Interactief > Andere distributies

SSD ipv hdd

(1/1)

yvja:
Wil de HDD schijf vervangen door een SSD, maar daarvoor moet de zaak dan wel ook op de SSD gezet worden.
Hoe doe ik dat het beste? Met Clonezilla of een soortgelijk clone-programma ?

Dat omdat de SSD wel sneller opstart dan een HHD kan. Heb al een SSD van 450 Gigabyte.
De HDD-schijf is 500 GB, dus dat lijkt me groot genoeg.

Alle goede ideën van jullie zijn welkom.

Verder nog een prettige nacht, bij mij gaat het slapen alweer niet, daarom maar even achter de laptop.

Ronaldus:
Het veiligste en snelste blijft volgens mij:

Een back-up maken van je persoonlijke documenten. (Gewoon door het simpel kopiëren naar een extern medium.)
Kijken of de back-up werkt. (Na het kijken rustig en netjes ontkoppelen.)
Schijf ombouwen.
Op de nieuwe schijf je nieuwe besturingssysteem weer installeren.
Documenten weer terug kopiëren.

peer:
ik gebruik clonezilla om disks te clonen. Echter, de target moet niet kleiner zijn dan de source.  En dat is bij jou wel het geval. In clonezilla moeten wel mogelijkheden zijn om een disk naar een kleinere disk te clonen maar dat heb ik nog nooit gedaan.
Wat ik wel eens gedaan heb is: Op de source disk heb ik de partities verkleind zodat ze op de target disk zouden passen. Daarna met clonezilla dd gecloned. Ik kreeg foutmeldingen maar het werkte wel. Dit zou je kunnen proberen.
edit: In het volgende bericht beschrijft h2o precies zoals ik het destijds ook heb gedaan. Ik heb dus niet clonezilla gebruikt maar dd.

Er zijn cloneprogramma's die dit wel zouden moeten kunnen. Ik weet echter niet welke.

h2o:
Je kunt ook via Gparted de harde schijf bewerken. Op de harde schijf moet je dan partities verkleinen. Je MOET ervoor zorgen dat in ieder geval  minimaal 50 GB vrij is (liefst 55 GB) achter de laatste partitie. Dan heb je 450 GB aan data/schijfruimte wat overeenkomt met de grootte van de SSD.

Daarna opstarten met een live CD/DBD/USB stick en dan uitzoeken welke schijven je hebt. Dat doe je via de terminal met het commando

--- Code: ---lsblk
--- Einde van code ---

In mijn situatie krijg ik dan:

--- Citaat ---lsblk
NAME   MAJ:MIN RM   SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
sda      8:0    0 223,6G  0 disk
├─sda1   8:1    0   512M  0 part /boot/efi
└─sda2   8:2    0 223,1G  0 part /qemu
sdb      8:16   0 223,6G  0 disk
├─sdb1   8:17   0  11,2G  0 part /
├─sdb2   8:18   0  27,9G  0 part /home
├─sdb3   8:19   0 177,8G  0 part /files
└─sdb4   8:20   0   3,7G  0 part [SWAP]

--- Einde van citaat ---
Je ziet dat in mijn situatie /dev/sda en /dev/sdb identiek zijn. In jouw situatie is er een van 450 GB en een van 500 GB. CONTROLEER dus goed wat dan /dev/sda en /dev/sdb is.

STEL dat /dev/sda de 500 GB schijf is, dan gebruik je dit commando:

--- Code: ---dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=1m status=progress
--- Einde van code ---
dd is het copieer/kloon commando
if=  is de input (MOET dus de 500 GB schijf zijn)
of= is het doel (MOET dus de 450 GB SSD zijn)
bs=1M is de klok grootte van het klonen
status=progress geeft aan hoever het proces aan de gang is.

OP een gegeven moment zo in de buurt van de 450 GB krijg je een foutmelding. Dat is logisch want de Harde schijf is 50 GB groter dan de SSD. Dat kan geen kwaad.
Daarna de harde schijf uit jouw systeem halen en de SSD inbouwen. Als het goed is start de SSD op met de situatie zoals het nu op jouw harde schijf staat.

peer:
Zo had ik het destijds ook gedaan, dus met dd. In mijn vorige bericht schreef ik dat ik hiervoor clonezilla gebruikte maar dat klopt niet. Bedankt h2o voor de uitvoerige bescrijving. Hierdoor werd mijn geheugen weer opgefrist

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie