Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google leest mee, censureert en blokkeert op je Drive  (gelezen 1999 keer)

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Google leest mee, censureert en blokkeert op je Drive
« Gepost op: 2021/04/23, 10:07:57 »
Nou, het moet niet gekker worden: Google die een document op je Google Drive blokkeert. Omdat Google de inhoud ervan ongewenst vindt.

Lees en huiver (betrof blijkbaar document met artikelkoppen over vaccinaties):
https://www.geenstijl.nl/5158798/goh-koekel-koekeloert-mee-in-koekel-docs/

De bemoeienis van dat soort bedrijven met het publieke debat, begint steeds hinderlijker te worden.  >:(

Offline Bloom

  • Lid
Re: Google leest mee, censureert en blokkeert op je Drive
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/23, 10:29:44 »
Die dame heeft kennelijk de gebruiksvoorwaarden van Hoehel nooit gelezen. Wat ze bewaart in Hoehel Drive is niet haar eigendom, maar dat van Hoehel.
 En dus heeft Hoehel het recht en zelfs de plicht om alles wat ze bewaart in haar "persoonlijke" clouddrive te controleren op wettelijkheid en conformiteit aan compleet arbitraire Hoehel-regels en de toegang blokkeren als Hoehel in al Zijn Wijsheid vindt dat het document die overtreedt.
 Geweldig toch he? En waarom zou je dan verrast zijn?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Google leest mee, censureert en blokkeert op je Drive
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/23, 11:08:16 »
Zeer verontrustend allemaal. Ik begin er toch ook meer en meer van weg te huiveren. Zij rollen niet alleen de technologie uit, maar ze gaan inderdaad meer en meer beslissen over inhoudelijke aspecten, wie wat mag publiceren, wie wel mag spreken en wie niet. De miljardairs aan de top van die bedrijven worden overal ter wereld ontvangen als wereldleiders.

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Google leest mee, censureert en blokkeert op je Drive
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/23, 11:50:44 »
De miljardairs aan de top van die bedrijven worden overal ter wereld ontvangen als wereldleiders.

Met de macht die ze zich toeëigenen over het publieke debat, beginnen ze daar ook steeds meer op te lijken.... Ongekozen ondemocratische machthebbers. Griezelig.

Offline Rik123

  • Lid
Re: Google leest mee, censureert en blokkeert op je Drive
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/23, 11:56:42 »
Citaat
We kunnen content beoordelen om na te gaan of deze illegaal is of in strijd is met ons Programmabeleid. We kunnen content waarvan we redelijkerwijs hebben vastgesteld dat deze ons beleid of de wet schendt, verwijderen of niet weergeven. Dit betekent echter niet noodzakelijkerwijs dat we content beoordelen. Ga er daarom niet vanuit dat dit gebeurt.
  Die laatste zin  :rolleyes:

https://support.google.com/drive/answer/2450387?hl=nl&ref_topic=2375072

Re: Google leest mee, censureert en blokkeert op je Drive
« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/23, 12:45:09 »
Nou, het moet niet gekker worden: Google die een document op je Google Drive blokkeert. Omdat Google de inhoud ervan ongewenst vindt.

Lees en huiver (betrof blijkbaar document met artikelkoppen over vaccinaties):
https://www.geenstijl.nl/5158798/goh-koekel-koekeloert-mee-in-koekel-docs/

De bemoeienis van dat soort bedrijven met het publieke debat, begint steeds hinderlijker te worden.  >:(

Eens.
Al wil dit niet zeggen dat er daadwerkelijk mee gelezen wordt, want veel geautomatiseerd.

Maar ach joh Pjotr, het vrije internet is al aan afbreuk onderhevig sinds ca '95  =D Google heeft dit wiel echt niet zelf uitgevonden.
Wat denk je waarom ik altijd al zei dat ik tegen cloud was en zo. :evil: Daarom ook onze eigen opslagwolkjes in eigen beheer. Wat kosten nou wat cd's, dvd's, usb-sticks en harddisks? En een dvd met belangrijke stukken uit bv een rechtzaak kun je zelfs héél veilig weg leggen bij een notaris of advocaat (maar hoeveel hebben dat nodig?) ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Google leest mee, censureert en blokkeert op je Drive
« Reactie #6 Gepost op: 2021/04/23, 12:49:57 »
Arrogantie van de macht ..................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Google leest mee, censureert en blokkeert op je Drive
« Reactie #7 Gepost op: 2021/04/23, 17:43:53 »
Kunnen we straks op elke cloud dienst mee maken als die puristen  zo verder doen...

Dan ga je ook sommige docs kwijt raken.

Nee, geef mij maar een eigen backup op eigen schijven.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Google leest mee, censureert en blokkeert op je Drive
« Reactie #8 Gepost op: 2021/04/23, 19:54:54 »
Dat vond en vind ik ook. Daarom heb ik een LizardFS gedistribueerd netwerkfilesystem draaien van maar liefst 258 TiB capaciteit.

Offline bart85

  • Lid
Re: Google leest mee, censureert en blokkeert op je Drive
« Reactie #9 Gepost op: 2021/04/23, 21:21:19 »
Dat is helaas het nadeel van een chromebook. je logt in met een google account. Data komt op de cloud van google. zonder google account is er alleen een gastaccount mogelijk. Ik log liever met een lokale gebruikersnaam in.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Google leest mee, censureert en blokkeert op je Drive
« Reactie #10 Gepost op: 2021/04/23, 21:48:46 »
Ja, dit is simpelweg het gevolg van niet versleutelde, gratis services. Dropbox doet exact hetzelfde: https://www.dropbox.com/privacy, kopje "Law & Order and the Public Interest".

Het lijkt me enigszins vreemd om aan te nemen dat je alles in een Google Drive, Microsoft OneDrive of Dropbox map kunt laten staan. Natuurlijk zullen wetgevers in sommige landen deze data onder controle houden. Ik meen mij een verhaal te herinneren van een Europees burger die bij de Amerikaanse grens werd tegengehouden, omdat er in zijn Dropbox 'on-Amerikaanse' teksten zouden staan die de Amerikaanse idealen zouden ondermijnen. De bron hiervan kan ik niet meer terugvinden, dus neem dit met een korrel zout.

Een gratis service bestaat niet. Jij betaalt met jouw gegevens en jouw documenten - en dan moet men niet vreemd opkijken als die bestanden geanalyseerd worden en in sommige gevallen 'onjuist' bevonden. Als je dat wilt vermijden kun je beter een fatsoenlijke encrypted file storage ergens aanvragen - en ja, die kosten geld.

Re: Google leest mee, censureert en blokkeert op je Drive
« Reactie #11 Gepost op: 2021/05/11, 16:30:33 »
Als je dat wilt vermijden kun je beter een fatsoenlijke encrypted file storage ergens aanvragen - en ja, die kosten geld.
Op korte termijn komt Proton met de definitieve versie van Proton Drive : https://protonmail.com/blog/proton-drive-early-access/. Met end-to-end encryption! Het duurt allemaal wat langer dan gepland, maar ik heb daar geen enkele moeite mee. Net zoals ik er graag voor betaal. Proton levert enkel absolute topprodukten o.a. qua veiligheid. Dan wil ik best wat langer wachten.

Hoe veilig deze cloudservice ook zal zijn (en daar twijfel ik niet aan), ik zal nooit en te nimmer files met persoonlijke data in de cloud zetten. De cloud kan wel handig zijn voor bepaalde 'andere' (niet-persoonlijke?) files.
Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf beslissen wat voor hem of haar het beste is aangaande zijn en haar files. Geen cloud, volledige cloud, gedeeltelijke cloud. Of misschien iets anders.

De ontwikkelingen die in dit topic beschreven worden zijn idd griezelig. Heel erg griezelig zelfs. Ik denk dat er deze eeuw nog heel veel enge ontwikkelingen zullen plaatsvinden op allerlei IT -gebieden, waarvan we in retrospect niets eens hadden durven dromen. Maar helaas, mijn tijdmachine is voorlopig nog niet klaar...

In dit kader is dit boek wel interessant : https://kiosk.decorrespondent.nl/products/je-hebt-wel-iets-te-verbergen-boek





« Laatst bewerkt op: 2021/05/11, 16:33:06 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: Google leest mee, censureert en blokkeert op je Drive
« Reactie #12 Gepost op: 2021/05/13, 14:54:36 »
In het kader van gevaar voor de democratie is deze blog duidelijk : https://mullvad.net/en/blog/2021/5/6/big-data-big-failure-i/
Een boek doet het altijd...

Re: Google leest mee, censureert en blokkeert op je Drive
« Reactie #13 Gepost op: 2021/05/25, 17:46:54 »
 =D

Ik hoorde onlangs van iemand die met zijn zoontje hierover sprak.
Nadat zijn vader uitgelegd had wat er zoal mee gelezen kon worden moest zijn zoontje heel hard lachen.
Waarop de vader net zo hard met hem mee moest lachen.
Waarop Alexa niet meer bij kwam van het lachen.  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Google leest mee, censureert en blokkeert op je Drive
« Reactie #14 Gepost op: 2021/05/25, 17:52:24 »
In het kader van gevaar voor de democratie

Joh. Maak je er niet te druk om. Kennis is macht, en dat weten ze al en wordt al toegepast sinds de keltische tijd.
Het heeft toch ook weer zijn voordelen als foute zaken tijdig opgespoord kunnen worden, dus niet alles is slecht.
Doe je ding. Maak het (terecht) niet te makkelijk. Maar als je alles afschermt roep je volgens mij juist (onnodig) aandacht op je af.
Alle grote organisaties (ook de geopperde vermeend veilige betaalde opties) moeten wettelijk openheid van zaken geven bij wetsovertredingen. En er is er geen een die wetsovertredingen zal ondersteunen door dat te weigeren om niet ook zelf medeplichtig te worden (faciliteren).
Volledig voorkomen lukt je toch niet. ^-^ Of je moet je pc en alle digi apparatuur met je smart-tv de deur uit donderen.

Gelukkig wonen wij in Nederland. Een fijne en veilige democratische monarchie.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore