Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke linux versie is het beste voor een Acer laptop  (gelezen 2431 keer)

Welke linux versie is het beste voor een Acer laptop
« Gepost op: 2016/03/10, 13:36:37 »
Mijn echtgenote heeft een Acer Aspire 3680 laptop.
CPU Intel Celeron Mobile @ 1.6 GHz 32 bits en 1GB RAM.
Is onder MS niet vooruit te branden.
Ik wil daarop een linux versie installeren.
Ik dacht zelf aan een XUBUNTU 32 bits versie.
Iemand een beter idee?
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke linux versie is het beste voor een Acer laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/10, 14:40:03 »
CPU Intel Celeron Mobile @ 1.6 GHz 32 bits en 1GB RAM.
Met 1GB aan RAM kan je problemen krijgen, wanneer je meerdere programma's naast elkaar wilt gebruiken.
Op dit soort hardware zou ik liever Lubuntu zetten, om even te citeren:
Onder de motorkap is het gewoon Ubuntu, maar met een lichtere windows-manager.
Het wordt op dit forum ook volledig ondersteund.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline carbon

  • Lid
Re: Welke linux versie is het beste voor een Acer laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/10, 17:53:13 »
Antix MX 15 draait snel op  1.6 GHz  1GB RAM
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Re: Welke linux versie is het beste voor een Acer laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/11, 12:41:55 »
Ik heb eerst linux mint getracht te installeren maar bleef halverwege hangen. Vervolgens met Lubuntu maar deze bleef ook halverwege hangen. Kortom het ligt aan de laptop en ik vermoed de HDD. Met de live versie ging het met beide prima. Nu begrijp ik het trage gedoe met MS en nog andere vreemde verschijnselen op de laptop.
Overigens was ik zeer tevreden met Linux Mint in de live versie. Met name de startknop en niet met de Dash zoals in de Ubuntu versie's.

Bedankt voor de tips. Over en sluiten.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline jolo

  • Lid
Re: Welke linux versie is het beste voor een Acer laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/11, 15:02:33 »
Bedoel je met “bleef halverwege hangen” nadat je het scherm “Wie bent u” correct had ingevuld, en het installeren begon, deze halverwege op de voortgangsbalk bleef hangen?

Had je van de Desktophandleiding wel eerst “Schijf op fouten controleren” gedaan? Op de Linux Mint installatie dvd wordt dat genoemd “Intergrity check”. Dit om te controleren of de dvd+/-R(W) wel goed is gebrand, en correct wordt gelezen in de dvd-speler van de laptop. Probeer het installeren eventueel met een L/Xubuntu Live USB-stick.


De harddisk kun je in een Ubuntu – of Linux Mint live sessie controleren met de applicatie Schijven/Disks. In die applicatie check je via toetsen combinatie Ctrl+S de SMART-gegevens van de interne harddisk.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline h2o

  • Lid
Re: Welke linux versie is het beste voor een Acer laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/11, 15:50:26 »
Ik heb zelf een Acer Aspire 9300 (hier vanaf typ ik dit bericht). Deze Acer (en vermoedelijk ook die van jou) heeft een Nvidia grafische kaart. Dat is waarschijnlijk bij jou de 'bottleneck'. Zelf heb ik Debian geïnstalleerd en dan niet de Nvidia driver, maar de nouveau driver. Dat is een Dat werkt prima.

Je zou eens de live versie van Debian Jessie kunnen proberen. Werkt die, dan kun je een netinstall installatie kunnen proberen. Grote kans dat het dan werkt.

Succes!!
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Welke linux versie is het beste voor een Acer laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2016/03/18, 12:37:25 »
Citaat
Bedoel je met “bleef halverwege hangen” nadat je het scherm “Wie bent u” correct had ingevuld, en het installeren begon, deze halverwege op de voortgangsbalk bleef hangen?
Inderdaad dat is juist. Ik heb eerst de disk bekeken met SMART en geen enkele schrijf- of leesfout. Weer opnieuw geprobeerd te installeren met een USB-stick. Halverwege merkte ik dat de CPU ventilator op maxmale snelheid draaide en de lucht uit het ventilatievenster zeer warm, tegen heet aan. Toen wist ik het. Jaren geleden heb ik al eens de ventilator vervangen omdat de Laptop na een tijdje er mee stopte.
Afgelopen paar dagen vertelde ik mijn ervaring met de Laptop aan een vriendin, die me prompt aanbood om haar laptop aan mijn echtgenote te geven.
Het installeren liep als een trein. Ik zette er de linuxmint-17.1-xfce-64bit versie op. De bediening en de opbouw van het scherm van W7 is vrijwel gelijk aan Linuxmint. Voor iedere overstapper van MS naar Linux is Linuxmint, wat mij betreft, een aanrader.
En dat was mijn oorspronkelijke vraag "Welke Linux versie is het beste........".
Hartelijk bedankt voor de support en ben weer een Linux ervaring rijker.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark