Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Android-toestel koppelen via ADB: mogelijke fix als toestel niet wordt gevonden  (gelezen 3076 keer)

ADB (Abdroid Debug Bridge) is een handig stukje software in de pakketbronnen (android-tools-adb) waarmee je verbinding kan maken met je Android-toestel in de terminal en vanaf daar bestanden kan uitwisselen en nog beter: een shell op het toestel verkrijgen (eventueel met rootrechten, als je dat op je toestel voor elkaar hebt). Allemaal leuk en aardig, maar het moet wel werken. Hier staat wat meer uitleg over ADB (helaas geen volledig Nederlandstalig artikel kunnen vinden) https://wiki.cyanogenmod.org/w/Doc:_adb_intro/nl

Op mijn oude telefoon hoefde ik volgens mij niets bijzonders te doen om dit werkend te krijgen. Helaas kreeg ik met mijn huidige toestel steeds: "device not found" te zien en ik kreeg ook geen vraag op mijn telefoon om de specifieke computer te vertrouwen. In het artikel op de Cyanogenmod-wiki staat al een hint:
Citaat
Some devices require a file at .android/adb_usb.ini be added to help your computer find the correct device. For example, the encore device requires that this file include a line containing 0x2080, the identification code for the device.

Zelf vond ik deze oplossing  op AskUbuntu, waar het geheel iets duidelijker wordt uitgelegd: http://askubuntu.com/a/632661

De oplossing bestaat dus simpelweg uit het maken van een bestand /home/jougebruikersnaam/.android/adb_usb.ini, hier moet de fabrikantencode voor jouw apparaat in komen te staan, voorafgegaan door "0x".

Deze fabrikantcode kun je vinden met het welbekende commando lsusb Kijk wat de uitvoer hiervan is als je telefoon niet is ingeplugd. Sluit nu je telefoon aan en voer het commando opnieuw uit. De regel die er is bijgekomen is je telefoon. Dit is bij mij de regel waar het om draait (MediaTek is niet het merk van de telefoon maar wel van de SoC)
Bus 002 Device 007: ID 0e8d:201d MediaTek Inc.De fabrikantcode heb ik op de volgende regel rood gemaakt:
Bus 002 Device 007: ID 0e8d:201d MediaTek Inc.

De regel die in adb_usb.ini zou moeten komen te staan is dus: 0x0e8d

Op AskUbunu lezen we
echo "0x<your device's Vendor ID>" > ~/.android/adb_usb.iniDat wordt in mijn geval dan:
echo "0x0e8d" > ~/.android/adb_usb.iniDit plaatst de tekst "0x0e8d" in het juiste bestand.

Vervolgens adb herstarten en het zou moeten werken:
adb kill-server
adb start-server

Nu kun je de lijst van aangesloten android-apparaten bekijken met:
adb devices
Als het goed is staat er nu wel een apparaat vermeld en kun je verder rommelen met ADB :)