Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit  (gelezen 36463 keer)

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #175 Gepost op: 2015/03/12, 11:14:04 »
Gandyman  als je als gebruiker je telefoon kan "slopen" door bepaalde software te verwijderen,zoals windows i.e. is een teken dat die software niet deugd.Ik weet dat dat er een hoop FUD is maar wat als je rom "update" fout gaat ?
Telefoon weggooien zeker.

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #176 Gepost op: 2015/03/13, 10:15:59 »
Nee hoor valt reuze mee.

Ik heb in het verleden ook nog wel eens een router of switch ge-Fried door een verkeerde upgrade of te groot software pakket.....
(ook toen was het nog met wat kunst en vliegwerk te redden)

Op dit moment zijn alle toestellen en hardware te redden als de update / upgrade niet goed gaat.
Er zijn meer mogelijkheden om het eventueel te herstellen, en mensen die ik ken, die dagelijks werken aan telefoons, beweren dat ieder toestel altijd te redden is...
Ik ken ze goed, dus vertrouw die uitspraak dan ook.

Overigens is met software zoals TWRP  bijna onmogelijk dat je het fout doet, of er iets fout gaat, en als het fout gaat kan je het weer prima herstellen.
Tis een soort Grub, net zo slim maar nog simpeler te bedienen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #177 Gepost op: 2015/03/14, 14:06:52 »
Op mijn vorige bijdrage heb ik een reactie gekregen om mijn mening/ervaring te geven, maar aangezien ik mij niet kundig genoeg daarvoor voel, heb ik dat tot nu toe nog niet gedaan.
Wat ik wel wil is de volgende link doorgeven met commentaar van "Jono", omdat ik van mening ben dat ik mij daarbij graag wil aansluiten.

De link is: https://www.youtube.com/watch?v=CR4baLQmU0s

Moet toch ook even melden dat ik mij heb geamuseerd over de heet opgelopen discussie van dit onderwerp; vaak ook geheel afgedwaald van het onderwerp zelf.

Bekijk de link, die is echt goed.
Peter
« Laatst bewerkt op: 2015/03/14, 14:11:21 door petineke »
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #178 Gepost op: 2015/03/16, 17:47:34 »
Gekeken en wat opvalt is geen info over synchronisatie met libre office,agenda  of mail cliënt.
Ook de prijs van 120 euro scheelt iets. :evil:

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #179 Gepost op: 2015/03/17, 11:32:45 »
Goede link en interessant om zo iemand zijn mening te horen.  8-)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #180 Gepost op: 2015/03/17, 12:04:33 »
Hoeveel filmpjes en commentaren er ook getoond worden, iedereen heeft toch een andere visie op dit apparaat.
Ik wacht maar rustig af wanneer mijn toestel eindelijk eens zal arriveren vanuit Spanje en ik zelf kan ervaren hoe dit toestel functioneert.

Ik baal overigens enorm van de manier waarop deze telefoon wordt aangeboden, ik begrijp dat BQ geen financieel risico wil lopen maar om je kopers meer dan een maand te laten wachten is absurd natuurlijk.

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #181 Gepost op: 2015/03/18, 10:55:09 »
Het laten wachten is zowiezo vreemd omdat een geld transactie binnen 5 minuten bij hun gezekerd is....

Ik denk dat ze nix inkopen en pas telefoons bestellen voor hun klanten als de klanten gekocht hebben.
En als het nu om een exotisch ding gaat ?
Maar zo goedkoop als dit ding is kan Canonical er toch wel aldoor 1000 stuks op de plank leggen ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #182 Gepost op: 2015/03/20, 09:45:47 »
Zojuist contact gehad met BQ en de eerste toestellen van de tweede flashsale van 19 februari zijn verstuurd, helaas maar een handjevol.
De rest volgt de komende dagen volgens BQ.

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #183 Gepost op: 2015/03/20, 10:54:36 »
Zojuist contact gehad met BQ en de eerste toestellen van de tweede flashsale van 19 februari zijn verstuurd, helaas maar een handjevol.
De rest volgt de komende dagen volgens BQ.
Heb er net twee binnen gekregen.


Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #184 Gepost op: 2015/03/20, 11:02:18 »
Haha net nog gehoord van BQ dat het nog even ging duren, staat net UPS voor de deur met mijn telefoon  ^-^

Offline Henkp

  • Lid
Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #185 Gepost op: 2015/03/20, 12:05:08 »
Onbegrijpelijk dat BQ daar mee wegkomt?.

Dat zou een gewone winkel eens uit moeten halen! Gegarandeerd dat die na 2 maanden zijn zaak zou kunnen sluiten!.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #186 Gepost op: 2015/03/20, 12:32:10 »
Onbegrijpelijk dat BQ daar mee wegkomt?.

Dat zou een gewone winkel eens uit moeten halen! Gegarandeerd dat die na 2 maanden zijn zaak zou kunnen sluiten!.

Dat UPS voor de dichte deur stond? Daar kan BQ bar weinig aan doen, risico van online bestellen...

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #187 Gepost op: 2015/03/20, 15:02:42 »
Al enige uren aan het stoeien met BQ Ubuntu Phone maar word er alsnog niet echt blij van, er staat meer voor-geïnstalleerd dan op een Android telefoon, aansluiten op een Ubuntu PC geeft geen reactie (mogelijk moet ik iets aanzetten maar nu reageert de PC niet en ook op de telefoon zie ik niets gebeuren wat op een connectie duid)

Verder startte ik zojuist de voor-geïnstalleerde Gallerie App en tot mijn verbazing staan hier momenteel 14000 afbeeldingen in die niet van mij zijn maar blijkbaar worden verzamelt van Twitter, Google en bezochte websites. Ik kan niet vinden waar dit staat ingesteld maar kan ook die foto's niet gemakkelijk verwijderen alleen maar stuk voor stuk aanvinken dus niets van selecteer alles.
En heb je ze verwijderd dan zijn na het opnieuw opstarten gewoon weer terug.
Ik neem aan dat deze plaatjes ergens in de cloud staan opgeslagen of zo maar geen idee waar.

Een goede mailclient ontbreekt, ik vond tussen de Apps een bruikbare client maar bij de meeste opties  krijg je not yet inplanted.

Tot zover mijn eerste ervaring met de Ubuntu phone.

« Laatst bewerkt op: 2015/03/20, 15:23:31 door Johan Velthuizen »

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #188 Gepost op: 2015/03/20, 20:13:14 »
Snel bij de buren geweest, en daar mijn Ubuntuphone opgehaald. De eerste impressie is toch behoorlijk positief.
Even kijken hoe ik snel kan overzetten van Android naar deze telefoon.

Wel leuk dat ik hem in het Nederlands kan zetten, kortom ben er wel blij mee.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #189 Gepost op: 2015/03/20, 21:12:03 »
Vanmiddag binnen gekregen en nu volledig overgestapt. Die paar voorgeïnstalleerde programma's waren er zo af, en binnen 10 minuten stonden mijn favorieten er ook op. Het spelletje "Cut the Rope" staat er ook al op, erg vermakelijk. In Dekko kan je meerdere mail-adressen kwijt, al is het wel even puzzelen alles goed te krijgen. Maar met wat geduld is dat ook gelukt! Telegram werkt naar behoren, bellen en sms'en gaat ook prima. Voor alsnog voldoet de telefoon aan mijn verwachtingen, maar gezien mijn ervaring met U-Touch wist ik ook wat ik kon verwachten.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #190 Gepost op: 2015/03/20, 23:53:14 »
Hoe is de performance ondertussen? Ik had een review gezien van weliswaar een maandje geleden, en toen had de BQ toch moeite om Youtube filmpjes af te spelen. Ook de Galery app bleef in bepaalde situaties vasthangen.

Laat hier vooral geen details achterwege, ik ben zeer geinteresseerd in jullie ervaringen op performance gebied voordat ik beslis om deze BQ te kopen of toch even te wachten op de veel betere hardware van Meizu.

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #191 Gepost op: 2015/03/21, 00:50:46 »
De performance is prima de Youtube filmpjes lopen soepel zonder haperen.

Voor de rest word ik nog steeds niet vrolijk, de enige mailclient die een beetje werkt is Dekko maar een mailtje sturen vanuit je contacten lijkt onmogelijk omdat de mailclient geen connectie heeft met het adresboek.

Verder is het bekijken van foto's een drama open je de fotomap met de file-manager die je overigens ook eerst moet downloaden uit de Ubuntustore, dan zie je dus alleen een filenaam wil je die vervolgens openen dan vraagt hij om een App, kies je dan de Gallery app dan wordt er eerst een kopie van de foto gemaakt en heb je dus vervolgens je foto dubbel in het systeem staan.

Nee tot nu zwaar teleurgesteld in de telefoon, het enige wat aan Ubuntu doet denken is de Unity balk maar dan heb je het ook wel gehad. Jammer een gemiste kans.

Connectie maken met de Ubuntu PC is mij ook nog niet gelukt, 2 systemen getest maar beide zien de telefoon niet.

Misschien iemand een tip?

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #192 Gepost op: 2015/03/21, 06:58:22 »
De filmpjes van YT lopen goed, enkel niet in HD daar lagt de BQ regelmatig.
Ook ik, net als Johan, ben een beetje teleurgesteld in de BQ en UbuntuTouch, het syncen is inderdaad een ramp.
Maar eenmaal uitgebreid met een µSD-kaart kan je hem koppelen als mass-storage en vandaar je foto's syncen.
Android synct nu eenmaal stukken beter met Ubuntu, en dat is inderdaad een gemiste kans vind ik.

De interface loopt, bij mij, af en toe schokkerig maar ik denk dat de beperkte specs van BQ daar voor veel tussen zit.
In ieder geval ga ik iemand anders blij maken en deze BQ doorverkopen; ik ga terug naar Android dat in mijn ogen meer opties en mogelijkheden biedt op dit moment. Ik heb 3 kandidaat kopers dus geen probleem daarmee.

Ik heb ook opgemerkt dat er vele functies wat verborgen zitten in de tussenmenu's ; misschien dat je wat moet experimenteren voor je deze BQ effectief gaat gebruiken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #193 Gepost op: 2015/03/21, 09:35:13 »
Hoi Joris.

Hoe gaat dat koppelen als mass storage, ik heb mijn SD kaartje in het toestel zitten, de telefoon ziet dat kaartje ook want daar haalde hij blijkbaar 14000 verborgen foto's vandaan.
Maar als ik de USB kabel in mijn Ubuntu systeem steekt gebeurd er hier niets. Ik heb hem aangesloten op een PC met Ubuntu 12.04 en Lubuntu 14.10 maar op beide geen reactie.

Alle tips zijn welkom.

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #194 Gepost op: 2015/03/21, 11:19:09 »
Jeetje Femke,dat ik jou nog moet zeggen dat je een backup van je simkaart had moeten maken.. :evil: Anders stop je die simkaart toch even in je oude phoon en maak je als nog een backup?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #195 Gepost op: 2015/03/21, 12:34:43 »
Jeetje Femke,dat ik jou nog moet zeggen dat je een backup van je simkaart had moeten maken.. :evil: Anders stop je die simkaart toch even in je oude phoon en maak je als nog een backup?
ja, en dan....hoe krijg ik ze dan op mijn Ubuntu phoon?
Weet ook niet wat je met die backup aan zou moeten vangen. Volgens mij is het probleem dat de Ubuntu-foon de adressen op de sim-kaart niet ziet.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #196 Gepost op: 2015/03/21, 12:40:30 »
Wat voor telefoon had je eerst? Veel (semi-)smartphones hebben een functie contacten te exporteren naar het VCard formaat. Dan krijg je al je contacten in losse <naam>.vcard. Met cat *.vcf > combined.vcf maak je hier één bestand van. Als de Ubuntutelefoon wel Vcard bestanden slikt (lijkt me wel toch, mag ik hopen?), kun je je contacten zo importeren. Zo heb ik het altijd gedaan met Nokia S60 toestellen en de Maemotelefoons. Werkt als een trein, en je bent niet gebonden aan de limieten van de SIM-kaart (alleen naam/nummer, geen adressen en dergelijke).

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #197 Gepost op: 2015/03/21, 13:34:39 »
Ik zal later wat uitgebreider reageren, maar ik heb mijn contacten van mijn android telefoon via dat gmail-account overgezet. Vanaf de simkaart lijken ze inderdaad niet gelezen te worden. Na het verwijderen van het gmail-account kon ik kiezen om de data te bewaren (de contacten dus), en nu heb ik zonder dat gmailaccount toch al mijn contacten. De contacten staan overigens vast nog ergens op de simkaart, dus echt kwijt ben je ze niet. Stop de simkaart maar eens in je oude telefoon, grote kans dat daar alles nog staat.
De telefoon uitlezen via ubuntu werkt hier ook matig tot slecht, maar dat was met de nexus7 ook al zo. Ik download de data wel via de telefoon zelf, of ik haal het sd-kaartje er even uit.
De interface draait hier overigens soepel, en ik heb nog geen lag gevonden bij youtubefilmpjes of lokale 720p filmpjes. Ik ben wel benieuwd welke filmpjes op youtube dan last hebben van lag op de bq. En ik ben selectief met de scopes, scheelt vast ook in performance.
Voor de rest: Ik snap niet dat veel mensen binnen 1 dag teleurgesteld zijn. Of de verwachten zijn te hoog geweest (ok, de prijs was ook hoog), of mensen verwachten er net zo mee te kunnen werken als met de desktop. Ik heb er ruim een jaar over gedaan om over te stappen naar ubuntu, dus ik zal mijzelf ook de tijd gunnen om te wennen aan U-Touch. Veel dingen zijn nog niet optimaal, niet alles zit er al bij, maar om dat in orde te brengen kost gewoon tijd. En dat was van te voren ook wel te controleren door een virtuele U-Touch te proberen. Ik ga in ieder geval zoveel mogelijk helpen alles goed te krijgen door fouten te rapporteren :)
Op de chat te vinden als debiantux

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #198 Gepost op: 2015/03/21, 16:58:56 »
Ik heb mijn contacten eerst gesynced met een adres boek op Google Gmail en vervolgens een Google account aangemaakt op de Ubuntu phone dan worden de contacten automatisch over genomen.

Kebabfish begrijpt niet dat mensen na 1 dag teleurgesteld zijn, nou dat is heel eenvoudig, je verwacht van een Ubuntu telefoon dat hij naadloos aansluit bij je Ubuntu PC en dat is gewoon niet zo, bij mij maakt hij niet eens verbinding via de USB poort.

Ik ga er van uit dat een Ubuntu telefoon in ieder geval geleverd word met een fatsoenlijke mail client, en wat zet Canonnical er op een GMAIL app en daar willen wij nu juist van af geen Google mail.
 Dekko is bruikbaar maar daar is ook alles mee gezegd deze app heeft geen enkele koppeling met het systeem dus bij binnenkomen van Email is geen enkel signaal en ook het adresboek kan niet worden gekoppeld, dus alle mail adressen moet je intypen.
Dan heb je wel zo'n mooi meldingen scherm op je telefoon maar als daar alleen de meldingen van je SMS op verschijnen heb je daar ook niets aan.

De belofte van de telefoon was ook dat het bijna een volwaardige pc zou zijn die je kon aansluiten op je toetsenbord en monitor, ook die belofte is niet waar gemaakt, een toetsenbord aansluiten werkt overigens wel.

In de bovenbalk van de telefoon staan in de systemsettings diverse icons voor netwerk accu enz, ook daar staat een icon met de tekst Files je kan er op drukken maar ik er gebeurt niets geen idee waar het voor is.

Dus als je vraagt of deze telefoon nou een Ubuntu ervaring geeft dan zeg ik gewoon nee.

Misschien oordeel ik te snel en komen er snel verbeteringen maar op dit moment zijn dit de ervaringen.


Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #199 Gepost op: 2015/03/21, 20:52:11 »
Connectie met PC inmidels wel gelukt, dit werkt blijkbaar alleen met de bijgeleverde USB kabel, beetje vreemd USB kabel zou universeel moeten zijn want daar is USB voor bedoeld.

Maar goed dit is dus opgelost. :) :) :) :)