Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs  (gelezen 38446 keer)

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #50 Gepost op: 2011/09/29, 13:54:34 »
En hopelijk ook odt-acceptatie want mijn leraar van de les Office-applicaties accepteert geen odt-bestanden :mad:
Ik ga deze petitie tekenen.

Dat is nog geen enorm probleem, ook met LibreOffice kan je gemakkelijk met .doc opslaan.
Vele scholen gebruiken echter Magister dat letterlijk niet werkt onder Linux.
Via magister kunnen leerlingen cijfers bekijken en als het tegenzit staan er ook roosters en lesmateriaal op. (Ik hoor dat mijn school ook nóg meer met Magister wil werken, gelukkig zit ik nu in het eindexamenjaar. Ik ben daar echt faliekant op tegen)

Je sluit hiermee een gedeelte van de gebruikers uit, en verplicht zo om leerlingen met een bepaald systeem te laten werken.
Van een vrije markt kan je moeilijk spreken als de consument buitenspel wordt gezet.

@RandomUserName 11 op de 10 is wel heel erg veel  XD (typo?)
De Piratenpartij stond in Nederland op een halve zetel geloof ik, maar laten we er geen politieke discussie van maken ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #51 Gepost op: 2011/09/29, 15:12:24 »
"Dat is nog geen enorm probleem, ook met LibreOffice kan je gemakkelijk met .doc opslaan."

En met Lotus Symphony ook. Your point being? Het gaat er mij niet om dat het kan, het gaat er mij om wat ik liever gebruik. Ik vind odt prettiger en is ook meer compatibel (heb het dus over uitwisseling). Plus het is een open standaard, dus die steun ik en  zelfs bij de overheid gebruiken ze odt, dus daarom moeten leraren niet moeilijk doen.

En jammer van jou school dat ze Magister gebruiken. Mijne gebruikt een normale webinterface die je overal kan bereiken, zelfs op mijn tablet doet ie het perfect.
http://rocva-zuidoost.nl/Fraijlemaborg/default.htm

En lesmateriaal moeten we van de lokale FTP-server plukken (wat dus alleen kan als je in de school bent en ingelogd op het systeem). Dus met beiden geen enkel probleem onder Linux.

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #52 Gepost op: 2011/09/29, 15:14:35 »
"Dat is nog geen enorm probleem, ook met LibreOffice kan je gemakkelijk met .doc opslaan."

En met Lotus Symphony ook. Your point being? Het gaat er mij niet om dat het kan, het gaat er mij om wat ik liever gebruik. Ik vind odt prettiger en is ook meer compatibel (heb het dus over uitwisseling). Plus het is een open standaard, dus die steun ik en  zelfs bij de overheid gebruiken ze odt, dus daarom moeten leraren niet moeilijk doen.
En zo is dat.

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #53 Gepost op: 2011/09/29, 18:49:56 »
@Vistaus
Mijn punt gaat over toegankelijkheid over het lesmateriaal. Dat het ook met Lotus kan ondersteund dat punt juist.
Ik ben persoonlijk van mening dat alles van de publieke sector toegankelijk en bereikbaar moet zijn voor iedereen. (Alles dat de burger aangaat natuurlijk, een docentenvergadering of bepaalde besprekingen in een ziekenhuis mogen gewoon besloten)

Natuurlijk geef ik er de voorkeur aan om ook open-document te kunnen gebruiken. Daar ben ik het ook helemaal mee eens. (Sterker nog, open zou dé standaard moeten zijn. En nee, ik heb geen bezwaren tegen gesloten software, maar sommige dingen horen toegankelijk te zijn, voor iedereen)
Maar de problematiek daar is toch minder, doc bestanden zijn namelijk gewoon bruikbaar via alternatieve lezers.
Het wordt LibreOffice (of Lotus Symphony)-gebruikers niet onmogelijk gemaakt om mee te doen met de les, deze gebruikers kunnen gewoon hun programma's gebruiken.
Bij het gebruik bij (o.a.) Magister worden mensen echt uitgesloten, en het niet-kunnen opslaan in je favoriete extensie vind ik toch iets  minder ernstig dan een geheel besturingssysteem uitsluiten.

Dat doet overigens niets af van het punt dat we inderdaad over moeten naar open documentformaten. Ook op de scholen, daar ben ik het helemaal mee eens. Sterker nog, ik stuur werkstukken vaak naar leraren bewust in .odt én in een .doc; puur om precies dat statement te maken.
Maar het verplichten van een product dat enkel met één besturingssysteem werkt is toch wat ernstiger imho.

Voor mij persoonlijk valt het op zich wel mee, ik kan zelf prima leven zonder Magister.
Maar er zijn ook scholen waar de roosters en lesmateriaal via Magister worden geleverd, en daar is de belemmering een stuk groter. Het gebruik van een Linux-computer voor school is dan helemaal niet te doen.
Als consument wordt je volledig buitenspel gezet, de directie van de school schrijft precies voor welk besturingssysteem je moet gebruiken. Domme investeringen waar we op de lange termijn de schade van zullen voelen. (In de vorm van monopolies die in stand worden gehouden waardoor innovatie op zich zal laten wachten)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/29, 18:56:39 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #54 Gepost op: 2011/09/29, 20:18:20 »
"Maar de problematiek daar is toch minder, doc bestanden zijn namelijk gewoon bruikbaar via alternatieve lezers."

Kom maar even kijken dan hier. Doc-bestanden worden hier vernaggeld getoond in zowel LO als in Symphony (hoewel meer vernaggeld in LO dan in Symphony), terwijl ODT prima opent in zowel LO, Symphony als Office 2010. Dus dat punt van je gaat niet echt op.

Ben het wel met je eens aangaande Magister en steun je daar ook in.

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #55 Gepost op: 2011/09/29, 20:46:50 »
Is de overheid al over op open-source software? Of gebruiken zij nog steeds Windows?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #56 Gepost op: 2011/09/29, 20:48:45 »
Dit blijft altijd lastig met documenten want daar moet je veelal een standaard voor afspreken.
Het is niet altijd mogelijk om er voor te zorgen dat alles zomaar voor een enkeling omgegooid word omdat toeval 1 persoon iets niet heeft.

Je kunt namelijk omgekeerd ook niet van iedereen verwachten dat men over gaat naar open source ondanks dat het gratis is.

Wel kun je kijken wat de mogelijkheden zijn of iemand die met bestanden afwijkt, of die het in een ander formaat kan aanleveren.
Het probleem doet zich ook voor met Microsoft office documenten onderling.
Als men nog met een oude versie werkt en degene die met een nieuwere versie werkt houd daar geen rekening mee, heeft dan ook een probleem dat anderen er niet mee kunnen werken.

Beste is vaak om een tekst zonder opmaak te leveren aan iemand die samen met je werkt en zodra iedereen klaar is met zijn of haar werk, dan pas de opmaak te maken in 1 systeem en dan aan te leveren op school.
Er is dus in dit geval altijd wel een tussen weg te vinden.
Zo heb ik ook verschillende projecten afgewerkt omdat niet iedereen met het zelfde werkte. Ook toen was er iemand die met Open Office werkte en dat heeft nooit problemen opgeleverd.

Dat men met bepaalde programma's voor een bepaalde software kiest is vrij logisch.
Aangezien ieder pakket zijn eigen formaat heeft, moet de school een keuze maken en dan is vaak een veel gebruikt of een programma waar de meest gangbare dingen in zitten, vaak de beste keus.
Ze kijken dan naar wat voor jou de beste basis is en waarmee je later bij een bedrijf in aanraking kunt komen.



Offline emiel1976

  • Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #57 Gepost op: 2011/09/29, 20:50:10 »
Is de overheid al over op open-source software? Of gebruiken zij nog steeds Windows?

Aan het functioneren van de overheid te zien Windows ME. :evil: XD

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #58 Gepost op: 2011/09/29, 21:34:18 »
Is de overheid al over op open-source software? Of gebruiken zij nog steeds Windows?

Aan het functioneren van de overheid te zien Windows ME. :evil: XD
Of Vista  XD
« Laatst bewerkt op: 2011/09/29, 21:35:56 door RandomUserName »

Offline chaos7

  • Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #59 Gepost op: 2011/09/29, 21:39:17 »
Is de overheid al over op open-source software? Of gebruiken zij nog steeds Windows?

Aan het functioneren van de overheid te zien Windows ME. :evil: XD
het merendeel van de overheid zit lekker vast aan windows met zijn officepakket.
het merendeel van de lokale overheid weet niet eens of beseft niet eens dat er ander software is, wat ook heel goed of nog beter werkt.

scholen zijn verplicht om .odt te accepteren, ze hoeven geen open source software te gebruiken als er geen alternatief is voor het geen ze nu gebruiken. scholen dienen dit aan te geven dat er niet iets anders is, en dan mogen ze closed source software gebruiken.

ik wordt nu ook geconfronteerd dat mijn bonus dochter op een school zit die dit nog niet helemaal beseft. ze gebruiken magister. mijn vriendin is daar behoorlijk pissig over omdat ons verzekerd was dat als er iets niet zou werken, omdat wij linux gebruiken, ze het een uitdaging vinden om het wel te laten werken. daar gaan ze aan gehouden worden.

mijn bonus dochter doet nu al meer als een jaar lekker lachen als er iets niet helemaal goed gaat of traag is. ja, zegt ze dan het is geen linux hé. gewoon tegen de leraar of een ander die geen linux gebruikt.
ik dwaal af, ff weer terug.

door het gezeur op mijn werk over open source en linux, heb ik dus wel voor elkaar gekregen dat ze open document formaat kunnen inlezen. gewoon maken in .odt en als ze zeggen ik kan het niet inzien, dan antwoorden, "je moet je computer ook configureren naar open document formaat, als semi overheid ben je dat minimaal verplicht". zo nieuwsgierig dat ze zijn zorgen ze er voor dat het wel gaat werken.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #60 Gepost op: 2011/09/29, 22:08:21 »
"het merendeel van de overheid zit lekker vast aan windows met zijn officepakket."

Dan mag je toch eens beter je huiswerk doen. Windows, ja. Maar als officepakket gebruikt de overheid gebruikt OpenOffice 2.

Offline chaos7

  • Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #61 Gepost op: 2011/09/29, 22:26:00 »
"het merendeel van de overheid zit lekker vast aan windows met zijn officepakket."

Dan mag je toch eens beter je huiswerk doen. Windows, ja. Maar als officepakket gebruikt de overheid gebruikt OpenOffice 2.
als Almere, De Overheid is, dan heb je gelijk.
voor de rest gebruiken wij microsoft software
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #62 Gepost op: 2011/09/29, 22:27:21 »
Gemeente Helmond was MS Office voor wat ik zag.


Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #63 Gepost op: 2011/09/29, 22:42:35 »
"het merendeel van de overheid zit lekker vast aan windows met zijn officepakket."

Dan mag je toch eens beter je huiswerk doen. Windows, ja. Maar als officepakket gebruikt de overheid gebruikt OpenOffice 2.
als Almere, De Overheid is, dan heb je gelijk.
voor de rest gebruiken wij microsoft software

Uhm, dude, de NOIV vertelde mij 2 maanden geleden nog dat de Nederlandse Overheid OpenOffice 2 gebruikt. En de NOIV is van de overheid. Zal het even opzoeken voor je.
Wat ze in Almere gebruiken weet ik niet. Vele gemeentes OOo in ieder geval.

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #64 Gepost op: 2011/09/29, 22:57:51 »
Hmm, ik ben mijn stapel Linux Magazine's kwijt :(

In ieder geval heb ik wel dit kunnen vinden: https://noiv.nl/actueel/nieuws/2011/03/open-standaarden-belangrijkste-randvoorwaarde-compacte-overheid/
Dat is dan wel van maart, maar zegt al duidelijk dat Ministerie van Buitenlandse zaken al over was toen en inmiddels is dat dus meer geworden, maar dat kan ik nu niet bewijzen omdat mijn Linux Magazine's niet kan vinden :(

Offline chaos7

  • Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #65 Gepost op: 2011/09/29, 23:14:21 »
het ministerie van buitenlandse zaken is groot.

ministerie van binnenlandse zaken en koninkrijk relaties met de gemeentes en andere overheden, is nog groter. 1 hiervan weet ik die zijn druk bezig om over te gaan naar open source (amsterdam)maar heeft er heel veel problemen mee.
ik werk bij een semioverheid instantie en daar blijven ze gewoon windows gebruiken, het O.S. maar ook het officepakket. velen relaties van mij, wat ook heel veel andere overheden betreft, willen alles in .doc, excel of powerpoint. als ze denken dat het vertrouwelijker is dan willen ze het in pdf. ze denken nog steeds dat je dat niet kan veranderen. kom ik met een .odt of iets dergelijks, is steevast het antwoord; "ik kan het bestand niet openen, het is vast beschadigd door een virus of zo, kan je het opnieuw verzenden?"

sinds kort is er bij ons ook een lichtje verschenen, systeembeheer is er achter gekomen dat firefox ook best wel prettig werkt. sinds kort mogen we dat dan ook gebruiken.

er moet nog heel veel veranderen. ik blijf hopen op een betere wereld.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #66 Gepost op: 2011/09/29, 23:20:05 »
Ja, maar dan nog, wacht nu maar even op tot ik mijn Linux Magazine terug heb gevonden, want daarin stond toch echt dat de NOIV zei dat de overheid OO2 gebruikt hoor.

En qua gemeentes die al open source gebruiken:
-Haarlem
-Grootegast
-Rotterdam is bezig met overgaan
-Hilversum

En nog wel meer, maar deze weet ik uit mijn hoofd.

Offline chaos7

  • Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #67 Gepost op: 2011/09/29, 23:43:09 »
aantal gemeenten in 2011 --> 418
bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_gemeenten
het komt er op neer dat iets meer als 1% OO2 gebruikt en dan hebben we het niet over het O.S.
we hebben nog een lange weg te gaan.

ik lees ook dat het niov dreigt op te houden met bestaan. ze hebben hun tijd er op zitten en de overheid moet een besluit nemen of ze verder mogen gaan. klinkt alsof ze zeggen, zie je wel wij doen alles om te zorgen dat we overgaan naar open source, we hebben zelfs er voor gezorgd dat het gepromoot wordt.
yep, gepromoot maar dat wil niet zeggen dat ze actief zijn in het omschakelen. immers de beste schilder heeft  het slechts geschilderde huis. de overheid is heel erg goed in zeggen hoe en wat maar zichzelf er aanhouden is punt 2
eerst maar eens zien voor dat ik het ga geloven.

keep up the good work

oh ja ik heb ook de petitie getekend, mijn vriendin ook.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #68 Gepost op: 2011/09/30, 09:02:44 »
Hier op de unief is al alles Mac en Linux :)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #69 Gepost op: 2011/09/30, 09:21:56 »
"het merendeel van de overheid zit lekker vast aan windows met zijn officepakket."

Dan mag je toch eens beter je huiswerk doen. Windows, ja. Maar als officepakket gebruikt de overheid gebruikt OpenOffice 2.

Ik werk zelf bij de overheid en probeer al jaren OOo of andere open source erin te krijgen, maar we werken met helemaal niets.
Het is alleen maar Microsoft.

Je hebt dus iets gelezen en neemt dit voor waar aan, ik heb echter geen idee waar en bij wie die NOIV zijn info vandaan haalt ??
Ik zie in ieder geval niets om mij heen, en wij zitten centraal voor 29 gemeentes........  ???
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #70 Gepost op: 2011/09/30, 09:22:57 »
ik lees ook dat het niov dreigt op te houden met bestaan. ze hebben hun tijd er op zitten en de overheid moet een besluit nemen of ze verder mogen gaan. klinkt alsof ze zeggen, zie je wel wij doen alles om te zorgen dat we overgaan naar open source, we hebben zelfs er voor gezorgd dat het gepromoot wordt.
Dat het op symboolpolitiek lijkt, is me ook al opgevallen. In het begin was ik ook enthousiast over het bestaan en het werk van het NOIV, maar zie, nu ze zo ongeveer worden opgeheven dat er maar bar weinig bereikt is, helaas. Ook zal het (mogelijke) verdwijnen een slecht signaal zijn voor diegenen die voorstander zijn van vrije software en open standaarden en een goed signaal voor diegenen die ook maar enigszins tegen waren, om wat voor reden dan ook.

Het is gewoon vechten tegen de bierkaai. Uiteindelijk zal het wal het schip doen keren, maar helaas is de wal nog niet in zicht...

Offline Tom

  • Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #71 Gepost op: 2011/09/30, 09:47:22 »
Uiteindelijk zal het wal het schip doen keren  < Nooit niet ,zolang er te veel  gepromoot wordt (lobbyen) door MS en die hebben er het geld voor.
Ook hun marketing is beresterk en denk er aan M.S is één grote Firma tegen een versnipperde boel (Linux) die elk hun eigen weg gaan.
Ook steunt M.S zeer lang hun systeem (zie XP) dat zul je nooit aantreffen in Linux land.
Ook heeft die zaak qua Openoffice contra Libreoffice de zaak geen goed gedaan ,en wacht maar af als dat gedonder begint met de Bios dat zal Linux ook geen goed doen ,in tegendeel zelfs.
M.S is en blijft het meest gebruikte Systeem inclusief hun Office in de zaken wereld ,tot spijt wie het benijd.
De Linux wereld heeft hun kansen allang verspeelt ... juist door hun versnippering in plaats van de handen te samen te doen.
Ook hun gratis aanbieden van de verschillende Linux besturings systemen brengt geen geld genoeg in de lade en dat is onreeel in de zaken wereld.
Er zijn ontiegelijk veel programma´s  verder ontwikkelt ,werkende alleen met Windows programma´s dat haalt Linux nooit meer in.
Voorbeeld mijn buurjongen werkt in een fabriek waar via computer programma´s tandwielen gemaakt worden voor windmolens (stroom) hij zit aan zo een computer ,zo een program laten maken gaat in de duizende euro´s .
Denkt nu iemand hier dat zo een Fabriek alles gaat omgooien voor vrije software ,aan me nooit niet dus droom maar verder.
Geen geld geen marketing (spijtig)  .. simpel toch.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #72 Gepost op: 2011/09/30, 09:57:07 »
Mocht Linux nu eens een super-LTS maken (10 jaar ondersteuning) dan zou de kans groter zijn op overgang.

Natuurlijk ben ik de rolling releases niet vergeten, maar ik weet van een beheerder dat dat de reden is waarom ze liever met Microsoft blijven, dan een overgang te maken met Linux.

Wij werken met ons bedrijf veel met overheden (diverse ministeries) maar ze staan wel open voor alternatieven w.o. Ooo of Firefox.
Het enige spijtige is dat protocols zijn gemaakt zo'n 10 jaar geleden en dat die nooit zijn herzien of aangepast aan de systemen van nu.

Voor de ICT-ers en beheerders is het duidelijk; héél graag willen ze overstappen maar de beleidsmensen staan er huiverachtig tegenover om de switch te maken.

We mogen ook niet vergeten dat voor de rechterlijke macht in België een informaticasysteem is beloofd (nu zo'n 5 j geleden) en dat men op heden er nog steeds niet is in geslaagd iets fatsoenlijk op te leveren, en wat dacht u dat komt door de licenties en juridische akkoorden met o.a. Microsoft.

Het is eigenlijk enkel de beleidsmensen die er te weinig van af weten, maar er begint een langzame verandering te komen.

 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #73 Gepost op: 2011/09/30, 09:59:44 »
Waar ik persoonlijk nog wel een gat in de markt voor zie wat betreft Open sources dat is de kleine middenstander die kan er eventueel kosten besparend mee werken.
Dus daar moeten wij naar toe en de zaak promoten.
Ach je die licenties kosten voor de grotere Firma´s die trekken dat gewoon boekhoud kundig van hun onkosten nota af (okee op kosten van de Staat dus onze belastingen).
Wat Linux betreft denk je nu echt dat een systeem beheerder erop wacht een security Kernel update te krijgen met alle eventuele risico´s van doen ?.
Firefox met hun nu snelle updates wachten ze ook niet op ,de ene keer werkt alles de andere keer zijn hun eventuele add-ons zwoep weg ,gaan die blij zijn.
Ik ben echt geen pessimist  en steun elk initiatief  ,maar ben ook realist.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/30, 10:10:53 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #74 Gepost op: 2011/09/30, 10:11:31 »
@Wanda

Het heeft niet alleen met promoten te maken, er komen nog een paar redenaties om de hoek kijken.

Als je met de verantwoordelijke personen over dit soort dingen praat zeggen ze altijd als eerste :
We willen garantie
dan zeggen ze
We willen gegarandeerde continuïteit.

En in hun beeldvorming is Open source een grote hobbyclub waar geen gedegen bedrijf achter staat.
Wanneer je ze uitlegt en laat zien dat dit wel zo is snappen ze weer niet waarom het dan gratis is of zeer weinig kost.
Dit kan je dan ook weer uitleggen, maar ze blijven dan toch wantrouwend.

Ook gooi ik ze vaak voor de voeten dat ook Microsoft niet gegarandeerd het eeuwige leven heeft en dat ook dit een bedrijf is wat failliet kan gaan.
Dus waar blijft dan je garantie ?

Als bedrijfsmanager mag je nooit de fout maken op 1 paard te wedden, als het goed is word dit je toch geleerd op school.
Echter als het op software aankomt, is men opgegroeid en gehersenspoeld door Microsoft en wijkt men ineens af van deze regels.
Ik heb een aantal Linux Apps aan het werk en ze zijn verbaasd, wat ook leuk is dat ze een tablet kopen en hiermee naar me toe komen om te laten zien hoe mooi en lekker dit werkt.
Op dat moment zijn ze nog in de veronderstelling dat het Windows is  XD

En dan die verbaasde gezichten en grote ogen als ik ze laat zien dat ze met Linux zitten te werken.
Opmerkingen als : Ik dacht dat je nooit met Linux en Open source wilden werken gooi ik dan in hun gezicht......

Ik zie nu wel dat er heel veel mensen langzaam aan respect beginnen te krijgen voor Linux en dat er een vorm van acceptatie groeit.
Maar dit is een langzaam proces bij al die mensen die gehersenspoeld zijn door Microsoft....

Ben er dan ook wel van overtuigd dat het in de toekomst beter zal gaan, maar dit vergt toch veel tijd en geduld.

Voorlopig ben ik blij dat Linux zichzelf groots manifesteert in de wereld met al die gadgets, tablets en telefoons.
Langzaam maar zeker maakt het grote publiek kennis met Linux en gaan ze het waarderen.

Dus langzaam maar zeker zal Microsoft het steeds moeilijker gaan krijgen om zich voor te doen als enig software leverancier.

Nu nog wachten op de grote omschakeling...  XD
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D