar.
- Als deze USR850 op de link zit kan ik naar mijn netwerk fluiten en zal ik bvb met Kubuntu niet zo vlot op mijn netwerk raken.
bij Telenet zeggen ze dat het geen kwaad kan ik ben immers beveiligd, maar toch, wat denken jullie ?
Kan ik dit verhelpen, of blijft deze andere ook zichtbaar in mijn netwerk ?
Graag jullie mening aub.
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe veilig is mijn draadloos
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/02, 10:53:37 »
Kan geen kwaad. Waar ik woon, "ziet" mijn klaptop vijf verschillende draadloze netwerken...

Mijn draadloze netwerk is dus ook zichtbaar bij de buren, maar die kunnen er niet op geraken: het is goed beveiligd.

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Hoe veilig is mijn draadloos
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/02, 11:19:09 »
Een signaal van een draadloos netwerk gaat 150 meter ver. Het kunnen dus ook de buren van jouw buren zijn, of zelfs hun buren.

Je kan altijd extra beveiligingen toevoegen aan jouw draadloos netwerk, zoals een MAC-adres filter maar met een WEP of WPA paswoord zit je meestal wel goed.

Als je je eigen draadloos internet wil verbergen, kan je er ook voor zorgen dat je router niet meer zichtbaar is. Dan is het wat moeilijker om er verbinding mee te maken omdat je meer verbindingsinformatie moet meegeven aan je computer, zoals het IP-adres van de router.

Maar dat is allemaal niet nodig zolang je een goed WEP of WPA wachtwoord er op hebt staan.

Als je toch extra wil beveiligen, laat dan een berichtje achter en we kunnen je er wel door praten ... :-)
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Hoe veilig is mijn draadloos
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/02, 11:26:52 »
Jongens, __GEEN__ WEP meer doen, da's tegenwoordig in no-time te kraken. Alleen WPA is voorlopig weer even veilig genoeg.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline vanadium

  • Lid
Hoe veilig is mijn draadloos
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/02, 11:54:30 »
Je kan het ook zo zien: indien iedereen z'n draadloos openliet, dan konden we met z'n allen met onze klaptop overal het net op, in echte Ubuntu spirit. Je ziet wat de commerce met een mens doet ... Ze hebben niets liever, natuurlijk, want dan kunnen ze je kaarten verkopen om ook elders op het internet te gaan.

Ben onlangs in Estland geweest. De studenten gaan daar met hun klaptop rustig naar publieke plaatsen om hun mail te checken. Jongens, het is hier een hopeloze oude boel aan het worden in onze lage landen ....

"What's wrong with us ..."

Hoe veilig is mijn draadloos
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/02, 12:02:57 »
Citaat van: pjotr123
Kan geen kwaad. Waar ik woon, "ziet" mijn klaptop vijf verschillende draadloze netwerken...

Mijn draadloze netwerk is dus ook zichtbaar bij de buren, maar die kunnen er niet op geraken: het is goed beveiligd.
Ok, bedankt...
Ben nu nog wel even zoet met het afstellen van Moniques pc.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Hoe veilig is mijn draadloos
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/02, 12:04:47 »
Citaat van: vanadium
Je kan het ook zo zien: indien iedereen z'n draadloos openliet, dan konden we met z'n allen met onze klaptop overal het net op, in echte Ubuntu spirit. Je ziet wat de commerce met een mens doet ... Ze hebben niets liever, natuurlijk, want dan kunnen ze je kaarten verkopen om ook elders op het internet te gaan.

Ben onlangs in Estland geweest. De studenten gaan daar met hun klaptop rustig naar publieke plaatsen om hun mail te checken. Jongens, het is hier een hopeloze oude boel aan het worden in onze lage landen ....

"What's wrong with us ..."
Doet een kennis van me ook, wel niet goed te praten vind ik.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Hoe veilig is mijn draadloos
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/02, 12:07:16 »
Citaat van: Bail Hope
Een signaal van een draadloos netwerk gaat 150 meter ver. Het kunnen dus ook de buren van jouw buren zijn, of zelfs hun buren.

Je kan altijd extra beveiligingen toevoegen aan jouw draadloos netwerk, zoals een MAC-adres filter maar met een WEP of WPA paswoord zit je meestal wel goed.

Als je je eigen draadloos internet wil verbergen, kan je er ook voor zorgen dat je router niet meer zichtbaar is. Dan is het wat moeilijker om er verbinding mee te maken omdat je meer verbindingsinformatie moet meegeven aan je computer, zoals het IP-adres van de router.

Maar dat is allemaal niet nodig zolang je een goed WEP of WPA wachtwoord er op hebt staan.

Als je toch extra wil beveiligen, laat dan een berichtje achter en we kunnen je er wel door praten ... :-)
Ok, heb goed wep-wachtwoord. Bedankt, ga er over praten deze avond.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Hoe veilig is mijn draadloos
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/02, 12:09:03 »
Citaat van: tukcedo
Jongens, __GEEN__ WEP meer doen, da's tegenwoordig in no-time te kraken. Alleen WPA is voorlopig weer even veilig genoeg.
Hebben ze me hier ook gezegd, daarom ook mijn vraag. Komen wel tot oplossing.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Hoe veilig is mijn draadloos
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/02, 12:16:53 »
Als je gebruik maakt van WPA beveiliging, dan is er niks aan de hand. Jouw draadloze net is veilig.
Het enige waar je op moet letten is dat je verbinding maakt met het goede netwerk.

Wat je kan proberen om de traagheid te voorkomen is het kanaal van je wifi veranderen. Dit kan je instellen in je draadloze router.

Hoe veilig is mijn draadloos
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/02, 15:54:49 »
Citaat van: Johanvd
Als je gebruik maakt van WPA beveiliging, dan is er niks aan de hand. Jouw draadloze net is veilig.
Het enige waar je op moet letten is dat je verbinding maakt met het goede netwerk.

Wat je kan proberen om de traagheid te voorkomen is het kanaal van je wifi veranderen. Dit kan je instellen in je draadloze router.
Ok, ik weet het kanaal. En Kubuntu 7.10 loopt nu goed doch niet vlug
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline b16a1

  • Lid
Hoe veilig is mijn draadloos
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/02, 20:54:02 »
hou de kanalen goed in de gaten... een van mijn buurtjes is zo slim geweest een zelfde router te kopen als ik en ik had opeens geen verbinding meer.... uiteindelijk heb ik mijn kanaal gewijzigd en alles draait weer als een zonnetje (ik zag het netwerk wel, goede sterkte, maar kon niet eens een IP adres krijgen)

Qua beveiliging hoef je je niet al teveel illusies te maken: de enige echte methode die je op dit moment kunt gebruiken (op industriele oplossingen na) is WPA met een zo lang mogelijk wachtwoord wat geen normaal woord is (dus een zin met wat leestekens etc).

WEP kost effectief een minuut om te kraken, MAC filtering etc is helaas ook niet meer heilig en uiteindelijk kan WPA ook al gekraakt worden. Vandaar ook het lange 'moeilijke' wachtwoord: daar is een computer nog te lang mee bezig om te kraken. (WPA kraken kan op dit moment alleen nog brute-force, maar de hacker hoeft dat niet eens te doen als ie bij je netwerk in de buurt is. Enge shizzle allemaal, maar gelukkig zijn thuisgebruikers zelden interessant genoeg om ZOveel moeite op te doen)

Dus simpel: gewoon DHCP, eventueel MAC filtering etc om de script-kiddies te weren en verder WPA met een dik wachtwoord!
Toshiba P200-14N 11.04 _ de magische rook krijg je helaas niet terug gestopt
ASUS N76VM-V2G-T1073V X12.04
DIY HTPC X12.04 [XBMC] terug op de drawing board

Hoe veilig is mijn draadloos
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/02, 21:51:21 »
Citaat van: b16a1
hou de kanalen goed in de gaten... een van mijn buurtjes is zo slim geweest een zelfde router te kopen als ik en ik had opeens geen verbinding meer.... uiteindelijk heb ik mijn kanaal gewijzigd en alles draait weer als een zonnetje (ik zag het netwerk wel, goede sterkte, maar kon niet eens een IP adres krijgen)

Qua beveiliging hoef je je niet al teveel illusies te maken: de enige echte methode die je op dit moment kunt gebruiken (op industriele oplossingen na) is WPA met een zo lang mogelijk wachtwoord wat geen normaal woord is (dus een zin met wat leestekens etc).

WEP kost effectief een minuut om te kraken, MAC filtering etc is helaas ook niet meer heilig en uiteindelijk kan WPA ook al gekraakt worden. Vandaar ook het lange 'moeilijke' wachtwoord: daar is een computer nog te lang mee bezig om te kraken. (WPA kraken kan op dit moment alleen nog brute-force, maar de hacker hoeft dat niet eens te doen als ie bij je netwerk in de buurt is. Enge shizzle allemaal, maar gelukkig zijn thuisgebruikers zelden interessant genoeg om ZOveel moeite op te doen)

Dus simpel: gewoon DHCP, eventueel MAC filtering etc om de script-kiddies te weren en verder WPA met een dik wachtwoord!
Zal zeker mijn voorzorgen nemen, want volgens mij is het nodig in mijn geval hier.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline b16a1

  • Lid
Hoe veilig is mijn draadloos
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/02, 21:58:09 »
maak je niet teveel zorgen! wardrivers hebben open routers genoeg om uit te kiezen en WEP is ZO eenvoudig te hacken, dat ze een goede WPA lekker overslaan. En de jongens die er WEL voor gaan, sja... daarvoor is op dit moment nauwelijks een goede beveiliging. Tenzij je een Radius server op gaat zetten...
Toshiba P200-14N 11.04 _ de magische rook krijg je helaas niet terug gestopt
ASUS N76VM-V2G-T1073V X12.04
DIY HTPC X12.04 [XBMC] terug op de drawing board

Hoe veilig is mijn draadloos
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/03, 08:18:16 »
Citaat van: b16a1
maak je niet teveel zorgen! wardrivers hebben open routers genoeg om uit te kiezen en WEP is ZO eenvoudig te hacken, dat ze een goede WPA lekker overslaan. En de jongens die er WEL voor gaan, sja... daarvoor is op dit moment nauwelijks een goede beveiliging. Tenzij je een Radius server op gaat zetten...
Ok, ik ben nu toch bezig alles te ordenen voor als ik Kunst als bijzaak doe. Dus moet er véél veranderen tegen eind jaar, zodat het laatste jaar als zelfstandige toch al in overgang is naar bijberoep of gewoon hobby, weet nog niet.
Dus website veranderen, doch deze is gemaakt op de Mac.
De andere pc's zouden moeten kunnen draaien op Ubuntu, ga dan even bij Telenet langs en ze moeten toch even de installatie nazien. Een kamer zal dan gebruikt worden als computerruimte en tekenruimte, zo zijn toch de plannen. Dan kan ik ook even aan meer veiligheid werken.
Bedankt allen voor jullie raad.
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux