Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: na scannen geen opname in bestanden  (gelezen 2476 keer)

Offline peer

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #25 Gepost op: 2022/09/24, 12:27:38 »
als je uitlogt dan krijg je een inlogscherm. Hierop kun je de nieuwe user kiezen

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #26 Gepost op: 2022/09/24, 15:09:30 »
Maak eens tijdelijk een nieuwe account aan, en probeer eens of het wel werkt vanuit die nieuwe account. Geef ook eens aan *welke* folder het scanprogramma niet kan tonen.
[/quote]

In een nieuw account werkt alles prima.  Wat betekent dit nu voor het andere account ?

Offline peer

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #27 Gepost op: 2022/09/24, 16:09:15 »
dat betekent dat de fout dus ergens in je account moet zitten.

Je zou kunnen proberen om de map "/home/wim/.config/simple-scan/" te hernoemen of verwijderen. Hierin bewaart simple-scan gegevens. Het kan zijn dat de fout hierin zit. Als je de map verwijdert dan maakt simple-scan deze zelf opnieuw aan.
Ik weet niet of simple-scan ook op andere plaatsen gegevens bijhoudt.

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #28 Gepost op: 2022/09/24, 16:16:23 »
simple-scan verwijderd, hierna reboot, geen verandering.

Offline peer

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #29 Gepost op: 2022/09/24, 16:48:26 »
merkwaardig probleem.
Ik denk dat dit iets met rechten te maken moet hebben. Wellicht een overblijfsel van de eerder geïnstalleerde en verwijderde  snapversie. Ik weet het niet. De foutmelding wijst toch op een rechtenprobleem. Hoe zit het met de rechten van de map waar je de scan in wil opslaan???

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #30 Gepost op: 2022/09/25, 09:56:21 »
Alle rechten van .config en simple-scan staan op mijzelf (wim).
De rechten van de ontvangende map kan ik niet geven, want na het scannen moet ik eerst op pijltje (rechts) drukken. Maar dan krijg ik de boodschap zoals in bijlage 2.

Offline ajjp

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #31 Gepost op: 2022/09/25, 10:46:52 »
Citaat
De rechten van de ontvangende map kan ik niet geven, want na het scannen moet ik eerst op pijltje (rechts) drukken. Maar dan krijg ik de boodschap zoals in bijlage 2.
Je kunt de rechten van de ontvangende map toch bekijken via je bestandsbeheerder Thunar?

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #32 Gepost op: 2022/09/25, 10:54:58 »
Ja, alle rechten staan op wim.

Ik lees ergens dat het te maken kan hebben met " controlled folder access". Nu dus uitvinden hoe dat in ubuntu in te stellen is.

Offline bart85

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #33 Gepost op: 2022/09/25, 12:08:03 »
Ja, alle rechten staan op wim.

Ik lees ergens dat het te maken kan hebben met " controlled folder access". Nu dus uitvinden hoe dat in ubuntu in te stellen is.
Controlled folder access gaat op Linux met access control list
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #34 Gepost op: 2022/09/25, 13:42:36 »
In de access control list kan de oplossing zitten. Maar hier heb ik beslist hulp bij nodig van een deskundige om geen fouten te maken met de commando,s in de terminal.

Offline peer

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #35 Gepost op: 2022/09/26, 13:49:18 »
ik kende ACL not niet dus heb even gegoogled.  Als je wil weten of een bestand of directory aangepaste rechten heeft met ACl dan geef je het commando 'getfacl bestandsnaam' of 'getfacl directoryname'. In de output moet je dan kunnen zien of er extra rechten bij het bestand/directory horen.

Wat het lastig maakt is dat je een bestand of directory moet invoeren.  Welk bestand op jouw pc zou verantwoordelijk kunnen zijn voor de foutmelding??????????  Dus je moet eerst precies weten waar de fout zit. En dat is op dit moment niet duidelijk.

Je hebt getest meteen nieuw account. Daarin werkte het scannen goed. Je zou natuurlijk als je bestanden . Dan kunnen overzetten van het oude account naar het nieuwe account. Daarna het oude account wissen en het nieuwe account hernoemen. Wel eerst checken natturlijk of alles werkt.

Omdat je eerst snap gebruikte vermoed ik dat je de fout daar moet zoeken. Snap werkt ook met permissies (zie: https://ubuntu.com/blog/a-guide-to-snap-permissions-and-interfaces") zoals toegang tot mappen e.d. . Daar zou ik gaan zoeken. Maar ik weet niets van snap omdat ik geen ubuntu(variant) heb.
Dit is geen oplossing voor het probleem maar je bent dan wel van het probleem af.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/26, 13:55:10 door peer »

Offline bart85

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #36 Gepost op: 2022/09/26, 14:39:43 »
Bij mij heb ik gezien dat snaps geen toegang heeft op partities buiten /home.
Je kunt in jouw home een directory aanmaken en met mount --bind werken.
De gebruikte partitie koppelen aan de aangemaakte map.
sudo mount --bind /dev/sdaX /home/$USER/map
Als het werkt fstab aanpassen
« Laatst bewerkt op: 2022/09/26, 14:53:39 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #37 Gepost op: 2022/09/26, 16:18:24 »
ik kende ACL not niet dus heb even gegoogled.  Als je wil weten of een bestand of directory aangepaste rechten heeft met ACl dan geef je het commando 'getfacl bestandsnaam' of 'getfacl directoryname'. In de output moet je dan kunnen zien of er extra rechten bij het bestand/directory horen.

Wat het lastig maakt is dat je een bestand of directory moet invoeren.  Welk bestand op jouw pc zou verantwoordelijk kunnen zijn voor de foutmelding??????????  Dus je moet eerst precies weten waar de fout zit. En dat is op dit moment niet duidelijk.

Je hebt getest meteen nieuw account. Daarin werkte het scannen goed. Je zou natuurlijk als je bestanden . Dan kunnen overzetten van het oude account naar het nieuwe account. Daarna het oude account wissen en het nieuwe account hernoemen. Wel eerst checken natturlijk of alles werkt.

Omdat je eerst snap gebruikte vermoed ik dat je de fout daar moet zoeken. Snap werkt ook met permissies (zie: https://ubuntu.com/blog/a-guide-to-snap-permissions-and-interfaces") zoals toegang tot mappen e.d. . Daar zou ik gaan zoeken. Maar ik weet niets van snap omdat ik geen ubuntu(variant) heb.
Dit is geen oplossing voor het probleem maar je bent dan wel van het probleem af.
Ik heb, na wat ik gelezen heb hierover, snap en snapd volledig op de goede manier verwijderd. Tevens heb ik de snelkoppeling naar "software" in het menu geblindeerd. Helaas heeft het nog niet geholpen om scans door te kunnen voeren.
Het advies van Bart85 komt mij erg ingewikkeld over. Moet ik nog even verder uitzoeken.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/26, 16:21:03 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #38 Gepost op: 2022/09/26, 17:57:52 »
Zoek eens alle mogelijke folders/bestanden in je home directory met "simple-scan" in de naam, en wis ze allemaal. Als het op een verse account wel gaat, is het een probleem in je huidige account. En ja, die problemen kunnen ontstaan door "sudo simple-scan" uit te voeren.

Bestudeer misschien ook eens de permissies van enkele verborgen bestanden in je home folder, zoals .pam_environment, ICEauthority, .Xauthority...

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #39 Gepost op: 2022/09/27, 11:28:15 »
Zoek eens alle mogelijke folders/bestanden in je home directory met "simple-scan" in de naam, en wis ze allemaal. Als het op een verse account wel gaat, is het een probleem in je huidige account. En ja, die problemen kunnen ontstaan door "sudo simple-scan" uit te voeren.

Bestudeer misschien ook eens de permissies van enkele verborgen bestanden in je home folder, zoals .pam_environment, ICEauthority, .Xauthority...
De 3 genoemde bestanden geven mijzelf alle rechten, maar........bij alle 3 staat aangevinkt  "Sta toe dat dit bestand wordt uitgevoerd als een programma". Bij het andere identieke systeem op mijn computer staan ze niet aangevinkt.!
Dit aanvinken  schijnt te kunnen gebeuren na een update van een bepaald programma ?????   Kan ik deze vinkjes zonder problemen weghalen?
« Laatst bewerkt op: 2022/09/27, 11:56:18 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #40 Gepost op: 2022/09/27, 13:09:13 »
Géén van die drie hoort uitvoerbaar te zijn, groep en eigenaar moeten je eigen gebruiker zijn. Ik weet niet welke bestanden hier van belang zijn, maar grafische programma's uitvoeren met "sudo" kan er toe leiden dat eigenaars en permissies van dergelijke verborgen bestanden gewijzigd worden.

Offline peer

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #41 Gepost op: 2022/09/27, 14:05:28 »
grafische programma's uitvoeren met "sudo" kan er toe leiden dat eigenaars en permissies van dergelijke verborgen bestanden gewijzigd worden.
Dit wist ik niet. Heb dit ook nog nooit meegemaakt maar in het vervolg toch rekening mee houden. Weer wat geleerd.

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #42 Gepost op: 2022/09/28, 09:26:50 »
Ik heb nu bij alle bestanden uit onderstaande bijlage het vinkje weggehaald.
Geen verandering in het probleem van overdracht naar een persoonlijke map.

Vraag: Is er een regel voor bij welke bestanden dit vinkje wel moet blijven staan ? Anders ga ik ze overal weghalen.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/28, 09:36:23 door rietje »

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #43 Gepost op: 2022/09/28, 10:48:37 »
Andere mogelijkheden.
 Bij het inkijken van de recovery optie DPKG krijg ik de volgende antwoorden:
1. fout bij opzoeken van downloads.sourceforge.net ,  kan opwaarderingsbestanden niet binnenhalen
2. fout bij nl.archive.ubuntu.com

dpkg wordt niet uitgevoerd.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/28, 10:53:18 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #44 Gepost op: 2022/09/28, 11:52:54 »
Jou account eens resetten zal hier de kortste pijn zijn. En neem de goede gewoonte geen grafische programma's met "sudo" op te starten. Het is niet zeker dat dit de oorzaak is van je probleem, maar het kan. Wat de oorzaak is, weten we niet, wel weten we dat het in een standaard account wel werkt.

Als volgt kan je je account resetten. Ik onderstel dat je login daar "rietje" is.

1) Je hebt al een nieuwe account aangemaakt. Geef die account nu ook beheerdersbevoegdheden.

2) Log uit, en log dan in op die nieuwe account.

3) Hernoem de home folder van je oorspronkelijke account.  Open een terminal en hernoem met volgend commando:
sudo mv /home/rietje /home/rietje_oud

4) Maak een nieuwe home folder voor rietje aan:
sudo mkdir /home/rietje

5) ... en stel de eigenaar goed in 
sudo chown rietje:rietje  /home/rietje

Log uit en log opnieuw in op je hoofdacccount. Die staat nu kakelvers op fabrieksinstellingen.

Je kan nu alle documenten,  foto's, enz. verplaatsen van de oude account (/home/rietje /home/rietje_oud)  naar je nieuwe. Je programma's zullen allemaal opstarten met fabrieksinstellingen. Wel kan je indien gewenst .mozilla uit de oude account verplaatsen naar de nieuwe, en ook .thunderbird. Dan blijven je bookmarks en email instellingen behouden.

Mis je later nog iets, het zit in je oude account. Over enkele maanden, als je merkt dat je niets meer mist, kan je /home/rietje /home/rietje_oud verwijderen.

Opgeruimd staat netjes.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/29, 13:31:16 door vanadium »

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #45 Gepost op: 2022/09/29, 10:12:30 »
Naam van de nieuwe account is Saartje.
Na inloggen op de nieuwe account en ingeven van de eerste opdracht het volgende:

To run a command as administrator (user "root"), use "sudo <command>".
See "man sudo_root" for details.

saartje@wim-Lenovo-S500:~$ sudo mv /home/wim_oud
[sudo] wachtwoord voor saartje:
mv: ontbrekende bestemming na '/home/wim_oud'
 

Offline aartje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #46 Gepost op: 2022/09/29, 11:44:30 »


saartje@wim-Lenovo-S500:~$ sudo mv /home/wim_oud
[sudo] wachtwoord voor saartje:
mv: ontbrekende bestemming na '/home/wim_oud'
Dat klopt toch, "mv" heeft altijd minimaal 2 argumenten.

"sudo mv /home/wim_oud" heeft maar 1 argument (de "bestemming" mist)

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #47 Gepost op: 2022/09/29, 13:21:32 »
Ja, fout van mij. Nu ben ik zover dat er na wim:wim een argument ontbreekt.
Mijn login voor dit account is wim en niet rietje

saartje@wim-Lenovo-S500:~$ sudo mv /home/wim /home/wim_oud
[sudo] wachtwoord voor saartje:
saartje@wim-Lenovo-S500:~$ sudo mkdir /home/wim
saartje@wim-Lenovo-S500:~$ sudo chown wim:wim
chown: ontbrekend argument na ‘wim:wim’
Typ 'chown --help' voor meer informatie.
saartje@wim-Lenovo-S500:~$
« Laatst bewerkt op: 2022/09/29, 13:23:56 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #48 Gepost op: 2022/09/29, 13:31:53 »
sudo chown wim:wim /home/wim

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #49 Gepost op: 2022/09/29, 14:12:52 »
Het ziet ernaar uit dat alles in orde nu is. Ik wordt door mijn scanner weer automatisch doorgestuurd naar een persoonlijke map.
Moet nog wel het e.e.a. opruimen op m,n bureaublad, enz.
Bedankt allemaal voor de hulp. M.vr.gr.