Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [nog niet helemaal opgelost] snd_pcm_open failed  (gelezen 796 keer)

Offline asphyxia

  • Forumteam
[nog niet helemaal opgelost] snd_pcm_open failed
« Gepost op: 2010/07/26, 18:06:36 »
Ik heb vandaag een bizar geluidprobleem gehad, maar dit na lang zoekwerk ook weer opgelost kunnen krijgen.
Het leek me zinvol dit toch te melden, zodat een 'probleemhebbende in de toekomst' dit via de zoekfunctie kan vinden.

Ineens was het geluid weg (bij filmpjes e.d.). pc herstart, de 'openingsriedel' was er wel, dus hardwarematig leek er vooralsnog niks mis.   De streambrowser gestart: die gaf de foutmelding snd_pcm_open failed: device or resource busy. Hierop gegoogled: dit programma regelt dat de geluidkaart en output wordt aangestuurd, en blijkbaar claimt 'iets' volledig de geluidkaart. Nu was ik niet met allerlei geluidinstellingen aan het rommelen, dus wat is dat 'iets' dan?
Systemlogs helemaal doorgevlooid, maar niets in die richting kunnen vinden.
Verder gegoogled, en na lang zoeken op fora uiteindelijk een oplossing gevonden die werkte:

1. Alle browsers en geluidprogramma's afgesloten
2. In een terminal ingegeven: sudo sbin/alsa force-reload
3. Op een KDE-vraag of de geluidkaart voorgoed 'vergeten' moest worden 'nee' ingegeven
4. pc hertstart et voilĂ ...  ;)

De prangende vraag is natuurlijk, wat dat 'iets' was. Ik vermoed zelf Konqueror, want die is na de laatste updates aan het stuiteren en geeft regelmatig foutmeldingen over een nspluginviewer of zoiets, maar misschien sla ik hiermee de plank wel volledig mis.
Het werkt weer, dat is het belangrijkste.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/28, 21:43:41 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: [nog niet helemaal opgelost] snd_pcm_open failed
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/28, 21:53:52 »
{bump}

Niet om heftige aandacht te vragen, maar iets anders.

Vandaag heb ik deze meuk weer tweemaal meegemaakt...

't is dat ik na urenlang zoeken bovenstaande remedie inmiddels weet.
Trouwens, browsers afsluiten en je systeem hersterten, is niet nodig, weet ik inmiddels (ff uitgeprobeerd  ;))
Diehard linuxianen zullen misschien zeggen 'duhhuh, had ik je zo kunnen vertellen', maar sorry, zo ver ben ik nog niet. En velen met mij, denk ik zo. Daarnaast, de oorzaak intrigeert me op dit moment meer.

Wat mij stoort, is dat ik niks spannends doe (qua pc toepassingen dan), maar dat dit toch optreedt. Een keer kan, kan toeval zijn, maar enkele malen achter elkaar is geen toeval meer maar stinkt naar een bug, dus ik ga dit op launchpad melden.

Ik denk nog steeds dat dit een browser-afhankelijk fenomeen is. Konqueror heeft er niks mee te maken. Die had ik de laatste twee keren niet open staan. Dan blijft over, dat dit te maken kan hebben met Google chrome. Zijn er meer mensen die dit meegemaakt hebben? Of andere suggesties?

<zucht> als ik een probleem heb, is het ook direct iets exotisch  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]