Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ondersteuning van bestands systemen in besturings systemen?  (gelezen 537 keer)

Offline jos34

  • Lid
Ondersteuning van bestands systemen in besturings systemen?
« Gepost op: 2018/11/27, 22:42:52 »
Ik vraag mij nog steeds af wat nu eigenlijk de bestands systeem ondersteuning is in de verschillende besturings systemen.

Laat ik maar beginnen met Windows:

Ondersteund alleen zijn eigen bestands systemen,  FAT, exFAT, FAT32, NTFS etc.
Ondersteuning voor HFS/HFS+ en EXT2/EXT3/EXT4 kan maar alleen op software matig niveau geloof ik, Windows zelf weet nog steeds niet wat het is.
Ik heb trouwens gemerkt dat de software voor EXT Linux drives zelfs een BSOD kan veroorzaken. Vaak is de "support" vooral veel trammeland.

Dan MacOSX.

HFS en HFS+ , NTFS, exFAT en FAT 32 is out-of-the-box alleen read only dacht ik?

Linux.

Alle bestands systemen. Alleen voor sommige zijn wel extra pakketten nodig. (exfat-fuse exfat-utils), wel is dat dan wel altijd op Read/write/wipe niveau begreep ik? En door het hele systeem heen. Dus niet zoiets dat schijfbeheer (bij Windows) denkt dat het een RAW schijf is ofzoiets.

Overigens als dat via pakketten kan worden geinstalleerd zou dat ook in de install ingebouwd moeten kunnen worden.
In dat geval zou je een linux kunnen maken die out-of-the-box, HFS, HFS+, APFS, FAT, FAT16, FAT32, exFAT, NTFS, ReFS, EXT, EXT2, EXT3, EXT4 kan read/write/wipen?
« Laatst bewerkt op: 2018/11/27, 22:50:08 door jos34 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ondersteuning van bestands systemen in besturings systemen?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/27, 23:32:45 »
Linux.

Alle bestands systemen. Alleen voor sommige zijn wel extra pakketten nodig. (exfat-fuse exfat-utils), wel is dat dan wel altijd op Read/write/wipe niveau begreep ik?
Niet per definitie altijd, eerst was er op NTFS alleen ondersteuning voor lezen maar tegenwoordig kan Linux ook NTFS schrijven.
NTFS-partities kunnen door Linux gelezen (niet geschreven) worden sinds versie 2.2.0. Linux 2.6 bevat een nieuwe driver met beperkte schrijfmogelijkheid (alleen bestaande bestanden en bestanden zonder schrijfbeveiliging). Het maken en verwijderen van mappen wordt momenteel ondersteund door NTFS-3G. Tegenwoordig is het schrijven naar NTFS wel mogelijk met Linux.
Wipe is altijd mogelijk (fdisk /dev/sdx > d) :evil:
Klik links bovenin op Documentatie