Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: filesystem beschadigd??  (gelezen 1280 keer)

Offline peedee

  • Lid
filesystem beschadigd??
« Gepost op: 2008/03/18, 20:13:21 »
van morgen had  ik na me weer eens geirriteerd te hebben aan vista besloten volledig over te stappen en vista ergens achter op de hdd te plaatsen. met acronis heb ik alle partities heringedeeld. wat mij opviel is dat ext3 nu ext2 was geworden, grub was niet aangepast maar gelukkig kon ik nog in ubuntu komen via een oude ingang die was achter gebleven van een dualboot met linuxmce.
 het is voor mij nog allemaal nieuw en heb wat geknipt en geplakt in de config van grub en ik heb van root=UUID=xxx geloof ik root=/sda1 gemaakt. dit leek te werken en toen werd er tijdens het opstarten iets gevraagt over filesystem check??? en had de optie om ctrl.+d in te drukken. ik reeg nog een melding dat er mogelijk iets beschadigd kon raken en heb geirriteerd als ik was de gok genomen.
nu heb ik even ubuntu op een andere partitie geinstaleerd in de hoop dat dit zou helpen, wat nu het probleem is dat mijn partitie sda1 wel word gezien maar niet kan worden benaderd omdat het geen file system heeft. nu weet ik dat die partitie niet is benaderd en dat in principe alles er nog opstaat. heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen???

filesystem beschadigd??
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/19, 10:49:58 »
Ik heb geen idee, maar breng je berichtje weer even in de aandacht..

Offline Bobbie

  • Lid
filesystem beschadigd??
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/19, 14:32:46 »
Zo te lezen is het een rommeltje geworden, vista had gewoon kunnen blijven staan en dan had je het op deze manier kunnen installeren:  
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu
Wil je de partitie's indelen,  zou ik een andere optie gebruikt hebben door met gpartid de schijf eerst in te delen zoals hier staat,  http://computertip.googlepages.com/partitioneren

Gr

Offline peedee

  • Lid
filesystem beschadigd??
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/19, 21:40:31 »
bedankt voor de tips, ik ga mijn hard disk volledig formateren het lukt niet meer.
als er mensen zijn die soortgelijke problemen ervaren blijf van alles af en gebruik geen acronis voor linux, voor windows gebruikers vind ik het echt een aanrader simpel en goed. ik kwam het tooltje testdisk tegen (werkt op alle platformen) http://packages.ubuntu.com/testdisk maar helaas was alles echt goed stuk, dus kan ook niet zeggen of het goed werkt maar het zag er veel belovend uit.

BOBBIE: bedankt voor je advies, (en tommie jij natuurlijk ook bedankt) maar ik weet hoe ik moet partitioneeren ik had geloof ik 5 bestuurings systemen het idee was dat ik vista op het einde van hdd wilde zetten omdat deze in de regel traag is en ik nog niet kan printen in ubuntu. het probleem zat hem in geloof ik  filesystem check die ik deed op een mounted partition ofzo????? linux is nieuw voor mij (monitor werd nooit ondersteund) dus ben een die hard windows gebruiker die de meeste waarschuwingen voor lief neemt. en dat had ik dus niet moeten doen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
filesystem beschadigd??
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/19, 22:05:25 »
Vista moet op een primaire partitie blijven staan, het liefste vooraan op de schijf.
Als je ruimte wil maken voor Ubuntu, dan moet je dat doen vanuit Vista. Als je de partitie van Vista met Ubuntu, Gparted of iets anders verkleint, dan werkt vista vaak niet meer.

Offline Bobbie

  • Lid
filesystem beschadigd??
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/19, 22:14:47 »
Daarin sta je niet alleen , in het begin heb ik ook veel fouten gemaakt, mijn gedachten gang was windows, maar linux werkt anders.
uiteindelijk na vallen en opstaan en doorgaan stond ubuntu erop, en wil ook niet meer terug, totaal geen spijt dat ik het gedaan hebt en hoop voor jou dat je net zo'n gelukkige ubuntu gebruiker wordt als ik.

gr

@Johanvd, jammer dat wat je schrijft van vista niet opgenomen is in de documentatie.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

gr