Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?  (gelezen 15896 keer)

FrSu

  • Gast
Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Gepost op: 2009/07/29, 15:44:26 »
Ik weet niet of het al eens eerder besproken is, maar ik vraag mij af of het niet handiger zou zijn om aparte delen in het forum te maken voor Xubuntu, Kubuntu en Ubuntu.Dan kan de gebruiker in dat specifieke deel zoeken en vragen stellen.

Ik kom erop, omdat ik naast Ubuntu nu wat meer met Kubuntu bezig ben en het interessant vind om de vragen die daarover gaan te lezen, zodat ik er van kan leren.

Ik kan wel steeds in ons forum op Kubuntu of KDE gaan zoeken, maar je kunt de topics dan niet zo makkelijk volgen.
Ik weet dat er andere specifieke forums zijn, maar die zijn vaak engels, een aantal ook lang niet zo actief en op ons Ubuntu forum voel ik mij gewoon het beste thuis.

Ik begrijp ook wel dat dit waarschijnlijk niet zo eenvoudig in te richten zou zijn, maar is er al eens over gedacht?

Groet,
Frits

Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/29, 15:53:21 »
Er is wel eens over nagedacht, maar het probleem is dat de motor bij deze varianten hetzelfde is. Het kan dus zijn dat je een oplossing zoekt, maar dat deze in een ander sub-forum staat. Hierdoor krijg je wellicht dubbele vragen/oplossingen.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/29, 16:47:55 »
hier is idd in het verleden al uitvoerig over gesproken en nagedacht, en de uitkomst was dat de voordelen niet tegen de nadelen opwegen.

dus dit gaat niet gebeuren [voorlopig dan] hoe de toekomst eruit ziet weet niemand maar voorlopig blijft de indeling zoals die is.

FrSu

  • Gast
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/29, 18:53:02 »
Er is wel eens over nagedacht, maar het probleem is dat de motor bij deze varianten hetzelfde is. Het kan dus zijn dat je een oplossing zoekt, maar dat deze in een ander sub-forum staat. Hierdoor krijg je wellicht dubbele vragen/oplossingen.

Je hebt een Volkswagen Passat en een Volkswagen Polo, ( Hoe toepasselijk als je naar Kubuntu en Xubuntu kijkt) beide met een zelfde 1.9 dieselmotor als basis. Toch heel verschillende auto's met ook totaal verschillend gebruik van diezelfde basismotor. Gaat deze vergelijking mank als je naar mijn vraag kijkt? 

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/29, 18:55:53 »
Het probleem is, dat er niet veel onderwerpen zijn, waar specifiek over Gnome, KDE of XFCE gesproken wordt.
Dan zou het misschien beter zijn, om de "standaard" Linux en de Desktop problemen te splitsen.
Maar ook dan ben ik bang voor soortgelijke problemen ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

FrSu

  • Gast
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/29, 18:59:44 »
hier is idd in het verleden al uitvoerig over gesproken en nagedacht, en de uitkomst was dat de voordelen niet tegen de nadelen opwegen.

dus dit gaat niet gebeuren [voorlopig dan] hoe de toekomst eruit ziet weet niemand maar voorlopig blijft de indeling zoals die is.

Is de discussie ergens op dit forum terug te vinden of is dit in een bepaalde groep besproken? Is de situatie bij ons forum nog hetzelfde als toen? Het was kennelijk 50-50. Misschien nu iets meer voordelen?

Deze reactie moet ik als een algemeen ondersteund besluit opvatten van allen die hier over gaan?  ??? Jammer.... :|

FrSu

  • Gast
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/29, 19:05:17 »
Het probleem is, dat er niet veel onderwerpen zijn, waar specifiek over Gnome, KDE of XFCE gesproken wordt.
Dan zou het misschien beter zijn, om de "standaard" Linux en de Desktop problemen te splitsen.
Maar ook dan ben ik bang voor soortgelijke problemen ...........

Dit begrijp ik toch niet helemaal, er zijn wel degelijk aparte (veelal engelstalige fora) die hiervoor wel degelijk specifiek ingericht zijn. De door jou genoemde oplossing is in ons forum niet bespreekbaar?

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/29, 19:07:36 »
het is gewoon eigenlijk eenvoudig,

dit is een Ubuntu forum, voor hulp en ondersteuning bij Ubuntu,
omdat Xubuntu en Kubuntu op dezelfde basis zijn gemaakt maar met een andere schil worden deze wel toegestaan in de "normale" forum onderdelen, wel met die kanttekening dat de vragensteller duidelijk moet melden dat hij met een andere desktop werkt dan Gnome [Ubuntu].

dit zou nog ergens opgenomen worden in de forum richtlijnen, is dit al gedaan?

alle andere linux-distro's worden naar offtopic verplaatst, niet omdat er niet over mag gesproken worden maar omdat het in basis meestal teveel verschilt en verwarring kan oproepen.

dit is door bijna het hele team tijdens de laatste vergadering besloten, vandaar dat ik het nog even uitleg.

Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/29, 19:07:57 »
hier is idd in het verleden al uitvoerig over gesproken en nagedacht, en de uitkomst was dat de voordelen niet tegen de nadelen opwegen.

dus dit gaat niet gebeuren [voorlopig dan] hoe de toekomst eruit ziet weet niemand maar voorlopig blijft de indeling zoals die is.

Is de discussie ergens op dit forum terug te vinden of is dit in een bepaalde groep besproken? Is de situatie bij ons forum nog hetzelfde als toen? Het was kennelijk 50-50. Misschien nu iets meer voordelen?

Deze reactie moet ik als een algemeen ondersteund besluit opvatten van allen die hier over gaan?  ??? Jammer.... :|

Polletje kan altijd toch ;)

edit: Antwoord van Chris. is op zich al erg duidelijk
Op de chat te vinden als debiantux

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/29, 19:09:49 »
polletje kan maar heeft geen zin, het forum is nu eenmaal geen democratie ;)

je kan het wel op de agende plaatsten voor de volgende open meeting op irc, kan je kijken of er meer animo is en het onderwerp weer aansnijden.
dat is een betere plaats hiervoor dan hier het zoveelste polletje doen waar niets mee gedaan wordt ;)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/29, 19:19:35 »
Even iets wat al eens gesuggereerd is als ik mij niet bedrieg: Zet evt. in het begin van je bericht dat het om Kubuntu of Xubuntu of een andere distro gaat die gebaseerd is op ubuntu.
Of zet het onderaan in je handtekening. (Nu ik er hier aan herinnerd word zal ik dit eens eerst en vooral doen)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline siegi

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/29, 19:39:27 »
Waarover zou je een pol houden? Het al dan niet maken van de onderdelen kubuntu, xubuntu en ubuntu?  Hier ben je juist niets mee.
Voor dat je kan beslissen wat er moet gebeuren moet je weten hoe je het gaat toepassen.

Het is niet zo simpel als 2 forum onderdelen toevoegen.

We hebben momenteel installatie, software en configuratie, internet en draadloos waarbij vragen kunnen voorkomen die afhankelijk zijn van ofwel kubuntu of ubuntu.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/29, 19:59:40 »
Je hebt een Volkswagen Passat en een Volkswagen Polo, ( Hoe toepasselijk als je naar Kubuntu en Xubuntu kijkt) beide met een zelfde 1.9 dieselmotor als basis. Toch heel verschillende auto's met ook totaal verschillend gebruik van diezelfde basismotor. Gaat deze vergelijking mank als je naar mijn vraag kijkt? 
En zo is dit een forum over Volkswagens. Er is geen indeling op type (Passat of Polo) maar er is een indeling op soort vraag: motor, banden, bekleding, pimpen (installatie, software, netwerken, off-topic).
Zogezegd is dit Het forum voor Nederlandse Ubuntu gebruikers ongeacht welke desktop: Gnome, KDE, Xfce (Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu).

Ik begrijp de toelichting om geen apart KDE onderdeel te maken. Maar gisteren las ik in een ander topic:

Trouwens, welke Kubuntu community "hier"? Er zijn op dit forum maar weinig mensen die Kubuntu gebruiken hoor.
De échte Kubuntu community bevind zich hier: http://www.kubuntuforums.net/forums/index.php

Mijn idee was altijd dat dit wel de "échte" Nederlandse {X/K/U}buntu community was maar dan zonder een specifiek KDE forum onderdeel? En ik dacht ook dat hier best veel mensen Kubuntu gebruiken maar zoals gezegd is dat geen reden geweest voor een specifiek Kubuntu onderdeel.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/29, 20:04:18 »
kubuntuforums is Engelstalig.
Het zou hetzelfde zijn als zeggen ubuntuforums.org is het forum waar je de meeste ubuntu gebruikers vind.

Offline Mark81

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/29, 22:40:05 »
Misschien een voorbeeld nemen aan het Linux Mint forum (http://forums.linuxmint.com/)? Daar hebben ze een soortgelijke indeling aan subcategorieen als hier, maar ook nog 'editie-specifieke' categorieen, voor KDE, GNOME, XFCE en dergelijke. Dat betekent dus dat de 'onderliggende motor' vragen gewoon in het algemene deel te vinden zijn, specifieke KDE vragen bijvoorbeeld, zijn dan makkelijker te vinden in een aparte thread.

Ik heb een tijdje met Kubuntu gewerkt en liep indertijd ook tegen bepaalde problemen aan die moeilijk te vinden waren. Mijn engels is vrij goed, dus kon ik mijn weg wel vinden, maar zo'n actieve en over het algemeen vriendelijke community zoals hier met zijn snelle hulp mis je dan wel. Tja, je houdt wel het risico van dubbele postings, daar zou dan wel iets op gevonden moeten worden. Lastig dilemma..  :|

Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/29, 22:46:13 »
Er word nu al zoveel verkeerd gepost, laten we het niet nog moeilijker maken voor beginners.

FrSu

  • Gast
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/29, 23:15:46 »
@Mark81   +1

Offline siegi

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/29, 23:31:19 »
Mij is het totaal niet duidelijk waar ik op dat forum mijn vraag moet zetten...

Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/07/30, 12:56:35 »
kubuntuforums is Engelstalig.
Het zou hetzelfde zijn als zeggen ubuntuforums.org is het forum waar je de meeste ubuntu gebruikers vind.


Inderdaad. Maar dat van die Kubuntu-community bedoelde ik omdat kubuntuforums specifiek voor Kubuntu is, en we hebben daar geen Nederlandse variant van (ben ik wel mee bezig te maken overigens).

Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/07/30, 12:58:58 »
Mij is het totaal niet duidelijk waar ik op dat forum mijn vraag moet zetten...

Op Kubuntuforums? Heel simpel. Over welke versie gaat je vraag? 9.04, klik dan op Kubuntu 9.04 Jaunty Jackalope en dan heb je zo'n indeling als wij hebben: Installatie, Software&Configuratie, ...
Gaat je vraag over een andere desktop dan KDE? Klik dan op het subforum Desktops.
Wil je Offtopic praten? Klik dan op Offtopic.

Is niet zo moeilijk als het lijkt hoor ;)

Ik ben overigens nog altijd voor het idee van FrSu, maarja meeste stemmen gelden hè.

Offline siegi

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/07/30, 13:15:33 »
Juist dat vind ik een probleem zoveel onderverdelingen.

Stemmen willen voor mij nu nog niets zeggen. Ik wou eerst een concreet voorstel zien voor er ook maar iets te beslissen is.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/07/30, 13:59:20 »
Inderdaad. Maar dat van die Kubuntu-community bedoelde ik omdat kubuntuforums specifiek voor Kubuntu is, en we hebben daar geen Nederlandse variant van (ben ik wel mee bezig te maken overigens).
Je bent goed bezig. Maar wat is dan de bedoeling? Blijft dit Het Nederlandse forum voor X/K/Ubuntu of is het de bedoeling dat Kubuntu gebruikers naar jou forum gaan?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/07/30, 14:20:46 »
Bij de afsplitsing van een extra "kubuntu" gedeelte of zelfs een extra forum zie ik het probleem
dat vele vragen toch weer dubbel en driedubbel gesteld en afgehandeld worden.

Want het meeste onder de kap is gewonn hetzelfde, de Xserver inclusief.
(de Passat en de Polo hebben niet alleen dezelfde motor maar ook de aansturing en de electronica zijn gelijk, en de spiegels ...
 Je hoeft er dus echt geen ander gereedschap voor in te zetten !)

Ik denk zelfs, als je een diepe onderscheiding tussen Uby en Kuby maakt laat je je te sterk (ver-)leiden
door het uiterlijk. (de schil dus)
Dat zal volgens het eerste indruk wél kloppen maar helpt voor een dieper begrip niet vooruit.

Wél is er bij sommige vragen niet duidelijk of het om Uby of Kuby gaat.
Dus als er een extra [opgelost]-knop komt stel ik voor meteen ook een [Uby]-[Kuby] - knop in te voeren.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/07/30, 14:24:05 door track »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/07/30, 14:44:39 »
Bij de afsplitsing van een extra "kubuntu" gedeelte of zelfs een extra forum zie ik het probleem
dat vele vragen toch weer dubbel en driedubbel gesteld en afgehandeld worden.
Zoals reeds aangegeven heb ik het met je eens track. Een extra forum heeft bovendien het risico dat je vraag door minder mensen wordt gelezen waardoor de kans afneemt op een snelle en goede oplossing.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/07/30, 14:51:50 »
Een extra forum heeft bovendien het risico dat je vraag door minder mensen wordt gelezen waardoor de kans afneemt op een snelle en goede oplossing.
Dat is het beste argument...............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.