Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Module uvcvideo not found na installatie Kaffeine  (gelezen 1143 keer)

Offline zanco

  • Lid
Module uvcvideo not found na installatie Kaffeine
« Gepost op: 2013/02/19, 20:43:03 »
Hoi,

draai momenteel Ubuntu 12.04 LTS met kernel 3.2.0-37-generic-pae

Ik gebruik al jarenlang Motion als opnamesoftware met een Logitech Quickcam 9000 op de USB poort en een IP camera via het netwerk.

Afgelopen weekend geprobeer om Kaffeine te installeren om een DVB-T stick te testen maar sindsdien werkt de USB camera niet meer. no /dev/video0

USB camera op WIndows PC werkt nog gewoon.

sudo modprobe uvcvideo geeft FATAL: Module uvcvideo not found.

Ik heb kaffeine inmiddels weer verwijder maar ook dat brengt uvcvideo niet terug (ook niet na herstart PC)

Kan iemand uitleggen hoe ik uvcvideo weer terug krijg ?

TnX,

Ben

Re: Module uvcvideo not found na installatie Kaffeine
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/19, 20:49:20 »
Hoe heb je die DVB-kaart geïnstalleerd? Wat is de uitkomst van:

ls /dev | grep video
?

Offline zanco

  • Lid
Re: Module uvcvideo not found na installatie Kaffeine
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/20, 07:34:20 »
Hoe heb je die DVB-kaart geïnstalleerd? Wat is de uitkomst van:

ls /dev | grep video
?
Hai, bedankt voor je reactie:

De DVB kaart heb ik niet geïnstalleerd. Het is een DVB-T USB stick die ik al in gebruik had met software zoals Gnuradio en Gqrx met de drivers van Osmocom (rtlsdr ofwel de RTL2832 als Software Defined Radio). Na het installeren van Kaffeine werd er geen DVB-T device gevonden alleen omdat mijn motion webcam software ook automatisch mee opstart viel het me op dat die meldde "failed to open video device /dev/video0" terwijl de webcam met lsusb wel getoond wordt én de udev rule om /dev/video0 aan deze camera toe te kennen nog steeds bestaat. DVB-T software / ontvangst is voor mij minder interessant dus heb ik kaffeine weer verwijderd maar /dev/video0 blijft weg.

De resultaten van:
pe2bz@pe2bz-sdr:~$ ls /dev | grep video
pe2bz@pe2bz-sdr:~$

Ofwel geen resultaat.

TnX,

Ben



Offline zanco

  • Lid
Re: Module uvcvideo not found na installatie Kaffeine
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/21, 17:56:53 »
Even een update:
pe2bz@pe2bz-sdr:~$ locate uvcvideo.ko
/lib/modules/3.2.0-29-generic-pae/kernel/drivers/media/video/uvc/uvcvideo.ko
/lib/modules/3.2.0-33-generic-pae/kernel/drivers/media/video/uvc/uvcvideo.ko
/lib/modules/3.2.0-34-generic-pae/kernel/drivers/media/video/uvc/uvcvideo.ko
/lib/modules/3.2.0-35-generic-pae/kernel/drivers/media/video/uvc/uvcvideo.ko
/lib/modules/3.2.0-36-generic-pae/kernel/drivers/media/video/uvc/uvcvideo.ko

uname -r : 3.2.0-37-generic-pae

Da's dan zeker logisch dat het niet werk ?  uvcvideo.ko bestaat niet in de map van de huidge kernel.

Ik heb de PC opnieuw gestart, met shift toets in en een vorige versie ( 3.2.0-36) gestart. Nu is er wel een /dev/video0 en werkt alles weer.

Wat is nu wijsheid ?

TnX,
Ben

Re: Module uvcvideo not found na installatie Kaffeine
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/22, 00:10:44 »
Heb je zelf kernelmodules gecompileerd of anderszins iets geïnstalleerd voor die DVB-stick?

Offline zanco

  • Lid
Re: Module uvcvideo not found na installatie Kaffeine
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/23, 11:45:43 »
Ja,  omdat kaffeine geen dvb-t device vond heb ik V4L gedownload. In mijn home map in de map media_build heb ik make en daarna sudo make install gedaan.  Tijdens make komt er een regel dat hij is "entering /lib/modules/3.2.0-37-generic-pae/kernel/drivers/ " maar aan het eind is de uvc map daarin nog steeds leeg.

Daarna nog een make rminstall gedaan zoals beschreven in de INSTALL file maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik de originele drivers die bij 3.2.0-37-generic-pae horen weer terugkrijg.

Grt,
Ben

Re: Module uvcvideo not found na installatie Kaffeine
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/23, 15:17:38 »
Ja,  omdat kaffeine geen dvb-t device vond heb ik V4L gedownload. In mijn home map in de map media_build heb ik make en daarna sudo make install gedaan.  Tijdens make komt er een regel dat hij is "entering /lib/modules/3.2.0-37-generic-pae/kernel/drivers/ " maar aan het eind is de uvc map daarin nog steeds leeg.

Daarna nog een make rminstall gedaan zoals beschreven in de INSTALL file maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik de originele drivers die bij 3.2.0-37-generic-pae horen weer terugkrijg.

Grt,
Ben

Dan heb je V4L gecompileerd zonder UVC-module. Je zult nogmaals moeten compileren en in de bronmap
make menuconfig
moeten uitvoeren om de gewenste componenten in te schakelen, waaronder dus de UVC-module.

Offline zanco

  • Lid
Re: Module uvcvideo not found na installatie Kaffeine
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/24, 08:54:29 »

[/quote]
Dan heb je V4L gecompileerd zonder UVC-module. Je zult nogmaals moeten compileren en in de bronmap
make menuconfig
moeten uitvoeren om de gewenste componenten in te schakelen, waaronder dus de UVC-module.
[/quote]

Ik ben hier niet zo goed in als ik dacht....
make menuconfig gedraaid.  Niet direct de uvcvideo kunnen vinden. Wel de video capture device enabled.

Na make menuconfig ook sudo make install gedaan. Daarna systeem opnieuw gestart en nu is alles stuk...

Hij start wel op, geeft mijn Ubuntu inlogscherm maar een USB toetsenbord wordt niet herkend. Ook is hij via het netwerk niet terug te vinden (hij had een vast IP adres maar is ook niet op een ander IP adres te vinden) zodat ik er met SSH ook niet meer naar toe kan.

Wat is nu raadzaam ? Opstarten van een 12.04 live cd ?

Edit:

Opgestart met live CD, chroot gebruikt om de grub volgorde aan te passen. Daarna PC opnieuw gestart, startte een kernel waar toetsenbord en muis wel weer werkten, daarna met grub-customizer alle verwijzingen naar nieuwer dan  3.0.2.36 verwijderd en 3.2.0.36 als default ingesteld.

Systeem boot weer, alles lijkt weer te werken.  Met synaptic alles wat naar 3.0.2.37 verwees laten verwijderen.

Grtz,
Ben
« Laatst bewerkt op: 2013/02/24, 12:46:50 door zanco »