Ondersteuning > Server en netwerk

Vast of dynamisch IP

<< < (2/2)

Bloom:
Bij de meeste fatsoenlijke routers kun je instellen dat bepaalde systemen een vast ip-adres moeten krijgen. Dat wordt dan evengoed via dhcp toegewezen, maar verandert daarna niet meer.

markba:

--- Citaat van: Bloom op 2022/01/02, 18:35:56 ---Bij de meeste fatsoenlijke routers kun je instellen dat bepaalde systemen een vast ip-adres moeten krijgen. Dat wordt dan evengoed via dhcp toegewezen, maar verandert daarna niet meer.

--- Einde van citaat ---
Ja, dat is een veel betere optie dan prullen met ifconfig en zo

partyrabbit:

--- Citaat van: peer op 2022/01/02, 15:12:51 ---ik gebruik juist bij voorkeur vaste ip adressen.
Ik gebruik regelmatig filezilla (fstp) om bestanden te kopiƫren tussen verschillende apparaten (pc's en smartphones) en dan is het gemakkelijk als je vaste ip adressen hebt.

--- Einde van citaat ---


--- Citaat van: Bloom op 2022/01/02, 18:35:56 ---Bij de meeste fatsoenlijke routers kun je instellen dat bepaalde systemen een vast ip-adres moeten krijgen. Dat wordt dan evengoed via dhcp toegewezen, maar verandert daarna niet meer.

--- Einde van citaat ---

:Thumbsup: Dat was precies wat ik zei. Vast wat vast nodig heeft, en de rest lekker dynamisch.
En hier draait nu niets wat vast nodig heeft dus hier nu alles dynamisch.

@peer. Ik deel bestanden (van meerdere pc's) en hardware (printer bv) over onze (4) gescheiden netwerken. Te benaderen door pc's, en ook met smartphones met bestandsbeheerder met netwerkfunctie, en volledig te beheersen wie wat mag gebruiken en wie ergens juist niet bij mag komen. Vrienden kunnen bv niet bij de printer, net als willekeurige gasten ook niet bij de vrienden kunnen.
Geen vast ip voor nodig. Maar inderdaad, meer wegen leiden naar Rome dus kwestie van persoonlijke voorkeur.

peer:
Als ik dolphin start en kijk in de netwerk sectie dan zie ik daar mijn andere pc's niet. Dat zal wel te maken hebben met het feit dat ik debian gebruik ipv ubuntu. Ik zie wel mijn synology, mijn printer, mijn envoy(zonnepaneleninterface) en mijn local debian.
Ik ben wel benieuwd wat nodig is om de andere pc's in het netwerk direct te zien.

markba:

--- Citaat van: peer op 2022/01/03, 10:45:18 ---Als ik dolphin start en kijk in de netwerk sectie dan zie ik daar mijn andere pc's niet. Dat zal wel te maken hebben met het feit dat ik debian gebruik ipv ubuntu. Ik zie wel mijn synology, mijn printer, mijn envoy(zonnepane

--- Einde van citaat ---
Als je PC zich niet presenteert via samba (gedeelde mappen of printer), dan zie je die ook niet onder Netwerk.

Gebruik

--- Code: ---nmap 192.168.1.*
--- Einde van code ---
om je apparaten zichtbaar te krijgen (vervang de 1 door een 2 als dat jouw subnet is)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie