Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Python Style Guide  (gelezen 2137 keer)

Python Style Guide
« Gepost op: 2011/10/11, 13:27:23 »
Hallo

Zoals sommige mensen misschien wel zullen weten, ben ik bezig met een kleine cross-platform programmeertaal te ontwikkelen (of toch proberen, ik doe maar wat): Klik

Maar de basis komt dus terug op python, en daar is een style guide voor, de zogenaamde PEP8 heb ik gevonden. Maar op zich ziet dat er wel goed uit. Maar alleen heb ik twijfels bij sommige dingen, zoals dat je de regels maximaal 79 of 72 tekens lang mag laten zijn..
Dit is volgens mij echt niet meer van deze tijd, en het is toch een gegenereert script, dus niets waar mensen eigenlijk veel in zouden moeten lezen of aanpassen. (Allesinds niet de bedoeling)

Maar nu weet ik alleen niet, als ik soms breek met die stijlregels, of mijn code onmiddellijk gaat afgeschoten worden als lelijk en dergelijke, of die PEP eigenlijk niet zo hard meer opgevolgd wordt?

Alvast bedankt voor de hulp.

Re: Python Style Guide
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/11, 14:08:43 »
PEP8 word eigenlijk bij heel veel projecten als standaard gebruikt. Dit zorgt er vooral voor dat als er meerdere programmeurs aan 1 project worden, de code toch uniform blijft. En code tussen verschillende projecten natuurlijk ook.

Ikzelf cap mijn regels altijd op maximum 79 karakters. Ik haat het als ik naar links/rechts moet gaan scrollen als ik code lees.

Re: Python Style Guide
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/11, 17:15:37 »
Die 80 komt niet uit de lucht vallen natuurlijk. Een standaard terminalvenster meet 80 tekens in de breedte dus als je dan je code bekijkt met nano bijvoorbeeld dan past alles keurig op het scherm. Zelf houd ik me er overigens niet aan  ;) op hogere resoluties voelt het niet natuurlijk aan de regels zo snel af te kappen.

Re: Python Style Guide
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/11, 17:35:30 »
Ik heb vim op 72 staan en probeer me daar, met wat uitzonderingen daargelaten, zoveel mogelijk aan te houden. Ik heb graag meerdere vensters naast elkaar open, dus ook bij hogere resolutie vind ik korte regels toch prettiger werken. Ik houd er sowieso niet van als tekst te breed is, al is dat bij scripts soms minder belangrijk.

Re: Python Style Guide
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/11, 18:02:40 »
Voor gegenereerde code wordt meestal niet veel aandacht besteed aan stijlregels. Het is immers niet de bedoeling dat iemand ooit de gegenereerde code gaat lezen...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Python Style Guide
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/11, 19:30:45 »
Stijl is meestal vooral een kwestie van smaak. Veel belangrijker is dat je een bepaalde vaste stijl hanteert, dat vergroot de leesbaarheid vaak enorm. En als je met andere programmeurs samen moet werken, zul je je stijl vaak moeten aanpassen aan wat gangbaar is binnen dat team.

Verder zijn er ook tools die dat allemaal voor je regelen, voor python ken ik ze niet, maar voor C/C++ heb je indent. Ook vele editors kunnen je daar goed bij helpen, door automatisch al in te springen enzo.

Voor gegenereerde code maakt het weinig uit als je er toch nooit naar kijkt  - sommige compilers/interpreters hebben nog wel een beperkingen aan de lengte van een regel. Maar voor C bijv zou je prima zeer minimalistische code kunnen maken (bijv int main(){printf("hello world\n");} ). Echter als zelf de  compiler/interpreter ontwikkeld is het voor debuggen denk ik toch wel handig om een duidelijk leesbare stijl te hanteren.

En dan nog wie zou je code afmoeten schieten? de enige die er echt problemen mee kan hebben is de interpreter. Maar die gaat wel zeuren als ie t niet snapt of maakt er een zooitje van :D
URD - http://www.urdland.com - Usenet Resource Downloader

Re: Python Style Guide
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/11, 21:04:38 »
Stijl is meestal vooral een kwestie van smaak. Veel belangrijker is dat je een bepaalde vaste stijl hanteert, dat vergroot de leesbaarheid vaak enorm. En als je met andere programmeurs samen moet werken, zul je je stijl vaak moeten aanpassen aan wat gangbaar is binnen dat team.

Daarvoor dient net die PEP8, zodat Python code (overal) hetzelfde is.

Re: Python Style Guide
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/11, 23:59:22 »
Daarvoor dient net die PEP8, zodat Python code (overal) hetzelfde is.
Voor python ja... maar de kans dat je als programmeur altijd en overal alleen maar python programmeert lijkt me nihil. En als ik zie hoeveel style guides er wel niet zijn voor C/C++. Een universele stijl is er niet en elke taal heeft zijn eigen eigenaardigheden.
URD - http://www.urdland.com - Usenet Resource Downloader

Re: Python Style Guide
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/12, 10:54:06 »
Het ging toch over een Python basis/syntax en PEP8 in de bogeinpost?

Re: Python Style Guide
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/13, 09:09:25 »
Ja ik heb het inderdaad over Python, stijlen in andere talen boeien me niet zo, ik gebruik het toch niet..

Maar ik ga me dus zoveel mogelijk aan PEP8 houden, omdat dit blijkbaar toch nog veel gebruikt wordt (ik twijfelde omdat die PEP8 omschreven is in 2001 ofzo.. :) )

Dank je voor jullie raad, alweer. :)