Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: programma´s connecten  (gelezen 717 keer)

Offline henkchr

  • Lid
programma´s connecten
« Gepost op: 2021/03/30, 13:15:57 »
Ik weet niet of ik deze vraag hier kan stellen maar probeer het toch maar even:

Stel je hebt 2 programma´s  op een Ubuntu pc draaien:
 
Het ene programma (geluidsopnamen opnemen boven bepaald X aantal decibels  en weergeven in grafiek) luistert continue en  neemt alleen op als db´s boven een bepaalde waarde komt. 

Het andere programma (camera software ) zou ik alleen in werking willen hebben als het eerste programma ook draait.

Het is niet de bedoeling dat de camera ook geluiden gaat opnemen want dan krijg ik die geluiden weer niet grafisch in beeld.

Dus als de microfoon gaat opnemen in programma 1 kan ik dan de camera in programma 2 inschakelen ( en uitschakelen ingeval geen geluid) voor die duur ?

Bestaat er een tool die beide progs zou kunnen verbinden ?



Offline vanadium

  • Lid
Re: programma´s connecten
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/30, 13:52:19 »
"Een tool" wellicht niet. Het hang af van de programma's en hoe je met die programma's automatisch (= via commandolijn) kan interageren. En dan zal zo een communicatie moeten geïmplementeerd worden: iets wat de uitvoer van het audoprogramma kan meevolgen, en op basis van de uitvoer de camera in toepassing 2 kan aan/uitzetten. En hoe dat kan, eenvoudig of moeilijker, hangt heel specifiek af van de programma's waarover je het hebt.

Offline henkchr

  • Lid
Re: programma´s connecten
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/30, 14:30:21 »
het gaat om shinobi cctv zie https://shinobi.video/

de andere tool heet :  noise level protocol, te downloaden op Github zie https://github.com/Mob-Barley/noise_level_protocol


Offline MKe

  • Lid
Re: programma´s connecten
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/30, 14:44:16 »
Zoiets gaat in Linux via DBUS. Maar dat is erg low level. Je kunt dit alleen doen als ze een gezamenlijk protocol hebben om met elkaar te praten over dezelfde bus. Als dat niet al gemaakt is wordt het lastig vrees ik.

Offline vanadium

  • Lid
Re: programma´s connecten
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/30, 14:55:28 »
DBUS is maar één manier. Ook primitievere methoden als het uitschrijven en inlezen van data, of via pipe, zijn mogelijk.

Offline henkchr

  • Lid
Re: programma´s connecten
« Reactie #5 Gepost op: 2021/03/30, 16:57:39 »
dat klinkt ingewikkeld.
ik dacht misschien is er zoiets als home assistent maar dan voor programmas.

Re: programma´s connecten
« Reactie #6 Gepost op: 2021/03/30, 17:05:43 »
Echt synchroniseren zal volgens mij op de old-school manier moeten denk ik. Zo doen ze dat ook met profi geluid bij profi videoopnames.
En dat is zo moeilijk niet, want dat kan al met een simple klapper (zo'n filmbordje weet je wel).
Op die manier doe ik het ook altijd, en dan zelfs met twee verschillende apparaten om vast te leggen (de ene video, de andere geluid).

Daarnaast. Binnen mijn ubuntu werkt alle geluid over ALSA. Daarbinnen kan ik zelf bepalen met welk programma ik het geluid vast leg. In dit geval grijp ik meestal terug op audacity.

Ardour (geluid) kan als het goed is ook met video werken. Mogelijk dan onafhankelijk doch gesynchroniseerd vastleggen? (zelf geen ervaring mee)

Hoop dat je hier iets aan hebt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: programma´s connecten
« Reactie #7 Gepost op: 2021/03/30, 17:39:21 »
@Partyrabbit, heb jij die vraag eigenlijk gelezen? Gaat toch over iets geheel anders dan klappen met een filmbordje.

Offline MKe

  • Lid
Re: programma´s connecten
« Reactie #8 Gepost op: 2021/03/30, 19:42:15 »
DBUS is maar één manier. Ook primitievere methoden als het uitschrijven en inlezen van data, of via pipe, zijn mogelijk.
Interessant! Hoe zou dat dan werken? Zoals ik dit lees moet het camera programma reageren op een event (hoge decibel waarde) in het geluids recorder programma. Dit moet liefst bijna synchroon reageren, je wilt niet dat hij 15 seconden later begint omdat het geluid al weer weg kan zijn zijn. Ik zou niet weten hoe je dat met pipes zou doen, maar ik ben ook geen bash expert.

Nu ik erover nadenk kan ik me voorstellen dat er misschien mogelijkheden met Jack zijn. Dat is natuurlijk een systeem om diverse audio programma’s met elkaar te laten werken. Misschien zijn er wel video recorder programma’s die ook een Jack interface hebben ( vraag ik als leek)
« Laatst bewerkt op: 2021/03/30, 19:45:17 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: programma´s connecten
« Reactie #9 Gepost op: 2021/03/31, 15:22:55 »
@Partyrabbit, heb jij die vraag eigenlijk gelezen? Gaat toch over iets geheel anders dan klappen met een filmbordje.

Ja dat heb ik zeker gelezen.  :)
Misschien kun je dat gaan uitleggen aan echte filmmakers, want zij werken nog steeds zo omdat dat nog altijd de meest handige manier is.

Als antwoord op de vraag heb ik ook nog aangegeven hoe het met software mogelijk ook nog in te passen is. Heb jij dat eigenlijk wel gelezen? Kijk maar even terug, was iets over alsa.



Please vanadium, ga nou alsjeblieft niet wéér beginnen. Het is zo'n prachtig mooi zonnig weer! Als het jou niet interesseert wat ik bijdraag dan boeiend, lees er dan gewoon overheen maar reageer op zijn minst niet zo persoonlijk ondermijnend en uit de hoogte.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/31, 15:25:23 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore