Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit  (gelezen 36474 keer)

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #200 Gepost op: 2015/03/21, 20:53:47 »
Mag ik eventjes vragen wat jullie ordernummers zijn?

Ik was ook bij de tweede flash sale met ordernummer #400000384 en heb nog niets ontvangen. :(
Ik wacht vol verwachting!

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #201 Gepost op: 2015/03/21, 20:56:51 »
Mijn ordernummer was 400001285

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #202 Gepost op: 2015/03/21, 21:05:38 »
Nou dat is niet logisch.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #203 Gepost op: 2015/03/21, 22:01:57 »
zou universeel moeten zijn want daar is USB voor bedoeld.
Dan is dit een SB kabel :lol:

Sorry, ik kon het niet laten ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #204 Gepost op: 2015/03/22, 01:43:41 »
Mwah, die kabel komt vaker voor... HP en BlackBerry hebben daar ook een handje van met hun toestellen dat je écht alleen maar de originele mag gebruiken. Niet om het goed te praten, maar meer om aan te geven...

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #205 Gepost op: 2015/03/22, 07:56:18 »
Je hebt mini-USB en je hebt ook micro-USB visueel zijn die bijna identiek, maar toch verschillen ze onderling. Gewoonlijk kan je met beiden je toestel laden, maar helaas niet syncen.

Het zou universeel moeten zijn, maar de afspraak internationaal was dat de LADER universeel diende te zijn.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #206 Gepost op: 2015/03/22, 09:54:33 »
Universal Serial Bus zou genoeg moeten zeggen, maar inderdaad zijn de afspraken voor telefoons alleen voor de lader en dat gaat wel met andere kabels.
Maar goed ik heb connectie met de PC en dat is al een stap in de goede richting, nu nog kijken hoe ik al de onnodige scopes kan verwijderen. Ik zit niet te wachten op BBC en krantenkoppen van een krant uit Parijs en Yahoo finance. Maar vooralsnog krijg ik ze nog niet weg, ik had een kleine hoop dat in developers mode via opslag die dingen kon verwijderen maar dat gaat ook niet (of er moet een verborgen optie zijn)

We stoeien gewoon door tot hij voldoet aan mijn wensen, want dat staat toch voorop bij Ubuntu.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #207 Gepost op: 2015/03/22, 11:33:03 »
Je hebt mini-USB en je hebt ook micro-USB visueel zijn die bijna identiek, maar toch verschillen ze onderling. Gewoonlijk kan je met beiden je toestel laden, maar helaas niet syncen.

Het zou universeel moeten zijn, maar de afspraak internationaal was dat de LADER universeel diende te zijn.
Klok en klepel?

Mini- en micro-USB zijn echt heel verschillend hoor. Ik weet niet hoe jij een micro-usbkabel in een mini-USBpoort weet te proppen, maar als -ie daarna niet meer werkt vind ik dat niet zo vreemd. :P

Vergelijk zelf:

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #208 Gepost op: 2015/03/22, 11:35:35 »
Hoi Femke.

Als jou provider geen IMAP ondersteunt dan moet je een andere poort instellen de poort voor IMAP is 143 poort voor een POP3 account is 110.
Ik weet niet of het gaat werken als je geen uitgaande server invoert maar anders gewoon de SMTP gegevens van Google invoeren (het lijkt wel of de wereld niet meer zonder Google kan  =D )

De apps kan je zeker gemakkelijk verwijderen maar waar ik het over had zijn de Scopes die kan je wel uitvinken maar ik wil ze gewoon verwijderen iets wat ik niet gebruik wil ik er gewoon niet op.

Ik vind de telefoon ook erg snel en soepel werken, nu inderdaad nog wat leuke apps (wordt hier aan gewerkt) dan is het een mooi toestel.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/22, 11:38:39 door Johan Velthuizen »

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #209 Gepost op: 2015/03/22, 12:46:07 »
Kebabfish begrijpt niet dat mensen na 1 dag teleurgesteld zijn, nou dat is heel eenvoudig, je verwacht van een Ubuntu telefoon dat hij naadloos aansluit bij je Ubuntu PC en dat is gewoon niet zo, bij mij maakt hij niet eens verbinding via de USB poort.

Ik ga er van uit dat een Ubuntu telefoon in ieder geval geleverd word met een fatsoenlijke mail client, en wat zet Canonnical er op een GMAIL app en daar willen wij nu juist van af geen Google mail.
 Dekko is bruikbaar maar daar is ook alles mee gezegd deze app heeft geen enkele koppeling met het systeem dus bij binnenkomen van Email is geen enkel signaal en ook het adresboek kan niet worden gekoppeld, dus alle mail adressen moet je intypen.
Dan heb je wel zo'n mooi meldingen scherm op je telefoon maar als daar alleen de meldingen van je SMS op verschijnen heb je daar ook niets aan.

De belofte van de telefoon was ook dat het bijna een volwaardige pc zou zijn die je kon aansluiten op je toetsenbord en monitor, ook die belofte is niet waar gemaakt, een toetsenbord aansluiten werkt overigens wel.

In de bovenbalk van de telefoon staan in de systemsettings diverse icons voor netwerk accu enz, ook daar staat een icon met de tekst Files je kan er op drukken maar ik er gebeurt niets geen idee waar het voor is.

Dus als je vraagt of deze telefoon nou een Ubuntu ervaring geeft dan zeg ik gewoon nee.

Misschien oordeel ik te snel en komen er snel verbeteringen maar op dit moment zijn dit de ervaringen.

Naar mijn mening oordeel je inderdaad wat aan de snelle kant, en zijn de verwachtingen niet helemaal reëel. Bij de aanschaf van een dergelijk dure telefoon is wat vooronderzoek niet verkeerd, en dan was dit allemaal al duidelijk geworden. Het product lijkt in veel opzichten namelijk nog in een beta-fase te zitten. En dat gmail toevallig de main mail-client is, is een goede keuze. Niet dat ik er fan van ben, maar het wordt wel heel veel gebruikt.
Dat wil niet zeggen dat op mijn telefoon alles vlekkeloos verloopt. Er crasht wel eens wat, als de accu onder de 40% zit werken veel programma's niet naar behoren, contacten overzetten is bij 1 van de 2 telefoons nog niet gelukt, rss reader en mail client instellen vergde veel tijd, koppelen met pc wil lang niet altijd goed gaan. Maar vergeleken met mijn oude alcatel telefoon en U-Touch van 6 maanden terug is het voor mij zeker een verbetering.
Maar goed, dit topic lijkt mij ideaal om wat problemen te verzamelen en samen op te lossen. Want dat is voor mij 1 van de sterkste punten van Ubuntu :)

@Femk98: Ik wilde dus uitgebreid beschrijven hoe de contacten over te zetten, maar nu lukt dat niet bij de 2e telefoon :P Moet helaas nog even wachten dus.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #210 Gepost op: 2015/03/22, 12:57:49 »
En ja, ik deed pop3 en imap, maar bij dat ene account bleef hij dat maar herhalen.
Alleen IMAP, Dekko is een Ubuntu eigen afsplitsing van Trojita, een IMAP mail programma (Ubuntu Touch Fully Forks Its Email Client).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #211 Gepost op: 2015/03/22, 15:33:38 »
wat als je account geen imap heeft?
KPN ondersteunt gewoon Imap ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #212 Gepost op: 2015/03/23, 10:26:54 »
WBT de USB kabels ?....

De meeste kabels zijn alleen gemaakt om te laden, daar ontbreken dan ook de andere draden in waardoor je niet kan syncen met een ander apparaat.
Blijkbaar scheelt het toch om 2 koper draadjes minder erin te doen....  :evil:

Maar dat het verwarrend is, is een ding wat zeker is.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #213 Gepost op: 2015/03/23, 11:14:18 »
Maar het is universeel. Mijn usb kabel van mijn "oude" phone kan je gewoon gebruiken voor het opladen en aansluiten van de pc.

Dit is niet helemaal waar toevallig heb jij een dikke USB kabel bij je andere telefoon die wel volledig bedraad is maar, er zijn veel dunne kabels in omloop die dus niet geschikt zijn voor sync.

Wat bedoel je met tekst en foto's groter maken, ik kan hier met twee vingers alles vergroten en verkleinen net als op mijn Android toestel.
Ik open mijn foto's scope klik op een foto dan komt er een schermpje met de button Openen, niet op de button drukken maar gewoon nogmaals de foto klikken en dan kan je hem net zo groot maken als je wilt.

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #214 Gepost op: 2015/03/23, 12:43:19 »
Ook in de webbrowser kan je met twee vingers het scherm vergroten en verkleinen, maar ik heb af en toe wel eens dat het scherm niet lekker reageert, ook het tappen in het mail programma reageert soms niet echt goed.

Maar ik moet zeggen dat de eerste teleurstelling al aardig weg is en ik de telefoon al redelijk naar mijn hand gezet hebt.

Morgen gaan we hier op de zaak starten met het bouwen van scopes en apps voor Ubuntu Phone zodat hij straks helemaal op ons gebruik is ingesteld.

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #215 Gepost op: 2015/03/23, 22:24:26 »
Hallo iedereen

Mijn BQ was toch ook zaterdag toegekomen! Joepie!
Vind hem helemaal goed, maar ik vind niet hoe ik een app in de app launcher kan krijgen, heeft iemand dat al uitgevogeld?

Dankjewel

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #216 Gepost op: 2015/03/23, 22:36:35 »
Vandaag een eerste stap gezet met met programmeren voor de Ubuntu Phone, om mee te starten eerst maar is een scope gemaakt voor het lezen van Nederlandse nieuwssites.

Op je telefoon is hij te vinden in de Ubuntu winkel onder de naam NL Nieuws.

Deze scope laat het nieuws van NOS, RTL en Nu.nl zien.

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #217 Gepost op: 2015/03/23, 22:39:44 »
Carharttguy.
 Om een app in de launcer te krijgen start je eerst de app dan verschijnt hij automatisch in de launcer klik dan op de Icon en houd vast.
Er verschijnt dan een submenu waar je de app kan vastzetten

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #218 Gepost op: 2015/03/23, 23:41:29 »
Net zo als in Ubuntu voor de desktop dus.. =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #219 Gepost op: 2015/03/24, 10:13:23 »
Citaat
De Spaanse fabrikant BQ brengt de eerste Ubuntu-telefoon volgende week voor het eerst uit in Europa. De smartphonemaker legt de Aquaris E4.5 Ubuntu Edition niet in de winkel, maar verkoopt hem alleen aan geïnteresseerden via 'flash sales' op plekken in Europa.

Waar die plekken zijn, kondigen BQ en Canonical aan via hun Twitter-accounts. Vervolgens is de telefoon voor korte tijd verkrijgbaar op de genoemde locatie, waarna de mogelijkheid om het toestel aan te schaffen verdwijnt. BQ en Canonical hebben dit plan ontvouwd op een eigen evenement waarvan de fabrikant op Facebook verslag doet.

De telefoon heeft een 4,5"-scherm met een resolutie van 960x540 pixels en draait op een quadcore MediaTek MT6582-soc, met vier Cortex A7-kernen op 1,3GHz. Het gaat om een gewijzigde versie van de al al langer bestaande Aquaris E4.5.

De mobiele versie van Ubuntu is al enkele jaren in de maak. Canonical onthulde de mobiele versie van zijn besturingssysteem zo'n twee jaar geleden. Canonical wil met het OS content uit diverse bronnen groeperen en overzichtelijk weergeven op pagina's, zoals een combinatie van video's van de telefoon, YouTube en Vimeo. De besturing werkt goeddeels met gebaren aan de rand van het scherm. Het is voor het eerst dat er een telefoon met het besturingssysteem daadwerkelijk uitkomt. De Auqaris E4.5 Ubuntu Edition gaat 169,90 euro kosten.
Bron

Eindelijk, daar is de eerste! €170 is niet eens zo'n gek hoge prijs, misschien ga ik 'm zelfs wel halen. De enige app die, volgens mij, nog niet voor Ubuntu Phone beschikbaar is, is WhatsApp. Voor de rest heeft 'ie een webbrowser, een e-mail applicatie en een agenda. Dat is alles wat ik eigenlijk nodig heb. Wat denken jullie ervan? Interesse?
Er is overigens ook een promo video gemaakt, die is hier te zien. Voor degenen die nog een walkthrough willen, die is hier.
Nieuwe flash sales op 26/3 en 10/4, volgens BQ

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #220 Gepost op: 2015/03/24, 11:30:21 »
Vandaag een eerste stap gezet met met programmeren voor de Ubuntu Phone, om mee te starten eerst maar is een scope gemaakt voor het lezen van Nederlandse nieuwssites.

Op je telefoon is hij te vinden in de Ubuntu winkel onder de naam NL Nieuws.

Deze scope laat het nieuws van NOS, RTL en Nu.nl zien.

Super, ik zal hem zeker testen! Als ik zelf wat beter was geweest in het maken van apps dan had ik graag meegeholpen :)
Op de chat te vinden als debiantux

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #221 Gepost op: 2015/03/24, 14:00:56 »
Ik vind het in de Ubuntu store, installeer hem maar daarna houdt het op.
Je kan hem dus niet gebruiken. Na installatie zou je hem moeten openen maar er staat Zoeken.
En als je daar op klikt dan moet je hem weer installeren en zo kom je in een loop terecht.

Er gaat dus iets niet goed.

Daarna als je hem weer opzoekt, staat er dat hij wel is geinstalleerd, maar ik zie hem nergens terug.

Ik moest de telefoon even herstarten, de scope installeren en toen stond ie gewoon tussen de andere scopes. Anders kreeg ik precies hetzelfde als wat jij beschrijft.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #222 Gepost op: 2015/03/24, 21:58:53 »
Ja dat zoeken als je een scope hebt geïnstalleerd is een beetje vreemd, dit zit niet in de scope maar in de Ubuntu winkel niet goed (of wij begrijpen het verkeerd ^-^)

Leuk dat jullie onze NL Nieuws scope in gebruik hebben.
Helaas vandaag niets meer kunnen doen met scopes en apps omdat onze glasvezel verbinding van 10:00 tot 19:00 uur er uit heeft gelegen.

Wel de tijd gehad om onze nieuwe Ubuntu Phone ontwikkel PC op te tuigen voor nieuwe projecten.

Het programmeren van  echte Ubuntu Phone Apps moeten we nog even onder de knie krijgen, want overschakelen van 6 jaar Android Apps bouwen naar Ubuntu Apps is toch wel even lastig.

Maar we gaan er voor, de scopes gaat al goed nu de rest nog.

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #223 Gepost op: 2015/03/25, 11:51:34 »
Ja er is ook nog niet echt veel te vinden over Ubuntu Phone op het www.
Maar zelf uitzoeken is ook wel een uitdaging, ik heb inmiddels al een eerste prototype van een App gebouwd dus het begin is er.

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #224 Gepost op: 2015/03/25, 13:44:47 »
Misschien aanvraag doen bij het forum om een nieuw onderdeel te maken: apps en scope voor Ubuntu phione.
Nu sneeuwt het misschien onder en dat zou zonde zijn.



Reeds gebeurd door Carharttguy ;)
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88257.0