Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs  (gelezen 38302 keer)

Offline Catharina

  • Lid
    • http://www.mingos.nl
Ok, het is eigenlijk dubbel maar omdat het hier misschien wat meer opvalt dan op bladz. 5 van ander draadje hoop ik dat het mag..

Jan Stedehouder heeft samen met een aantal anderen een open brief en een petitie opgesteld voor meer gebruik van open source en open standaarden in het onderwijs; Dit o.a. naar aanleiding van het feit dat het veelgebruikte administratiesysteem Magister geen toegang geeft voor Linux-gebruikers omdat het werkt met Silverlight. Ook wordt opgeroepen om het prijsdrumpen wat o.a. Microsoft en Adobe doen te stoppen.

De petitie kan vanaf vandaag ondertekend worden: http://www.janstedehouder.nl/2011/09/27/petitie-weg-met-het-overgewicht-in-nederlandse-onderwijs-ict/

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/27, 13:59:38 »
En hopelijk ook odt-acceptatie want mijn leraar van de les Office-applicaties accepteert geen odt-bestanden :mad:
Ik ga deze petitie tekenen.

Offline Catharina

  • Lid
    • http://www.mingos.nl
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/27, 14:06:12 »
En hopelijk ook odt-acceptatie want mijn leraar van de les Office-applicaties accepteert geen odt-bestanden :mad:
Ik ga deze petitie tekenen.

Hoezo niet? Daar is toch een simpele plugin voor?

Offline lordnoid

  • Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/27, 14:25:11 »
Niet met alle puntjes 100% eens, maar toch getekend, in de hoop dat het onderwerp aandacht krijgt.

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/27, 14:26:46 »
En hopelijk ook odt-acceptatie want mijn leraar van de les Office-applicaties accepteert geen odt-bestanden :mad:
Ik ga deze petitie tekenen.

Dan maak je er een PDF van kan die het altijd lezen. Of gaat het om VBA-scripts (bestaat dat nog?  :D)?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/27, 14:50:48 »
@catharina: ok, voor deze ene keer  ;)

Goed iniatief, maar verwacht geen wonderen. Er zal vaak sprake zijn van onwetendheid en/of stokpaardjes. In de petitie staat nogal uitdrukkelijk Microsoft genoemd, maar die is niet de enige. Onlangs hoorde ik van een kennis, dat haar zoon op zijn voortgezet onderwijs verplicht werd een Macbook aan te schaffen. Toch even zo'n 1200 euro aftikken, er waren afbetaalregelingen, maar dit was het enige wat ze accepteerden daar ('Heb je al een andere school overwogen' vroeg ik nog, maar dat ging niet in dit geval).

Ik heb ook eens meegemaakt dat een school geen .odt's wenste. Ok, dat was dus zó opgelost. Geconverteerd naar pdf, en als er wijzigingen moeten komen kunnen ze het uitprinten, oldskool met een pen er bij schrijven, inscannen en weer terugsturen.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/27, 15:54:36 »
@Catharina: Ja, dat zei ik hem ook al (en dat hoort ie ook te weten, want hij geeft ons nota bene Office-les). Maarja, hij accepteert het niet, helaas.

@erik: Ik kan ook heel simpel een .doc aan hem sturen, maar zowel doc als pdf zijn gesloten formaten en dat vermijdt ik het liefste.

Offline lordnoid

  • Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/27, 15:58:05 »
PDF is open hoor (en docx officiëel ook  =D)!

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/27, 15:59:52 »
Oke, maar dan nog, hij wil dat in de vorm van een Document geleverd wordt. Dat is dus doc, docx of odt. Maar ik ben een aanhanger van odt en aangezien het gebruik van open standaarden in de publieke sector bij wet verplicht is, mag ik dus volgens de wet prima een odt inleveren. Alleen jammer dat die leraar dat niet snapt.

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/27, 16:13:19 »
PDF is open hoor (en docx officiëel ook  =D)!
beetje kort door de bocht, PDF kan open zijn, je heb twee standaarden, ISO Standard-PDF en Adobe-PDF, de ISO standaard versie is een open standaard, de Adobe versie niet.
(en voor het verschil: de ISO standaard versie ondersteund enkel tekst, embedded-fonts en afbeeldingen, maar dus geen formulieren, video's of audio.)



en ik heb ook getekend.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/27, 16:14:07 »
Voor wie deze petitie op zijn of haar blog of via een  email aan kennissen onder de aandacht wil brengen is hier wellicht een aardige tekst:

Citaat
Gun onze jeugd de vrijheid van keuze!

Een groeiend aantal leerlingen maakt naar volle tevredenheid gebruik van
vrije en open besturingssystemen op hun computers. Daarmee lopen ook
steeds meer scholieren op tegen de muren die worden opgeworpen door de
makers van gesloten ICT technologieën waarvan veel scholen afhankelijk
zijn.

Het kunnen maken van vrije keuzes is een groot goed, en we zouden dit
onze jeugd niet moeten onthouden. Daarom wordt het tijd de dominantie
van met name één bedrijf in het onderwijs te doorbreken zodat onze jeugd
ook met producten van concurrenten kan leren werken.

Door de onderstaande petitie te ondertekenen maakt u aan de politiek
duidelijk dat wij burgers een eerlijker speelveld willen zodat onze
scholieren niet veroordeeld worden tot producten van één bedrijf, maar ze
in vrijheid kunnen kiezen. Waar monopolisten de dienst uitmaken moet de
overheid de vrijheid van zijn burgers beschermen.

Petitie:
http://www.janstedehouder.nl/2011/09/27/petitie-weg-met-het-overgewicht-in-nederlandse-onderwijs-ict/

Geef dit bericht door!

vriendelijke groet,
uw naam.

edit:
http://groepen.hcc.nl/home/hccplatform-linux-home.html
http://www.thomasdegraaff.nl/drupal/?q=nl/node/168
« Laatst bewerkt op: 2011/09/27, 17:01:32 door Thomas de Graaff »

Offline lordnoid

  • Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/27, 16:21:21 »
Oke, maar dan nog, hij wil dat in de vorm van een Document geleverd wordt. Dat is dus doc, docx of odt. Maar ik ben een aanhanger van odt en aangezien het gebruik van open standaarden in de publieke sector bij wet verplicht is, mag ik dus volgens de wet prima een odt inleveren. Alleen jammer dat die leraar dat niet snapt.
Ik denk toch niet dat de wet zo werkt. Als de docent alleen doc zou accepteren zou ik het ermee eens zijn dat het vreemd is, aangezien hij dan alleen maar gesloten formaten accepteert. Maar je docent accepteert dus ook docx, wat wel (like it or not) een ISO-standaard is. Of jij er aanhanger van bent of niet doet er volgens mij niet zo veel toe.

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/27, 16:59:10 »
[oftopic]

Een iso standaard is niet per definitie een open standaard:
Citaat van: wikipedia.org
Many definitions of the term "standard" permit patent holders to impose "reasonable and non-discriminatory" royalty fees and other licensing terms on implementers and/or users of the standard. For example, the rules for standards published by the major internationally recognized standards bodies such as the IETF, ISO, IEC, and ITU-T permit their standards to contain specifications whose implementation will require payment of patent licensing fees. Among these organizations, only the IETF and ITU-T explicitly refer to their standards as "open standards," while the others refer only to producing "standards." The IETF and ITU-T use definitions of "open standard" that allow "reasonable and non-discriminatory" patent licensing fee requirements.

Offline lordnoid

  • Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/27, 17:21:50 »
Dat is dus alleen maar hoe de instantie zelf het noemt. Wat daadwerkelijk een open standaard is, blijft dan onduidelijk.
Ik heb het even opgezocht en bij de overheid maken ze het onderscheid door zelf een lijst bij te houden van wat zij zien als open standaarden. Door de overheid worden PDF (1.7) en ODF (1.0) als open standaarden gezien, en OOXML en doc niet. Het zou dus beter zijn als je docent inderdaad ODF en PDF zou accepteren :)

http://www.open-standaarden.nl/open-standaarden/lijsten-met-open-standaarden/

Citaat
Op de 'pas toe of leg uit'-lijst staan de door het College geselecteerde open standaarden die voor de gehele publieke sector van toepassing zijn. Wanneer een overheidsinstelling overgaat tot de aanschaf van een nieuwe ICT-toepassing dan is men verplicht te kiezen voor één van de open standaarden van de lijst tenzij men kan uitleggen waarom er wordt afgeweken van de voorgeschreven open standaarden.
En onderwijsinstellingen horen tot de publieke sector.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/27, 19:39:57 »
Ik kan ook heel simpel een .doc aan hem sturen, maar zowel doc als pdf zijn gesloten formaten en dat vermijdt ik het liefste.
Stuur het als HTML ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/27, 20:04:21 »
Deze petitie heb ik zonder twijfelen getekend. Prachtig, zo een initiatief, en hopelijk helpt mijn Belgische stem mee.

pdf is wel degelijk een open standaardformaat.

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/27, 20:07:28 »
Ik heb de petitie getekend en zelfs een link in mijn handtekening gezet  :P
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/27, 20:23:07 »
Ik heb de petitie ook maar getekend, weet niet of het wel geldig is aangezien ik uit België ben... Ze mogen hier ook altijd zo'n petitie starten hoor!
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/27, 20:32:31 »
Petitie getekend: ben ook van België, maar ik denk dat élke stem telt !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/27, 20:34:59 »
Had ik al getekend. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/27, 21:07:01 »
Oke, maar dan nog, hij wil dat in de vorm van een Document geleverd wordt. Dat is dus doc, docx of odt. Maar ik ben een aanhanger van odt en aangezien het gebruik van open standaarden in de publieke sector bij wet verplicht is, mag ik dus volgens de wet prima een odt inleveren. Alleen jammer dat die leraar dat niet snapt.
Ik denk toch niet dat de wet zo werkt. Als de docent alleen doc zou accepteren zou ik het ermee eens zijn dat het vreemd is, aangezien hij dan alleen maar gesloten formaten accepteert. Maar je docent accepteert dus ook docx, wat wel (like it or not) een ISO-standaard is. Of jij er aanhanger van bent of niet doet er volgens mij niet zo veel toe.

Volgens de wet moet de publieke sector open standaarden accepteren. Maar ik heb niet gezegd dat ie docx accepteert. Ik had het over doc, niet docx.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #21 Gepost op: 2011/09/27, 22:45:22 »
Haha, omdat 5-10% een voorkeur heeft voor Linux, wordt korting op software voor de andere 90-95% van de studenten verboden. :P
Klik links bovenin op Documentatie

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #22 Gepost op: 2011/09/27, 23:01:27 »
Haha, omdat 5-10% een voorkeur heeft voor Linux, wordt korting op software voor de andere 90-95% van de studenten verboden. :P

Ik snap je punt wel, hoor  ;)

Maar toch, wellicht ligt het wat breder. Ik heb niet zo gauw getallen voorhanden, maar ik ken in mijn directe omgeving nogal wat mensen, die op een basic Windows draaien met OpenOffice...  :rolleyes:
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline chaos7

  • Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #23 Gepost op: 2011/09/27, 23:04:23 »
ondanks dat ik ook in de categorie val, dat ik goedkoop software kan aanschaffen via zo'n website, heb ik de petitie ook getekend. ik heb de software aan geschaft omdat ik sommige dingen niet goed kan draaien op linux, helaas.

mijn vriendin vond het erg vermakelijk mij te zien zwoegen om die software geïnstalleerd te krijgen. haar reactie,"het is geen ubuntu hé!"
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline lordnoid

  • Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #24 Gepost op: 2011/09/27, 23:16:13 »
Haha, omdat 5-10% een voorkeur heeft voor Linux, wordt korting op software voor de andere 90-95% van de studenten verboden. :P
Inderdaad dat vind ik ook jammer aan deze petitie.
Ik snap wel dat het duur maken van gesloten software (met zo'n verbod) helpt, maar het is toch wel een hele grote beperking als bedrijven geen kortingen meer mogen geven aan studenten. Mogen ze de software dan ook niet gratis weggeven? Ik ben het ermee eens dat de school het niet moet aannemen als er open alternatieven zijn (en dat is makkelijk te regelen), maar zolang dit buiten de school om gaat zie ik hier geen bezwaar in, en heeft de overheid er ook weinig over te zeggen lijkt me.