Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NFS  (gelezen 2234 keer)

Offline maaijre1

  • Lid
NFS
« Gepost op: 2011/02/28, 13:12:51 »
Hoi,

Ik heb op mijn LG nas een NFS share aangemaakt op /mnt/disk/volume1/download.
Als ik deze mount naar /home/rene/download wordt deze keurig gemount, echter kan ik er niet naar toe schrijven.
Als ik een MP3 map er naar toe kopieer gaat het de ene keer wel 2 bestanden goed en de andere keer krijg ik de melding dat het niet toe gestaan is.
De keuze die ik dan heb is cancel of canel all. Vervolgens worden alle mp3's er wel op gezet maar hebben een grote van 16 kb.

In me /etc/exports staat aan gegeven rw.

Ik kom er niet uit, heeft iemand een sugestie.


Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: NFS
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/28, 14:13:23 »
Heb je de schrijfrechten wel goed toegekend?

sudo chmod etc.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline maaijre1

  • Lid
Re: NFS
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/28, 14:18:53 »
Hoi,

Ik heb op de map download (op me nas) een 777 gegevens zelfs.
Niet gedaan op onderliggende (/mnt/disk/volume1 )mappen want er draait nog meer op.

In me home directory is ook een 777 gedaan voor de test.
De directory is echter wel unmounted gekoppeld aan rene:rene en als hij gemount is root:root
Lijkt me ook logish want root is de gene die mounten mag. Als ik thuis ben plaats ik wel even een paar screenshots.

Rene

Offline Duckie

  • Lid
Re: NFS
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/28, 14:27:30 »
Je zou die 777 toch moeten uitvoeren op /mnt/disk/volume1 (er van uitgaande dat dit het mountpunt is)
Daarna zou je in principe van het 'probleem' af moeten zijn.
Hoe bedoel je trouwens "want er draait nog meer op."?
Bedoel je daarmee de bovenliggende mappen op je NAS? Zo ja, dan voordat je chmod 777 doet even de boel unmounten.
Misschien sowieso een goed idee omdat eerst te proberen.
____________________________________________

Offline maaijre1

  • Lid
Re: NFS
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/28, 14:40:32 »
Ik ga het straks ff proberen.

U hoort van mij.

Rene

Offline maaijre1

  • Lid
Re: NFS
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/28, 19:46:51 »
Je zou die 777 toch moeten uitvoeren op /mnt/disk/volume1 (er van uitgaande dat dit het mountpunt is)
Daarna zou je in principe van het 'probleem' af moeten zijn.
Hoe bedoel je trouwens "want er draait nog meer op."?
Bedoel je daarmee de bovenliggende mappen op je NAS? Zo ja, dan voordat je chmod 777 doet even de boel unmounten.
Misschien sowieso een goed idee omdat eerst te proberen.


ook de rechten even aangepast op mijn nas naar 777. geen resultaat bestandje wat je kopieer wordt afgebroken met een foutmelding en is geplaatst niet groter als 16 KB.
Het commando wat ik gebruik is: sudo mount 10.0.1.60:/mnt/disk/volume1/download  /home/rene/download

De fout melding die ik krijg is: Error writing to file: Operation not permitted

Offline Duckie

  • Lid
Re: NFS
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/28, 19:54:42 »
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrepen hebben.
Ik dacht dat je mountpunt /mnt/disk/volume1 was maar dat is dus /home/rene/download.
Op die map zou je dus de rechten op 777 kunnen zetten.
Dus: sudo chmod -R 777 /home/rene/download.
Als het dan nog niet werkt houdt het voor mij eerlijk gezegd even op, maar er zijn vast nog wel mensen met meer kijk op dit soort zaken.
____________________________________________

Offline maaijre1

  • Lid
Re: NFS
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/28, 19:57:18 »
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrepen hebben.
Ik dacht dat je mountpunt /mnt/disk/volume1 was maar dat is dus /home/rene/download.
Op die map zou je dus de rechten op 777 kunnen zetten.
Dus: sudo chmod -R 777 /home/rene/download.
Als het dan nog niet werkt houdt het voor mij eerlijk gezegd even op, maar er zijn vast nog wel mensen met meer kijk op dit soort zaken.


In ieder geval bedankt voor je hulp.

Maar me /home/rene/download heeft full access.
drwxrwxrwx  5 root root   4096 2011-02-28 19:49 download

Offline maaijre1

  • Lid
Re: NFS
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/01, 20:37:39 »
Wie kan me verder helpen.

ik heb dit document gevolgd.

https://help.ubuntu.com/community/SettingUpNFSHowTo

als ik de nfs share mount werkt het ook.
ik kan mappen maken, ik kan documenten creeeren , maar ik kan niet kopieren.
ik krijg de fout melding: (grafisch) error closing file.
als ik op cancel druk dan gaat hij wel door met kopieren ca. 400 mb en vervolgens zijn alle bestanden 16 KB.

ik kom er niet meer uit.

Rene

Re: NFS
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/02, 21:18:08 »
Niet geheel in de lijn van je vraag, maar misschien een optie.

Ik gebruik zelf ook NFS. Maar ik heb er alleen leesrechten aan gegeven, zodat familie niet per ongeluk foto's of muziek en dergelijke kan verwijderen.

De famileleden kunnen op hun eigen directory (op de server) via sshfs bestanden wijzigen. Ikzelf beheer alles via ssh en sshfs.

Moet jouw LG wel sshfs aankunnen natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/02, 21:37:33 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline h2o

  • Lid
Re: NFS
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/02, 22:31:50 »
Niet geheel in de lijn van je vraag, maar misschien een optie.

Ik gebruik zelf ook NFS. Maar ik heb er alleen leesrechten aan gegeven, zodat familie niet per ongeluk foto's of muziek en dergelijke kan verwijderen.

De famileleden kunnen op hun eigen directory (op de server) via sshfs bestanden wijzigen. Ikzelf beheer alles via ssh en sshfs.

Moet jouw LG wel sshfs aankunnen natuurlijk.
Interessant dat sshfs, even uitgeprobeerd. Alleen, kun je dat ook in fstab opnemen?  Bij mij thuis loopt alles via nfs, juist de /home van de server, waardoor de gebruikers overal hun eigen spullen hebben. Als sshfs ook via fstab kan draaien dan scheelt dat eventueel weer een extra service (nfs) die ik kan verwijderen.
Of heb jij opstartscripts bij het inloggen draaien?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: NFS
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/02, 23:07:34 »
Ja je kan het mounten via fstab, zie onderstaand voorbeeld.

#mounten van documenten op NAS voor Martin
sshfs#martin@192.168.1.20:/mnt/server/data/data/home/martin /media/martin fuse  comment=sshfs,port=2022,noauto,users,exec,uid=1000,gid=1000,reconnect,transform_symlinks,BatchMode=yes 0 0

SSHFS installeren via Synaptic, gebruikers die je via sshfs wil laten werken lid maken van de groep fuse.

Ik heb voor elke gebruiker een aparte regel in fstab staan.

Hieronder mijn fstab file:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
/dev/sda2       /               ext4    errors=remount-ro 0       1

# /home was on /dev/sda4 during installation
UUID=14466975-6ee5-4d09-be06-c27a1348d913 /home           ext3    defaults        0       2

# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=5a382c08-c5c0-4539-b2d2-870bd0a62c46 none            swap    sw              0       0

#mounten NFS systeem
192.168.1.20:/mnt/server/data /mnt/server nfs noauto,user    0  0
192.168.1.20:/mnt/server/series /mnt/server2 nfs noauto,user    0  0


#mounten van documenten op NAS voor Martin
sshfs#martin@192.168.1.20:/mnt/server/data/data/home/martin /media/martin fuse  comment=sshfs,port=2022,noauto,users,exec,uid=1000,gid=1000,reconnect,transform_symlinks,BatchMode=yes 0 0

#mounten van bestandsbeheer op NAS voor Martin
sshfs#martin@192.168.1.20:/mnt/server/data /media/NAS fuse  comment=sshfs,port=2022,noauto,users,exec,uid=1000,gid=1000,reconnect,transform_symlinks,BatchMode=yes 0 0

#mounten van documenten op NAS voor Petra
sshfs#petra@192.168.1.20:/mnt/server/data/data/home/petra /media/petra fuse comment=sshfs,port=2022,noauto,users,exec,uid=1001,gid=1001,reconnect,transform_symlinks,BatchMode=yes 0 0

#mounten Samba
#//192.168.1.20/mnt/server/data/data/files/foto /media/Fotobeheer cifs noauto,credentials=/home/martin/.smbpasswd
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline h2o

  • Lid
Re: NFS
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/02, 23:43:49 »
Ziet er interessant uit. Maar hoe regel jij dat met de logins van sshfs? Staan die ergens in een bestandje?
Een andere vraag? Waarom gebruik je én samba én nfs én sshfs? Drie services + config instellingen? Heb je soms een Windows machine in je netwerk hangen? Kan die niet met ssh overweg. Samba is toch behoorlijk traag in vergelijking met nfs.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: NFS
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/03, 07:37:18 »
Samba is puur voor 1 machine waar een Windows versie op staat, Bij Samba staat er een # voor, wordt dus niet geladen.

Citaat
Maar hoe regel jij dat met de logins van sshfs? Staan die ergens in een bestandje?

Ik had in mijn vorige antwoord een voorbeeld gegeven mijn fstab file van een van mijn computers, die regelt automatisch de login.
Bij Locaties --> Persoonlijke map komen dan in mijn geval de harde schijven, martin, NAS en petra tevoorschijn. Op mijn account heb ik dan toegang tot martin en NAS, en niet op petra. En Petra heeft op haar account toegang tot petra en weer niet op NAS en martin.

Ik gebruik NFS in het thuisnetwerk, voor de opslag van foto's en film enzo. Mijn mediacenter streamed dit van de NFS shares.

SSHFS omdat ik ook via internet bij al mijn bestanden wil kunnen. En de eerder hierboven (en ook in eerdere posts) uitgelegde reden. (familieleden)
« Laatst bewerkt op: 2011/03/03, 07:58:46 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04