Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.  (gelezen 3131 keer)

Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.
« Gepost op: 2008/08/24, 15:04:50 »
Vandaag geprobeerd Open Suze 11.0 te installeren naast Hardy Heron (8.04.1) via de methode beschreven door Pjotr (http://computertip.googlepages.com/meervoudigopstartbaar). Na aanpassing van de menu.lst van Ubuntu laat GRUB keurig ook de beide Suze opstartopties zien, maar als ik erop klik krijg ik volgende melding:
Citaat
error 18
selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS
Suze start dus niet op en ik weet niet wat ik fout doe.
Ubuntu staat op de partitie sda1 en Suze op partitie sda3.
Wat kan ik doen om dit probleem op te lossen?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/24, 15:28:25 »
Installeer je grub eens op sda (zonder cijfer, op de mbr)
Nu is de partitie waarop je grub staat te groot.

Good luck

Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/24, 15:35:17 »
@ zappa: Ik heb grub op de (door Pjotr) aangegeven manier geinstalleerd.
Hoe moet ik hem nu op de sda (zondercijfer dus) op de mbr zetten.
Er bestaat toch maar een MBR en ook maar een plek waar de MBR kan/mag staan??
Of begrijp ik je verkeerd?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/24, 15:43:10 »
sudo grub-install /dev/hda

zou moeten vlostaan wanneer je met een live sessie start.
Let wel goed op de grootte van de schijven en partities, dat je het wel op de juiste plaats zet ;-)

Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/24, 15:46:35 »
OK ik ga je suggestie proberen.
Aan de partities heb ik niks veranderd, behalve dat Suze de bootflag van sda1 op sda3 gezet had.
Dat heb ik daarna teruggezet. Alle partities bestonden al voor de install van Suze.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/24, 16:06:11 »
Heb zowel hda als sda geprobeerd in de terminal (tijdens live-session); helaas lukt niet.
Citaat
ubuntu@ubuntu:~$ sudo grub-install /dev/hda
/dev/hda: Not found or not a block device.
ubuntu@ubuntu:~$ sudo grub-install /dev/sda
Could not find device for /boot: Not found or not a block device.
ubuntu@ubuntu:~$
Uitkomst begrijp ik helaas ook niet......
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/25, 12:05:40 »
IEMAND nog suggesties hoe ik GRUB ook kan laten werken met Suze?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

mickvdv

  • Gast
Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/25, 12:26:24 »
Ik installeer ubuntu altijd als laadste, dus eerst suse instaleren, en daarnaa ubuntu. Ubuntu vind 9 v/d 10 keer alle ossen die op je pc geinstaleerd zijn.

Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/25, 12:48:23 »
Suze vond de Ubuntu install ook prima en plaatste die in ook in zijn eigen menu.lst maar de regels die Suze 11.0 in diens /etc/menu.lst plaatste (en die ik vervolgens in de Ubuntu menu.lst heb geplaatst (vlgs instrukties van Pjotr) veroorzaken nu juist het probleem.
Mijn laatste optie is suze opnieuw installeren of verwijderen.
Maar ben vooral benieuwd wat dit merkwaardige probleem nu eigenlijk veroorzaakt.
Leren van mijn fouten is mijn credo.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/25, 14:52:43 »
Tja, dan zul je toch iets niet goed hebben gedaan, vrees ik....

Mijn flaptop is momenteel negenvoudig opstartbaar, met als laatste installatie openSUSE 11.0. Uiteraard staat Ubuntu 8.04 er ook op. Ik heb de installaties gedaan volgens de beschrijving die ik op m'n webstek heb gezet. Alles draait als een tierelier, en ik kan opstarten wat ik wil...

Desnoods gebruik je gewoon het openSUSE-menu: Grub dus terugverwijzen naar de openSUSE-partitie. Het handige van het openSUSE-menu is, dat het een verwijsmenu is, dus van de andere distro's heeft-ie niet direct de opstartregel erin. Dat is heel handig, want bij kernel-updates hoef je dan niks te veranderen in het menu.

En verder ziet het openSUSE-menu er erg goed uit, dat is gelijk mooi meegenomen.  :-)

Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/25, 15:13:57 »
@Pjotr, bedankt voor je tip.
Ongetwijfeld heb ik ergens een fout gemaakt, maar de melding die ik vervolgens krijg kan ik niet plaatsen (zie boven). Vermoedelijk is het deze: openSuze 11.0 vroeg de partitie waaop ik wilde installeren (sda3) te formatteren.
Dat heb ik niet gedaan, om te voorkomen dat er mogelijk andere zaken (de bestaande Ubuntu dus) worden aangeroerd. Ik denk nu dat dat de problemen heeft veroorzaakt. Na de install en het aanpassen van de Grub werkte alles, behalve Suze.
Ik ga het gewoon nog eens installeren en ook eens proberen het Suze menu te gebruiken.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/28, 14:06:55 »
Heb nu driemaal uitvoerig geprobeerd OpenSuze 11.0 naast Ubuntu te installeren zonder succes.
Eerst door OpenSuze het grubmenu te laten maken en daarna volgens de methode die Pjotr heeft beschreven.
In alle gevallen eindig ik met een (na aanpassingen aan grub) nog werkende Ubuntu, maar OpenSuze krijg ik niet aan de praat vanaf de harddisk (partitie sda3).
Weet niet wat ik fout doe of wat er verkeerd gaat; mogelijk een bepaalde instelling in OpenSuze, maar wat??

Ik denk dat het iets met de schijf-indeling heeft te maken en wil hier graag even checken:
1. Heb Opensuze eerst zonder partitioneren op sda3 gezet, daarna met partitioneren (door OpenSuze). In beide gevallen hetzelfde resultaat: geen beschikbaar OS. Ook niet na aanpassen van de grub in Ubuntu zoals Pjotr beschrijft. Ubuntu krijg ik wel werkend, OpenSuze doet vanuit de grub start niet op. En na partitioneren door OpenSuze moet ik sda3 in fstab opnieuw invoeren anders koppelt Ubuntu er niet meer op aan.
2. De sda3 partitie heeft in Ubuntu als koppelpunt: /mnt/disk en in Opensuze : /  
Kan dat de problemen veroorzaken?
3. OpenSuze maakt van sda3 een boot partitie en dan werkt ook Ubuntu niet meer. Als ik de boot vlag terugzet op sda1 (waar Ubuntu staat dan werkt Ubuntu wel en OpenSuze nog steeds niet. Er kan trouwens maar een bootvlag worden gezet. Ik had altijd begrepen dat Ubuntu ook op kan starten als die niet op een bootpartitie staat. In dit geval blijkbaar niet.

Iemand nog een suggestie in deze kwestie ?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/31, 00:04:50 »
Niemand kennelijk. Tja...
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/31, 00:21:38 »
Citaat van: Peterbeter
Niemand kennelijk. Tja...
Je woont in Breda, dat is niet zover van waar ik zit. Kom eens naar de HCC-avond in Tilburg, en neem je computer + beeldscherm + toetsenbord + muis mee. Dan maken we het wel voor je in orde.  :-)

Agenda:
http://www.hccbrabant.nl/agenda/agenda.php

Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/31, 00:31:07 »
Pjotr,
Dat aanbod neem ik graag aan; weet nog niet precies wanneer ivm eigen agendaperikelen. Zal het je tijdig laten weten. Alvast bedankt.  
Ben trouwens al jaren HCC lid....zo zie je maar.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/31, 11:52:16 »
Om eens helemaal terug te springen naar bericht #1:

Citaat
error 18
selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS
Dat betekend dat je BIOS niet in staat is om te booten na een bepaald aantal cilinders. Concreet betekend dat: alleen vanaf de eerste partitie(s).

Oplossing: de grub in de MBR moet verwijzen naar het OS op de eerste partitie (sda1 dus). Je zou dus het OS waarvan je de grub gebruikt op SDA1 moeten zetten, als dat Suse is zet je eerst Ubuntu op SDa3 of 2, en maak tijdens die installatie ook al de partities aan voor suse.

Installeer dan Suse op de eerste partitie (formatteren ervan mag, nieuwe bijmaken/verwijderne zou ik niet doen, omdat dan Ubuntu in de war zou kunnen geraken, maak de noodzakelijke partities al aan bij de ubuntu-install).

Normaal zou dat dan werken.

Open suze 11.0 naast Ubuntu 4.0.1 lukt niet.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/08/31, 13:10:45 »
@Typhoner bedankt voor je reactie. Ik begrijp wat je zegt over de beperkingen van het BIOS
 Heb zowel de grub van ubuntu als OpenSuze geprobeerd, zoals hierboven beschreven zonder resultaat. Beide werken niet voor Opensuze.
Bij gebruik van de Ubuntu grub (Ubuntu op sda1 en Opensuze op sda3) werkt OpenSuze evenmin. Dus hier gaat je verhaal helaas niet op denk ik.
Ik begrijp ook niet waarom die Ubuntu grub het niet doet. Mogelijk ligt dat aan de verwijzingen die ik (op Pjotrs wijze) heb gecopieerd naar de Ubuntu Grub. Ik zal ook nog eens met een ander OS gaan proberen en zien of dat wel lukt.

EDIT: nog even geprobeerd Xubuntu naast Ubuntu te zetten op sda3.
Gaf precies hetzelfde probleem met grub (error 17 en later error 18).
Mogelijk ligt het dus aan het BIOS...... maar meer waarschijnlijk: aan mij.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood